Københavns bycykler tæt på konkurs

Illustration: Gobike

Københavns 1.800 bycykler står over for en usikker fremtid. Selskabet Gobike, som står for både vedligeholdelse og det bagvedliggende it-system, er gået i midlertidig betalingsstandsning. Det skriver Finans.

Det sker på trods af, at 2016 blev regnet for et normalt år med 933.642 kørte ture mod 169.834 i hele 2015.

1.860 bycykler har københavnere og turister haft til rådighed. Nu er der risiko for, at selskabet bag går konkurs. Illustration: Gobike

Læs også: Gobike: Vores Tesla-tilgang til bycyklerne har været en enorm fordel

Det var dog ikke nok til at holde driften økonomisk oven vande. I 2015 havde Gobike et underskud på 38 mio. kroner, og i 2016 var tabet 17 mio. kroner. I de første to måneder af 2017 er der allerede tabt 2 mio. kroner.

I januar måned sagde bestyrelsesformanden i Gobike, advokat N.E. Nielsen, til Ingeniøren, at der blev arbejdet på en ny struktur i selskaberne for at få gang i en ny finansieringsrunde.

Nu skal der så findes en helt konkret redningsplan for at undgå en konkurs. Nikolaj Bøgh, der er konservativt byrådsmedlem i Frederiksberg Kommune og formand for By- og Pendlercykel Fonden, som har kontrakten med Gobike, siger:

»Vi kan ikke være sikre på, at systemet kører upåvirket videre, men det satser vi på, for der er nogle økonomiske interesser, som gør, at vi tror, at banken vil sørge for, at firmaet ikke går konkurs.«

Læs også: Beskidt regn, bøvlede sadler og bjørnetjeneste plager bycykelbrugere

Saxo PrivatBank er Gobikes største kreditor. I alt er der tinglyst pant for samlet 100 mio. kroner.

For dyre og for avancerede

Siden bycyklerne blev introduceret i 2014, har de været kritiseret for at være alt for dyre og for avancerede.

I 2014, da cyklerne blev præsenteret, sagde Mette Annelie Rasmussen fra de Radikale, at 'man er gået gimmick-amok og forsøger at give københavnerne noget, de slet ikke har brug for'.

Cyklen fik kritik for at være for tung og for svær at låse op. Der var også problemer med den indbyggede skærm, som var distraherende og tog opmærksomheden væk fra vejen.

Læs også: Snyd gør københavnske bycykler dyrere

Men så sent som i januar 2017 var direktør Torben Aagaard fra Gobike ude at forsvare systemet i Ingeniøren:

»Det stærke ved systemet er, at det fungerer på samme måde som en iPhone eller en Tesla. Hvis vi bliver opmærksomme på, at der et problem, så kan vi bare sende en opdatering ud til alle cyklerne. Så står de og opdaterer natten over, og næste dag er det rettet. I modsætning til alle andre bycykelsystemer, hvor cyklerne er bedst på dag ét og derefter bare bliver dårligere, så bliver vores cykler faktisk bedre og bedre. Den fordel var der mange, der ikke kunne se, da vi lancerede cyklerne.«

Læs også: Leverandør: Sæt bycyklen på gaden igen - den er ikke farlig

Også prisen på 18.000 kroner pr. cykel plus ladestationer og det bagvedliggende it-system er blevet kritiseret som ekstraordinært dyrt.

Se alle de børnesygdomme, bycyklerne har lidt under, her:

Illustration: MI Grafik / Lasse Gorm Jensen
Emner : El-cykler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Status er altså, at man køber 1800 elcykler, oparbejder en gæld på min. 100 mio. kr og så kører med et drift underskud på en 15 - 20 mio. kr om året . . . .

Nu skal der så "gang i en ny finansieringsrunde" Yep !

KISS

\Petter

  • 31
  • 1

En snabel i fælleskassen er altid sikker indkomst.

Opfind en "smart ide" få overbevist nogle politkere om at ideen er smart.

Træk en god direktør lønning i nogle år. Hovsa ----Konkurs? Hvad så vi trækker bare flere penge ud af fælleskassen.

Gentag indtil der malket så meget at det begynder at dæmre for politikerne at de har købt katten i sækken. Og derfra blive ved indtil kassen lukkes.

Jeg mangler anløben moral og gode ideer, derfor ovenstående sure opstød ! (ren misundelse over ikke at få en bid af kagen)

  • 22
  • 4

Et drift underskud på mindst 1 million om måneden lyder af meget. Hvilke typer af omkostninger kæmper de med?

  • 7
  • 0

Man ( staten) fyrer 4000 postbude og staten skal nu til at ryste op med arbejdsløsheds ydelser, der udover understøttelsen også skal lever omskolingsydelser, jobsøgningsydelser uden at få en arbejdsindsats til gengæld.

Hvis et brev koster 3 gange så meget som i udlandet, så er det ejeren der må til lommerne og undlade at malke postvæsenet til døde, med alverdens excelløsninger og internetsforsendelser, der ikke har den jordforbindelse, at opfatte, at det er langt fra alle der behersker IT godt nok endsige har adgang til en PC.

Når man ser på hvad politikerne har præsteret....IC4...skatte fadæserne....havarerede IT løsninger.....fortsæt selv kan man spekulere på om politikerne nogensinde ser sig i det spejl og forestiller sig at man kan opfatte dem som ansvarlige, når man ser hvorledes de siden 1983 ladet stå til og erklæret unionen stendød og i dag er for bange for vælgernes dom.

  • 10
  • 6

....viser med al tydelighed, at man går efter den laveste fællesnævner. I stedet for overbygge byen med lejligheder skulle man også bygge parkeringshuse der vil noget, så byens borgere ikke havde nødigt. at stille deres biler på vejene. Så ville vi andre også af og til, kunne finde en plads i vor alles hovedstad ! Men parkeringsafgifterne er jo nemt tjente penge.

København er landets rigeste kommune, der kun tænker på at plukke de laveste frugter. Bycyklen er en afledningsmanøvre.

I Nordhavnsområdet og i Carlsberg byen er der ikke parkeringspladser nok til beboerne og de som er der, koster formuer, som personer med Kabells observans, mener at købere til de dyre lejligheder også har råd til.

  • 12
  • 5

Ifølge bycyklen.dk skulle der være kørt 933.642 ture på cyklerne i 2016. Det burde dog resultere i en ikke-ubetydelig indtægt. Det kunne være interessant at se især den post i regnskabet.

  • 3
  • 0

Det var oprindelig sådan at man kunne låne to cykler på ét abonnement. En praktisk funktion hvis man skulle invitere nogle til at følge med på en cykeltur. Det var ikke snyd, men fuldt ud tilladt ifølge vilkårene.

Bycyklen har brugt det som argument til at stramme vilkårene og hæve priserne. De har afskaffet den gratis tur på max. 30 minutter, som fulgte med når man købte abonnement (70 kr/måned).

Nu betaler man både månedsabonnement og en pris for hver tur, uanset hvor kort den er - så det kan ikke rigtig betale sig. Og folk - herunder mig - vil snarest opsige deres abonnement. Så Bycyklen kan være inde i en negativ spiral, hvor brugerne falder fra igen. Det gik ellers lige så godt.

  • 2
  • 0

Tja... Selvom knap 1.000.000 ture lyder af meget, så tager man altså stadig ca. 17 kr. for lidt per tur før regnskabet løber rundt.

Det ville jo i øvrigt være ren vanvid alene at kræve 17 kr. for hver tur.

Man må gå ud fra at de har budgetteret med et meget større antal ture, for ellers er kæden da virkelig sprunget for beslutningstagerne af dette projekt.

  • 4
  • 0

Status er altså, at man køber 1800 elcykler, oparbejder en gæld på min. 100 mio. kr og så kører med et drift underskud på en 15 - 20 mio. kr om året . . . .

- citat fra 3 1/2 år gammel artikel:

Pt. arbejder Københavns Kommune med et nyt bycykelprojekt til 100 mio kr. Det omfatter 1.260 nye bycykler, så det giver en ubeskeden pris af 79.365,51 kr/stk. Til den pris kan man få en spritny Citroën C1 incl levering! Måske skulle Københavns Kommune overveje at stille bybiler til rådighed i stedet. Så får de mere for pengene...

Kilde:

https://www.180grader.dk/Politik/pris-p-kb...

  • 9
  • 5

er så vidt jeg ved inklusiv 8 års service og ladestationer samt 1800 cykler. Den service forsvinder vel hvis gobike går ned.

Abonnement ordningen var alt for billigt. Det undre mig meget at ikke flere fandt ud af hvor attraktivt et tilbud det var hvis man brugte offentligt i stor københavn.

  • 2
  • 0

Bestyrelsesformanden i Gobike, var det ikke ham der også var bestyrelsesformand i Amagerbanken der også blev kørt helt ud i tovene?

  • 2
  • 0

GoBike for 2015:

https://datacvr.virk.dk/data/offentliggore...

6 mio kr til lønninger.

By- og Pendlercykel Fonden har til gengæld overskud. Den får 2.5 mio kr fra kommune og sponsorer og bruger kun 1.5 mio på lønninger. https://datacvr.virk.dk/data/offentliggore...

Men i ingen af de to regnskaber står der noget om hvad man får ind fra brugerne af cyklerne.

I fondens årsrapport står:

Indtægter ved udlejning af cyklerne tilfalder fonden, men deles med operatøren efter en kontraktuelt fastsat afregningsmodel.

Så skulle man jo tro at de indtægter ville optræde i begge regnskaber.

Indtægterne er gemt i note 3 i fondens regnskab:

  1. Transaktioner med samarbejdspartnere Fonden har i året modtaget finansieringsbidrag på 20.591 t.kr. fra DSB, Københavns og Frederiksberg Kommuner, som er viderebetalt til operatøren i henhold til den indgåede samarbejdsaftale og peratøraftale. Fonden har i året modtaget administrationsbidrag på 1.143 t.kr. fra DSB, Københavns og Frederiksberg Kommuner i henhold til den indgåede samarbejdsaftale, som er indtægtsført i resultatopgørelsen.

Så vi skatteydere betaler dem 21 mio om året.

Så tager de straks 7.5 mio kr til direktørlønninger.

Så har de 14 millioner plus alle indtægterne fra at leje cyklerne ud.

Det giver så et tab på 17 mio kr i 2015 (38 mio 2016)

Det forklarer Gobike på følgende måde:

Indtægter af kapitalandele i tilknyttede virksomheder -18.936.824

Deres nye redningsplan er at få flere penge fra sponsorerne.

  • 2
  • 0

Luk selskabet helt ned og fyr hele banden. Herved spares mange penge hver måned. Cyklerne kan passende sælges tilprivate, eller lægges oven i bunken af IC4 skrot. Det bliver aldrig en virksomhed i balance. Uduelige direktører der lever på nas, har vi ikke brug for.

Gad vide hvor mange skattekroner Københavns kommune har postet i dette foretagende?

  • 2
  • 2

Enig i, at Bycyklen ikke længere er attraktiv for pendlere og lokale med deres nye prissætning. Det virker som om, at de fremadrettet vil satse på turister og virksomhedsabonnementer.

Det var jo også latterligt billigt og alt for godt til at være sandt. 70 kr om måneden hvis man kunne holde sine køre ture under 30 minutter. jeg ser det som et reklame stunt. Jeg tror ikke man skal være nervøse for at et par abonnementer surmuler. produktet kan tilbyde noget helt unikt som er andre kendte teknologier overlegne. Der er kørt 45.000 ture i februar 2017 mod 9000 samme måned 2016. Antal køreture vil kun stige og det ganske voldsomt, man er kun lige startet på at se potentialet i bycyklen. Hvis jeg forstår de nye prispakker korrekt kan man købe 600 minutter for 300 kr, og betale pr minut. Det vil i mange tilfælde være hurtigere og billigere end en kort bus tur.

  • 1
  • 0

Bycykler til såkaldt fællesbrug kolliderer med den menneskelige psyke. Hvad ingen ejer tager ingen jo ansvaret for, og en fælles bycykel til fælles brug der afleveres i et anonymt offentligt tilgængeligt stativ vil naturligvis altid have en kort levetid.

Lad cykelhandlerne beholde deres forretnings: Cykeludlejning, til de der ikke har en selv. Så afleveres den igen til et menneske der ser efter skader, og så harmonerer det hele igen.

Stop nu det kollektivpjat der altid har været en dødfødt ide, undfanget hos nogle flippere der ønskede at nasse på samfundet ved at få gratis cykler stillet til rådighed.

  • 4
  • 3

70 kr om måneden hvis man kunne holde sine køre ture under 30 minutter. j

Bycyklerne i Lund koster 75 SEK - Om Året, hvis man holder sig under 30 minutter per tur, hvilket er let i Lund! Byen er vel 7 x 5 km.

http://lundahoj.se/en/kop-cykelkort/sasong...

Forskellen er at cyklerne er mekaniske, og at der sandsynligvis ikke sidder et fedtlag af direktører og en skare af parasitter som hver "servicerer" deres lille hjørne af forretningen - ala Rigspolitiet (men vi har jo ikke korruption i Danmark)

  • 5
  • 1

Københavnere betaler skat -> Høje lønninger til luft-kastel direktører -> direktører betaler overpris for ny bolig eller forældrekøb i københavn -> Bolig priserne stiger i kbh -> Københavnerne bliver rigere

WHATS NOT TO LIKE ?

  • 0
  • 2

Og hvis man går ind på CVR kan man se at GoBike i senest offentliggjorte regnskab (2015) havde lønomkostninger på lige knap seks millioner.

Set i forhold til antallet af ansatte (i følge CVR 5-9 ansatte), så lader det jo ikke just til at der har været smalhals der med gennemsnitlige lønninger omkring en million.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten