København vil skifte alle busser fra diesel til el
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

København vil skifte alle busser fra diesel til el

KORRIGERET: Fra 2019 og frem skal dieselbusserne i København udfases til fordel for elbusser. Det mener overborgmester Frank Jensen (S), efter at en ny rapport fra Siemens har vist, at byens 33 buslinjer kan elektrificeres for en ekstraudgift på 68 mio. kr. om året.

»Siemens-rapporten viser, at det både er teknologisk og økonomisk inden for rækkevidde at omlægge de 33 buslinjer i København til el. Det er klart, at hvis afgiften på el til busdrift lempes, vil det gøre det lettere. Men det er noget, vi må prioritere uanset afgifterne,« siger han til Politiken.

Læs også: Aalborg får fransk førerløs elbus i 2018

Absurd forskel i afgifter

I dag er strøm til elbusser fritaget for afgift, men det er en midlertidig ordning, der udløber i år. Ifølge et svar fra skatteminister Karsten Lauritzen (V) betyder det, at el til bustransport i 2017 vil blive pålagt en afgift på 25,3 øre/MJ, mens eksempelvis diesel har en afgift svarende til 8,8 øre/MJ, og el til letbaner er helt nede på 0,1 øre/MJ.

Hvis afgiften på el til busdrift kom ned på samme niveau som på el til letbaner og eltog, ville Københavns årlige ekstraudgift blive reduceret med 49 mio. kr.

»Det er absurd, at den nuværende afgiftspolitik favoriserer dieselbusser frem for el. Og det er helt sort, at busserne i den kollektive trafik skal betale 200 gange mere i elafgift, end DSB gør,« siger Frank Jensen til Politiken.

Avisen citerer skatteordførerne fra Socialdemokraterne og Venstre for, at de er ‘opmærksomme’ på afgiftsproblemet, men ‘at der skal være råd til det’, hvis afgiftsfritagelsen skal gøres permanent.

El er billigst - hvis afgift sættes ned

Rapporten fra Siemens gennemregner økonomien i seks alternativer til dieselbaserede busser. Sammenligningen viser ikke overraskende, at elbusserne klarer sig bedst i forhold til lokale emissioner - men også at elbusserne har den bedste driftsøkonomi - under den forudsætning, at el til busdrift får samme lave afgift som el til skinnebåren transport.

Rapporten kigger både på elbusser, der skal oplades om natten, og elbusser, der hurtiglades på endestationerne i løbet af dagen. Den sidste metode er ifølge Siemens bedst, fordi man så kan nøjes med mindre batterier i busserne og mindre ladeeffekt end natladning vil kræve. Desuden er der brug for færre busser, fordi de ikke løber tør i løbet af dagen.

Test og diskussion til efteråret

Til august skal partierne bag aftalen om elbiler og afgifter på el transport mødes igen og diskutere, om ordningen kan forlænges.

Læs også: København på vej med test af elbusser, der lader op undervejs

På samme tid begynder Københavns Kommune en test af to elbusser fra finske Linkker, der skal hurtiglades ved endestationerne.

KORRIGERET: I den første udgave af denne artikel fremgik, at Københavns Kommune ville teste elbusser fra kinesiske BYD, men leverandøren er finske Linkker. Ingeniøren beklager fejlen.

Kommentarer (20)

Måske kunne man simplificere afgifterne ved at erstatte dem med en afgift på CO2-udledning.

Mængden af produceret CO2 for en produceret mængde el er jo kendt via energinet.dk, og man kunne jo pålægge raffinaderierne igen at oplyse hvor meget CO2 de udleder for at producere diesel.

Når øvelsen er afsluttet for letbaner og busser, så kan man gå videre med tog, biler, skibe og fly.

  • 24
  • 1

Godt beslutning fra Københavns Kommune. Hvis projektet lykkes her, kan mange andre kommuner formentlig følge trop.

Så må vi bare sørge for at det håbløse afgiftssystem omlægges i mellemtiden.

  • 21
  • 0