Københavnerne får kinesiske elbusser i fuld størrelse
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. Newsletters and emails from Mediehuset Ingeniøren may contain marketing from marketing partners.

Københavnerne får kinesiske elbusser i fuld størrelse

Trafikselskabet Movia vil sætte to elbusser i fuld størrelse ind i almindelig busdrift i København. Det bliver første gang i Europa, at elbusser i fuld størrelse sættes i ordinær drift.

To 12 meter lange elbusser skal i 2012 betjene de københavnske borgere. Det er trafikselskabet Movia, der har indgået en samarbejdsaftale med det kinesiske elbilfabrikant BYD om at teste, om elbusser kan erstatte dieseldrevne busser.

»Vi ser det som en mulighed for at få elbusser ind i den helt ordinære drift. Det er ikke muligt i dag,« siger Søren Englund, der er kontraktchef i Movia.

Ifølge ham bliver København det første sted i Europa, der kommer til at køre elbusser i fuld størrelse. Movia har i forvejen mindre elbusser i drift i det indre København, men indtil nu har trafikselskabet ikke fundet elbusser i fuld størrelse, som man har turdet satse på.

To 12 meter lange elbusser skal afprøves på Movias strækninger (Foto: Movia)

»12 meter busserne er så store, at batterierne hidtil ikke har kunnet holde til det, på grund af øget belastning. Derfor er forsøget meget spændende for os, for det giver et stort perspektiv for den fremtidige busdrift« siger Søren Englund.

De to store elbusser med modelbetegnelsen BYD K9 forventes at kunne reducere CO2-udledningen med 55 procent. Formålet med forsøgsordningen er da også at se, om elbusser kan erstatte Movias dieselbusser og dermed nedbringe forureningen og partikler i nærmiljøet.

Skal sættes ind i tæt bytrafik

Forsøgsordningen skal køre over to år, men Movia har endnu ikke besluttet, hvilke ruter de to busser skal afprøves på, men det bliver i og omkring København.

»De skal afprøves i København for at få dem ind der, hvor der er stor belastning i forhold til passagerer, men også for at få den miljømæssige gevinst i et tæt by område« fortæller Søren Englund.

Han vil dog ikke udelukke, at de også kommer til at køre i en større provinsby.

Efter den to-årige prøveperiode vil Movia vurdere, om elbusserne kan sættes ind på de sjællandske veje.

Opladning rækker til en dags kørsel

Elbussen har en opladningstid på fire til seks timer, hvilket skulle række til køre 250 kilometer.

»En normal bus kører omkring 250 kilometer på en dag. Selvfølgelig er der nogle busser, der kører længere, men det er ikke på de ruter, vi skal afprøve elbusserne,« siger Søren Englund, der regner med, at elbussen kan holde til en hel dags kørsel.

»Vi tør ikke købe 50-100 busser og prøve det i hel normal drift og så risikere, at passagererne skal stå og vente, hvis der skulle opstår driftsureglmæssigheder på grund af den nye teknologi. Men det skal ikke afholde os fra at få sat gang i det her forsøg,« siger han.

At de nyudviklede kinesiske elbusser skal testes i Danmark, vækker glæde hos udenrigsminister Lene Espersen (K), der ser det som et tegn på, at den kinesiske clean tech-branche har fået øjnene op for, at Danmark har de rette kompetencer til samarbejdet.

»Grøn vækst bliver mere og mere afgørende, og jeg er naturligvis stolt af, at vi i Danmark er med helt i front blandt andet inden for elbiler og -busser. Det er samarbejdet mellem BYD og danske Movia et rigtig godt eksempel på,« siger udenrigsminister Lene Espersen i en pressemeddelelse.

Bussen er endnu ikke EU godkendt, men Søren Englund regner med at kunne prøvekøre elbusserne fra sidste halvdel af 2012.

Tiden indtil da skal bruges på at færdigudvikle bussen og få de økonomiske rammer på plads.

Dokumentation

Læs mere om K9 på Illustration of Chinese Car

Kommentarer (64)

Danmark har de rette kompetencer til samarbejdet.

Vi må være rigtig gode til at køre i bus. :)

Havde ikke forestillet mig at det ville kunne betale sig at have busser med batteridrift. Men ser frem til lydløse busser.

  • 0
  • 0

  • blot ærgeligt at vi ikke selv har lavet dem.

Gad iøvrigt vide hvordan CO2 besparelsen er beregnet.

  • 0
  • 0

God nyhed i øvrigt synes jeg.

Gad iøvrigt vide hvordan CO2 besparelsen er beregnet.

Den slags kan der fifles rigtig meget med alt efter hvilken pointe man vil have frem. Her har Movia nok gerne villet præsentere en stor CO2 besparelse. Så bruger de sikkert øst-for-storebælt strømmix tallet på hvaderdet nu ... 480g/kWh?. De kunne også have indgået kontrakt om grøn strøm og have erklæret at CO2 besparelsen er 100%.

Fifl selv videre.
--Anders.

  • 0
  • 0