Borgere ikke bare på Amager, men i store dele af København kommer i fremtiden til at slippe for en del af støjen fra flytrafikken til og fra Københavns Lufthavn, hvis planerne om at gøre Danmarks største lufthavn klar til en massiv vækst i antallet af passagerer realiseres.
Det fremgår af en rapport udarbejdet af Cowi for Trafikstyrelsen.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Det er en lidt bagvendt melding: "Københavnerne slipper for flystøj" - koblet til ombygningen.
Man har hele tiden, med omgående virkning, kunnet standse (eller yderligere begrænse) al den nævnte støjende flyvning på tværbanen! uanset ombygningen.
Det som ombygningen gør, er blot at fjerne muligheden for at starte og lande ind over København under specielle vindforhold hvor de normale baner ikke kan bruges. Med andre ord: man kan i dag vælge at afvise fly på grund af støj, fordi de med de aktuelle vindforhold ville være nødt til at lande eller starte ind over København. Det har man altid kunnet. Ombygningen udføres for at få plads til flere fly, ikke af hensyn til støj.
De (relativt få) fly der ikke lander i Kastrup på grund af særlige vindforhold, må lande et andet sted, hvor de måske generer andre med støj, og i hvert fald generer ekstra energiforbrug og forsinkelser for passagererne. Tværbanen har hidtil givet fleksibilitet i afvejningen. Den fleksibilitet forsvinder med ombygningen.
Der har jo også været vækst. Så du oplever nok hyppigere støj, men ikke hyppigere over grænseværdien. 2% af 400.000 (fremtidige operationer) er trods alt mere end 2% af 260.000 ;)
"
. Ja men det betyder jo bare at de ca. 2% flyvninger på tværbanen har påvirket 16.000 boliger siden 1994, men nu kun påvirker 2126 med støj over 55db...faldet 88 pct. fra 18.213 husstande i 1994 til 2.126 husstande i 2018
Det generelle lydniveau er der ikke taget stilling til og vil jo ikke ændres væsentligt for de resterende 1.056 hustande der altid bliver påvirket af almindelige let/landinger. Så man "flytter" en tværbane og hjælper 1000 hustande - super. Samtidig bliver det generelle støjniveau større pga. stigning i operationer fra 260.000 til 400.000. Så mon ikke de generelle klager om støj vil tiltage da der vil være mere vedvarende støj, bare ikke nødvendigvis over grænseværdien.
Der må nok i så fald påregnes en del omdirigeringer og forsinkelser, da det som beboer i Sydhavnen opleves som om, at landinger på bane 12 og starter fra bane 30 nærmest har været i vækst de senere år pga vindforholdene. Men dette er sagt uden kendskab til de aktuelle statistikker.