København vender livsfarlig kajakrutsjebane for at beskytte roere mod kajkanten
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

København vender livsfarlig kajakrutsjebane for at beskytte roere mod kajkanten

Sidste år advarede flere roere om, at en ny kajakrutsjebane i Københavns Havn var ‘livsfarlig.’ Nu har kommunen vendt banen 90 grader, så roerne ikke rammer kajen.

'Den korte historie er, at det projekt, som var tegnet af vores rådgiver/arkitekt – og som var en fin arkitektonisk løsning – desværre havde placeret rutsjebanen således, at der muligvis kunne være en sikkerhedsrisiko, såfremt mindre øvede brugte anlægget. Pga. den meget begrænsede erfaring med denne type anlæg var det forhold ikke blevet opdaget, hverken af os eller de brugere, som har været hørt i forbindelse med projektets tilblivelse,' forklarer centerchef Jens Christian Zøfting Larsen fra Teknik- og miljøforvaltningens Center for Anlæg i en mail til Ingeniøren.

Klip: I september blev kajakrutsjebanen skåret ned ... Illustration: Ulrik Andersen
... og vendt 90 grader. Så roerne ikke længere risikerer at banke lige ned i kajkanten. Illustration: Ulrik Andersen

Læs også: København lukker kajakrutsjebane efter advarsler fra roere

Problemet med rutsjebanen var, at den pegede ind mod kajkanten og mod nogle af de søjler, som bærer promenaden Kalvebod Bølge.

'Hvis du vinkler kajakken, så den ryger til venstre, vil du ramme 2-3 jernstolper med fuld fart. Gætter på mindst 20 km/t. Ryger du ligeud, er der også en stolpe eller to at undgå. Til højre var flydebroen, som jeg var glad for at ende på, da jeg ellers var hamret ind i kajen,' skrev kajakroer Morten Pedersen efter at have prøvet kajakrutsjebanen sidste år.

Anlægget er designet af Klar Arkitekter og JDS Architects, som havde hentet inspiration og vejledning hos Danmarks eneste anden kajakrutsjebane, der er opført ved Vandkraftsøen i Holstebro.

»Problemet er, at der kun er én reference i Danmark. Der er ingen byggeskik for kajakrutsjebaner,« forklarede arkitekt Henning Stüben fra Klar Arkitekter sidste år, da Ingeniøren forelagde ham roernes kritik.

Nu har kommunen skåret rutsjebanen ned, vendt den 90 grader og svejset den fast igen.

»Efter samråd med brugerne er rampen nu blevet vinklet væk fra moleanlægget og ud i bassinet, så der er den fornødne plads/sikkerhed,« forklarer Jens Christian Zøfting Larsen.

Ombygningen har kostet 625.000 kroner. Budgettet for hele Kalvebod Bølge var 38 mio. kroner.

Kajakrutsjebanen før – med retning mod de bærende søjler

Den nye placering med retning ud i havnebassinet

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ja, det må kræve en hel del erfaring og beregninger at indse på forhånd, at der skal være fri bane udfor en rutsjebane.

  • 31
  • 1

Som jeg skrev for ca. 1 år siden...

"Undskyld mig.... Men der skal da ingengang en ingeniør til for at sige at den rutschebane er totalt fejldesignet!

Hvem har i deres vildeste drømme forestillet sig at en rutschetur direkte ned i den skov af søjler ville ende godt?

Det var da tydeligt at se på sommerens "bygningsfejl-billeder" at det der kommer til at give nogle alvorlige skader...."

Link: http://ing.dk/galleri/fotokonkurrence-se-f...

  • 5
  • 1

Ja, det må kræve en hel del erfaring og beregninger at indse på forhånd, at der skal være fri bane udfor en rutsjebane.

Det er nok værd at bemærke sig at anlægget er designet af arkitekter! De mente nok at det var mest dynamisk og på bedste måde afspejlede den postindustrielle tidsånd hvis rampen vendt ind mod kajen og pæleskoven....eller noget i den stil.
Man kan godt være ganske dum, selvom man har en lang uddannelse, en flot titel og har lært at tale papegøjesprog.

Måske det havde været bedre at få kajaklubben til at designe det. Fordi de ved noget om kajakker!

Men nu har men så vel så i hvert tilfælde krævet honoraret retur fra arkitekterne? eller?

  • 16
  • 0

"Ombygningen har kostet 625.000 kroner".
Der er da vist en smed der grinende har sikret sig noget af en bonus.
625000 kr for at skære en rutchebane af, banke et støtterør ned i havbunden, og så svejse den på igen.
Wow. Jeg skal helt sikkert være smed/entreprenør i mit næste liv.
Ærgerligt at vi ikke kan kræve pengene tilbage fra de folk der beslutter tåbelighederne.

  • 1
  • 0

Siden hvornår skal skattepenge gå til forlystelser? Bakken og Tivoli er måske også kommunalt?

For private aktører må tage en ny rutsjebane i brug, skal den godkendes fra a til z, ellers kan politiet lukke det.
http://ing.dk/artikel/stramme-tivoli-krav-...

Men måske mangler der en ingeniør der tester sikkerheden?
http://www.spiegel.de/karriere/berufsleben...

Eller blot synsvirksomhed der certificerer?
http://www.tuev-sued.de/anlagen_bau_indust...

  • 1
  • 2

Sjov forklaring allerede dengang. Selv erfarne roere kan ikke styre en kajak i luften. Naturligvis kunne en erfaren kajakroere nok bedre klare sig i situationen, men der stod ikke et skilt med "Kun for erfarne" på toppen af banen. ;)

Men det er naturligvis svært at sige andet om en fejl til over en halv million.

Dog ros til kommunen at de stadig rettede fejlen, istedet for at droppe ideen. Håber de husket at afmærke området bedre for svømmere, så de ikke forvilder sig ind på banen.

Glæder mig til at prøve den igen.

  • 1
  • 0