Københavns kanalrundfart skal sejle på miljøvenligt brændstof
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Københavns kanalrundfart skal sejle på miljøvenligt brændstof

Illustration: Jens Rost

Når turister skal sejle med kanalrundfarten i de københavnske vande, vil det fremover ske med et mere miljøvenligt brændstof end diesel. Sådan lyder det fra Stromma Danmark, der driver Canal Tours Copenhagen.

»Dieselmotorers partikeludledning er et velkendt problem. Vi tager nu det næste skridt i vores miljøindsats og sænker udledningen af partikler fra vores turbåde. Det kommer turisterne og de tusinder af københavnere, der færdes i og omkring havnen, til gode,« siger Mads V. Olesen, der er administrerende direktør i Stromma Danmark.

Læs også: DTU rykker på bioethanol til dette års Shell Eco-marathon

Københavns kanalrundfart skal nu benytte sig af et brændstof kaldet GTL, der står for Gas-To-Liquids. Denne type brændstof er en syntetisk diesel, der laves på naturgas. Det har den fordel, at det kan hældes direkte på en dieselmotor, uden at det kræver justering af motoren. Det er olieselskabet Shell, der producerer den miljøvenlige dieselerstatning.

Ingen oliefilm i havoverfladen

I dag kører bådenes motorer på diesel. Ved at skifte til GTL kan transporten reducere udledningen af NOx, CO2 og skadelige partikler med op til 38 procent, ifølge energikoncernen DCC Energi, der sælger brændstoffet i Danmark.

Læs også: Kunstige brændstoffer på vej ind i bilerne

»I en tid, hvor der både fra politisk hold og helt generelt er stigende opmærksomhed på dieselmotorers luftforurening i særligt byerne, er GTL-brændstof et interessant alternativ med en umiddelbar og stor effekt. Også i lokalt perspektiv, som i havneområdet og kanalerne i København, er GTL et oplagt alternativ til almindelig diesel og vil være til gavn for alle, der færdes i miljøet,« siger Christian Heise, der er administrerende direktør i DCC Energi.

For svømmere og fugle, der ligger i vandoverfalden, har brændstoffet også den fordel, at det er opløseligt i vand og derfor ikke efterlader en film af olie, hvis det ender i vandet. Derudover har Canal Tours også investeret i to eldrevne både, der er i drift.

Stromma Danmark driver også Baadfarten på en række søer i Nordsjælland, der også skal sejle på det nye brændstof. Firmaer som mælkeproducenten Arla og grovvarefirmaet DLG er i år også gået over til at bruge GTL-brændstof i deres lastbiler.

Emner : Bioethanol
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ifølge Shell " kræver [GTL Fuel] hverken justering af motoren eller investering i køretøjer eller infrastruktur". De nævner selv lokomotiver som potentielle aftagere.

Kunne være værd at undersøge for journalisten om DSB tænker i de retninger med tanke på de problemer der har været med at overholde grænseværdier for partikeludledning i København og for de ansatte.

  • 1
  • 0

Syntetisk GTL-diesel er fremstillet v.h.a. Fischer-Tropsch processer ud fra syntesegas (H2,CO). Syntesegassen kan fremstilles ud fra naturgas, biogas og biomasse. Anvendes flaregas vil CO2 udledningen ikke være større end når flaregassen brændes af på boreplatformen. Den syntetiske dieselolie er meget ren og en af grundene til at den forurener mindre med hensyn til partikler er formentlig at GTL-diesel ikke indeholder aromatiske kulbrinter eller kun inderholder få aromatiske kulbrinter. Traditionel dansk dieselolie kan indeholde op til 15% aromatiske kulbrinter ifølge lovgivningen.

Med venlig hilsen Peter Vind Hansen

  • 1
  • 0

Hej Jens

Groucho Marx blev engang spurgt om hvad han mente om sex. Og Groucho Marx svarede: ”Ærligt talt, jeg tror det er kommet for at blive”. Og jeg tror ærligt talt at kulbrinter er kommet for at blive, ikke mindst de syntetiske kulbrinter. Men det betyder ikke at jeg er modstander el-dreven transport.

Med venlig hilsen Peter Vind Hansen

  • 0
  • 0