Københavnske Taxa 4x35 udskifter hele flåden til elbiler

Ikke flere store dieseltaxaer fra Mercedes, der blæser ned ad Københavns gader. Fremover skal det foregå helt lydløst og med et minimalt udslip af farlige partikler.

Det er de perspektiver, Danmarks største taxaselskab, Taxa 4x35, ser frem til i en stor satsning mod helt at droppe diesel.

»Det her er ikke et forsøg. Det er et platformsskifte. Vi vil have hele vores flåde over på el i 2020, og det er derfor, vi er gået i gang med projektet,« siger direktør for Taxa 4x35 Niels Kaae.

Her ses Nissan Leaf, den ene af to biler, som taxaselskabet 4x35 vil bruge fra 2012. (Foto: ChoosEV) Illustration: ChoosEV

»Vi vil genskabe taxaen som en kærlig fætter i stedet for i dag, hvor den godt kan opfattes som lidt anmassende,« siger han.

Niels Kaae forklarer, at han godt er klar over, at der kommer til være nogle justeringer hen ad vejen, og det er netop derfor, Taxa 4x35 har bedt EA Energianalyse om hjælp.

Projektet har fået 600.000 kroner af Energistyrelsen til de indledende faser, som startede i maj i år. Til april 2012 er det meningen, at Taxa 4x35 skal have 30 eltaxaer, der kører rundt i København.

Problem med rækkevidden

Det største problem for elbilerne er stadigvæk rækkevidden, og det gælder selvfølgelig også, når de skal bruges som taxaer. Derfor er meget af arbejdet i forprojektet gået med at undersøge forskellige modeller og ladeteknologier, og hvor det vil være optimalt at placere ladestandere.

»Typisk ville en normal elbil køre til og fra arbejde, og så kan den stå og lade om natten. Men hvordan kommer det til at fungere, når en eltaxa nærmest skal køre i døgndrift? Det er en af de ting, vi skal have afdækket i forprojektet,« forklarer Felicia Fock, projektleder i EA Energianalyse.

Da det desuden er et krav, at taxaen skal kunne rumme fem personer med bagage, indsnævrer det markedet for relevante elbiler markant. Foreløbig er man landet på Nissan Leaf og Renault Fluence Z.E., forklarer Felicia Fock.

Af de 30 biler kommer de 20 fra Better Place, hvilket vil sige, at de skal fungere i forbindelse med en batteriskiftestation. De resterende 10 skal lades med hurtigladning.

»Vi forestiller os, at Better Place-bilerne, som kan skifte batteri, er mere velegnede til spidsbelastningen lørdag nat. Der er nemlig ikke tid til at lynoplade. Lynopladningerne er mere velegnet til vognmændene, der som regel kører i løbet af dagen og derfor selv kan planlægge, hvornår de vil lade,« forklarer direktør Niels Kaae.

En af de andre store diskussioner i projektet har været at kortlægge kørselsmønstret for chaufførerne og dermed, hvor det er bedst at placere en batteriskiftestation og de to lynopladere, som man har regnet sig frem til bliver nødvendige.

Better Place er en del af konsortiet, og de foreløbige undersøgelser viser, at placeringen af en batteriskiftestation på Vesterbro ville være optimal, så man håber, at kunne finde en grund ved Kalvebod Brygge.

»Erfaringerne bliver guld værd«

Felicia Fock forklarer, at CO2-besparelsen de første år er beregnet til at være ca. 500 ton for de 30 biler, der indgår i projektet.

»I takt med at vi får mere vedvarende energi, bliver det bedre. Og så arbejder vi videre med det faktiske kørselsmønster, så vi kan se, hvordan vi kan optimere ladningen,« forklarer hun.

Felicia Fock og Niels Kaae fra Taxa 4x35 er enige om, at det også handler om at vise danskerne, at el kan fungere som transportmiddel. Man har både fra Københavns Kommune og flere af Taxa 4x35's store kunder fået positive tilbagemeldinger om eltaxaerne. Men lige så vigtigt bliver det at prøve elbilerne i den virkelige verden.

»I det her projekt bliver elbilerne testet rigtig hårdt, så erfaringerne er guld værd. Det er noget meget specielt at udskifte en hel flådeplatform. Vi måler kapaciteten på batterierne hele vejen igennem hele projektet, så vi kommer til at få et ret tydeligt billede af, hvor holdbare batterierne egentlig er,« forklarer Felicia Fock, som dog ikke vil nærmere ind på, hvorfor der ikke er nogen elbilproducenter med i konsortiet.

Det norske nyhedsmagasin Teknisk Ukeblad bragte i går en artikel om, at Nissan Leaf kan spare en taxachauffør i Oslo op mod 21.000 norske kr. sammenlignet med en dieseltaxa i samme størrelse som eksempelvis Mercedes B200 CDI. Besparelserne kommer hovedsageligt fra driftsomkostninger og bompenge.

Dokumentation

Link til Teknisk Ukeblad om besparelser ved el-taxaer

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er flot af 4x35 at være så langt fremme i skoene. Det grønne image skal nok opveje hvad det måtte koste i meromkostninger at drive en el-flåde. Jeg er skeptisk overfor de norske tal der siger at ean ligefrem sparer penge, men jeg har ikke kigget på dem.

Hvad med Opel Ampera? Den kan godt nok kun køre 68 km på en ladning, men som overgangsteknologi, er den da interesseant.

  • 0
  • 0

Nu er der jo bompenge en del steder i Oslo, så hvis det er fordi elbiler ikke skal betale bompengene, så lyder det jo ikke så usandsynligt. Hvis vi får en rød regering med betalingsring omkring kbh, og elbiler her også vil blive fra positiv behandlet kunne man måske give samme regnestykke (mener bare der var noget med at de ikke må behandle dem bedre fra noget med nogen p-pladser?)

  • 0
  • 0

Hvordan tør de.

Det slet ikke sikkert at der indføres mobilitets skat på Sjællændere, og selv hvis der gør kan det være at offentlig transport inklusiv Taxa slipper, altså uanset brændstoffet, der er derfor ingen sikker bompenge besparelse.

Med vores el-afgifter er prisen på strøm betydeligt højere end i Norge, når diesel er billigere end strøm er der ingen sikker besparelse på brændstof udgifterne.

Men så kan de få Taxa uden den skyhøje registreringsafgift, men el-bilerne er jo dyrere, og Taxa er så vidt jeg ved i forvejen fritaget for afgifter.

Taxa har tilmed den usikkerhed at de ikke kender turene for de næste timer, uden at kende længden på de næste ture bliver det svært at optimere driften til lille spildtid, få opladninger eller få batteriskift, og med hensyn til Fluenze ZE, så skal en person af normal højde presse sig godt ned i bagsædet, eller sidde godt skævt for ikke at gnide håret mod tagbeklædningen, det dur ikke i en Taxa.

De fleste busser har faste relativt korte ruter, det er oplagt at det er der teknikken skal tages i brug, derefter kan den naturligt brede sig til let varetransport som blomster udbringning, catering, post og lignende hvor længden af turene kan forudsiges ret præcist.

  • 0
  • 0

SEJT!!

Det er på tide at der er nogen der siger an man kan i stedet for alle dem, der søger at finde fejl.

Selvfølgeligt skal det virke og være gennemtænkt - - men igen - - SEJT!!

  • 0
  • 0

"Det norske nyhedsmagasin Teknisk Ukeblad bragte i går en artikel om, at Nissan Leaf kan spare en taxachauffør i Oslo op mod 21.000 norske kr. sammenlignet med en dieseltaxa i samme størrelse som eksempelvis Mercedes B200 CDI. Besparelserne kommer hovedsageligt fra driftsomkostninger og bompenge"

Om måneden? Om året? Engangsbeløb?

  • 0
  • 0

At Taxa Nord f.eks. så indgår aftale med Mercedes om deres F-Cell B klasse i 2014, hvilket kunne tvinge noget infrastruktur og lempelser af afgifter igennem på alternativer til batterimodellen som Danmark ellers så entydigt støtter. Det er desværre ikke nødvendigvis en særlig god forretning at være first mover på energiområdet, hverken som land eller virksomhed. Tyskland satser så vidt jeg ved primært på hydrogen som grønt alternativ til fossile brændstoffer?

http://www.youtube.com/watch?v=bWOoq9hcyRI

  • 0
  • 0

Det der er det helt rigtige eksempel til efterfølgelse. Hvis man vil gøre København renere, er det jo vejen at gå snarere end mere skat på bilejerne.

Og det må jo også være svaret i den verserende debat om bompenge. At gøre det mere attraktivt for den enkelte at investere i biler, som er mere miljøvenlige. At gøre det attraktivt at få udskiftet en af Europas ældste vognparker. Og der hjælper det vel ikke rigtigt at læsse flere afgifter ned i hovedet på folk...

https://www.facebook.com/pages/Jeg-mener-a...

dbh Martin

  • 0
  • 0

Det er en myte at elbiler kun kan køre 40-50 km. Det er rigtigt at de ikke har den aktionsradius som en dieseltaxa med fuld tank, men de vil kunne køre langt på en opladning

  • 0
  • 0

Som gammel taxa-chauffør har jeg en del spørgsmål - eller måske rettere forslag til emner, som konsortiet bør tage med deres overvejelser:

  1. Et eksempel på en kort by-nær tur: Fire fuldvoksne amerikanske turister skal køres fra deres hotel til deres krydstogtsskib sammen med deres velvoksne bagage. Selv en fuldvoksen Mercedes E-klasse stationcar må nogle gange give op over den opgave.

  2. Lørdag nat bliver nævnt som et eksempel, hvor kørselsmønsteret er mange korte ture - men hvad med den passager, som sent på natten vil køres hjem til Hundested, Malmø, Vordingborg. Hvor skal jeg 'tanke' bilen på den tur (og retur), hvis batteriet allerede er halvtomt?

  3. Når dagmanden kommer til skiftestedet står aftenmanden ofte og hopper, fordi han vil ud og køre med det samme, fordi skiftetidspunktet ofte er kl. 16, midt i myldretiden og der står mange kunder og venter.

  4. Men måske kan man genindføre de gamle 'mini-biler', som kun kører i et begrænset område - og til lavere pris? Men så skal bilerne jo også være tilsvarende billigere i indkøb og drift, hvis det skal hænge sammen økonomisk for chauffør og vognmand. De har faktisk lidt af det i nogle byer i Sverige - men der har de også en meget mere liberal taxi-lovgivning og ingen registreringsafgift.

  5. Nogle gange får man en tur til f.eks. Ballerup eller Nordsjælland - og så der pludselig en hel masse ture i "lokalområdet". Hvordan skal det håndteres, når man ikke bare kan køre ind på en lokal tankstation og få lidt "juice" på?

  6. Sidst men ikke mindst: Det er altså ikke taxa-sammenslutningen, der bestemmer, hvilke vogne den enkelte vognmand vil købe. Det er udelukkende vognmanden selv - selvfølgelig med skyldig hensyntagen til myndighedernes krav.

Nej, som det er beskrevet ovenfor er det da meget bedre at starte med bybusser (som man allerede har) og så varevogne, håndværkervogne, servicevogne etc. hvor man på forhånd kender ruten nogenlunde. Så kan man få udbredt ladestandere/batteriskiftestationer, og så måske anvende nogle passende store hybrid-biler som taxi, når nettet er udbygget. Man kunne tænke på en el-drevet London-taxi. Men husk nu alligevel på, at halvdelen af vognmandens forretning er at være "brugtvognsforhandler", så forretningsmodellen skal tænkes endog meget godt igennem.

  • 0
  • 0

Nej, som det er beskrevet ovenfor er det da meget bedre at starte med bybusser (som man allerede har) og så varevogne, håndværkervogne, servicevogne etc. hvor man på forhånd kender ruten nogenlunde. Så kan man få udbredt ladestandere/batteriskiftestationer, og så måske anvende nogle passende store hybrid-biler som taxi, når nettet er udbygget.

Ved at være modig og tage fat i den tunge ende med taxaernes krævende kørselsmønstre kan man netop håbe, at det ansporer og motiverer til at der bliver sat alvorlig gang i udvikling af brugbare løsninger. Derfor er det en rigtig god nyhed. 4x35 har jo heller ikke som målsætning, at alle deres vogne skal være elektriske i 2013 - først i 2020. Set i det perspektiv er det ikke hovedløst men derimod et perspektivrigt og inspirerede projekt. Vi kommer ikke så lang så længe vi sidder med hænderne i skødet og lytter til alle dem, der siger at det bliver svært at føre ud i livet. Så hellere spytte i hænderne, komme ud over stepperne og få gang i seriøse implementeringer af elektrisk infrastruktur, så man kan høste noget erfaring g få noget know-how. Sidegevinsterne er at luften i byerne bliver hurtigere renere, at afhængigheden af olie reduceres, samt at der dannes et grundlag for lagring og udjævning af den elektricitet, der høstes via solceller og vindmøller. Jeg har svært ved at se valide argumenter for ikke at komme i gang så hurtigt som muligt. Bilfrabrikanterne har også brug for kvalificeret feedback fra kunderne, så de kan bygge de køretøjer, der er brug for. Det kræver at man rent faktisk begynder at anvende teknologien seriøst i den daglige produktion.

  • 0
  • 0

Det er en myte at elbiler kun kan køre 40-50 km. Det er rigtigt at de ikke har den aktionsradius som en dieseltaxa med fuld tank, men de vil kunne køre langt på en opladning

Det er da oplagt at se på taxaer, jeg giver dig helt rat, Rasmus! (dvmv!)

Elbiler kan jo lave bremse-energi om til el igen, i modsætning til dieselbiler, hvor energien er tabt så snart dieselolien er brændt af. Nok er det ikke alt energien, der kan genvindes, men en stor del. Og i byen, der bliver bremset hele tiden, også når man kører taxi.

I den overgangsfase der er indtil elbilerne har samme rækkevidde og volumen som diesel-modellerne, må man jo begrænse turene med meget bagage - som der anføres, så har en almindelig taxa heller ikke ubegrænset plads til bagage.

Til de korte ture indenfor byen, hvor mængden af bagage er begrænset, er det jo fint nok til at starte med.

Da taxa'er ofte holder på dertil specielt allokerede holdepladser, er det også oplagt at opsætte ladestandere her. Hvis man kunne gøre det på en måde så taxa'en kan oplade mens den kommer frem i køen, uden at skulle skifte ledning, så vil det være en stor fordel.

Alternativt en dynamisk kø, hvor fronten af køen rykker sig bagud indtil man når bagest, derefter helt frem. Passagererne skal alligevel gå et stykke for at komme til taxaholdepladsen ...

Specielt de steder hvor der holdes i kø i længere tid, f.eks. lufthavnen, hovedbanen mm. Der kunne endda være specielle baner disse steder, hvor folk med almindelige mængder bagage og ture under 100 km, kan vælge specifikt at tage en el-taxa.

Personligt ville jeg selv vælge en taxa der kører på el, hvis jeg havde valget.

I Shenzhen i Kina har man i over et år kørt et forsøg med elektriske taxier (Bilen e6 fra firma BYD):

http://www.chinadaily.com.cn/bizchina/2010...

http://welcometochina.com.au/my-first-ride...

http://hi.baidu.com/xiaomian1102/blog/item...

http://en.wikipedia.org/wiki/BYD_e6

Se også på youtube, der er flere videoer hvor man kan se folk der kører i de taxier.

  • 0
  • 0

Fra Wikipedia, om BYD e6:

"In April 2011, one year after the taxi trial began, BYD reported that the e6 fleet in service at Shenzhen-based Pengcheng Electric Taxi Company has accumulated a total of ~1,730,000 miles (2,780,000 km). The electric taxis are continuously quick charged in 20 to 30 minutes without showing any diminished range or drop in battery performance due to rapid-charging conditions, which according to BYD, "provides a proven track record for its Iron-Phosphate battery technology." BYD also announced that 250 e6s are being delivered to the International University in Shenzhen before August 2011."

Angiveligt, skulle den kunne lade til 50% på 10 minutter. Rækkevidden ved bykørsel er op mod 300 km, hvorimod stejle bakker, aggressiv kørsel og aircondition kan sætte rækkevidden ned til omkring 200 km.

Men selv efter 200 km bykørsel skal de fleste vil nok have 10 minutter pause eller mere?

  • 0
  • 0

sætte udviklingen ordenlig i gang, det nytter ikke noget vi sider i den samme rundkreds og kigger på hinanden afventende om hvad sidemanden har tænkt sig at gøre.

jeg syntes det er en beundrings værdig beslutning et privat ejet firma har taget. køre selv i service bil hver dag og jeg ville bestemt ikke ha noget imod og kaste mig ud i sådan en udfordring hvis jeg fik tilbudet.

  • 0
  • 0

Da taxa'er ofte holder på dertil specielt allokerede holdepladser, er det også oplagt at opsætte ladestandere her. Hvis man kunne gøre det på en måde så taxa'en kan oplade mens den kommer frem i køen, uden at skulle skifte ledning, så vil det være en stor fordel.

Induktionsopladning ville være perfekt til taxa-køer.

  • 0
  • 0

@Michael Eriksen

Men der er masser af andre områder, hvor man har et forudsigeligt kørselsmønster og godt kan leve med at nogle biler af flåden er utilgængelige. Det drejer sig om intern kørsel i lufthavne og store virksomheder. Det drejer sig om hjemmeplejen, hjemmehjælpen, postvæsnet og tilsvarende funktioner. I disse miljøer kan man udvikle el-bilen.

Lige hjemmeplejen er nok mindre forudsigelig end Taxa, godt nok er der som udgangspunkt faste ruter, men der sker ofte noget uforudset, der skal 2 til tunge borgere, og der kommer nødkald så der køres på kryds og tværs for at flest mulige kan få deres aftentoilette medicin og godnat på nogenlunde faste tidspunkter, du ved aldrig hvornår eller hvilken bil der selv i en lille kommune skal køre 200km på en aftenvagt.

  • 0
  • 0

Jeg havde nu håbet på at de ville køre på brint i stedet, men man kan vel ikke vinde hver gang.

  • 0
  • 0

Kan man ikke lave el-skinner (luft eller i vejen) på de mest befærdede gader og veje? så kan bilerne spare strøm og de kan samtidig blive ladet op - specielt effektivt når man holder i kø?

  • 0
  • 0

påstår Nissan at de udleverede en Leaf med 160 km rækkevidde. Top Gear folkene kørte så 56 km og opladede dernæst i 55 minutter. Næste dag løb bilen tør for strøm efter 48 km.

Min el-cykel er moderne i sin teknologi, batteri og motorstyring og opladning, alligevel svinger rækkevidden. Nu og da, når jeg genoplader cyklen, svigter teknologien desuden, der sker ingen opladning, og nogle gange tager det meget lang tid, mens der tilsyneladende ikke sker ret megen opladning. Mit gæt er, at forsyning ud af el-kontakten på væg, svinger i kvalitet, og at det generer elektronikken i opladeren, som er computerstyret. Cyklens rækkevidde er aldrig den samme, jeg har endnu ikke opdaget et mønster, om det fx er dagens temperatur, eller luftens fugtighedsgrad, eller om det har betydning om jeg cykler i sol eller under en skyet himmel. Eller, om den computerstyrede måling af batteriet svigter.

En cykel-handler sagde til mig, at de fleste el-cykler kun kan måle på batteriets indhold med over ti procents unøjagtighed, mens min el-cykel er bedre, påstod han. Jeg er ikke så sikker, måske er forskellen kun, at min cykel har en finere brugerflade til cykel-computeren. Det kan narre sanserne, at man stoler mere på data, end de er værd. Fossile motorer i biler har en brugerflade hvor der altid er en art af "reservetank", et koncept som også el-cykler og el-biler bør have, en buffer imod udsving i rækkevidden af alverdens årsager.

Min konklusion er, baseret på min el-cykel, at elektriske motorer er vidunderlige i praksis, et paradis i forhold til fossile motorer, men rækkeviddens daglige troværdighed er muligvis et problem der mangler at blive løst.

Måske er produktudviklernes situation den, at de i fabrikken mangler fantasi til at vide om normale menneskers elendige el-forsyninger. Volt og fase svinger måske i praksis, og måske med megen støj, der måske narrer opladeren, eller batteriet, eller begge dele?

En detalje: En el-motor, der fx bliver tvunget til at køre stejlt op ad bakke, danner et forholdsvist voldsomt dræn af batteriet, i forhold til normal kørsel, har jeg lagt mærke til. Det er indlysende, dette, men el-motorer er lydløse, man hører ikke den voldsomme protest som en fossil motor larmer med, når det går opad, og det kan narre, at pludselig ligner en rækkevidde at være forsvundet. Hvis man er ramt af det, og hvis man samtidig er uheldig med en usikkerhed i de data som en brugerflade viser om batteriets indhold af energi, da kan det forklare, at en el-bil pludselig går i stå.

  • 0
  • 0

Vinterkørsel, opvarming af kabinen, køkørsel med hyppige opbremsninger, motorvejskørsel. Altsammen noget der spiser store elbatterier til morgenmad. Prøv at starte en elbil ved -15°C og se hvor mange km der er i det. Især hvis der er fedtet føre og kabinen skal opvarmes. Selv under ideele forhold, så køres eltaxaer bare ikke så pænt at man får det nominelle antal km ud af batteriet. Hvorfor invitere til den slags problemer, når man kunne helt undgå dem med en hybridmotor. Så kan taxaen kører de fleste byture på batteri, slå over på diesel/benzin/bioethanol for lange ture og ture udenfor bymæssig bebyggelse.

  • 0
  • 0

opvarming af kabinen.

det er ikke mange år siden at varmeanlæggene i bilerne var ringe - hvad var løsningen? En sweater!

Men det er ikke det samme som at man skal finde sig i duggede ruder og kondens

  • 0
  • 0

Dengang varmeanlæggene i bilerne var ringe fandt man dog ud af, at ventilationsdyserne til forruden skulle blæse luften ud parallelt med ruden helt inde ved denne, så der ikke blev trukket kold luft ind i mellem den varme luft og ruden. Dette har bilfabrikkerne sidenhen glemt, de synes vist nok det ser pænere ud med dyserne længere inde på instrumentbordet, dette dur ikke i elbiler som har så lidt spildvarme at gøre godt med.

  • 0
  • 0

@Allan Kofoed

"Kan man ikke lave el-skinner (luft eller i vejen) på de mest befærdede gader og veje? så kan bilerne spare strøm og de kan samtidig blive ladet op - specielt effektivt når man holder i kø?"

Jo, eller måske snarere med induktion, som Bombardier gør det i bl.a. Augsburg http://www.greencar.com/articles/bombardie...

  • 0
  • 0

Og så tror nogen man kan drive hyrevogne med el-biler?!

Er det da slet ikke godt at nogen prøver tingene i praksis - i stedet for bare at tro det ene eller det andet?

  • 0
  • 0

[quote]@Michael Eriksen

Topgear drengene er taget i fusk flere gange ... http://www.business.dk/medier-reklamer/pop... http://www.bt.dk/udland/top-gear-taget-i-f...

Mht. Teslaens 55 miles er der ingen diskussion om det. Det er rigtigt at de optagne billeder er lavet senere men det er helt normalt i film/TV branchen at man må rekonstruere scener. Men det ændrer ikke ved fakta - Teslaen løb tør efter 55 miles, men TV scenen er rekonstrueret. Ingen havde fantasi til at forstille sig noget så latterligt, så der var ikke kamera på.

Nissans bortforklaringer er ikke specielt troværdige. Hvis BT artiklen står til troende påstår Nissan at de udleverede en Leaf med 160 km rækkevidde. Top Gear folkene kørte så 56 km og opladede dernæst i 55 minutter. Næste dag løb bilen tør for strøm efter 48 km.

Antager vi at de 55 minutters opladning ikke gav eneste kWh, så hedder regnestykket: 160 km - 56 km - 48 km = 56 km. Der burde altså være strøm tilbage til yderligere 56 km da bilen løb tør selv hvis de 55 minutters opladning absolut intet gav.

Nogen har et seriøst forklaringsproblem. Og det er ikke Top Gear.[/quote]

Da jeg købte en ny bil, fik jeg oplyst at den kørte 20 km/l, op til 24 km/l hvis der var slukket for alt elektronisk udstyr i bilen... De 20 km/l kan jeg opnå hvis jeg køre landevejskørsel med maksimalt 80-90 km/h. En tur på motorvejen hvor jeg kun køre 110-120 km/h gør at den tankning kun giver 15 km/l... Den har en topfart på 140 km/l, men så bevæger benzinmåleren sig lige så hurtigt nedaf...

Top Gear kan ikke forvente at en bil (elbil som almindelig) kan køres rådent og stadig leve op til de oplyste afstande... Og at påstå at leverandøren har et forklaringsproblem fordi en person ikke kan få de samme km ud af et batteri ved råden kørsel, som fabrikanten kan i den kontrolleret test, er ret langt ude... Det er helt i orden at teste om fabrikanterne kan leve op til det de lover, men det skal være under kontrolleret forhold og med de samme betingelser som fabrikanten lover...

  • 0
  • 0

Det er klart for enhver at kører man idiotisk som Top Gear drengene gør kommer man ikke i nærheden af de officielle forbrugstal.

Men - hele Top-Gear konceptet falder jo helt fra hinanden hvis ikke man kører idiotisk, smadrer ting med vilje, håner, mobber og griefer sine venner samt accepterer dybt tåbelige udfordringer som løses på gennemført amatøragtig måde. Et vidunderligt program - en hel time uden een eneste kvindelig værdi og så i den bedste sendetid ;-)

  • 0
  • 0

Folk forestiller sig alle mulige og umulige problemer med elbiler, fordi der er meget få erfaringer med elbiler, og nogle af de dårlige (og de gode) oplevelser kan skyldes den enkelte bils mangler eller den enkelte bilejers specielle kørselsmønster eller gode og dårlige vaner. De fleste brændstofbiler kører heller ikke så langt på literen som fabrikanten stiller i udsigt. Og mange ejere af brændstofbiler har oplevet startvanskeligheder i frostvejr (eller i værste fald en frostsprængt køler).

Men nu vil et firma, der ejer og bruger en stor mængde biler, udskifte hele flåden med elbiler i løbet af otte år. Det vil sige, at allerede når det første år er gået, har man et meget solidt statistisk erfaringsmateriale, der fortæller hvilke af forventede gode og dårlige egenskaber, der spiller en væsentlig rolle og hvilke der er til at leve med. Og Taxa kan jo sagtens justere planen efter et år eller to, f.eks. anskaffe elbiler, der er forbedret på enkelte punkter, eller anskaffe hybridbiler, hvis rækkevidden viser sig at være et væsentligt problem.

Og forhåbentlig kan vi andre få nytte af Taxas erfaringer, vi kan i hvert fald se, hvilke biler Taxa anskaffer i 2013 og 2014. Hvis nogen af mine venner regner med at udskifte deres bil om et års tid, vil jeg da anbefale dem at vente til vi ser, hvilke biler Taxa køber i år 2 eller år 3.

Et enkelt spørgsmål til Scharrebæk: kan din elcykel bremse ved hjælp af motoren, så den genoplader når du f.eks. kører ned ad en lang bakke. Det burde være meget nemt for fabrikanten at indrette elektronikken til at kunne gå i bremse-modus, men som regel er det for vanskeligt for cyklens ejer at gribe ind i elektronikken.

Jeg synes at det ville være praktisk, for ved normale vindforhold behøver jeg ikke en elmotor, men hvis der er strid modvind, ville det være rart, og så kunne jeg udnytte medvinden på vej hjem og komme hjem med en køreklar cykel.

  • 0
  • 0

Jeg har købt et par Texsas elcykler på auktion, og er glad for dem, den ene havde tydelighvis kørt ret meget selv om battreriet er målt til, at have fuld kapacitet. Men for kort tid siden opdagede jeg, at bremsen på baghjulet har slidt siderne på fælgen i stykker. Jeg skulle have brugt forhjulsbremsen i stedet, der kunne jeg let have skiftet hjulet. Regenerativ bremsning havde selvfølgelig været bedre.

  • 0
  • 0

Det er klart for enhver at kører man idiotisk som Top Gear drengene gør kommer man ikke i nærheden af de officielle forbrugstal. Men der er stadig et komplet disproportionalt forhold her. Tesla påstår 245 miles og Top Gear fik 55 miles.

Men de 245 miles er jo netop ved EPA's standard by/landevej test, som alle andre bruger - ikke ved racerkørsel. I øvrigt, var det ikke fordi at det faktisk lykkedes dem at overophede batteriet, at den lukkede ned hos topgear?

vi antager at Top Gear var lige så onde ved din bil, så burde den gå 55/245*20 km/l = 4,5 km/l. Det nægter jeg at tror kan lade sig gøre.

Tja, sportsbiler kører da ofte væsentlig mindre end det på en bane. De kører måske ikke 20 km/l på landevej, men det er jo netop det smukke ved en elektrisk elbil. I stærk modsætning til forbrændingsmotorer, jo større elmotor man bruger, jo mindre bliver motortabene, og dermed stiger effektiviteten (specielt hvis man gør sig umage med at lave en effektiv variabel-frekvens / -faseantal konverter). Så der er intet urimeligt ved at antage så stor en spredning i rækkevidden på en Tesla, afh. Af kørestil. Specielt da den også har en begrænsning i den spidseffekt den kan genanvende ved opbremsning. Så selvom den måske kan genvinde en meget betydelig del ved bykørsel, er det formentlig en meget lille del ved baneræs. En Tesla har 215kW, og i snit over et meget stort omdregningsområde kan den levere over 150kW. På bane, vil det være helt rimeligt at antage at man kan udnytte 150kW i 60-75% af tiden. Hvis vi tager 66% bliver det 100kW i snit. Batteriet er kun 53Wh, så det vil kun holde 30minutter, selv hvis konverteren er 100% effektiv ved den belastning. Så er det blot et spørgsmål om hvilken gennemsnitsfart banen tillader. Hvis det er 100 km/t, ja så bliver rækkevidden kun 50km. Og endnu mere snørklede baner vil kunne bringe det næsten vilkårligt langt ned (selvom andelen af tid med fuld gas også vil falde til måske 40-60%). Sådan er det bare, uanset om man kører benzin eller el.

Men tilbage til emnet, taxaer er også karakteriseret ved at køre meget langt, før de sælges. Kan det hænde at 4x35 regner med at service og slid er mindre på elbiler? Motoren er jo stort set uopslidelig på mange elbiler, og hvis Better Place har ansvaret/risikoen for batterierne, så ser det regnestykke måske favorabelt ud for elbiler? Hvordan det sår ser ud for Better Place kan vi altid diskutere, men det er vist en anden tråd. MVH Richard

  • 0
  • 0

den franske Ole Opfinder, der har lavet bilen der kører på luft http://www.mdi.lu/english/ , syntes det er mærkeligt at man ikke hører mere om den. Måske har olie og batteri mafiaen, flere penge til lobby arbejdet.

Det koncept han ar opfundet, burde kunne rulles ud i stor stil, relativt billigt. En kompressor, en stor lufttank. Ingen udstødning, du ikke har lyst til at indånde

  • 0
  • 0

at de har lavet en "dual energy", med en form for hjælpemotor, der bruger 1,8 L/100km.

  • 0
  • 0

man kunne vel starte allerede nu med at begrænse max hastigheden på taxa'er til 110km/h. Det vil spare en del co2, samt en del ulykker. Evt lave det gps styrret så max 50km/h i byen. Sikken mange, der vil bliver glade for det. Det kunne også vende chauffør til køre stille og roligt :)

  • 0
  • 0

Hvorfor invitere til den slags problemer, når man kunne helt undgå dem med en hybridmotor. Så kan taxaen kører de fleste byture på batteri, slå over på diesel/benzin/bioethanol for lange ture og ture udenfor bymæssig bebyggelse.

Hvilke biler kan det i dag?

  • 0
  • 0

[quote] Hvorfor invitere til den slags problemer, når man kunne helt undgå dem med en hybridmotor. Så kan taxaen kører de fleste byture på batteri, slå over på diesel/benzin/bioethanol for lange ture og ture udenfor bymæssig bebyggelse.

Hvilke biler kan det i dag?[/quote]

Korrekt - der er ikke rigtigt nogle plug-in hybrid biler endnu.

  • 0
  • 0

Når et ligfølge andægtigt har båret og fulgt kisten ud til rustvognen, så hører og lugter man motoren starte. Det passer dårligt til situationen. Hvor ville det være rart med eldrevne rustvogne!

  • 0
  • 0

Et enkelt spørgsmål til Scharrebæk: kan din elcykel bremse ved hjælp af motoren, så den genoplader når du f.eks. kører ned ad en lang bakke. Det burde være meget nemt for fabrikanten at indrette elektronikken til at kunne gå i bremse-modus, men som regel er det for vanskeligt for cyklens ejer at gribe ind i elektronikken.

Der forskes på livet løs i svinghjul.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten