Københavnerne får endnu en cykelbro

Københavns cyklister og fodgængere bliver nu begavet med endnu en havneforbindelse. Det fortæller Københavns Kommune og fonden Realdania i en pressemeddelelse.

Den nye bro skal være lavere og bedre forbundet til cykelstierne langs havnen, så cyklister slipper for at tage cyklen på nakken, når de skal op på Langebro. Illustration: Realdania

Broen skal anlægges umiddelbart nord for Langebro mellem Langebrogade på Amager og Bryghus-grunden på sjællandssiden. I 2013 passerede omkring 35.000 cyklister dagligt Langebro, så den nye forbindelse vil gøre grunden, hvor Realdania opfører sit nye hovedkvarter, der også skal huse Dansk Arkitektur Center, kontorer, parkeringshus og luksuslejligheder, til et knudepunkt i byens cykeltrafik.

Læs også: To entreprenører samler Københavns kuldsejlede broer op

Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) er meget begejstret for den nye bro.

»Når cyklister i dag skal krydse havnen, må de enten køre over den bilfyldte Langebro eller leve med trængslen på cykelstierne over Knippelsbro. Nu får cyklisterne endnu en cykelbro, der samtidig gør det muligt at skifte de mange biler på H.C. Andersens Boulevard ud med Vester Voldgade, hvor det summer af liv i stedet for motorstøj,« siger han i pressemeddelelsen.

Broen bliver anlagt på det sted, hvor der var en bro fra 1600-tallet og frem til begyndelsen af 1900-tallet. Broen forbandt de to bastioner Rysensteen og Kalvebod, så soldaterne kunne bevæge sig frit frem og tilbage.

Den nye bro får et forventet samlet budget på 90-120 mio. kr. plus 13,8 mio. kr. i følgeanlæg. Den bliver cirka 200 meter lang og skal have et eller to oplukkelige fag med en bredde på ni meter. Udseendet skal i modsætning til mange af de andre broer, der er anlagt eller i gang med at blive opført over havnen, være diskret:

'Der søges således ikke et udpræget ekspressivt og ikonisk udtryk,' står der i indbydelsen til udbuddet.

Realdania Byg A/S vil nu indbyde til en prækvalifikation, som efter planen skal munde ud i, at bydere går videre til den egentlige projektkonkurrence. Broen skal ifølge planen stå klar i 2018.

Realdania har planer om at opføre endnu flere broer over de københavnske vande. Endnu er der dog ikke taget beslutning om andre projekter end broen nord for Langebro Illustration: Gehl Architects / Realdania

Forbindelsen er imidlertid ikke den eneste, som Realdania og kommunen har planer om at opføre. I 2012 offentliggjorde bylivsarkitekten Jan Gehls tegnestue således en analyse - udarbejdet for Realdania - af, hvor bylivet i København kunne forbedres. I analysen foreslår Gehl både en ny bro over Frederiksholms Kanal umiddelbart nord for Bryghus-grunden og en bro mellem Havnegade og Christians Brygge umiddelbart nord for Knippelsbro.

Læs også: Kunstnerbro i København sendt tilbage til start

Indtil videre er der ikke taget beslutning om at opføre nogle af broerne, men i forbindelse med byggeriet på Bryghusgrunden bliver både bil- og cykeltrafikken på Christians Brygge omlagt, og cykelstien bliver ført over en midlertidig bro over Frederiksholms Kanal på indersiden af den nuværende vejbro.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Så fyld dog den havn op, vandet kan jo snart ikke være der for broer, udsigten over den brolagte havn er allerede ødelagt.

  • 3
  • 6
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten