Københavnere: Giv os nu den letbane og nye S-tog

En ny udviklingsplan med masser af nye jernbaner og tog skal København til Europas grønneste storby. Planen, som regionsrådet tirsdag aften sender i høring, er 29 kommuners fælles bud på at løsne op for de voksende bilkøer, som københavnerne hver dag sidder fast i.

»Rammerne for livskvaliteten er under pres. Advarselslamper på så vigtige områder som den trafikale infrastruktur, uddannelsessystemet og vores natur og miljø er begyndt at blinke,« siger regionsrådet formand, Vibeke Storm Rasmussen (S).

Planen kommer som svar på en stor borgerhøring på Axelborg sidste november, hvor hovedstadens borgere satte grøn profil og udbygning af den kollektive trafik i toppen af ønskelisten.

Kommunerne vil forbedre mobiliteten med nye jernbaneskinner, S-togslinier, en letbane langs Motorring 3, en havnetunnel fra Nordhavn til Refshaleøen og særlige kørebaner med forkørselsret for busser på de særligt trafikerede pendlerstrækninger.

Bilisterne kan se frem til en udbygning af Motorring 4 fra Ballerup til Bagsværd, en tværvej mellem Høje Tåstrup og Ballerup samt en forlængelse af Farum-motorvejen helt til Hillerød.

Længere tog

På kort sigt vil kommunerne indsætte længere tog på overfyldte strækninger som Øresundsbanen, etablere flere intelligente trafiksystemer på de store indfaldsveje, udbygge cykelstinettet for pendlere langs de større veje og cykelparkering ved tog- og metrostationer og mulighed for biler med flere passagerer i særligt reserverede baner i myldretiden.

På længere sigt skal jernbanenettet mod syd bygges ud, hvilket er godt i tråd med, at der er flertal på Christiansborg for at bygge en ny jernbane til Ringsted via Køge, som blandt andet skal sikre hurtig tilslutning til Femern-broen.

Hovedstadens politikere vil også have en bro eller tunnel mellem Helsingør og Helsingborg, ligesom der skal bores en ny S-togslinje under det centrale København til at aflaste flaskehalsen i røret mellem Københavns Hovedbanegård og Østerport.

Dertil kommer en helt ny, ydre ringvej og jernbane gennem forstæderne, Ring5, og at Ny Ellebjerg Station, som i forvejen er et jernbaneknudepunkt, udbygges til at aflaste Hovedbanegården.

Endelig indeholder ønskelisten en ny containerhavn ved lufthavnen.

Gennemsnitsfart i byen: 27 km/h

I dag foregår 82 procent af al trafik i hovedstaden i bil. Faktisk er bilbrugen i hovedstaden i de seneste ti år vokset med 10 procent. Det lægger beslag på vejene. Derfor udgør forsinkelser 29 procent af den samlede rejsetid i morgenmyldretiden. Bilernes gennemsnitlige fart er inde i byen faldet med 20 procent, dvs. fra 33 til 27 km/h, fra 1995 til 2005.

Kommunerne er udmærket klar over, at der ikke umiddelbart er penge til alle de nye trafikanlæg i hverken deres eller statens budgetter. Derfor går de i Infrastrukturkommissionens fodspor og foreslår det delvist finansieret af private investeringer.

Som led i høringsfasen bliver der holdt tre debatmøder i april og maj, hvor borgere, politikere og fagfolk skal diskutere udviklingsplanen. Der bliver også afstemningsrunder, hvor deltagerne bliver bedt om at prioritere de forskellige løsningsforslag, eksempelvis mellem flere skinner og mere asfalt.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg synes vi skulle lade Palle RUF Jensens model udvikle til at være den nye metro model- derfra kunne modellen videreudvikle sig til at kunne køre af skinnerne. Den store flexibilitet- de små personlige vogne og deres gode bremseevner og lette skinne er et spændende concept, der kunne blive til et nyt vindmølle exporteventyr

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten