København køber nye busser: Vi stiller krav til funktion frem for teknologi

Illustration: Movia

For nylig kom det frem, at Herning Kommune havde lagt sig fast på, at fremtidens miljøbusser i kommunen skulle drives af brint. Hverken batteribusser eller biogas kunne komme i betragtning, fordi byrådet havde lagt sig fast på brint og afsat 15 mio. kroner over de næste ti år til driften - dermed basta!

Andre kommuner har valgt biogas og elbusser.

Læs også: 12 borgmestre lover at købe rene miljøbusser fra 2025

Siden august 2016 har to busser på linje 3A været elbusser, der lades hver gang bussen når endestationen. Der lades med 300 kW i de halvandet til tre minutter, bussen holder. Det er nok til at få den hele vejen igennem den københavnske bytrafik til den anden ende af ruten. Illustration: Bjørn Godske

I Københavns Kommune har politikerne valgt at arbejde ud fra en teknologineutral plan. Det forklarer kontorchef Jeppe Grønholt-Pedersen, der leder mobilitetsteamet i kommunens økonomiforvaltning:

»Det er helt afgørende, at vi ikke går ud og siger, at vi vil have en bestemt slags busser. Vi opstiller nogle miljøkrav, og så gennemfører Movia et teknologineutralt udbud, hvor det er op til busoperatørerne at byde ind med en teknologi, der kan leve op til kravene. I stedet for at stille krav om en bestemt slags busser, stiller vi funktionskrav i forhold til støj, CO2-emission og andre lokale emissioner som partikler og NOx,« siger Jeppe Grønholt-Pedersen.

Herefter er det op til Movia at se, hvad busoperatørerne er i stand til at levere.

Læs også: Brintbusser var fremtiden ved OL 2010 - og er det stadig i ved OL i 2020

Men kommunen involverer sig jo også i forsøg?

»Ja, det er korrekt. Vi vil gerne være med til at gå forrest og skubbe på markedet ved at teste forskellige teknologier. Vi har for eksempel kørt et forsøg med kinesiske elbusser, der kun skulle lade op om natten, og lige nu kører vi et forsøg på linje 3A, hvor to busser lynlader ved endestationerne. På den måde kommer vi i dialog med busproducenterne og operatørerne, hvor både vi og operatørerne får meget nyttig viden. Vi vil generelt meget gerne samarbejde med de forskellige private aktører. Vi har haft stor gavn af samarbejdet med Siemens om en rapport om elbusser i København og er glade for, at E.ON er med i forsøget med elbusser på linje 3A.«

Ingen udsigt til brint i de nærmeste år

Næste buslinje som bliver udbudt som miljøbus bliver linje 2A. Her er det planen, at 20 busser fra december 2019 skal køre under kommunens krav til miljø. Der er stor sandsynlighed for at det bliver elbusser i stil med forsøget på linje 3A, men Jeppe Grønholt-Pedersen kan sagtens forestille sig, at teknologien med tiden vil give andre busser end den type elbusser som kører lige nu:

Inden for en årrække kan brintbusser blive et alternativ til elbusser. I september måned i år besøgte en tysk brintbus København for at vise mulighederne med brint. Illustration: Bjørn Godske

»De udbud, som vi står med lige nu, vil sandsynligvis ikke være billigst med brintbusser. Men det kan være, at vi om få år vil se, at ruter vindes af brintbusser. Brint har jo den fordel, at rækkevidden kan være længere mellem hver tankning, og derfor er det måske særligt brugbart på de længere ruter ude i regionen.«

Læs også: Herning Kommune vil have brintbusser: »Strøm kan jo ikke lagres i ledningerne«

Når det gælder biogas, som flere af de danske provinsbyer har valgt, så er der ikke umiddelbart nogen udsigt til at biogas bliver en del af de københavnske miljøbusser:

»På flere parametre kan biogas levere det, vi ønsker, og vi er rigtig glade for vores nye biogasbusser på linje 5C. Men når det handler om blandt andet støj, kan de ikke konkurrere med elbusser,« siger Jeppe Grønholt-Pedersen.

Læs også: Brintbusser lover os ren luft i byerne

Følg med i Københavns forsøg

Hvis der skulle sidde nogle lokalpolitikere og hive sig i håret over, hvilken bus de skal vælge, så er der råd at hente. For Københavns Kommune deler gerne ud af de mange erfaringer:

»Man skal fra starten vide, at der vil opstå masser af problemer, hvis de gamle dieselbusser skiftes ud med ny teknologi. Elbusser kan i dag ikke erstatte dieselbusser en til en. I stedet skal der enten bygges ladestationer eller anvendes flere busser end i dag. Og så skal der laves aftaler kommunerne imellem, så omkostningerne til en ladestation i en kommune fordeles mellem alle de kommuner, som buslinjerne til denne ladestation betjener. Men problemerne kan løses et efter et, og det kan sagtens komme til at fungere,« siger han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

IMHO ville det være rigtigt interessant (og nyttigt i et kommunalt valgår) med mere dækning af dette emne.

Teknologien findes, så det må være politik eller mangel på samme der er den begrænsende faktor for indfasningen. Eksempelvis har Proterra busser med adskillelige hundrede kilometers rækkevidde (https://www.proterra.com/products/40-foot-...).

At dømme på en artikel fra sidste år (https://ing.dk/artikel/koebenhavn-vil-skif...), så er el til busdrift belagt med større afgift end diesel - det er jo absurd og burde få enhver ansvarlig politiker til at handle.

Omkostningerne til en total elektrificering af busdriften jf. artiklen ligger omkring et par procent af Movias udgifter til operatører (ret mig gerne hvis jeg tager fejl). I det lys virker det temmeligt uambitiøst først at forpligte sig til indkøb af emmisionsfrie busser fra 2025 (https://www.reuters.com/article/us-climate...) - Københavnerne vil jo stadig have 'fornøjelsen' af 2024s buspark mange år frem. Det burde ligge lige til højrebenet at skrue op for ambitionerne.

Busserne er et sted hvor kommunen kan fremskynde udviklingen på en positiv måde. Så hvorfor går det ikke hurtigere? Hvor er knasterne? Lad os få nogle tal på bordet - Hvad ville det koste hver passager eller borger i København at fremskynde udviklingen med og uden afgiftsomlægning? Hvilke omkostninger ville blive reduceret som følge af bedre nærmiljø?

De fleste vælgere med deres daglige gang i København vil nok værdsætte en renere luft, så jeg kan ikke forstå at det ikke er en drømmesag for en enhver Københavnsk kommunalpolitiker, at forpligte sig til en endnu mere ambitiøs omlægning...?

Et godt stykke gravearbejde og øget fokus fra Ingeniørens side kunne være det, der fik vælgernes øjne op for at et renere bymiljø er inden for rækkevidde og et spørgsmål om politisk handlekraft.

  • 12
  • 0

Det er helt afgørende, at vi ikke går ud og siger, at vi vil have en bestemt slags busser. Vi opstiller nogle miljøkrav, og så gennemfører Movia et teknologineutralt udbud

Det lyder som en god strategi. Et fromt ønske er så, at de gør nogenlunde det samme med sædekomforten. Alt glæden ved at køre med de elektriske 3Aere forsvinder, så snart man har siddet og vredet sig rundt i sædet i 30s og indset, at der ganske enkelt ikke er en komfortabel måde at sidde på. Af den årsag undgår jeg faktisk at tage el-bussen når jeg kan se der kommer en anden 3Aer lige om lidt.

  • 2
  • 0

Uanset brints fortræffeligheder i transport opgaver, dvs ingen, så bliver der bygget 1000 elbusser for hver brintbus.

Hvorfor dog vente til 2025 med at elektrificere busserne og alt anden offentlig trafik? Hvorfor er ambitionsniveauet så lavt, hos vores politikere?

  • 7
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten