København sætter foden ned: Maks. 200 løbehjul i indre by
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

København sætter foden ned: Maks. 200 løbehjul i indre by

Løbehjul og delecykler optager plads i gadebilledet, og Københavns kommune lægger derfor op til et loft over antallet af udlejningskøretøjer i indre by. Illustration: Keitma-st / Bigstockphoto.com

I fem måneder har de elektriske løbehjul nu været en del af gadebilledet, og københavnerne har taget dem til sig i en grad, så kommunen vurderer, at der i dag er opstillet 1.700 løbehjul og 2.000 cykler til udlejning i hovedstaden uden tilladelse.

Men nu skal der styr på køretøjerne, som brugerne har en tendens til at efterlade både i cykelstativer og alle andre steder. På mandag skal kommunens teknik- og miljøudvalg tage stilling til et forslag til nye retningslinjer for udlejningscykler, -løbehjul, -skateboards og selvbalancerende køretøjer.

Kraftig begrænsning

Og forvaltningens forslag lægger op til en kraftig begrænsning. Som en forsøgsordning skal der gives etårige tilladelser til 200 udlejningscykler og 200 løbehjul i den indre by samt ved de store stationer, og heraf kun 40 cykler og 40 løbehjul i Middelalderbyen.

Begrænsningen skal ifølge forslaget sikre, at københavnernes muligheder for cykelparkering kun påvirkes i mindre grad. I resten af byen kan der gives tilladelse til at opstille 3.000 løbehjul og lige så mange delecykler, da de ikke vurderes at begrænse fremkommeligheden på samme måde som i centrum.

Læs også: Forhadte løbehjul kan få ny chance: Kommune vil sløjfe parkeringspladser

Forvaltningen er dog også klar med et alternativt forslag, som er mindre restriktivt – og som ifølge forslaget vil prioritere udlejningskøretøjerne på bekostning af plads til f.eks. ophold, udeservering, cykelparkering, æstetik o.lign.

I denne model gives til tilladelse til 330 cykler og 330 løbehjul i indre by samt ved de store stationer, og for at skabe plads nævnes muligheden for at nedlægge parkeringspladser til biler og omdanne dem til parkering for udlejningsløbehjul, - cykler og ladcykler.

Krav til løbehjul

Hvis udlejningsfirmaerne skulle søge om flere køretøjer, end det maksimum politikerne måtte vedtage, skal teknik- og miljøforvaltningen ifølge forslaget give tilladelse til de operatører, som bedst opfylder en række kriterier.

De handler bl.a. om, at virksomhederne kan dokumentere, at de viser hensyn til fodgængere og den kommunale renholdelse, at køretøjerne er bæredygtige/holdbare, køretøjernes kvalitet og stand, brugervenlighed og æstetisk indtryk. Endelig skal udlejerne dokumentere deres effekt på mobiliteten i byen, herunder hvilken type transportform, der erstattes.

Da teknik- og miljøudvalget senest behandlede et forslag til retningslinjer for løbehjul og delecykler i marts, blev det besluttet at gå i dialog med transportministeriet om en ‘Aarhuslignende model’. I Aarhus har kommunen indgået en såkaldt koncessionsaftale, hvor kommunen som vejmyndighed stiller udpegede offentlige vejarealer til rådighed for udlejningsfirmaet Voi i en forsøgsperiode på to år.

Læs også: Jura kan sætte en kæp i aarhusianske løbehjul

I den efterfølgende dialog med ministeriet har den københavnske teknik- og miljøforvaltning dog fået besked om, at denne model ikke kan benyttes til at regulere antallet af udbydere i København. Ministeriet er derimod indforstået med, at kommunen sætter et loft over antallet af køretøjer og laver restriktioner i særlige zoner, så længe det er fagligt begrundet.

»Der skal ikke herske tvivl om, at flertallet i Folketinget har skabt et problem for København ved at tillade elløbehjul uden at give os nogle redskaber til at regulere dem, så vi undgår det kaos, andre storbyer allerede nu oplever. Derfor er forvaltningens forslag det muliges kunst,« siger stedfortrædende teknik- og miljøborgmester, Karina Vestergaard Madsen fra Enhedslisten i en pressemeddelelse fra Københavns Kommune.

Voi er ikke begejstret

Forslaget til nye retningslinjer vækker ifølge Berlingske ikke overvældende begejstring hos det svenske udlejningsselskab Voi, som i øjeblikket er den største udlejer af elløbehjul i Danmark.

»Vi synes også, der skal retningslinjer til på området. Det har vi arbejdet for fra dag ét. Men vi synes, det skal være nogle retningslinjer, som operatøren og kommunen udformer i fællesskab, sådan som man har gjort det i Stockholm,« skriver Vois landechef i Danmark, Eric André, i en mail til Berlingske.

Han mener, at de foreslåede retningslinjer vil sætte København bagud i den grønne udvikling på trafikområdet, da de tager slet ikke højde for den efterspørgsel, der er på elektriske løbehjul i København. Han mener derfor, at kommunen burde sætte mere plads af til løbehjulene i den indre by.

Læs også: Leder: Hurra for elløbehjulene – de gør det sjovt at køre grønt

Emner : cykler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg ser alt for ofte at løbehjulene bliver parkeret på tværs af fortovet, så de er til stor gene for fodgængerene.

Med mindre udlejningsfirmaerne finder en måde at opdrage deres brugere til at respektere de andre trafikanter, må de nok finde sig i at blive reguleret.

  • 13
  • 3

@peter - de fleste cykler er folks egne og bliver stillet i stativer. Løbehjulet bliver bare stillet hvor folk stopper med tanken om at der "sikkert kommer nogen om lidt, så ingen grund til at stille det på plads"

  • 8
  • 2

Peter Hansen, det er vi da også mange, der gør !

Eksempel: For ikke ret lang tid siden er der åbnet en ny Netto på H.C. Ørstedsvej tæt ved Åboulevard - glimrende butik i øvrigt. Der er indrettet et cykelstativ på fortovet, præcis lige dér hvor der også står to standere med færdselstavler. Resulatat: en rullator, barnevogn eller kørestol må benytte cykelstien (!) for at komme forbi. Jeg ved ikke hvem i kommunen, der har godkendt det, meeeen ...

Og det var så bare et eksempel på et formentlig godkendt cykelstativ.

Jeg har ikke noget i mod cykler som sådan - har selv været indehaver af adskillige af slagsen, og min kæreste er flittig bruger af sin. Men ja - cykler flyder alt for mange steder, når de ikke er i brug.

  • 5
  • 1

@Anders. Synes nu der er ret mange cykler der ikke bliver stillet i stativ, men det er så normalt et syn at man ikke lægger mærke til det. Hvorimod et løbehjul bliver der lagt mærke til, især hvis man er imod konceptet. Løbehjulet bliver indsamet inden 24 timer, det er ikke altid det samme for cyklen.

  • 5
  • 2

Københavns har sine el-bycykler som de konkurere med - poster massivt med skattekroner i for at tvinge private virksomheder væk.... det er dog ikke nok så nu vil de regulere dem væk også...

Donkey republic's cykler er langt bedre end københavn kommunes bycykler - bedre vedligeholdt og fungerer bedre at leje. Kbh's kommune stiller areal og de bedste pladser til rådighed for sine cykler - mens donkey skal leje plads af private forretninger (de betaler faktisk lokale forretninger for at bruge deres fortorv - som igen betaler kommunen for fortorvet).

Mon Københavns kommune også skal søge om at få lov at stille deres by-cykler i indre by? og mon de kommer i gennem samme sagsbehandling uden særbehandling?

  • 10
  • 3

Vi kan ikke have sådan nogle eldrevne køretøjer i vindmøllernes land. Folk har bare at sætte sig i deres dieseltaxaer hvis de skal rundt i byen.

Hvis et enkelt løbehjul engang imellem skulle stå på tværs af fortovet er det åbenbart en uoverkommelig opgave for de fællesskabselskende danskere.

Jesus!!!!!!

Kommunen VIL tvinge miljørigtige borgere over på de kommunal betalte elcykler som har kostet mig 80.000 kroner stykket.

Vh. københavneren som græmmes over småligheden

  • 10
  • 9

Min oplevelse er også at alt for mange af de ellers smarte løbehjul bliver parkeret/smidt på tværs af fortove i stedet for langs med. Ved en pæn blæst ligger de sig desuden pænt ned og spærrer endnu mere.
Fint nok for alm. gående, men for andre med barnevogn, stok eller rullestol må det være som sendt fra helvede.

Det vigtige spørgsmål er egentligt om de løbehjul fjerner trafik fra bil til offentligt/gå/løbehjul transport.

  • 6
  • 3

Hvordan havde man tænkt sig, at berænse antallet af cykler og løbehjul i f.eks. Middelalderbyen?

Som en forsøgsordning skal der gives etårige tilladelser til 200 udlejningscykler og 200 løbehjul i den indre by samt ved de store stationer, og heraf kun 40 cykler og 40 løbehjul i Middelalderbyen.

Mange kommer vel ude fra og skal ind i Middelalderbyen - og så efterlades cyklen/løbehjulet vel bare det første/bedste sted.
Hvis de fjernes løbende, begrænser det jo muligheden for at bruge/finde dem, når man skal hjem.

  • 1
  • 1

Der er ikke noget forgjort ved at skrue ned for de nye transportmidler i en periode. Løbehjul har mange potentielle ulemper i forhold til cykler - større risiko, mindre motion, mindre overførsel fra biltrafik, passer ikke i trafikmønsteret på stierne - og hvis disse ulemper viser sig at være mindre end forudset, kan man bare lempe gradvist. Det virker som en fornuftig tilgang, hos en kommune der historisk har vist at de kan regulere trafikken i en by så den i imponerende grad giver god tilgængelighed for alle dens brugere - sammenlign bare med andre storbyer.

  • 4
  • 1

Min oplevelse er også at alt for mange af de ellers smarte løbehjul bliver parkeret/smidt på tværs af fortove i stedet for langs med. Ved en pæn blæst ligger de sig desuden pænt ned og spærrer endnu mere.
Fint nok for alm. gående, men for andre med barnevogn, stok eller rullestol må det være som sendt fra helvede.

Det vigtige spørgsmål er egentligt om de løbehjul fjerner trafik fra bil til offentligt/gå/løbehjul transport.

Det ser jeg også oftes. det hænger nok sammen med at de mest er brugt af unge mennesker som stadigvæk ikke har udviklet deres sociale ansvars følelse. Mor kommer og ryder op. Det skal de hjælpes med så det bliver en del af opdragelsen. kan du ikke finde ud af at bruge det kan bare blive fri. Nogen firmaer kræver at man tager et billed af den gode parkering.
Også det umugelige ringe støtteben...Suk! den dårligdom har de arvet fra de mange cykler der også har ringe støtteben der ikke virker eller er dårligt justeret. De vælter bare en person går forbi. .. 2019 Ptfhh!. Gør det forbudt at sælge en cykel med de aller dårligste støtteben og kræv at de lidt bedere og justerbare er ordentligt justeret.
Kræv også ordenligt støtteben på løbehjulene. Vi opdrager jo de unge til at tingene bare bliver smidt ud og erstattet med nyt.

  • 4
  • 2

Politiken har en artikel om dødsulykker, hvor el-løbehjul er involveret. Artiklen er bag en betalingsmur, men jeg tillader mig alligevel at citere lidt:

Dødsulykken i Sverige kommer ikke bag på Mogens Kjærgaard Møller, der er administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik.
»Vi kan jo godt se mulighederne i el-løbehjulene, men der er nogle væsentlige trafikmæssige risici i brugen, som den ser ud. Det er et køretøj, der mest af alt minder om et legetøj, og vi ser mindreårige børn på 13-14 år, der kører rundt - nogle gange to - på løbehjulene. Der er udfordringer i forhold til hastigheden og de små hjul, der kan være svære at styre, ligesom højresvingende bilister kan have vanskeligt ved at se dem«

Og lidt længere nede i samme artikel:

»Af færdselssikkerhedsmæssige årsager findes (det) meget betænkeligt at tillade brug af de omhandlede køretøjstyper på vej, hvor færdselsloven gælder. Det er Rigspolitiets opfattelse, at disse køretøjstyper overvejende bør anses som legetøj, og det vil medføre en øget risiko for uheld med alvorlig tilskadekomst og dødelig udgang at introducere de omhandlede køretøjstyper i et til stadighed mere intensiveret trafikbillede«, skrev Rigspolitiet i sit høringssvar.

  • 5
  • 2

Dødsulykken i Sverige sket enten fordi bilen eller el-løbehjulet kørte over for rødt. Dette ses kontant for cykler i kbh. Børn under 15 år må kun køre på el-løbehjul, hvis de ledsages af en myndig person. Var cyklen opfundet idag ville Rigspolitiet sandsynligvis have samme skepsis.

  • 5
  • 1

Kunne man forestille sig at der blev oprettet parkeringszoner/båse med bluetooth, så hvis man forlod/stoppede sin tur uden for en sådan zone/bås, så fik man en SMS hvert minut om at der blev trukket 10 kr/min indtil man parkerede den inden for en zone/bås?

  • 7
  • 0

Endelig en der prøver at finde løsninger i stedet for bare at have en holdning om at alting var bedre i gamle dage og nye tiltag burde forbydes. Men nu er der jo GPS i dyret så tænker ikke bluetooth er nødvendig. Men en dims der kan vurdere om løbehjulet står op kunne måske være smart hvis man vælger at gå bøde vejen :)

  • 4
  • 1

Endelig en der prøver at finde løsninger i stedet for bare at have en holdning om at alting var bedre i gamle dage og nye tiltag burde forbydes. Men nu er der jo GPS i dyret så tænker ikke bluetooth er nødvendig. Men en dims der kan vurdere om løbehjulet står op kunne måske være smart hvis man vælger at gå bøde vejen :)

kbh. kommune kunne jo også tilbyde gratis p-pladser til dem med ladestander osv. - som de gør med el-biler (som EL/røde så elsker) - og fx. udvikle holder som de kan placeres i mens de lader.

så kunne løbehjuls firma'erne give rabat hvis man afleverer i de standere hvor der lades op igen...

  • 3
  • 3

skal der være mellem sådane pakeringsbåse, men det burde også kunne lade sig gøre og med en skine som hjulene står fast i. De fylder jo ikke meget.
Man kunne jo hurtigt forestille sig at et supermarked, eller en café kunne se en fordel i at reservere lidt plads til 4-5 løbehjul. Så kan det hurtigt blive under 100 meter i de mest koncentreret områder.

  • 2
  • 1

Især hvis man kombinerede med trådløs opladning således at firmaerne kunne spare penge på indsamling og oplade. Besparelsen kunne de så give videre til forbrugeren der aflevere dem her.

  • 2
  • 0

Dødsulykken i Sverige sket enten fordi bilen eller el-løbehjulet kørte over for rødt. Dette ses kontant for cykler i kbh. Børn under 15 år må kun køre på el-løbehjul, hvis de ledsages af en myndig person. Var cyklen opfundet idag ville Rigspolitiet sandsynligvis have samme skepsis.

Præcis - vi ved endnu ikke, hvem der kørte over for rødt. Og i København ses det ganske ofte, at både bilister, cyklister og fodgængere tager den over for rødt - så vil der jo ske ulykker. Det kunne lige så godt have været en cyklist, der var pløjet ned af en bilist, der ikke havde set sig for eller taget den over for rødt.

Det kan i hvert fald næppe være fordi det var et el-løbehjul, at ulykken skete.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten