København satser på bilfrie søndage næste år

Illustration: Rambøll

Regeringen har hverken ønsket at indføre en trængselsafgift i hovedstaden eller en miljøzone for personbiler, som ellers har været et varmt ønske på rådhuset. I stedet lægger det socialdemokratiske regeringsparti op til at ændre færdselsloven, så København og andre kommuner får lov til at rydde gaderne i landets største byer for biler - delvist.

Det er en del af regeringens infrastruktur-udspil, som der nu forhandles om med de øvrige partier.

Men allerede inden der ligger en endelig aftale, har de københavnske politikere nu taget stilling til projektet. Og der er en vilje til at prøve konceptet af hurtigst muligt, i 2022.

Det fremgår af et referat.

Ifølge regeringens udspil er målet med den nye ordning at sikre en såkaldt ny udnyttelse af byrummet, hvor der i højere grad gives plads til kulturelle aktiviteter såsom markeder, udeservering, gågader og aktiviteter for børn om søndagen, hvor de trafikale behov er mindre. Regeringen lægger op til, at det skal gælde søndage i tidsrummet klokken 9 til 20, dog med mulighed for at beboere stadig kan køre i deres biler, og varebiler stadig kan færdes.

Løser ikke problemer med trængsel og forurening

Det er Enhedslisten og Radikale Venstre i København, som har stillet med forslaget om at sige ja tak til tilbuddet, og det har fået opbakning fra Socialdemokratiet, SF og Alternativet.

Der er nu lagt op til, at de forskellige lokaludvalg i byen forbereder en sag til politisk behandling om, hvordan bilfrie søndage kan indføres i 2022 med deadline inden oktober 2021. Derudover skal der foretages en evaluering af indførelsen af bilfrie søndage i 2023.

De to partier havde desuden stillet forslag om, at Borgerrepræsentationen skulle pålægge overborgmesteren »at rette henvendelse til regeringen og gøre opmærksom på, at bilfrie søndage ikke løser Københavns problemer med trængsel og luftforurening, samt at regeringens infrastrukturplan bl.a. bør indeholde roadpricing, investeringer i københavnsk kollektiv trafik og etablering af trafikøer«.

Sidstnævnte forslag var der ikke opbakning til.

I Aarhus Kommune er der endnu ikke taget stilling til tilbuddet fra regeringen. Men SF har netop fremsat et mere vidtgående forslag, ‘Bilfrit centrum – ro på i centrum’, som indebærer, at området inden for den såkaldte Allé-ring gøres bilfrit frem mod 2040.

I en indstilling til de århusianske politikere hedder det fra forvaltningen, at internationale studier af bilfrie områder i centrale bydele ganske vist viser, at det kan have en positiv effekt på trafiksikkerheden.

»Bilfrie områder medfører dog samtidigt en række udfordringer for bosætning, varedistribution, renovation og andre erhvervsrelaterede trafikale formål,« skriver Magistratsafdelingen for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune.

Sommergågader i Aarhus

Forvaltningen henviser til, at der allerede er gang i en række fredeliggørelser i regi af den såkaldte Mobilitetsplan for Aarhus Midtby, som vi omtalte på MobilityTech i april.

Og den plan kender man endnu ikke effekterne af, lyder det fra Teknik og Miljø, som derfor anbefalede, at forslaget ikke skulle imødekommes.

Bedre var det, hvis partierne ved de kommende budgetforhandlinger afsatte eksempelvis to millioner kroner til såkaldt yderligere udbredelse og etablering af sommergågader, »hvor der er plads til fremkommelighed, men på de gåendes præmisser og med styrkelse af muligheder for ophold, udeservering mm.«

Helt lavpraktisk bliver gaderne ændret til gågade med kørsel tilladt, så biler og cyklister har adgang, men med en hastighedsgrænse på blot 15 km/t, og trafikanterne skal desuden indordne sig på fodgængernes præmisser. Samtidig får de erhvervsdrivende lov til at opstille plantekummer, gadestativer, borde og stole til gæsterne på noget af vejarealet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Bilfrit, med undtagelse af beboere, renovation, varekørsel, politibiler, ambulancer, handicapbiler, særligt ærindekørsel, hjemmehjælpen, vejarbejdskøretøjer, pengetransporter, brandbiler, lægebiler, pølsevogne og transporter til events.

Lyder som en god ide. Men lad os ændre navnet så det passer med virkeligheden. Fra "Bilfrit" til "Svenskerfrit".

Forslaget vil koste 210.000.550 kroner at gennemføre. 210.000.000 kroner til administration, politikerløn og konsulenter og 550 kroner til et skilt ved Øresundsbroen.

  • 34
  • 18

Vi kan da håbe at centraliseringssamfundet får presset Københavns boligpriser så højt op, at politikernes børn er tvungne til at bo udenfor cykelafstand til byen.

  • 25
  • 7

Og samtidig slipper man for at se på alt for mange gamle grimme mennesker fra forstederne, som ikke mere kan cykle eller kravle op i en bus , og som bare tusser rundt og er i vejen hele tiden - nemlig sådan nogle som mig.

Et smukt bidrag ti byens forskønnelse.

  • 19
  • 6

Sammen med mange andre. Altid frisk på en udfordring og rusken op i gamle fastgroede idéer og forestillinger. Jeg har prøvet det før i 70'rne og i bogota, samt i diverse hollandske byer. Det virker fantastisk glæd jer.

  • 12
  • 13

Og samtidig slipper man for danskere, der besøger øboerne... Tænk at have familie i København - og så skal man være vest for Valby Bakker kl. 9.00 søndag morgen...

De danske byer for de danske byboer - ikke andre!

  • 10
  • 5

Bliver det ikke lidt dyrt at flytte det kongelige teater, nationalmuseet, og de andre institutioner, som betales af staten, med den begrundelse at det er tilgængelig for alle ?

  • 8
  • 8

Store chance. Det er bare at tilbyde alt det som den søndags bilfri storby ikke kan tilbyde. Der må ligge enorme muligheder for at lokke bilister uden andre muligheder til området på denne søndag. I skal ikke være bekymret for København, der vil strømme turister til som gerne vil opleve den søndags bilfri storby.

Kom igang og læg hjernerne i blød hvad kunne man tilbyde, ud over bilkørsel selvfølgelig. Jeg kan afsløre at det slet ikke behøver at dreje sig om store monumenter, teatre osv. Det er ofte meget simplere ting, der gør en by interessant at opholde sig i.

  • 5
  • 7

Ja, så er det da helt slut med at besøge dé byer. Som borger fra andre dele af landet var det netop i weekender at man gerne ville køre ind, parkere (på en super dyr P plads) og så opleve byens tilbud, hvorefter man om aftenen kører tilbage til en kro i omegnen. Men med bilfri - Ja det siger sig selv. Så vil alle os der kan lide at køre til oplevelser da bare vælge de byer fra. Nå, men det er vel ikke noget stort tab. Der et tusinder spændende steder i Danmark. Og 'så meget' er der vel heller ikke at se i et myldrende København eller Aarhus.

  • 9
  • 6

Undskyld, men var det ikke meningen der skulle komme en miljøgevinst ud af initiativet?

Det var en mulighed for at komme de stakkels handlingslammede bilister til hjælp. Jeg tror ikke miljø er noget der bekymre dem særligt meget. I hvertfald ikke det miljø der ligger på den anden side af bil ruden, i den by de åh så gerne vil besøge. Så det spørgsmål sender vi lige videre til dem.

Hvis man er helt på bar bund hvad et bilfrit by centrum kan byde på af kvaliteter, er det da oplagt at prøve det en enkelt gang. Vi må straks iværksætte dette initiativ.

  • 5
  • 5

Lad os lige hurtigt kigge på Østdanmarks største turistattraktioner udenfor København.

Hvad med en tur til Sjællands nye store turistattraktion; Skovtårnet? Bor man på Rådhuspladsen i København tager det 50 minutter med bil. Hurtigste rejse med kollektiv trafik, er 2 timer og 11 minutter.

Hvad med Møns Klint? 1 timer og 40 minutter med bil. Der findes ingen kollektiv trafik til Møns Klint.

Sommerland Sjælland, da? 1 time med bil. 1 time og 40 minutter med kollektiv.

  • 9
  • 3

Hvis man er helt på bar bund hvad et bilfrit by centrum kan byde på af kvaliteter, er det da oplagt at prøve det en enkelt gang. Vi må straks iværksætte dette initiativ.

og

I skal ikke være bekymret for København, der vil strømme turister til som gerne vil opleve den søndags bilfri storby.

I konteksten må det vel være folk fra udlandet, som så skal køre dertil langvejs fra eller flyve til Kastrup. Bevars' - det påvirker jo ikke miljøet inde i København, så her kan man lege en miniput udgave af DK's 70%/2030.

Misforstå mig ikke, - jeg er ikke modstander af ideen, da den aldrig vil komme til at påvirke min færden.

  • 2
  • 7

Lad os lige hurtigt kigge på Østdanmarks største turistattraktioner udenfor København.

Fint mere af det. Kom ud af start hullerne provins og land. Så kan de bil afhængige uden for byen bruge dette når de ikke mere kan besøge byen på deres præmisser. Også har de ovenikøbet sparet noget af det dersen miljø Bent snakker om. Så provins og land kom igang og tjen nogle penge. Store fremtidige muligheder for at servicere det 4 hjulet only homosapien.

  • 5
  • 5
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten