Københavnske Taxa 4x35 udskifter hele flåden til elbiler

Københavnske Taxa 4x35 udskifter hele flåden til elbiler

Danmarks største taxaselskab, Taxa 4x35, vil udfase dieselvognene og i 2020 kun køre på el. Fra april ruller de første 30 eltaxaer ud i København og skal give taxaerne et nyt image som 'kærlige fætre'.

Ikke flere store dieseltaxaer fra Mercedes, der blæser ned ad Københavns gader. Fremover skal det foregå helt lydløst og med et minimalt udslip af farlige partikler.

Det er de perspektiver, Danmarks største taxaselskab, Taxa 4x35, ser frem til i en stor satsning mod helt at droppe diesel.

»Det her er ikke et forsøg. Det er et platformsskifte. Vi vil have hele vores flåde over på el i 2020, og det er derfor, vi er gået i gang med projektet,« siger direktør for Taxa 4x35 Niels Kaae.

Her ses Nissan Leaf, den ene af to biler, som taxaselskabet 4x35 vil bruge fra 2012. (Foto: ChoosEV)

»Vi vil genskabe taxaen som en kærlig fætter i stedet for i dag, hvor den godt kan opfattes som lidt anmassende,« siger han.

Niels Kaae forklarer, at han godt er klar over, at der kommer til være nogle justeringer hen ad vejen, og det er netop derfor, Taxa 4x35 har bedt EA Energianalyse om hjælp.

Projektet har fået 600.000 kroner af Energistyrelsen til de indledende faser, som startede i maj i år. Til april 2012 er det meningen, at Taxa 4x35 skal have 30 eltaxaer, der kører rundt i København.

Problem med rækkevidden

Det største problem for elbilerne er stadigvæk rækkevidden, og det gælder selvfølgelig også, når de skal bruges som taxaer. Derfor er meget af arbejdet i forprojektet gået med at undersøge forskellige modeller og ladeteknologier, og hvor det vil være optimalt at placere ladestandere.

»Typisk ville en normal elbil køre til og fra arbejde, og så kan den stå og lade om natten. Men hvordan kommer det til at fungere, når en eltaxa nærmest skal køre i døgndrift? Det er en af de ting, vi skal have afdækket i forprojektet,« forklarer Felicia Fock, projektleder i EA Energianalyse.

Da det desuden er et krav, at taxaen skal kunne rumme fem personer med bagage, indsnævrer det markedet for relevante elbiler markant. Foreløbig er man landet på Nissan Leaf og Renault Fluence Z.E., forklarer Felicia Fock.

Af de 30 biler kommer de 20 fra Better Place, hvilket vil sige, at de skal fungere i forbindelse med en batteriskiftestation. De resterende 10 skal lades med hurtigladning.

»Vi forestiller os, at Better Place-bilerne, som kan skifte batteri, er mere velegnede til spidsbelastningen lørdag nat. Der er nemlig ikke tid til at lynoplade. Lynopladningerne er mere velegnet til vognmændene, der som regel kører i løbet af dagen og derfor selv kan planlægge, hvornår de vil lade,« forklarer direktør Niels Kaae.

En af de andre store diskussioner i projektet har været at kortlægge kørselsmønstret for chaufførerne og dermed, hvor det er bedst at placere en batteriskiftestation og de to lynopladere, som man har regnet sig frem til bliver nødvendige.

Better Place er en del af konsortiet, og de foreløbige undersøgelser viser, at placeringen af en batteriskiftestation på Vesterbro ville være optimal, så man håber, at kunne finde en grund ved Kalvebod Brygge.

»Erfaringerne bliver guld værd«

Felicia Fock forklarer, at CO2-besparelsen de første år er beregnet til at være ca. 500 ton for de 30 biler, der indgår i projektet.

»I takt med at vi får mere vedvarende energi, bliver det bedre. Og så arbejder vi videre med det faktiske kørselsmønster, så vi kan se, hvordan vi kan optimere ladningen,« forklarer hun.

Felicia Fock og Niels Kaae fra Taxa 4x35 er enige om, at det også handler om at vise danskerne, at el kan fungere som transportmiddel. Man har både fra Københavns Kommune og flere af Taxa 4x35's store kunder fået positive tilbagemeldinger om eltaxaerne. Men lige så vigtigt bliver det at prøve elbilerne i den virkelige verden.

»I det her projekt bliver elbilerne testet rigtig hårdt, så erfaringerne er guld værd. Det er noget meget specielt at udskifte en hel flådeplatform. Vi måler kapaciteten på batterierne hele vejen igennem hele projektet, så vi kommer til at få et ret tydeligt billede af, hvor holdbare batterierne egentlig er,« forklarer Felicia Fock, som dog ikke vil nærmere ind på, hvorfor der ikke er nogen elbilproducenter med i konsortiet.

Det norske nyhedsmagasin Teknisk Ukeblad bragte i går en artikel om, at Nissan Leaf kan spare en taxachauffør i Oslo op mod 21.000 norske kr. sammenlignet med en dieseltaxa i samme størrelse som eksempelvis Mercedes B200 CDI. Besparelserne kommer hovedsageligt fra driftsomkostninger og bompenge.

Dokumentation

Link til Teknisk Ukeblad om besparelser ved el-taxaer

Kommentarer (42)

Det er flot af 4x35 at være så langt fremme i skoene. Det grønne image skal nok opveje hvad det måtte koste i meromkostninger at drive en el-flåde. Jeg er skeptisk overfor de norske tal der siger at ean ligefrem sparer penge, men jeg har ikke kigget på dem.

Hvad med Opel Ampera? Den kan godt nok kun køre 68 km på en ladning, men som overgangsteknologi, er den da interesseant.

  • 0
  • 0

Nu er der jo bompenge en del steder i Oslo, så hvis det er fordi elbiler ikke skal betale bompengene, så lyder det jo ikke så usandsynligt. Hvis vi får en rød regering med betalingsring omkring kbh, og elbiler her også vil blive fra positiv behandlet kunne man måske give samme regnestykke (mener bare der var noget med at de ikke må behandle dem bedre fra noget med nogen p-pladser?)

  • 0
  • 0

Hvordan tør de.

Det slet ikke sikkert at der indføres mobilitets skat på Sjællændere, og selv hvis der gør kan det være at offentlig transport inklusiv Taxa slipper, altså uanset brændstoffet, der er derfor ingen sikker bompenge besparelse.

Med vores el-afgifter er prisen på strøm betydeligt højere end i Norge, når diesel er billigere end strøm er der ingen sikker besparelse på brændstof udgifterne.

Men så kan de få Taxa uden den skyhøje registreringsafgift, men el-bilerne er jo dyrere, og Taxa er så vidt jeg ved i forvejen fritaget for afgifter.

Taxa har tilmed den usikkerhed at de ikke kender turene for de næste timer, uden at kende længden på de næste ture bliver det svært at optimere driften til lille spildtid, få opladninger eller få batteriskift, og med hensyn til Fluenze ZE, så skal en person af normal højde presse sig godt ned i bagsædet, eller sidde godt skævt for ikke at gnide håret mod tagbeklædningen, det dur ikke i en Taxa.

De fleste busser har faste relativt korte ruter, det er oplagt at det er der teknikken skal tages i brug, derefter kan den naturligt brede sig til let varetransport som blomster udbringning, catering, post og lignende hvor længden af turene kan forudsiges ret præcist.

  • 0
  • 0