Københavns buslinje 5A bliver udskiftet med lang, hurtigere gasbus
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Københavns buslinje 5A bliver udskiftet med lang, hurtigere gasbus

Illustration: Movia

Fem meter længere, 7 minutter hurtigere og i turkis med gule hjørner. Sådan kan den nye buslinje 5C fra på mandag opleves, når den erstatter den nuværende bus 5A i København.

Cityline 5C bliver den første danske BRT-lignende linje (Bus Rapid Transit). At linjen kun bliver BRT-lignende betyder, at Movia har arbejdet med alle de elementer, der er i konceptet, fortæller områdechef i Movia Jeppe Gaard.

»BRT-konceptet handler blandt andet om vejen, hvor bussen kører. Her har Københavns Kommune arbejdet med at omstrukturere nogle dele af Frederikssundsvej og Nørrebrogade, så busserne har nemmere ved at komme frem i myldretid,« siger Jeppe Gaard.

De nye busser bliver knap knap 19 meter lange, med 147 pladser. Det er knap 65 mere end i de gamle. Illustration: Movia

På Frederikssundsvej er der etableret et system, så der hvor trafikken plejer at gå i stå, bliver bidder af vejen til busbane. Derudover bliver der en prioritering af busserne i trafiklysene.

På Nørrebrogade har Københavns Kommune dæmpet trafikken ved at have punkter, hvor biler ikke kan passere. Desuden holder busserne i køresporet ved stoppesteder og skal dermed ikke bruge tid på at flette ud i trafikken, forklarer Jeppe Gaard.

Det er blandt andet det, der gør, at linjen kun bliver BRT-lignende.

Ægte BRT har adskilte vejbaner

»I rigtig BRT arbejder man med helt adskilte tracéer. I forhold til bustypen er vi relativt tæt på. Tilsvarende bustyper betjener BRT-strækninger i andre lande, hvor de kan være op til 24 meter lange. Som reglerne er i øjeblikket i Danmark, er 18 meter den længste bustype, vi må have.«

Ruten bliver desuden forlænget til Herlev Hospital, så man kan køre direkte fra hospitalet til Københavns Lufthavn - eller den anden vej. Movia forventer en reduceret rejsetid mellem Husum station og Sundbyvester Plads på 10-12 procent, svarende til 7 minutter.

De 37 busser der skal servicere ruten kører på gas, og der er købt biogas-certifikater, så busserne kører CO2-neutralt og har en væsentligt lavere emission med NOx og partikler, siger Jeppe Gaard.

Bedre information i bussen og ved stoppesteder

Det er også slut med at spørge buschaufføren om han ikke vil sige til, når man er ved det rigtige stop. Det nye busser har digitale friser, som viser, hvor langt bussen er på strækningen, ligesom i S-tog, så passagererne nemmere kan orientere sig om, hvor på strækningen de er.

På udvalgte stoppesteder vises desuden skærme med information om trafikken på knudepunkter, hvor mange passagerer ofte skifter, siger Jeppe Gaard.

Busserne på 5A er på nuværende tidspunkt 13,7 meter lange, men 5C bliver 18 meters ledbusser, hvilket giver bedre plads. Interiøret er lysere. Derudover ændres konceptet for ind- og udstigning, så man fra på søndag kan stige ind og ud af alle døre i bussen, så passagerne kan komme hurtigere ind og ud. Dørene vil være kundebetjente ligesom på S-tog, hvor dørene skal åbnes ved tryk på en knap. Busserne er lavgulvsbusser hele vejen igennem, hvilket også er med til at give en lettere ind- og udstigning, forklarer Jeppe Gaard.

Løftet af den gamle A-rute til den nye C-rute er afledt af de kommende åbninger af Cityringen og Letbanen, som betyder at busnettet i hovedstadsområdet skal tilpasses. Tilpasningen betyder, at københavnerne kan forvente flere tiltag i forhold til busstrækningerne.

Emner : Busser
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det var dæleme også på time at sådan et system kom til Kbh. De har lignende busser på de mest belastet strækninger i Oslo, og det funger betydeligt bedre end nuværende busser på 5a.

  • 8
  • 0

Hvad er rutens distance og forventede køretid - altså gsn. km/h ?

Hvad er tilsvarende tal for letbanerne i Århus og København ?

  • 2
  • 1

Ifølge Wikipedia er der i dag 45 busser på 5A. Fremover er der 37, som skal køre en længere rute. Historien sælges som en fantastisk gave til pendlerne, men alt andet lige bliver der vel længere mellem hver bus.

  • 14
  • 1

Citat: "Desuden holder busserne i køresporet ved stoppesteder og skal dermed ikke bruge tid på at flette ud i trafikken, forklarer Jeppe Gaard."

Hvilket så gør, at bilerne kolder i en række efter en bus ved stoppestedet, og dermed blokerer for den næste bus kan komme frem til stoppestedet.

  • 6
  • 6
  • 7
  • 5

Citat: "Ruten bliver desuden forlænget til Herlev Hospital, så man kan køre direkte fra hospitalet til Københavns Lufthavn - eller den anden vej"

Hvilket vil tage halvanden time med linie 5C hele vejen, og under en time hvis man i stedet skiftet til metro mellem Nørreport og lufthavnen :-)

  • 8
  • 2

En EuroV gas bus udleder Omkring 2,3 g CH4 pr. kilometer, svarende til 78 g CO2-ækv pr km. Til sammenligning udleder en dieselbus omkring 1550 g CO2 pr km. Dette er vel og mærke uden opstrømseffekter. Tager man hele livscyklusen i betragtning, så kan en enkelt biogasbus spare klimaet for omkring 2000 tons CO2-ækv.

Artiklen fra Slate.com omhandler for resten amerikanske gasbusser, hvor der ikke er krav til udledning af metan. Der er ret strenge krav i Europa omkring metanslip.

  • 13
  • 0

Eller endnu værre: Bilerne prøver at overhale den holdende bus ved at køre over i den modsatte vognbane.

Der er vist ikke tvivl om at det er endnu et af Morten Kabells projekter med at genere bilerne så meget som muligt.

  • 8
  • 12

Citat: "Desuden holder busserne i køresporet ved stoppesteder og skal dermed ikke bruge tid på at flette ud i trafikken, forklarer Jeppe Gaard."

Hvilket så gør, at bilerne kolder i en række efter en bus ved stoppestedet, og dermed blokerer for den næste bus kan komme frem til stoppestedet.

Der står samme sted at køresporet IKKE har biler : "På Nørrebrogade har Københavns Kommune dæmpet trafikken ved at have punkter, hvor biler ikke kan passere. Desuden holder busserne i køresporet ved stoppesteder og skal dermed ikke bruge tid på at flette ud i trafikken"

Hvem har været derinde på Nørrebrogade - kører der biler hvor busser holder i køresporet ? Hvis ja, hvor mange biler er det, da der som minimum er begrænsninger på strækningen?
Med andre ord - hvad er egentlig problemet ?

  • 8
  • 0

Man skal da bare gøre ligesom i Lyngby, hvor den nye Ring 3 sporvogn forudsætter, at bilerne fjernes - så holder de ikke i vejen!

  • 1
  • 2

på at den første cyklist bliver klippet ved indkørslen til den nye holdeplads ved Herlev Hospital. Der er heldigvis kort til både hospital, kirke og bedemand.

  • 0
  • 6

Til Junalisten

"Ruten bliver desuden forlænget til Herlev Hospital, så man kan køre direkte fra hospitalet til Københavns Lufthavn - eller den anden vej. Movia forventer en reduceret rejsetid mellem Husum station og Sundbyvester Plads på 10-12 procent, svarende til 7 minutter."

Der er næppe tale om reduceret rejsetid fra Husum station, men nærmere Husum Torv. 5A har i sin levetid som A-bus aldrig har kørt til stationen og kommer helle ikke til det som 5C, da det nye materiel ikke kan vendes ved stationen.

God weekend :-)

  • 7
  • 0

Hvem har været derinde på Nørrebrogade - kører der biler hvor busser holder i køresporet ? Hvis ja, hvor mange biler er det, da der som minimum er begrænsninger på strækningen?
Med andre ord - hvad er egentlig problemet ?

Der er ikke noget problem eftersom der ikke mere er så mange af disse extrem trængsels køretøjer på Nørrebrogade. Dem der er tilbage vil nogle steder gøre noget ulovligt også er det lidt svært at brokke sig, eller også glæder de sig over fraværet af de andre extrem trængsels køretøjer, hvilket selvfølgelig gør deres egen transport meget mere behagelig.

Her kan man se trafikken over Dronning Louises bro=Nørrebrogade i forhold til den tværgående Østersøgade. Grunden til at der kun kommer ca 20 af disse extrem trængsels køretøjer over pr signal skift er til dels at Østersøgade bliver et sporet i hver retning. (hvis man undrer sig over hvor ringe de performer i forhold til den overlegene teknologi man kan observere i aktion på filmen.)
https://www.youtube.com/watch?v=996Hg2GeUvo

  • 3
  • 1

Iflg. Rejseplanen.dk vil turen fra Herlev Hospital til CPH Lufthavn midt på en hverdag (25 APR ca. kl. 11:20) tage 1t 24m med 5C men kun 1t 17m med 161 + 350 + 36.

  • 2
  • 4

Har du husket den CO2 der kommer fra den alm. forbrænding af metan?

Både ja og nej: der er biogascertifikater på gassen, så den er i princippet CO2-neutral. I praksis - og så længe vi ikke kan scalere op til 100% biogas - så vil anvendelsen af biogas til et formål betyde, at en anden installation så må benytte naturgas. Et forøget biogasforbrug betyder ikke, at vi dermed kan skalere biogasproduktionen tilsvarende op, for det er der ikke biologisk materiale nok til. Det forholder sig anderledes med for eksempel sol- og vindenergi.

  • 6
  • 1

En EuroV gas bus udleder Omkring 2,3 g CH4 pr. kilometer, svarende til 78 g CO2-ækv pr km.

Hvis det er 2,3g metan ifølge Euro-V standarden, så er naturlige følgespørgsmål, hvor meget det er i virkeligheden... Dette EU Issue Paper om methane slip fra marinemotorer opgør metanudslippet til 0,7 til 3,6g pr kg naturgas afhængig af motorens belastning, hvilket indikerer, at man særligt for en bus ikke uden videre kan opgive en standardværdi pr km.
Endvidere er der ikke videnskabeligt belæg for at benytte GWP(100år)=34 til opgørelsen af klimapåvirkningen frem for GWP(20år)=86. Særligt ikke i erkendelse af, at det er i de første 20 år, at vi har chancen for at bremse global opvarmning. GWP(100) er irrelevant ifm vores 2050-mål om klimaneutral energi og giver et falsk billede af den reelle metanpåvirkning.

  • 4
  • 0

Måske skulle nogle af kommentatorerne prøve at køre med bussen inden i laver dumme kommentarer om biler der skal holde og tiden det tager at køre fra a til b. De fleste af de omtalte bilfri områder har været der længe, og Nørrebrogade har i mange år været no-Go zone for biler.

  • 3
  • 1

Måske skulle nogle af kommentatorerne prøve at køre med bussen inden i laver dumme kommentarer om biler der skal holde og tiden det tager at køre fra a til b. De fleste af de omtalte bilfri områder har været der længe, og Nørrebrogade har i mange år været no-Go zone for biler.

Nørrebrogade har to stykker der hvor der ikke må kører biler, mellem Fælledvej og Elmegade/Stengade samt mellem Hyltebro/Borgmestervangen og Nordre Fasanvej/Lygten, resten af gaden må man kører i bil lige så tosset man vil!

Så måske skulle Christian Holmen selv bevæge sig ud i virkeligheden før han udtaler fejlagtigt omkring denne..

Ombygning af Nørrebrogade til "+Way" i forbindelse med 5C har netop betydet at busserne nu ikke længere har deres egen busbane to steder (en i hver retning) mellem Nørrebros Runddel og Hillerødgade. Sikke et fremskridt!

Dertil kommer så at antallet af siddepladser i 5C er 23% lavere end 5A i peak, det skal nok tiltrække kunder til den offentlige transport.

  • 2
  • 0

Jeg kommenterede på at der var kommentatorer der påstod den nye buslinie ville medføre nye problemer for bilerne, det kan næppe blive til mange i det der er færre busser som forhåbentlig ikke kommer til at køre i kø efter hinanden som det sås med 5A. Der var også en der mente den nye holdeplads ved Herlev hospital ville koste cyklistliv, det er også sludder.

  • 0
  • 0

Jeg har lige sat mig i en 5c.
Efter noget ventetid kom der en klump på 4. Det var lidt kaotisk for de fyldte hele krydset ud og blokerede for den anden trafik.
Bussen virker lidt mere stille end en normal dieselbus men den er absolut ikke lydløs.

  • 1
  • 0

Efter noget ventetid kom der en klump på 4

Der var kaos i den københavnske trafik idag - flere linjer havde problemer. Den lavere frekvens for 5C betyder formentlig færre klumper fremover. Den lavere peak-kapacitet er et problem; det er netop i peak at der er brug for konkurrencedygtighed overfor biler, men der er ikke nogen nem økonomisk løsning for fleksibel kapacitet. Googles resultatside når man søger på en station antyder hvor meget trafikken svinger.

"51 min 300S + C + M2" viser at eget tracé er den afgørende faktor, især i snævre byforhold. Om transporten foregår med jernhjul eller gummihjul er underordnet, blot fartøjet har sin egen bane.

Det vil iøvrigt være rart hvis de travle tjekpunkter for Rejsekort også får terminaler i hovedhøjde så flere kan komme igennem, endda med synligt display uden at man skal bøje sig ned.

  • 1
  • 0

I gamle dage havde vi da også led-busser: Se f.eks. denne HT-bus på Solrød Strand Station i 1982.

Hvad er det egentligt, der er så nyt ved konceptet?

  • 0
  • 0

Jeg var med 6A forbi Axeltorv, hvor også 5C kører.
Der er bare ikke plads til 2 på samme tid. Min 6A måtte holde og vente rundt om hjørnet på Hammerichsgade til de begge var væk.
Når to holder ved samme stoppested er det naturligt, at nr. 2 venter lidt efter nr. 1 er kørt, men det giver jo ikke plads til endnu en bus.

PS Hvis 6A også skulle være en som 5C, så ville der endnu flere problemer ved f. eks. Axeltorv.

  • 1
  • 0

.......er at man anskaffer materiellet ,før end man ved om det egner sig il opgaven. Den nye linie 5 bus vil have ualmindeligt svært ved at følge den gamle linie 5 rute. al den stund den ikke kan runde alle snævre sving som også de korte busser havde svært ved :)

  • 1
  • 2

køre i kø er meget værre. Det må de finde ud af at løse

Såvidt jeg har forstået skal busserne køre efter strenge regler, og må ikke være fleksible.

Der kan være særlige situationer hvor det overordnet er bedst at vende bussen før endestation så huller kan fyldes. Desuden kan en halvtom bagvedkørende bus overhale og samle de næste op. Til gene for nogle, til glæde for andre. Med Rejsekort-data og videostreaming bør det være muligt for hovedkvarteret at koordinere en mere fleksibel dirigering af busserne.

Men 5C er stadig bare i indkøringsfasen - der kan være ting der skal justeres efterhånden, og først på længere sigt kan dens funktion vurderes.

  • 1
  • 0

.......er at man anskaffer materiellet ,før end man ved om det egner sig il opgaven. Den nye linie 5 bus vil have ualmindeligt svært ved at følge den gamle linie 5 rute. al den stund den ikke kan runde alle snævre sving som også de korte busser havde svært ved :)


Det er en af de erfaringer man fx har fra byer som Metz, som jo har satset på disse lange bussystemer: At der er sving som alligevel viste sig for snævre på trods af lave venderadier. Gummihjul er ikke altid lige præcise. I stedet har man været enkelte steder været nød til at styre med lysregulering, så kun en enhed kan passere i én retning af gangen; hvilket ikke er befordrende for kapaciteten.

  • 0
  • 0

i forhold til de gammeldags diesel maskiner. og umiddelbart ingen kvalmende udstødnings stank.
4 døre giver hurtigere ind og ud stigning.
Store og på ingen måde kønne at kigge på, men hvis alternativet er 147 personbiler kørende efter hinanden, på Nørrebrogade, så på alle måder velkommen.

  • 4
  • 0

Undrer mig lidt over hvor mange der forventes at have behovet for at komme direkte fra Herlev Hospital i lufthavnen ;-)

Nu er en af de vigtigste elementer ved kollektiv trafik at sikre "one stop" - altså direkte linie, så man ikke hele tiden skal ud og ind I andre transportmidler - uanset at de måske kan tilbyde hurtigere transport. Det er til fordel for 5C. Netop eksempelvis passagerer fra Bornholm mv. vil sætte pris på ikke at skulle ind og ud af mange forskellige transportmidler, som de ikke har et dagligdags overblik over.

Jeg tog nyligt en omvej over 5C til mit møde i Dansk Industri. Jeg startede fra Herlev, hvor der var god plads og godt internet. Jeg sad bagest (ved motoren) og kan kun glæde mig til at disse busser bliver fuldt elektriske indenfor de kommende år.

Hybrid fremdriften er god ved acceleration - men der er meget chaufførerne skal lære før turen bliver mere behagelig. Opbremsningerne var rærlige og kunne næppe medvirke til genopladning af superkapacitorerne. Ruten er flere steder på direkte dårlig vej.

Dette er ikke ekspemplet på en ordentlig +WAY implementering og det hedder da også "Cityline". Ruter som 5C skal have helt anderledes faste spor på linie med Nørre Alle for virkelig at byde på attraktiv transport. Som en svensk trafikforsker sagde for år tilbage - det største problem ved bussers attraktivitet er, at man ikke tvinges til at lave en lige vej, som ved sporveje.

I 5C regi havde en ordentlig opgradering nok kostet I omegnen af 1 mia. istedet for bare 185 millioner, som 5C opgraderingen har kostet - inkl køretøjer. En sådan opgradering kan til gengæld komme I løbet af de kommende år - og det må man ønske.

Det var fra min ene tur ikke klart, om der var behov for mange flere siddepladser. Først fra passage af Ring 2/Nørrebro var der fyldt pænt op og man måtte stå. Ved Nørreport st. blev bussen nærmest fuldstændig tømt.

  • 1
  • 1

Jeg sad bagest (ved motoren) og kan kun glæde mig til at disse busser bliver fuldt elektriske indenfor de kommende år

Taget tidligere udbudkørsel i betragtning, bliver de nok ikke skiftet ud med elbusser lige med de samme, da fleste busser der kører for Movia har en levetid på 10-15 år. Men støjniveauet virker stadig markant lavere ind de gamle 5A busser.

Hybrid fremdriften er god ved acceleration - men der er meget chaufførerne skal lære før turen bliver mere behagelig. Opbremsningerne var rærlige og kunne næppe medvirke til genopladning af superkapacitorerne. Ruten er flere steder på direkte dårlig vej.

Busserne som er indsat på 5C er en ledbusudgave af "Lion's City GL CNG" med facelift, men er derudover af samme type som har været testet i en 13,7 m udgave på 6A og 200S. De skal dermed ikke at forveksle med de "Lion's City-hybrid" der i en tid har været indsat på bla. linje 14.
Det kan derfor ikke være tale om meget genopladning ved opbremsning, men rigtig tilstanden af belægningen er rigtig nok flere steder af en ringe kvalitet.

Dette er ikke ekspemplet på en ordentlig +WAY implementering og det hedder da også "Cityline". Ruter som 5C skal have helt anderledes faste spor på linie med Nørre Alle for virkelig at byde på attraktiv transport.

Hvad er en rigtig implementering af +Way? Mig bekendt har det ikke været implementeret før i Danmark. Hvis du hentyder til BRT som ofte bruges i international sammenhæng om højfrekvente busløsninger finders der heller ikke et entydigt svar på hvad der er en rigtig eller forkert BRT.

Nødvendigheden af faste spor kan diskuteres, men kender man til sagen om valget af løsninger i detaljer, var der lokal modstand i Brønshøj/Husum til en lignende løsning, da borgere frygtede at en segregeret busvej ville blive en barriere for at kunne krydse Frederikssundvej.

  • 0
  • 0

Nødvendigheden af faste spor kan diskuteres, men kender man til sagen om valget af løsninger i detaljer, var der lokal modstand i Brønshøj/Husum til en lignende løsning, da borgere frygtede at en segregeret busvej ville blive en barriere for at kunne krydse Frederikssundsvej.

Fordelen ved busser er, at en ordentlig busbane ikke nødvendigvis medfører, at anden trafik forhindres at krydse den.

Der er ganske rigtigt ikke meget plads I Frederikssundsvej mellem Brønshøjj/Husum, men der kunne laves intelligente forbedringer. Eksempelvis kunne man arbejde med 3 baner, hvor midterbanen skifter retning iforhold til myldretiden vha. elektronisk skiltning. De to yderbaner benyttes så som busbaner - forstået på den måde, at biler i myldretidsretning benytter det midterste spor og højresporet er frit til busserne. I modsat retning er der blandet trafik - undtagen hvor der er etableret egentlige busprioriterede spor ved lyskryds, hvor bussen får grønt signal før resten af trafikken.

En sådan opgradering kunne samtidig indebære, at vejen blev udjævnet og kørslen dermed behagelig.

Hvad angår rene elbusser - ja - de ny indkøbte busser fortsætter nok som hybridbusser - men efterfølgende busser til andre linier - de bliver sandsynligvis fuldt elektriske - når vi vel at mærke får nedsat elafgiften til busser til samme niveau som tog og letspor. Det kan dog ikke helt afvises, at selv de eksisterende busser kunne blive ombygget til fuld elektrisk drift.

  • 0
  • 0

Fordelen ved busser er, at en ordentlig busbane ikke nødvendigvis medfører, at anden trafik forhindres at krydse den.

Nu tror jeg ikke udelukkende der har været tale om krydsning af køretøjer, men også fodgængere der frygtede at blive henvist til signalregulerede overgange ved stoppestederne. Det i dag farvebelagte midterfelt der er på Frederikssundsvej, gør det nemmere at krydse vejen hvor der ikke er fodgængerovergange. Dit forslag om en udskiftning med en bane med myldretidsretning lyder ikke som om den tager højde for dette.

Hvad angår rene elbusser - ja - de ny indkøbte busser fortsætter nok som hybridbusser

Som Christian Holm rigtig nok skriver og jeg selv henviste til er ikke tale om hybridbusser på 5C. De kører udelukkende på certificeret naturgas (CNG) jf. https://www.moviatrafik.dk/cityline/teknis...

De eneste hybridbusser der har kørt i hovedstadområdet er MAN-busserne der kører på linje 14 og tidligere blev Volvo 7700-hybridbus også testet på en række linjer, heriblandt faktisk 5A. Men i begge tilfælde har motoren været drevet af diesel og ikke naturgas.

  • 0
  • 0

Som Christian Holm rigtig nok skriver og jeg selv henviste til er ikke tale om hybridbusser på 5C. De kører udelukkende på certificeret naturgas (CNG)

I har jo ret!

Jeg havde en forståelse af, at man ville introducere hybrid drift - men det er angiveligt ikke tilfældet. Det forklarer så også den betydeligt hårdere opbremsning samt de små ryk under acceleration. Sørgeligt at man ikke I komfortens navn introducerede hybrid drift - men MAN kan måske ikke levere ledbusser med hybriddrift?

  • 1
  • 0