Københavnske eltaxaer skal lynoplades

Taxa-selskabet 4x35 indsætter fra næste år 30 el-taxaer, og fra 2020 er det firmaets plan udelukkende at køre på strøm.

Better Place skal levere strømmen til 20 Renault Fluence Z.E. med deres batteriskiftestationer. Men de resterende biler bliver Nissan Leaf, og her skal firmaet Cleancharge levere strømmen.

Strømmen til Leaf-bilerne skal nemlig ikke komme fra batteriskiftestationerne, men i stedet fra ladestandere ved Københavns Hovedbanegård og lufthavnen i Kastrup. Der bliver tale om lynopladere, der kan lade 80 procent af batteriet på et kvarter. Nok til at gøre Nissan Leaf til en reel konkurrent til de traditionelle dieselbiler, mener Cleancharges direktør, Nils Dullum.

»Den udvikling, vi har set af lynladere det seneste år, giver en mulighed for at tanke elbilen på en måde, der ligner den, vi bruger med traditionelle benzinbiler. Der er måske en 10-12 minutters forskel, men vi er nede i en tid, der er til at leve med,« fortæller Nils Dullum.

Det er indtil nu kun de japanske modeller, der kan lynlades med en jævnstrømseffekt på 125 ampere eller 50 kW. Fra næste år vil man også kunne lynoplade Renault Fluence Z.E. Teknologisk er der den forskel, at Renault skal lades med vekselstrøm.

Cleancharges ladestandere, eller tankstationer, som de selv kalder dem, har udtag til både veksel- og jævnstrøm.

Sjatladning

Hvordan elbilerne vil holde til lynladning og taxakørsel generelt, er svært at sige meget om endnu, fortæller Nils Dullum, men det er blandt andet noget af det, det indledende projekt vil vise.

»Det er en myte, at batterierne ikke kan holde til lynladning, det er jeg klar over. Men de har kørt test af jævnstrømsladede biler i Japan i tre år, og eksempelvis Mitsubishi leverer garanti på deres batteri de første 100.000 km, og det er med lynladning. Men det er klart, at det bliver en stor belastning.«

Nissan Leaf-bilerne er tiltænkt vognmændene, som selv ejer bilerne, og som hovedsageligt kører i dagtimerne. Og selvom taxakørslen er hård, er det typisk sådan, at taxaen i København som regel kører en tredjedel af tiden og står stille to tredjedele. Her er det selvfølgelig i vognmandens egen interesse at være i nærheden af en lynlader.

Nils Dullum forklarer, at undersøgelser viser, at man ændrer sit kørselsmønster, når man kører i elbil. Man udvikler en tendens til at lade, når man har chancen. Nogen kalder det at sjatlade, men det udtryk er direktøren for Cleancharge ikke selv vild med.

»Når man har elbil, lader man ved hver en lejlighed. Når man skal til Odense, bliver man jo nødt til at køre batteriet helt ned. Men hvis man kun skal til Holbæk eller Kalundborg, skal man bare have, til man kan komme hjem, så man skal bare lige bruge ti minutter til de ekstra 30 km. Så i virkeligheden kommer man for det meste til at tanke fem-ti minutter som med en traditionel benzinbil.«

En vekselstrøm/jævnstrøms-lader, som 4x35 skal bruge to af i det foreløbige projekt, koster 350.000 kroner stykket, og så koster det mellem 120.000 og 150.000 kroner at få den koblet op til elnettet.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

hvor stor er forskellen realt på at køre på disel eller strøm hvis man tænker på forurening hvilket jeg antager er temaet her, kan det virkelig svare sig at brande 125amp af i 15-20 mins i stedet for at tanke disel? tror det næppe?

  • 0
  • 0

Hvis man lader med 50kW i 15 min får man ca. 12,5kWh - dertil er der lidt tab, især når man lydlader, så lad os sige 10kWh lagret på batterierne. Eller ca. samme energimængde som i en enkelt liter diesel!?

Man kan selvfølgelig ikke, ud fra artiklen, udelukke at 10kWh er ca. 80% af batterikapaciteten, men hvis det er tilfældet bliver rækkevidden nok stadig en udfordring, selvom man måtte antage 3 gange så høj virkningsgrad som ved dieselmotor ;)

Køb nu een med rangeextender med det samme. Så er der i det mindste potentiale for succes.

  • 0
  • 0

Så længe batteriet ikke bliver voldsomt varmt under opladningen, kan jeg ikke se at der skulle være forskel på om man lader det hurtigt eller langsomt.

Så længe at langt den overvejende del af strømmen kommer fra kul/olie/gas så tror jeg ikke der er nogen CO2 gevinst (nok snare lige det modsatte) Men os som bor inde i kbh og lever med at taxa'er er noget med store biler, store dieselmotorer og sort røg ud af udstødningen kan godt være tilbøjelige til at syntes at det er en god udvikling!!

  • 0
  • 0

Det burde være muligt at indbygge det i vejen, sådan at de kan oplade ved at holde det rigtige sted. Oplad mens du holder i køen ved lufthavn, eller endda foran et trafiklys.

  • 0
  • 0

tanke elbilen på en måde, der ligner den, vi bruger med traditionelle benzinbiler. Der er måske en 10-12 minutters forskel...

Jo men nu snakker vi jo mellem hver tur, for taxa kan jo ikke vide om den næste tur er fra København til Kalundborg, og selv om Renault Fluenze ZE kan køre op til 200km på en fuld opladning, så kan den kun køre 80-100km ved motorvejs hastighed, og når der lynlades er det kun til en ladestand på 80%.

Spørgsmålet må være hvornår næste generation batterier er klar, hvis kapaciteten er tredoblet til år 2020, har problemerne løst sig selv, til de første år må en lille generator til motorvejsbrug være sagen, når der også er et stort batteri med behøver den ikke at kunne levere vedligeholdelses forbrug, kun strække det ved lange ture på det overordnede vejnet, en generator behøver ikke at fylde så meget som et reservehjul, eller veje så meget som en passager.

  • 0
  • 0

@Jakob Nielsen

Så længe at langt den overvejende del af strømmen kommer fra kul/olie/gas så tror jeg ikke der er nogen CO2 gevinst (nok snare lige det modsatte)

Der vil helt klart være en CO2 gevinst, når du regner på energien i dieselolie, hvor meget af den energi tror du så der rent faktisk slipper igennem motor og transmission så den kan bruges til fremdrift af køretøjet?

Hvad tror du de tilsvarende tal er for en el-bil, som også kan samle en del af energien op igen, og bruge den to gange?

Der er mindre udledning af varme og partikler fra bremserne på en el-bil, og som du selv var inde på ingen sort røg fra udstødningen.

Endelig er der hele spørgsmålet om forsyningssikkerhed, elektricitet kan genereres fra et utal af kilder, dieselmotoren er afhængig af dieselolie.

Det er stadig mere oplagt at starte med busserne, men lad os tage Taxa på ordet mens de er friske.

  • 0
  • 0

hvor stor er forskellen realt på at køre på disel eller strøm hvis man tænker på forurening hvilket jeg antager er temaet her, kan det virkelig svare sig at brande 125amp af i 15-20 mins i stedet for at tanke disel? tror det næppe?

Energiministeriet har faktisk lavet en udemærket rapport om netop dette: http://www.ens.dk/da-DK/KlimaOgCO2/Transpo...

Den viser at selv med et meget meget optimistisk forbrug for elbiler så er gevinsten ret tvivlsom

  • 0
  • 0

Vi skal glemme det CO2 pladder. Det var en gave til finansindustrien og skatteglade politikere på jagt efter nye indtægter!

Mindre ressourceforbrug, Simplere teknik, Mindre støj og forurening, Lavere driftsomkostninger, Mindre afhængighed af stabile olie-leverancer fra ustabile tosselande - alle de ting er forbedringer fra "det bestående" i sig selv.

Derudover kan man glædes over at nogen prikker hul på bylden og prøver elbiler af i praksis - under virkelige drifts-forhold; skaber noget ny viden som man bare ikke får med endnu en prototype bygget for statspenge og som derfor løbende skal retfærdigøre sig sel for at krattet bevillingerne hjem fra "Naadigherren". Jeg påstår at dette afhængighedsforhold både påvirker resultaterne og færdiggørelsen af projektet samt at det er derfor alle energi-projekter er syltet ind i de plidder-pladder-besværgelser om CO2 som Ministeren lige p.t. foretrækker.

Derfor er det ufatteligt nyttigt og vigtigt at der er nogle som gør det her for alvor, for deres egne penge.

  • 0
  • 0

[quote]hvor stor er forskellen realt på at køre på disel eller strøm hvis man tænker på forurening hvilket jeg antager er temaet her, kan det virkelig svare sig at brande 125amp af i 15-20 mins i stedet for at tanke disel? tror det næppe?

Energiministeriet har faktisk lavet en udemærket rapport om netop dette:

http://www.ens.dk/da-DK/KlimaOgCO2/Transpo...

Den viser at selv med et meget meget optimistisk forbrug for elbiler så er gevinsten ret tvivlsom[/quote] Den største gevinst ved brug af elbiler i byerne, er at forureningen ikke sker i nærmiljøet, men centralt på kraftværkerne. Her kan røgrensningen håndteres bedre og under alle omstændigheder ikke lukkes ud i børnehøjde.

Forskellen i forureningsgrad ved de store veje, vil være som overgangen fra kul og koks til fjernvarme.

Bliver spændende at se hvordan erfaringerne bliver med elbiler til taxakørsel.

Jeg synes generelt at der er en stor teknologiforskrækkelse og almindelig "nej-hat" attitude, når der luftes tanker om alternativer til fossilbilerne og det finder jeg underligt i et forum som dette.

Martin.

  • 0
  • 0

Hvor er det rart at se at flere og flere indlægsholdere kan se de muligheder der er, i stedet for begrænsninger og fokus på et eller andet kuldsejlet ingeniørprojekt. Der er ingen bilproducenter som har påstået at vi er i mål med den endelige elbil, der skal ske en udvikling og hvert skridt som bliver taget både af producenter og brugere er vigtig, og i det her tilfælde stor ros til 4X35 for modet til at ville gøre en forskel. Uanset hvad for en teknologi vi komme i tanke om, så har det været igennem en udvikling, tænk bare på en bærbar eller en mobiltelefon og i den grad også biler med forbrændingsmotor. Da man byggede de første benzinstandere, sad der sikkert også nogen på hesteryg og tænkte "vorherre bevares". De ting som bliver startet op i i disse år, kan være uhyre vigtigt for den måde vi transportere os rundt på om 5-10 eller 20 år. Vores klima er i udvikling hvor jeg i hvert fald siger "godt gået" til alle dem som vil prøve en ny måde at gøre tingene på, og elbiler er en del af løsningen.

  • 0
  • 0

Det ender nok med at blive så dyrt at selskabet lukker

  • 0
  • 0

Det ender nok med at blive så dyrt at selskabet lukker

Dyrt for hvem, det er en meget lukrativ ordning for nogen der kan udnytte fastprisaftalen med Better Place.

Hos Better Place er taksten ved fri kilometer 2.995kr om måneden, det dækker batteri leasing og alt det strøm bilerne kan nå at bruge, hvem er det lige der til sidst står med regningen?

Hvis der bliver kamp om at hyre en el-taxa, så får Better Place gratis omtale, og 60-80 ulønnede ambassadører (dem der kører de 20 Better Place biler), reklameværdien kan hurtigt vise sig at være mere værd, end det ekstreme strømforbrug fra fra 20 biler der kører 24/7.

Og så er der også 10 Nissan Leaf biler, der betaler man selv for strømmen, men gad vide hvem der betaler for de nye lynladere, og gad vide om der betales samme pris for bilerne som de øvrige kunder, eller om leverandørerne her i opstartsfasen kan spilles ud mod hinanden?

  • 0
  • 0

ja, mere end det. DK er hele verden. Men, El-taxaer er ikke et fænomen, som vi i lille DK har det tunge ansvar at skulle tage stilling til, som det kunne lyde til i kommentarene.

Teknikken er ikke færdigudviklet, men det bliver den, og i mellemtiden vil jeg nyde, når det lader sig gøre, at køre i en taxa, som ikke efterlader en sky af giftige stoffer til ulempe og fare for dem som befinder sig langs min rute. Situationen kan nemt være den, at 4x35 herved skaffer sig en pæn konkurrencefordel, og at vi bl.a. derigennem når hurtigere frem til en renere storby. Jeg føler ikke dette som jubeloptimisme, og mener ikke det vil være svært at lave en liste over 'kloge folks' forkerte gæt på hvad nye muligheder indeholder. Mange 'kloge' var ikke enige i at Graham Bell havde frembragt noget specielt nyttigt.

  • 0
  • 0

[quote]Jeg synes generelt at der er en stor teknologiforskrækkelse og almindelig "nej-hat" attitude, når der luftes tanker om alternativer til fossilbilerne og det finder jeg underligt i et forum som dette.

Det er for billigt at affærdige kritikere med nedladende begreber.[/quote] Mener bestemt ikke at jeg har affærdiget nogen, men blot bemærket at der er en tendens til sortseeri.

Sagen er ganske simpel: Luk munden på os kritikere ved af vise en el-bil, der dur på niveau med alternativerne. Så skal vi nok æde vores kritik i os. Men det kan man ikke.

Du får mig ikke til at sige at en elbil kan/skal kunne det samme som en fossilbil. Det ville være en højst ukorrekt sammenligning. Hvis du venter på at batteribiler kan køre lige så langt som en fossilbil, så kommer du til at vente i lang tid. Men elbilen er allerede nu et særdeles kompetent køretøj, der løser nogle klare problemer (forurening og støj).

Der er blevet lovet og lovet om el-bilers fortræffeligheder i årtier og de er gået fra fiasko til fiasko og konkurs til konkurs. Men til næste år...!

Måske de "lalleglade jubeloptimister" (for nu at give igen med samme mønt) skulle starte med lidt respekt for ingeniør-opgaven og ikke bare lade reklameafdelingen drive virksomheden.

Benytte til dagligt både en fossile bil/mc og en elbil, så jeg kender udmærket fordele og ulemper ved begge og har en rimelig ide om de ingeniørmæssige og samfundsmæssige udfordringer i denne sammenhæng. Det handler mest af alt om at samle erfaring med en ny teknologi og der er kun en løsning på det og det er at få elbiler på vejene og finde hvor de p.t. kan bruges og hvor de ikke er klar endnu. Min elbil startede med blybatterier og var kun lige brugbar til mit formål. Efter jeg skiftede til litiumbatterier, har den kørt 1000km/mdr mod 1000km/år med bly. Så her har teknologiskiftet da netop gjort bilen anvendelig i dagligdagen. Om lynladestationer og batteriskift er vejen frem for taxaer vil jo så vise sig. Men både et positivt og negativt svar på det spørgsmål er jo brugbart i den videre udvikling af elbilen og en mulig fremtidig opbygning af vores infrastruktur.

Prøv at se på det halvfulde glas og ikke blot det halvtomme ditto.

Martin.

  • 0
  • 0

Der er et projekt på vej i Sverige, hvor man vil teste en "slide-in" løsning i vejen. Dvs. at f.eks. busser vil køre ind i skinnesystem ved stoppepladserne, hvor batterierne kan lades op og derved øge rutens længde og fleksibilitet. Tilsvarende skal man teste "slide-in hotspots" i kortere kørestrækninger, hvor biler kan lades i de minutter de befinder sig i skinnerne.

  • 0
  • 0

Citat fra artiklen: "Renault skal lades med vekselstrøm." Hvordan lader man et batteri med vekselstrøm? Har Renault opfundet et vekselstrømsbatteri, eller er ensretteren indbygget?

  • 0
  • 0

En taxi er alt det modsatte: Knald hård belastning (de færreste familiebenzinbiler ville overleve mange måneder som taxi), komplet uforudsigelighed i opgaver og umoden teknik. Det er opskriften på fiasko, og endnu en af disse er det eneste el-bilen ikke har brug for.

El-bilen kan bruges til mange andre ting, men det er hul i hovedet at kaste den for løverne som taxi.

Synes netop at det kunne være af stor interesse at stresse teknologien til det yderste. Så længe man ikke bilder sig ind at det er det syvende vidunder man har. Det er falske forudsætninger og forkerte forventninger, der er den største synder i den type opgaver.

Martin.

  • 0
  • 0

Jeg vil bare sige at hvis JEG skal vælge mellem en EL-taxi, og en diesel-ditto, vil jeg vælge EL'en. (Forudsat at jeg ikke skal det halve land rundt, i hvilket tilfælde jeg iøvrigt ville vælge en helt anden transportform.)

  • 0
  • 0

Jeg vil bare sige at hvis JEG skal vælge mellem en EL-taxi, og en diesel-ditto, vil jeg vælge EL'en.

Ja, hvis de bliver/er eftertragtede og tilstrækkelig mange forudbestilles vil det løse problemet med de ukendte ture, det er i første omgang kun 30 biler vi taler om, når turene og afstandene kendes på forhånd, skal der ikke køres en unødvendig omvej forbi en ladestation eller batteribyttemaskine, centralen kan måske endda sende opgaverne direkte til bilens navigation system, og derved bytte rundt hvis en chauffør ikke har kørt så pænt som forventet.

I et Land hvor der nyregistreres 1.800 Taxi/Taxa hvert år skulle det nok være muligt at fylde turbøgerne for de 30 mest eftertragtede biler.

  • 0
  • 0

Det er jo ligemeget hvor regningen falder ,, dyrt bliver det under alle omstændigheder, Better place tjener jo heller ingen penge

Det hele sprænger nok i luften :-)

  • 0
  • 0

Hvor mange teknologier og systemer er overskudsforretning fra dag 1?

Hvis vi skyder et enhvert innovativt tiltag ned på økonomien, så kommer vi jo ikke nogen vegne. Synes der er for mange af de her diskussioner i debatten, som ender i slagsmål om den kortsigtede økonomi, fremfor mulighederne for at høste den erfaring der skal til, for at gøre systemet rentablet. Det kan jo kun gøres IRL og ikke i et laboratorie.

Fedt at 4x35 tør tage del i udviklingen... selv med et kortsigtet tab.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten