Københavnerne må leve med NOx-udspyende bybusser i mindst 12 år endnu
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Københavnerne må leve med NOx-udspyende bybusser i mindst 12 år endnu

Borgerne på Sjælland kan helt frem til 2028 blive udsat for bybusser, der udspyer NO2, som blandt andet fremprovokerer luftvejslidelser, selv om alle nye busser har en næsten helt ren udstødning.

Det er konsekvensen af, at trafikselskabet Movia afholder sig fra at stille krav om busser af den seneste miljøstandard, Euro 6, selv når der bliver holdt nye udbud om driften af buslinjerne på Sjælland.

I stedet kan vognmændene byde ind med brugte busser, der kun opfylder den gamle Euro 5-standard. Norske og svenske undersøgelser har ellers vist, at der er sket et kæmpe fald i de tunge køretøjers udslip af NOx med skiftet fra Euro 5 til Euro 6. For at leve op til Euro 6 skal busserne nemlig testes i virkelig trafik, og det har vist sig at være et effektivt middel til at nedbringe forureningen.

Læs også: Nye personbiler forurener tre gange så meget som nye lastbiler

Movia udbyder sine busruter for en periode på seks år med mulighed for at forlænge kontrakten to gange tre år. Dermed bliver brugte busser, der vinder nye udbud, på vejene lang tid fremover.

Miljøorganisationen Det Økologiske Råd glæder sig over, at det med Euro 6 endelig er lykkedes at få busser og lastbiler med så lave forureningsniveauer, at det er begrænset, hvor meget mening det vil give at stramme dem i fremtiden.

»Derfor virker det også absurd at tillade ældre og mere forurenende busser,« siger organisationens ekspert i luftforurening, Kåre Press-Kristensen.

Læs også: Københavns miljøzone står pivåben for selv de største NOx-syndere

Han påpeger, at EU’s grænseværdi for NO2 er overskredet flere steder i København, og at det derfor kan blive nødvendigt at opgradere busserne med NOx-rensning senere for at nedbringe forureningen.

»Vi kan lige så godt få rene busser fra starten. Ellers kan det ende med at blive dyrere i sidste ende. Det er nu engang som regel billigst at gøre det rigtigt første gang i stedet for at skulle lave alle mulige lappeløsninger bagefter,« siger Kåre Press-Kristensen.

Læs også: Kompromis: EU’s dieselbiler må udlede dobbelt så meget NOx de næste fem år

Movias centerchef for drift, operatører og kunder, Søren Englund, henviser netop til opgradering af de eksisterende busser som Movias løsning på den sundhedsskadelige udstødning. 288 busser, der kører på de mest forurenede strækninger i København, har fået monteret NOx-renseudstyr takket være et tilskud på 84 millioner kroner fra Miljøministeriet. Han henviser til, at det havde været langt dyrere at skifte busserne ud med nye, fordi ruterne, de kører på, ikke skal have fornyet deres kontrakter nu.

Det besvarer imidlertid ikke, hvorfor Movia ved nye udbud undlader at kræve, at busserne lever op til den seneste miljøstandard, som er den eneste effektive, når det gælder NOx-udslip.

Læs også: Kun kostbar rensning kan sikre ren luft fra dieselbiler

Movia har udelukkende fremsendt skriftlige kommentarer, og i dem er Søren Englunds argumenter således:

'Når Movia vælger operatør i forbindelse med et udbud, sker det ud fra en helhedsbetragtning, hvor bl.a. miljø og pris indgår i bedømmelsen. Movia stiller ikke krav til specifikt materiel, men stiller funktionskrav såsom grænseværdier for CO2, NOx og partikler og støjniveau.

Det skyldes, at Movia tror på, at operatørerne er bedst til at vurdere, hvilken type busser der opfylder kravene og dermed kan tilbyde den bedste buskørsel for pengene.

Movia har altså ikke fokus på, om operatører byder ind med brugte busser eller nye busser. Vores fokus ligger alene på mindstekravene. Vi ser på både miljøet og økonomien, og samlet set giver det ingen selvstændig værdi blot at kassere de brugte busser.'

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvad er den praktiske levetid, for en bybus? Går ud fra, at de fleste er udskiftet til nyere modeller, inden 2028?

  • 2
  • 1

Det er som om der mangler en samlet national strategi der kan sive ned i kommuner og transportorganisationer.
Beslutninger træffes alle mulige steder og koordineres ikke.
Lovgivning sprøjtes ud af Borgen, men følges ikke op.

"Hverdagens offentligt ansatte helte" løber alt hvad de kan, men bureaukrati, manglende koordinering og uklar ansvarsfordeling og beslutningskompetence fører til ukoordineret prioritering.

Jeg er sikker på at der kan optimeres, men det er systemet der trænger ikke menneskene.

  • 0
  • 0

En bybus skulle gerne være i drift mindst 20 år incl. een komplet renovering. Om det er ved samme ejer, er ikke udslagsgivende. En anskaffelsespris på mellem 1,3 og 1,5 millioner DKK, er langtidsholdbarheden vigtig for driftsselskabet.
Der kan nemt opstilles diverse krav, men de skal naturligvis honoreres... via busbilletterne. Busselskaberne kører ikke gratis og af ren filantropi.

  • 2
  • 2

Nu har politikerne gennem mange år talt om forureningen fra biler. Hver gang har de omhyggeligt undgået at tale om dieselforureningen fra bybusser og tog men påstået, at det var privatbilismen, der var den værste synder. Desværre med stor opbakning fra såkaldte miljøgrupper. Hvor mange menneskeliv det har kostet i det større byer, kan man kun gisne om.
Sådan undgår man at tage hånd om de virkelige problemer ved at lægge en samfundsgruppe for had.
Samme metode blev brugt i forbindelse med forurening af vandløb og søer. Selv om man godt vidste, at det var byerne og industrien der ødelagde miljøet, anklagede man landbruget. Først da man begyndte at bygge rensningsanlæg for byerne og industrien, begyndte det at vende.
Tænk at kunne få byboerne til at tro at forureningen i København havn og søer skyldes landbruget!

  • 3
  • 5

Har engang talt med en driftig mand som ville ombygge de stinkose dieselbusser til LPG.
Med motoren siddende på sin plads skifter man topstykkerne og fræser lidt af stemplerne.

  • 1
  • 2

@paul: "En bybus skulle gerne være i drift mindst 20 år incl. een komplet renovering. Om det er ved samme ejer, er ikke udslagsgivende."
De bliver maks 5-6 år i drift, hvorefter de enten hugges op eller sælges videre; ofte ud af landet.
Diesel busser hører bare ikke rigtig til i tæt bebyggelse.
Hvorfor gas er så ugleset undrer mig.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten