København vil have tre nye metrolinjer
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

København vil have tre nye metrolinjer

Med en plan til 48 milliarder kroner vil Københavns Kommune sikre hovedstaden tre nye metrolinjer, som vil betyde, at nye byudviklingsområder som Nordhavn og Sydhavn og tætbebyggede områder omkring Rigshospitalet, Bispebjerg Hospital, Nørrebrogade og Amagerbrogade får metrostationer, skriver Berlingske.

»København er i vækst, og indbyggertallet vil stige med 100.000 frem til 2025. Det kræver en moderne infrastruktur, og en udbygning af metroen er en meget fremsynet løsning,« siger Københavns overborgmester Frank Jensen (S) til avisen.

Planen kan angiveligt realiseres om 30 til 50 år, og så vil hovedstadens metronet være på i alt 82 kilometer og 86 metrostationer inklusive Cityringen, som er ved at blive bygget.

Ifølge beregninger vil det gøre metroen så attraktiv, at passagertallet i den kollektive trafik i Storkøbenhavn øges med 40 procent, hvilket er realistisk, vurderer trafikforsker Per Homann Jespersen, RUC.

»Bilen er et ineffektivt transportmiddel i byen. Den fylder for meget og transporterer for få. Men metrosystemer er noget, som får mange storbyer til at hænge sammen trafikalt,« siger han til Berlingske.

Fra transportminister Hans Chr. Schmidt (V) er der ros til Københavns Kommune.

»Vi skal have mange flere til at køre med kollektiv trafik, for ellers sander andre transportformer til. Det vil være med til at opfylde de mål, vi selv har sat i regeringen,« siger transportministeren til Berlingske.

Frank Jensen forventer, at en ny Nordhavnslinje står først for blandt de tre nye linjer.

Dokumentation

B.dk: København vil have tre nye metrolinjer

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kan ikke se hvorfor resten af danmark skal betale til det, vi har også en masse ønske til vores byer og når der nu komme så mange til københavne kan de vil betale den, så byg bare, århus vil gerne havde en letbane det samme vil odense og den betaler i ikke....

  • 0
  • 0

Kan ikke se hvorfor resten af danmark skal betale til det, vi har også en masse ønske til vores byer og når der nu komme så mange til københavne kan de vil betale den, så byg bare, århus vil gerne havde en letbane det samme vil odense og den betaler i ikke....

Hvor står der at det er den danske stat som betaler? Sådan som jeg læser det så er det københavns kommunes plan og dem som betaler, eller har jeg misforstået noget?

  • 0
  • 0

Store anlægsprojekter hjerhjemme må nødvendigvis betales af os alle, evt. i kombination med brugerbetaling. Dyrt infrastruktur som baner, broer, motorveje er fælles opgaver.

Men du har ret i, at der så også skal spyttes i fælleskassen til letbaner i Århus og Odense, samt ny lillebæltsbro (evt. Bogense-Horsens), bro fra Sydfyn til Als osv. osv.

  • 0
  • 0

Metro er en god ting hvor byen i forvejen er meget tæt bebygget, men perspektiverne i en letbane i indre København er i min bevidsthed ikke ordentligt belyst. Dette kombineret med bompenge, ville mindske trafikken og derved give plads til skinnerne langs de eksisterende veje.
Er der en analyse der fortæller noget om alternativerne, som forbedret busdrift, forbedrede forhold for cyklister i trafikken o.l. (flest trafikforbedringer for pengene).

  • 0
  • 0

Kan ikke se hvorfor resten af danmark skal betale til det, vi har også en masse ønske til vores byer og når der nu komme så mange til københavne kan de vil betale den, så byg bare, århus vil gerne havde en letbane det samme vil odense og den betaler i ikke....

Og jeg kan ikke se, hvorfor folk fra københavnsområdet skal betale for en udbygning af de jyske motorveje, når behovet for at udbygge f.eks. Køge Bugt motorvejen er større.

  • 0
  • 0

Men du har ret i, at der så også skal spyttes i fælleskassen til letbaner i Århus og Odense, samt ny lillebæltsbro (evt. Bogense-Horsens), bro fra Sydfyn til Als osv. osv.

Sjovt. Der er lige kommet en rapport, der konkluderer, at en bro mellem Bogense og Julsminde vil være for dyr. Jeg har alvorligt på fornemmelsen, at en bro mellem Fyn og Als også vil være for dyr. Der er temmeligt langt mellem de to øer, og der skal også bygges en del vej på land.

  • 0
  • 0

Fremfor mere Metro, kunne man sparer 39 af de 48 MIA og bygge letbane i stedet. Men så er der selvfølgelig ikke så meget plads til biler i byen. dvs. Det Frank er ude med er således en merinvestering i kollektivtrafik på 9 mia. og en merinvestering i bilisme på 39 mia. Er det socialdemokratisk politik, eller en ansvarlig brug af byens ressoucer?

Investering i letbaner i forhold metro giver:
· 5 gange længere bane
· 9 gange flere standsningssteder
· 2½ gange flere passagerer
· 3 gange bedre driftsøkonomi
· 2-3 gange kortere byggeperiode
Investeringsudbytte ved letbaner i forhold til metroer.
Kilde: Planredegørelsen, Københavns Kommune, 2005.

  • 0
  • 0

Selvfølgelig bør staten del-/finansiere letbane og tilsvarende udbygninger af kollektiv trafik og tværkommunale cykelstiprojekter, som de 18 hovedstadskommuners cykel-superstier. På samme vis som man har gjort med motorveje. Uanset om vi taler Kbh. Kolding eller Aalborg, det er vigtigt at vi får styrket den kollektive trafik i hele landet, og lavet stærke links til cyklisme og delebiler.

  • 0
  • 0

De nye metrolinier vil stort set kun dække områder som i forvejen er inden for få minutters gang, cykling eller buskørsel fra eksisterende stationer. Anstrengelserne vil næppe ændre valget af transportmiddel.

Hvad med at gøre det nemmere at komme til og fra toget fra bopælen hvor rejserne jo som regel starter om morgenen?

Lettere adgang til systemet kræver at S-banen forlænges til Herfølge, Jægerspris og Slangerup og kystbanen forlænges til Dragør lige som i gamle dage. Og så skal der selvfølgelig etableres en realistisk og sikker mulighed for at parkere cyklen ved den hjemlige station når man er "ude at pendle".

Uden lettere adgang i bopælsenden skal bilen alligevel startes hjemmefra og den første halve snes kilometre hvor forureningen sker gennemkøres for at komme frem til en station hvor der hverken er parkeringsplads eller bekvem siddeplads i toget eller metro. Og så flytter vi ikke noget bilpendling over på skinnerne.

  • 0
  • 0

Nu vil jeg sige at det meste af danmark har i mange mange år smidt rigtig mange penge i københavn og dens infrastruktur, kig på hvor mange år man har ønske en motorvej mellem odense og svendborg tro det er noget omkring 10 - 15 år fra vi gerne ville havde den til man kom med et forslag i om at bygge den, eller motorvejen mellem storebæltbroen over odense til kolding/ vejle.
Men der hvor jeg ville hen med det føste jeg skrev var at danmark er mere end bare københavn, men en meget stor del af alle penge der bliver brugt falder i københavn og det sætter udviklinge tilbage i resten af landet, så var det ikke på tide at resten af landet fik ubygget der infrastruktur...

  • 0
  • 0

@Per Holm -Præcis, og på samme måde skal der etableres store sikre drive-in P-huse/kældre ved de store S-togs stationer i byen, så dem der pendler ind, kan have en cykel stående der til deres videre færden i byen.

  • 0
  • 0

Men der hvor jeg ville hen med det føste jeg skrev var at danmark er mere end bare københavn,
[...]

Hvis vi nu skal være helt ærlige: Er det nu også det ?

Har vi ikke over de sidste 25-40 år centraliseret landet så meget at der faktisk kun er tre relevante vækstcentre i Danmark tilbage: København, Århus og trekantsområdet ?

På Sjælland er alt hvad der ligger på den provinsielle side af, og meget der ligger indenfor, Roskilde-Køge-linien i realiteten "udkantsdanmark med fordel" hvor fordelen alene er at det er hurtigt at komme til København.

Med mit kendskab til Svendborg vil en motorvej til Odense bare gøre det forstærke forstadificeringen, præcise som alle andre steder hvor man har lagt motorveje fra centre til omegnen.

Var det ikke bedre at bevare den skønne sydfynske natur som det paradis den er og samle alt beton-slummet i København ?

Poul-Henning

PS: og hvis du synes at 10-15 år er lang tid at vente på en motorvej, så venter Slagelse stadig på den omfartsvej der var planlagt til at åbne i 1972...

  • 0
  • 0

Poul-Henning Det kan oplyses at motorvejen imellem Odense og Svendborg er bygget og har stået (delvis!!) færdig i et par år nu. Men hvis du kikker på google earth så er billedet et par år gammelt og byggeriet stadig kun igang!!

Men kan ikke se hvad man skal med mere metro i indre København, når problemerne er imellem byerne på tværs af StorKøbenhavn. For skal man fra Ballerup til Lyngby er man nød til at tage ind over Flintholm station.
Der burde istedet bruges penge på 2 tvær S-baner på det eksisterende S-banenet i fingerplanen. Dette ville muligvis osse afhjælpe problemer på Ring 3 og 4!!

  • 0
  • 0

Jørgen det bliver tidligt jul for dig i år ,-)

Finansieringen til letbanen langs ring3 fra Lyngby til Glostrup hvorefter den deler sig i to, en til Hvidovre/Avedøre Holme via Brøndby og den anden til Vallensbæk & Ishøj.

DU kan læse mere om BIG´s visionære oplæg til at bruge banen som rygrad for en nyudnyttelse af de hensyngende industriområder langs banen til nye bolig, park og erhvervskvarterer, her:

http://www.realdania.dk/Presse/Nyheder/201...

Da det er letbane og kun er omkring 30 km, så kan skidtet fås for blot 2.7 milliarder eller omkring 5% af Frank Jensens dumme, dumme, dumme planer.

  • 0
  • 0

Estimatet for Ring3 letbanen er 3.7 mia. ikke 2.7 mia, som jeg skrev herover. Så det udgør 7,7% af Franks febervildelse.

  • 0
  • 0

Der er meget rigtigt i det, du siger mht. transport til kollektiv trafik og udbygning til oplandet.
Med hensyn til Dragør så ser det ikke så problematisk ud, og man vil kunne få mange nye rejsende ret billigt. Det er fordi der ligger klargøringscentret syd for Kastrup, og der er forskellige opstillingsspor/testspor videre mod syd. Det må være ret enkelt at udbygge disse spor til gennemgående og forlænge dem til nordenden af Dragør. Det kunne være et godt projekt for visionære kommunalpolitikere i Dragør og så i øvrigt finde ud af, hvor man ønsker den nye station placeret. Men den vigtigste udfordring må være løst, da så lang del af strækningen er etableret.
Forlængelse af S-tog til Herfølge? Der vil jeg synes, der vil være mere idé i at få elektrificeret Lille Syd, fra Roskilde - Køge - Næstved. Så vil den også kunne bruges ved problemer på den anden linie.
Forlængelse til Jægerspris er rigtigt dyrt, og det må overvejes sammen med en ny bro. Og forlængelse fra Farum til Slangerup? Hvad mon de mener i Farum? Der har jo tidligere været en privatbane, men den blev afkortet.

  • 0
  • 0

Poul-Henning

PS: og hvis du synes at 10-15 år er lang tid at vente på en motorvej, så venter Slagelse stadig på den omfartsvej der var planlagt til at åbne i 1972...

Tjah, og motorvejen til Hemmingstrup (lige nord for Helsinge) er vi også nogen der venter på bliver færdig - og den blev politisk besluttet i 1967. For slet ikke at tale om Ring 5, som blev besluttet samtidig...

/Rasmus

  • 0
  • 0

Og forlængelse fra Farum til Slangerup? Hvad mon de mener i Farum? Der har jo tidligere været en privatbane, men den blev afkortet.

Hvad de mener i Farum? De ansvarlige skulle sættes i fængsel.

Så vidt jeg ved, blev banen midlertidigt afkortet da DSB overtog banen, og fra Farum til Slangerup blev indsat DSB-busser. Banen skulle have været taget i brug til Slangerup igen, men da havde man lige pludselig bebygget det gamle baneterræn i Farum, så det ikke var muligt at genbygge banen til Slangerup.

Løsningen? Lad banen dreje af mod Slangerup syd for Farum sø, og drop Farum som S-by... Man vil da også spare en fremtidig udbygning af broen over Fiskebæk som jo kun er 1-sporet.

Så kan de lære det.

/Rasmus

  • 0
  • 0

... ret enkelt at udbygge disse spor til gennemgående og forlænge dem til nordenden af Dragør. Det kunne være et godt projekt for visionære kommunalpolitikere i Dragør ...

Dette har de allerede på tapetet i Dragør og svjh er ønsket fremsat overfor relevante planmyndighed. Nu husker jeg ikke lige hvor jeg læste om ønsket men mon ikke det har været under Movias forhandlinger med kommunen og i omtale i Dragør Nyt - den lokale avis eller i Amager Bladet som referat at Dragørs ønsker til fremtiden?

Forlængelse af S-tog til Herfølge? Der vil jeg synes, der vil være mere idé i at få elektrificeret Lille Syd, fra Roskilde - Køge - Næstved.

Svjh. har kommunen fremsat ønske om forlængelse til mindst Ravnsborg. Det må nødvendigvis være en S-baneforlængelse for at skabe mulighed for at hele pendlertrafikken fra den sydlige del af Køge og hele Stevns kan komme med S-toget. På grund af Køge centrums lave højde over Østersøen overfor ønsket om ikke at have store vejdæmninger mellem Køge by og Køge havn er det ikke på nogen som helst måde muligt at lave en niveaufri skæring mellem bane og vej i nærheden af Køge station og dette forhold vil altid give trafikale problemer som kun kan løses ved at lade alle disse S-bane pendlere få en station syd for Køge Å.

Jeg husker sågar redaktionschefen Rolf Ask Clausen i sin tid beklage sig over hvor svært det var at komme med S-tog fra Køge når man kommer sydfra. Lige når man er ved at ankomme Køge Station i god tid før toget skal afgå så går bommene ned og man kommer for sent. Det kalder på mindst en S-bane station syd for Køge Å.

  • 0
  • 0

Det er utroligt, at man fortsætter med de kostbare og derfor langsommelige metroideer. Læs rapporten og se, hvordan man hober argumenter op mod letbaner.
Hvis nu bare nogle få af de mange milliarder en metro koster mere end letbaner blev brugt til at ombygge bymiljøet omkring letbanerne, så kunne vi få en smukkere og bedre by - meget hurtigere. Det er sådan man har gjort i mange kontinentale byer.

  • 0
  • 0