Københavnske eltaxaer skal lynoplades
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Københavnske eltaxaer skal lynoplades

Taxa-selskabet 4x35 indsætter fra næste år 30 el-taxaer, og fra 2020 er det firmaets plan udelukkende at køre på strøm.

Better Place skal levere strømmen til 20 Renault Fluence Z.E. med deres batteriskiftestationer. Men de resterende biler bliver Nissan Leaf, og her skal firmaet Cleancharge levere strømmen.

Strømmen til Leaf-bilerne skal nemlig ikke komme fra batteriskiftestationerne, men i stedet fra ladestandere ved Københavns Hovedbanegård og lufthavnen i Kastrup. Der bliver tale om lynopladere, der kan lade 80 procent af batteriet på et kvarter. Nok til at gøre Nissan Leaf til en reel konkurrent til de traditionelle dieselbiler, mener Cleancharges direktør, Nils Dullum.

»Den udvikling, vi har set af lynladere det seneste år, giver en mulighed for at tanke elbilen på en måde, der ligner den, vi bruger med traditionelle benzinbiler. Der er måske en 10-12 minutters forskel, men vi er nede i en tid, der er til at leve med,« fortæller Nils Dullum.

Det er indtil nu kun de japanske modeller, der kan lynlades med en jævnstrømseffekt på 125 ampere eller 50 kW. Fra næste år vil man også kunne lynoplade Renault Fluence Z.E. Teknologisk er der den forskel, at Renault skal lades med vekselstrøm.

Cleancharges ladestandere, eller tankstationer, som de selv kalder dem, har udtag til både veksel- og jævnstrøm.

Sjatladning

Hvordan elbilerne vil holde til lynladning og taxakørsel generelt, er svært at sige meget om endnu, fortæller Nils Dullum, men det er blandt andet noget af det, det indledende projekt vil vise.

»Det er en myte, at batterierne ikke kan holde til lynladning, det er jeg klar over. Men de har kørt test af jævnstrømsladede biler i Japan i tre år, og eksempelvis Mitsubishi leverer garanti på deres batteri de første 100.000 km, og det er med lynladning. Men det er klart, at det bliver en stor belastning.«

Nissan Leaf-bilerne er tiltænkt vognmændene, som selv ejer bilerne, og som hovedsageligt kører i dagtimerne. Og selvom taxakørslen er hård, er det typisk sådan, at taxaen i København som regel kører en tredjedel af tiden og står stille to tredjedele. Her er det selvfølgelig i vognmandens egen interesse at være i nærheden af en lynlader.

Nils Dullum forklarer, at undersøgelser viser, at man ændrer sit kørselsmønster, når man kører i elbil. Man udvikler en tendens til at lade, når man har chancen. Nogen kalder det at sjatlade, men det udtryk er direktøren for Cleancharge ikke selv vild med.

»Når man har elbil, lader man ved hver en lejlighed. Når man skal til Odense, bliver man jo nødt til at køre batteriet helt ned. Men hvis man kun skal til Holbæk eller Kalundborg, skal man bare have, til man kan komme hjem, så man skal bare lige bruge ti minutter til de ekstra 30 km. Så i virkeligheden kommer man for det meste til at tanke fem-ti minutter som med en traditionel benzinbil.«

En vekselstrøm/jævnstrøms-lader, som 4x35 skal bruge to af i det foreløbige projekt, koster 350.000 kroner stykket, og så koster det mellem 120.000 og 150.000 kroner at få den koblet op til elnettet.

hvor stor er forskellen realt på at køre på disel eller strøm hvis man tænker på forurening hvilket jeg antager er temaet her, kan det virkelig svare sig at brande 125amp af i 15-20 mins i stedet for at tanke disel? tror det næppe?

  • 0
  • 0

Hvis man lader med 50kW i 15 min får man ca. 12,5kWh - dertil er der lidt tab, især når man lydlader, så lad os sige 10kWh lagret på batterierne. Eller ca. samme energimængde som i en enkelt liter diesel!?

Man kan selvfølgelig ikke, ud fra artiklen, udelukke at 10kWh er ca. 80% af batterikapaciteten, men hvis det er tilfældet bliver rækkevidden nok stadig en udfordring, selvom man måtte antage 3 gange så høj virkningsgrad som ved dieselmotor ;)

Køb nu een med rangeextender med det samme. Så er der i det mindste potentiale for succes.

  • 0
  • 0

Så længe batteriet ikke bliver voldsomt varmt under opladningen, kan jeg ikke se at der skulle være forskel på om man lader det hurtigt eller langsomt.

Så længe at langt den overvejende del af strømmen kommer fra kul/olie/gas så tror jeg ikke der er nogen CO2 gevinst (nok snare lige det modsatte) Men os som bor inde i kbh og lever med at taxa'er er noget med store biler, store dieselmotorer og sort røg ud af udstødningen kan godt være tilbøjelige til at syntes at det er en god udvikling!!

  • 0
  • 0