København: Nu skal der græs på storbyen tage

28. august 2009 kl. 14:4640
Københavns Kommune har vedtaget en klimaplan, som kræver 325.000 kvadratmeter grønne tage i hovedstaden i løbet af de næste seks år.
Artiklen er ældre end 30 dage

Københavns Kommunes har vedtaget en ny klimaplan, som sætter gang i anlæggelsen af græsbegroede tagkonstruktioner i Danmark.

Det er første gang i Danmark, at der skabes en så ambitiøs og hurtig udrulningsplan for grønne tage. Planen forpligter nemlig bystyret til at anlægge 65.000 kvadratmeter tag-græsplæne allerede i 2011 stigende til 325.000 kvadratmeter i 2015.

»De grønne tage skal fra nu af være en integreret del af byudviklingen i København. Vi kommer i første omgang til at se det slå igennem i det store Nordhavnsbyggeri på 900.000 kvadratmeter, hvor de grønne tage skal indtænkes i projektet som noget helt naturligt,« siger projektleder Dorthe Rømø fra Københavns Kommune.

Hun peger samtidig på, at de grønne tage også vil vinde frem ved de førstkommende byfornyelsesprojekter. Og så henviser hun til søsterkommunen Malmø, der i årevis har satset på græsbeklædte tage i byudviklingen. Her er en af de vigtige erfaringer, at græstagene fungerer som en svamp i forhold til regnvandet og dermed aflaster spildevandssystemer.

Bygherrerne skal overbevises om fordelene

De grønne tage skal udbredes gennem lokalplankrav og udbudsbetingelser for nybyggeri. Alle nye byområder, som projekteres eller gennemføres inden 2015, og hvor lokalplanarbejde giver mulighed for det, skal mødes med krav om grønne tage.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Desuden skal de grønne tage indføres ved byfornyelsesprojekter. Samtidig skal borgerne informeres om fordelene ved den såkaldte begrønning i form af dens varme- og kølingsregulerede potentiale.

»Det bliver selvfølgelig en af de store udfordringer at få kravet om grønne tage skrevet ind i lokalplanerne og holde fast på dette krav i den konkrete forhandling med en kommende bygherre. Men her bliver det vores opgave at overbevise bygherren om de mange fordele, f.eks. at levetiden på taget fordobles og at de grønne tage er med til at fastholde et godt indeklima,« siger Dorthe Rømø.

Både køler og varmer

De grønne tage vil - hvis den ambitiøse udrulningsplan bliver gennemført - betyde en akkumuleret CO2-reduktion på 218 tons i 2015.

Helt konkret skal den begrønningen finde sted ved at tilplante det i forvejen færdige tag af eksempelvis tagfolie eller tagpap med græs eller såkaldt sedum ofte lagt ud i færdige måtter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvis planen følges, vil de grønne tage ifølge beregninger fra konsulentfirmaet Cowi give en akkumuleret fjernvarmebesparelse på 130.000 megawatttimer årligt i 2011 stigende til 650.000 MWh i 2015.

Grønne tage har varme- og kulderegulerende virkning i kraft af deres masse og evne til at optage og afdampe regnvand. Desuden forsinkes regnvandsmængder i kloak, og bevoksningen kan optage små mængder CO2.

Et eksempel er et gammelt såkaldt københavnertag på Sortedams Dosseringen i København, hvor virksomheden Vegh Tech har lagt et mindre grønt tag i forbindelse med etablering af en ny tagterrasse for ejendommens beboere.

De såkaldte sedumtage vejer ca. 50 kg pr. kvadratmeter, og man kan derfor i mange tilfælde kan anlægge dem, uden at der skal foretages ændringer i tagkonstruktionen.

Prisen svinger omkring 400 kr. pr. kvadratmeter for levering og montering af de såkaldte mossedum-belægning, som kan lægges direkte ud oven på for eksempel helt almindeligt tagpap. Det skulle samtidig give pappen en længere holdbarhed, idet jord og planter virker beskyttende mod solens UV-stråler og kraftige temperatursvingninger, som på sigt gør den sprød og utæt.

40 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
41
3. september 2009 kl. 16:39

de hvide striber kunne være hvide og lavet med noget flurocerende der kunne ses med særlige briller

40
2. september 2009 kl. 22:37

Græs, der skal slås og golfbolde i hovedet er naturligvis gode argumenter imod, men ... Hvide tage på nogle hundrede millioner huse kunne da øge reflektionen af sollys langt mere end grønt græs - sammen med de hvide skyer, som Lomborg vil producere. Tagpap belagt med Synopal er skinnende hvidt og bevarer sin hvidhed meget længe. Veje og cykelstier kunne vel også være hvide, men så skal de hvide striber nok være grønne, røde, blå, gule...???

39
2. september 2009 kl. 20:37

nytter intet hvis siden det skal vises på ikke understøter tegnsættet.

38
2. september 2009 kl. 09:44

Jeg så nu hellere at du accepterede forkortelsen KK som CO2 fjerner :-)

37
1. september 2009 kl. 22:37

Endnu engang tak for hjælpen med "de små hævede tal"! :-)

Nu mangler jeg bare at finde et skriftsæt med "små sænkede tal"! ;-)

  • Leder stadig.
36
1. september 2009 kl. 21:12

Vegetation dæmper temperaturen, det er kendt fakta at temperaturen i byerne pga. det lukkede overflader er 3-4 grader C. højere end på landet, så solceller vil befinde sig i et køligere mikroklima på et grønt tag kontra f.eks. paptag. Det var som svar på solcelle-delen. Hvad angår vægte og vind, så bruger man i de tyske foreskrifter det at udlægge sten eller lignende på de yderste 30 cm for netop at undgå vindsug. Der udover er en vægt på max. 50 kg/m2 intet problem. De få grønne tage af let udgave som eksisterede den 3. dec. 99 overlevede fint stormen også selvom de evt. ikke var opbygget efter tyske foreskrifter.

Mvh.

Jesper Christensen

35
31. august 2009 kl. 16:43

Inden det hele går op i hat og briller, skal vi så ikke komme tilbage til tagene. Jeg arbejdede for ca 40 år siden i branchen, og da var der servitut på mange sommerhusområder, at der skulle være græstørv på tagene, og det gjaldt både flade tage og tage med op til 15° hældning. For at hindre, at rødder voksede igennem tagpapdækningen blev der indklæbet en membran af alufolie, og øverst blev pappen afsluttet med med en overstrygning med varmtflydende asfalt, hvori der blev udstrøet ral (ca 15-25 mm store nøddesten) for at sikre mod skridning. Herefter blev der udlagt to lag græstørv, det nederste med rødderne opad. Sten og græstørv havde tilsammen en tykkelse på 20-25 cm og en vægt i tør tilstand på ca. 350 kg/m². I våd tilstand, når det skulle akkumulere regnvand steg vægten til ca. 500 kg², så udsagnet om, at græstørv kan udlægges uden at vægten på taget forøges væsentlig, må vist tages med forbehold. I dag vil man nok erstatte aluminiummembranen med geotekstil for at hindre gennemgroning, men man kan næppe undvære et stenlag for at sikre af- dræning under vækstlaget. Ved anvendelse af sedumplanter i stedet for græs behøver man ikke så tykt vækstlag, da sedum forbliver grønt, selv i tørkeperioder, men for at det ikke skal blæse af, skal det have en tykkelse på min. 10 cm og en densitet på ca. 1,2, hvilket vil sige, at man har en tørvægt på min. 150 kg/m² incl. stenlaget, og i våd tilstand på 200-250 kg/m². Altså en væsentlig belastning på tagfladen og betydelig mere end de 50 kg/², som er anført i artiklen. I øvrigt kan man finde opskrift på grønne tage i atagpapfabrikkernes håndbøger.

Venlig hilsen Ib Clausen

34
31. august 2009 kl. 10:56

har nogen tænkt på at græs skal plejes og slås ?! når det så blæser så falder der masser af græsstrå fra det grønne tag og ned i hovedet på folk.

Hvorfor kan folk ikke bare lære at leve med at en by er en by og en skov er en skov, man behøver ikke blande de 2 ting sammen, det er ikke optimalt for nogen af de 2 ting, tag på skovtur og tag ungerne med og en madpakke og kik på grønne ting og sager.

fæld alle træer og fjern all grønne arealer i byen og lav flere parkeringspladser og bredere veje i stedet, så bliver byen mere optimal som by og vi kan komme der ind og shoppe og færdes sikkert på vejen.

33
31. august 2009 kl. 10:54

ja gid ing ville tage slette det snart ;)

32
30. august 2009 kl. 23:02

ja det er vist meget svært fatte i denne debat :)

Ole Dahl! Du fylder en hel del, med alt dit 'off topic'! :-P

31
29. august 2009 kl. 15:51

ja det er vist meget svært fatte i denne debat :)

30
29. august 2009 kl. 15:51

ja det er vist meget svært fatte i denne debat :)

29
29. august 2009 kl. 15:50

hvem skal så bestemm eom det er off topic eller ej ?

Det du'r vidst ikke i et debtforum ;-)

  • Jesper
28
29. august 2009 kl. 12:57

ja og kan du så ikke huske svaret eller mener du det er vigtigt det står her i debatten til tid og evighed, ?

det er vel ok det kommer væk nu

almindelig ting at off topics bliver fjernet

nu kan der så laves off topic af off topic, præcis det der skal undgås ;)

forstår ikke du tager det på dig

27
29. august 2009 kl. 12:03

Forekommer mig, at nogle af debatørerne føler det generende, at andre, der ikke er uddannet ingeniør, deltager som kommentator på ing.dk. med de evner der nu haves. Men de u-uddannede, der læser ing.dk, og formaster sig til at komme med en kommentar, gør det jo for at få lidt mere viden indenbords.

Men måske skal vi holde os væk? Jeg blev nysgerrig, da jeg fik oplysning om hvordan der kunne skrives "i anden" og "i tredie" samt gradtegnet. og af nysgerrighed gik ind på google og skrev "specialtegn" og "tegnoversigt". Det der kom frem vakte min begejstring, og det ville jeg såmænd bare dele med en anden her på siden, der spurgte, hvordan man bar sig af med at få omtalte tegn frem. Men undskyld at jeg har deltaget og vil sig tik og tak. Mvh Boye

26
29. august 2009 kl. 10:27

Kunne ing så ikke lige være friske og fjerne disse off topics igen,

25
29. august 2009 kl. 01:12

Glemte at tilføje: Der kan også skrives "tegnoversigt".</p>
<p>Men ellers: Tryk på START. Peg på ALLE PROGRAMMER. Peg på TILBEHØR. Peg på SYSTEMVÆRKTØJER (System tools) og til sidst klikke på TEGNOVERSIGT.</p>
<p>Boye

Tiktak!

24
29. august 2009 kl. 00:26

Glemte at tilføje: Der kan også skrives "tegnoversigt".

Men ellers: Tryk på START. Peg på ALLE PROGRAMMER. Peg på TILBEHØR. Peg på SYSTEMVÆRKTØJER (System tools) og til sidst klikke på TEGNOVERSIGT.

Boye

23
29. august 2009 kl. 00:25

Thomas Schoubye Poulsen:

Undskyld det irrelevante indslag, men især når man snakker om kvadratmeter og -kilometer er det altså pænere at se på et km² end et km2. Og så blev der jo spurgt...

Tak for hjælpen, Thomas! :-)

  • Du er ikke bange for at få dit navn nævnt, vel THOMAS? Du sku' jo nødig komme i besvær, THOMAS! ;-)
22
29. august 2009 kl. 00:14

Gå ind på google og skriv "specialtegn". Her dukker flere henvisninger op.

Mvh Johan-Albert Boye

21
28. august 2009 kl. 23:03

kan vel også afhjælpes meget hvis man ike lage de moderne ultratætte betonsten alle vegne bruge nogle med huller i istedet

20
28. august 2009 kl. 22:47

Grønne tage vil i øvrrigt fremme effektiviteten af solceller, da vegetation køler omgivelserne. Derved bliver solceller mere effektive.

Jeg kender godt reflektionen fra asfalt eller beton, men hvis ikke der er tale om fordampning, og hvis ikke der er tale om stor masse der giver døgnudjævning, hvor kommer denne køleeffekt fra, jeg mener alt den varme dit grønne køletæppe absorberer kan vel ikke bare forsvinde?

19
28. august 2009 kl. 22:38

Nu kan man altså også begrønne andet end flade tage, og jo det er bedre at forebygge end at reparere. Kloakker er dyre investeringer, det er grønne tage ikke og de relativt billige, lette løsninger (som i øvrigt ikke blæser væk!) tilbageholder 50-60% af den årlige nedbør (fordamper derfra). Grunden til oversvømmelser i byerne er de mange lukkede overflader og her er bygninger en væsentlig del, som jo alligevel skal være vandtætte. Andre lukkede overflader kan lettere og uden konsekvenser gøres åbne for nedbør uden de store konsekvenser. Men bygninger skal jo helst holdes vandtætte. Men da de er blevet placeret ovenpå et areal der før har kunnet optage nedbøren skal vandet nu ledes væk eller optages af et andet nærliggende, og nu mindre areal. Grønne tage er ikke verdens frelse, men det er et vigtigt bidrag til at afhjælpe klimaændringer og forbedre miljøet. Det er nu blevet gjort med succes i Tyskland, Schweiz og Østrig i de sidste 50 år. Det er ca. det vi er bagefter her i landet.

Mvh.

Jesper

18
28. august 2009 kl. 22:14

Græs på taget???

Nej nu må de sku lige tage sig sammen. Har de ikke noget vigtigere at tage sig til.

Hvor mange flade tage er der lige i København?

Måske vi skulle gøre det lovpligtigt at udskifte tagene med strå. Det ville sikkert tiltrække en masse grinende japanske turister med et kamera.

I stedet for at løse problemet hvor det er - Kloakken.

At de vil bygge nye huse med flade tage er helt grinagtigt, men fred være med dem. De skal jo så lige give tilladelse at bygge nye huse. Kanont siger jeg bare, men hvor?

Sjældent har jeg læst så meget vås fra Kbh´s politikere

17
28. august 2009 kl. 21:40

jo de er fine, dog ved jeg ikke hvilket tegnsæt der bruges herinde, men man kan istedet for bruge de koder i windows bruge tegnoversigten i stedet.

den ligger i %windir%\system32\charmap.exe i vista og win 7 kan man blot skrive tegnoversigt i søgefeltet. eller charmap

så dukker den frem lidt efter

prøvede den herinde engang ville skrive med runer men den gengav istedet koderne

ʇʀǂѱʇƗ;ѱІμ;Ɨr;ʇʀǂѱ;І;rɻך så det gør den nok igen nu

(se nu fik du også mig til gå off topic)

drukner Mary jane´s sjove indlæg sorry MJ.)

16
28. august 2009 kl. 21:27

Vi måler normalt ikke bygningers tagareal i km² :-)</p>
<p>Poul-Henning

Nej, men det gør vi jo ofte med græsarealer, af en betydelig størrelse.

Det omtalte ambitiøse mål, svarer til en græsmark på 570*570 meter (!)

Der ligger én lige ude foran vores vinduer, mindst samme størrelse. Den, og alle de andre her i kommunen, gør vist ikke Sønderborg Kommune til en specielt grøn kommune.

De grønne tage skal nok blive kønne at se på, og det kan da være de har en svagt målelig virkning på spildevandssystemet.

Men begynde at bruge ord som "ambitiøs", "klima" og "plan" i sammenhæng med dette, er direkte farligt for klimaet! Man kunne i værste fald foranledige godtroende Københavnere til at tro at det vitterligt gør en forskel, og at det nu må være op til andre at tage det næste skridt.

Endnu værre ville det være at forsøge at markedsføre KBH som en "grøn by" på dette og andre tiltag, som minimøller på tagene. Så er vi da sikre på at ingen som helst vil tage os alvorligt længere!

15
28. august 2009 kl. 21:25

John Johansen:

- Hvordan laver du forøvrigt det lille, hævede 2-tal?

Alm. stationært tastatur: Alt-0178 = ² Alt-0179 = ³ Alt-0176 = ° (tallene skal indtastes via det numeriske tastatur)

Bærbar (de fleste): Fn-Alt-0178 = ² Fn-Alt-0179 = ³ Fn-Alt-0176 = ° (tallene skal være dem, der sidder nede på bogstavknappernem f.eks. sidder 1 på J, 2 på K og 3 på L-tasten)

NB! På bærbar kan indtastning af ² osv. på åbent Internet Explorer vindue desværre finde på at lukke det, da man rammer en-eller-anden tastaturgenvej; problemet løses ved at indtaste tegnet i en tom e-mail eller i Excel eller Notepad og så kopiere over.

Undskyld det irrelevante indslag, men især når man snakker om kvadratmeter og -kilometer er det altså pænere at se på et km² end et km2. Og så blev der jo spurgt...

13
28. august 2009 kl. 17:27

Hej, nu har jeg aldrig hørt om at Sedum giver problemer for allergikere, men jeg skal ikke kunne afvise det. I de fleste tilfælde vil det være vegetationsformen som bliver anvendt, da græs vil kræve en meget tungere opbygning for at kunne overleve. Sedum skal ikke slåes og i de tynde, lette vækstlag kan mælkebøtter og lignende slet ikke etablere sig. Grønne tage vil i øvrrigt fremme effektiviteten af solceller, da vegetation køler omgivelserne. Derved bliver solceller mere effektive.

Mvh.

Jesper Christensen Se mere på www.nykilde.dk (jeg ved det, slet skjult reklame!)

12
28. august 2009 kl. 16:59

Hvis grønne tage medfører mere uslået frøbærende græs i bymiljøet, så er dette tiltag det rene "gift" for os allergikere! Cykelferie på landet er udelukket for mange af os på grund af det uslåede frøbærende græs og ukrudt langs med veje og cykelstier. Af samme årsag må man søge "tilflugt" i byen, fordi det ligeledes er udelukket at bo på landet. Men hvis der nu skal til at blæse pollen ned i hovedet på os allergikere fra byens tage, så har vi ikke længere nogen steder at være. Ville det ikke være bedre at udstyre huse med solpaneler, som kan lave strøm til f.eks. aircondition, og/eller lave varmt vand til vandhanen, samt opsamle regnvandet til brug for tøjvask og WC-skyl ?. Det ville ikke kun være godt for miljøet, men for os allergikere også et bedre alternativ.

11
28. august 2009 kl. 16:51

Man anskaffer sig bare et passendee antal Gemser (bjerggeder) :-)

De vil så mutere hen af vejen og blive en ny art..Taggeder.

10
28. august 2009 kl. 16:47

Chicago har gjort en stor indsats for at få grønne tage, med det resultat at folk nu rammes af golfbolde fra 25. etage fordi nogen får den geniale ide at øve sig i at putte oppe på taget :-)

Måske de skulle forsøge sig med en putter istedet for en driver? ;-)

/Tim

9
28. august 2009 kl. 16:00

Jo, det skal slås, ellers kommer der mælkebøtter og tidsler, i en tør sommer skal det vandes, eller kan det blive så tørt at det flyver væk, og så vejer det kun 50kg/m2 men det isolerer så sne kan lægge sig, og sne kan blive til tung tøsne.

Men klimaet må være tæt på det i Malmø, så måske det også kan fungere her.

8
28. august 2009 kl. 15:54

Det internationale mål for græsarealer er fodboldbaner, hverken m2, km2, hektar. ar, kvadratalen eller nogetsomhelst andet.

I øvrigt en flot og relevant diskussion i forhold til græstag :-)

7
28. august 2009 kl. 15:43

Der bliver nævnt sedum- og mossedum-tage.

Det er stenurt og stenurt kombineret med mos, går jeg ud fra. De skal i hvert fald ikke slås.

Græs på tage bliver "langhåret" hvis ikke det slås - og kønnere og mere golfbaneagtigt, hvis det slås - men det er vist ikke en nødvendighed.

6
28. august 2009 kl. 15:35

Vi måler normalt ikke bygningers tagareal i km² :-)

Nej nej, det ved jeg jo godt men, nu [i]står[/i] der jo København i overskriften, og på den skala er 0,3 km2 jo forsvindende! ;-)

  • Hvordan laver du forøvrigt det lille, hævede 2-tal?
5
28. august 2009 kl. 15:16

Skal det der græs slås? vil det ikke vokse vildt og voldsomt og give nogle problemer på den måde? eller er det en special type græs der er tale om her?

4
28. august 2009 kl. 15:10

Men 325.000 kvadratmeter lyder jo af meget mere! ;-)

Nu er m2 jo den nok enhed, folk typisk anvender, når man taler om huse (og deres tage) - og dermed nemmest kan forholde sig til ;o)

Edit: PHK var rappere på taster en jeg ;o)

3
28. august 2009 kl. 15:08

Men 325.000 kvadratmeter lyder jo af meget mere! ;-)

Vi måler normalt ikke bygningers tagareal i km² :-)

Poul-Henning

2
28. august 2009 kl. 14:58

Men 325.000 kvadratmeter lyder jo af meget mere! ;-)

1
28. august 2009 kl. 14:55

Chicago har gjort en stor indsats for at få grønne tage, med det resultat at folk nu rammes af golfbolde fra 25. etage fordi nogen får den geniale ide at øve sig i at putte oppe på taget :-)

Poul-Henning