Københavner-borgmester: Efter 2011 køber vi kun elbiler

Den sidste dieselhakker og benzinøse bliver indkøbt til Københavns Kommunes bilpark i 2011. Derefter står der udelukkende biler, som kører på elektricitet og brint, på kommunens indkøbsseddel.

Det fastslår teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam (R) over for Erhvervsbladet, efter han i fredags sammen med transportminister Lars Barfoed (K) indviede en brinttankstation i Københavns sydhavn.

» Efter 2011 køber vi kun personbiler med el og brint. Der køres dagligt ikke længere i forvaltningernes biler end at en elbil sagtens kan klare opgaven,« siger han til avisen.

»Selv kører jeg kun længere end en elbil kan klare, når jeg for eksempel kører i mit sommerhus,« tilføjer den radikale spidskandidat dagen før kommunalvalget.

Ifølge Klaus Bondam kan københavnerne snildt klare sig med den begrænsede rækkevidde i dagligdagen. Så må de leje benzin- og dieselbiler, når de skal ud af storbyen i ferier og weekender.

Borgmesteren fremhæver først og fremmest den forurening, som forbrændingsmotorer forpester hovedstadens luft med. Den gør byens indbyggere syge.

»Det bliver ligesom rygning, hvor det i dag er helt accepteret, at man går udenfor for at ryge. Det bliver ikke lovgivningen, som får folk til at ændre adfærd. Det foregår kollektivt og handler om fælles ansvar,« siger Klaus Bondam til Erhvervsbladet.

Københavns Kommune har bestilt 25 elbiler og yderligere otte, hvor en brintdrevet brændselscelle forbedrer rækkevidden. Kommunen forsøger at samarbejde med erhvervslivet om at udbrede elbiler, og Klaus Bondam glæder sig over, at der kommer flere og flere ladestik til elbilerne. Derimod tror han ikke meget på Better Places strategi med særlige batteriskiftestationer.

Dokumentation

Erhvervsbladets artikel

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvordan kan jeg bedst skrive herom? El og Biler har mange år på bagen, og da Termodynamikken fortsat må være gældende ______ Har Kemikere og Fysikere (Elektro ingeniører) pålagt sig selvcensur overfor at mulighederne herfor er mikroskopiske. Det værste jeg engang læste var ordene 3-faset motor baseret på Batterier, her stod jeg totalt af.

Hvis dette skulle lykkes, hvad måtte afstanden mellem Ankeret (Rotor) og så Stator være, en slags teoretisk minimum afstand. Et amerikansk fly Osprey22 som er nutiden "Sprooge Goose" 6 motores Flyvebåd.

Jeg tænker på spildte udgifter.

  • 0
  • 0

Derimod tror han ikke meget på Better Places strategi med særlige batteriskiftestationer.

Jeg forstår ikke helt Bondams tilgang til netop dette punkt. Såfremt der ikke kan skiftes batterier eller lynlades er elbilen død. De vil det meste af tiden stå ved ladestanderen, vel ikke det formål en bil bliver konstrueret til. Elinfrastrukturen er også ekstram vigtigt af hensyn til den elektroniske opkobling af bilerne til en ledig stander osv.

Det synes derfor meget uheldigt, at Bondam udtaler sig så kraftigt på dette meget tidlige tidspunkt.

Såfremt man ikke vil anvende batteriskiftestationer vil ex. taxikørsel være udelukket, ikke særlig smart.

  • 0
  • 0

Alle former for Motorer kan testes og belastes, vel at mærke uden man behøver bygge en Bil. Når jeg skriver belastning tænker jeg især på hvad som sker når man skal køre op ad en bakke, hvilket må være et mareridt for et Batteri endsige Brint brændselscelle og en Elektromotor.

  • 0
  • 0

Bondam bliver beskæftigelse og integrationsborgmester og efterfølges af Bo Asmus Kjelgaard fra SF......så jeg tror at der bliver gået i Bondams fodspor, med hensyn til elbiler!!

  • 0
  • 0

mener også dette er et væsentlig grundlag for el bilens overlevelse.. og ja 390 km, tager vel også en 4-5 timer og lade igen, tror jeg ikke nogle gider vente på.. se det senarie du glemmer og lade nogle dage og lige midtvejs hjemme går du i stå, og må vente 1,5 time på og få ladet og du får ikke hentet dit barn til tiden.. :)

  • 0
  • 0

Det fremgår da tydeligt, at initiativet/ideen kun drejer sig om personbiler, kun dem kommunen ejer og at de vistnok har undersøgt at forvaltningens ture er korte nok til at kunne klares med (hvilke?) elbiler.

Så hvorfor mene at elbilen er "død"?

Mon ikke kommunen kan slippe af sted med en gradvis udskiftning af deres biler, når det foregår i samme tempo som de alligevel vil købe nye biler i?

Der er jo allerede eldrevne busser, der triller rundt i København, så hvis der er vilje til at bruge pengene på eldrevet transport, så er det vel realistisk med en gradvis overgang.

Der er ikke så meget omtale af det, efter bybusserne blev sat i gang, men her er en: http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Hove...

(Bare fordi politikeren også nævner at mange private (med tiden) kan klare sig med elbiler+ lånebiler, behøves man ikke blade det sammen med hvad der kan lykkes for kommunen)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten