Københavns bycykler vil med på rejsekortet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Københavns bycykler vil med på rejsekortet

Den næste generation af interaktive bycykler i København bliver ikke alene født med en tablet-pc i styret, men også med RFID-teknologi, der gør det muligt for borgeren at identificere sig selv ved at føre sit rejsekort hen foran skærmen.

Til gengæld bliver det ikke muligt at booke eller betale for bycyklen med sit rejsekort. De kommende bycykler bliver heller ikke en del af den eller velkendte portal rejseplanen.dk.

Sidstnævnte ville ellers sikre, at bycyklerne ville blive en helt integreret del af den kollektive trafik i København, fordi bycyklerne i mange tilfælde ville være den hurtigste løsning på rejsen fra en S-togsstation og til slutdestinationen.

Derfor skal organisationen bag de københavnske bycykler, Cykel DK, transformeres fra at være en selvstændig nonprofit-organisation til at blive et regulært trafikselskab på linje med Movia, S-tog og Metro. Det mener Cykel DK i hvert fald selv.

»Vi har et klart ønske om at blive overtaget af staten og få formel status som et transportselskab,« siger direktør i Cykel DK, Niklas Marschall.

»De interaktive københavnske bycykler hviler på en stærk it-platform og er klar til at kunne blive fuldt integreret i den kollektive trafik,« tilføjer han.

Han påpeger, at en lignende model allerede bliver anvendt i Holland, hvor pendlercykler optræder som et transportmiddel i den kollektive trafik på linje med bus og tog.

Cykel DK er en selvstændig nonprofit-organisation. Tidligere var organisationen ejet af DSB, men ved årsskiftet trak DSB sig ud af organisationen i bestræbelserne på udelukkende af koncentrere sig om kerneforretningen, togdrift.

DSB er dog fortsat med i pendlercykelprojektet i København, men udelukkende som projektpartner på linje med kommunerne Frederiksberg og København. Indtil videre har de tre partnere bestilt 1.250 pendlercykler hos Cykel DK, hvoraf de første 50 skal være i drift i august.

»På den korte bane er det de enkelte kommuner, der gør pendlercyklerne til virkelighed, men udrulningen ville for alvor tage fart, hvis pendlercykler bliver en fælles, national løsning med statslig støtte og målrettet mod at løse trængselsproblemerne,« siger Niklas Marschall.

Det vil i givet fald være op til transportminister Henrik Dam Kristensen (S) at sætte gang i den proces, der vil kunne indrullere pendlercyklerne i rejsekortet. Ifølge Niklas Marschall vil det derudover kræve en investering på 500.000 kr. fra Transportministeriet at opgradere Cykel DK til et officielt trafikselskab med licens til at komme med på rejsekortet og med i rejseplanen.dk.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Så Cykel.DK vil til at være et Trafikselskab, vil de så også ind og have aktie og bestyrelsespost og sidde iblandt den repræsentation som i dag tæller 7-8 medlemmer, hvor de hver har ca. 12 % i de indskudte 2 milliarder og hvor DSB alene har indskudt 1 milliard, men dog kæmper for at ville eje de 50% - hvor snedigt er det så, at hvis tidligere/eks DSB Niklas Marschall, tiltræder der eller, er der noget i det spil..?

  • 0
  • 0

--- til at forstå det ret:

Er ovenstående bycykler de samme som omtalt i artiklen http://ing.dk/artikel/elektronikekspert-in...?

Jeg fik indtrykket fra den anden artikel at tablet-cyklerne mest for turister - derfor en tablet med info om staden.

Hvis cyklerne skal være for alle (turister og fastboende uden rejsekort) kan det ikke være rimeligt at kræve et rejsekort for at få fat i cyklen - en kode pr. sms vil nok nå flere brugere.

Hvis man ikke vil bruge rejsekortet til booking/betaling af cyklerne synes jeg det er bagvendt at bruge rejsekortet som identifikation.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten