København-Ringsted: 13 års togrejse er snart slut

Transportminister Lars Barfoed (K) afholder netop i disse uger møder med næsten alle Folketingets partier for én gang for alle at skabe enighed om, hvordan der kan gøres plads til flere tog mellem København og Ringsted. Skal det være den dyre og fremtidssikrede nybygningsløsning med to nyanlagte spor København-Køge-Ringsted til 7,3 mia. kr.? Eller skal det være den billige 5. sporsløsning langs den eksisterende Roskildebane til 1,9 mia. kr.? Begge projekter løser opgaven med at skabe plads til flere tog - det helt store spørgsmål er, hvor langt ud i fremtiden den billige 5. sporsløsning kan sikre den nødvendige plads til de mange, fremtidige tog.

Den konservative transportminister er imidlertid sat på en - mildt sagt - vanskelig opgave. Et både kuriøst og mærkværdigt element i den aktuelle situation er, at Lars Barfoed ikke aner, hvad det store regeringsparti Venstre egentlig mener om sagen. Det betyder, at regeringen lige nu forsøger at skabe et bredt flertal i Folketinget om en sag, som regeringen ikke ved, hvad den selv mener om. Spændende, ikke?

Venstres folketingsgruppe er nemlig dybt splittet i spørgsmålet. Tag f.eks. Venstres trafikpolitiske ordfører Kristian Pihl Lorentzen. Han meldte for nylig ud, at han nu er blevet overbevist om, at den dyre nybygningsløsning er den rigtige. Men så kunne man jo også tage en anden af Venstres store trafikpolitiske profiler, formanden for Folketingets trafikudvalg, Flemming Damgaard Larsen, der kæmper indædt for den billige 5. sporsløsning. Næppe overraskende forsøger partiledelsen febrilsk at skabe enighed i folketingsgruppen. I denne eller næste uge skal Venstre på sit gruppemøde banke medlemmerne til orden og samle dem bag én fælles holdning.

Det mest sandsynlige scenarie er, at Venstres ledelse bliver enig med sig selv om at gennemtrumfe den af Trafikstyrelsen anbefalede nybygningsløsning, nu hvor flere fremtrædende regeringsmedlemmer har meldt sig som tilhængere af den. Alternativet er et slags kaos-scenarie, hvor Venstres folketingsgruppe gør oprør og vælger at pege på 5. sporsløsningen som en konsekvens af den almindelige økonomiske afmatning og et synspunkt om, at det er nødvendigt at vælge den billige løsning for at kunne bruge de sparede milliarder på andre påtrængende infrastrukturprojekter. Herefter vil Venstre og Dansk Folkeparti (som gennem hele processen har været stejl tilhænger af den billige 5. sporsløsning) kunne tryne transportministeren og tvinge ham til at æde sin støtte til nybygningsløsningen og i stedet hente et bredt folketingsflertal for 5. sporsløsningen.

Dette er virkeligheden for transportminister Lars Barfoed. Og han må hellere tage de kommende ugers opgave meget alvorligt. En af hans forgængere på ministerposten, socialdemokraternes Sonja Mikkelsen, fik nemlig sin daværende trafikminister-karriere skudt i smadder, fordi hun meldte sig som tilhænger af nybygningsløsningen uden at have tilstrækkelig opbakning i hverken sit eget parti eller oppositionen. Kort tid efter den udmelding blev hun brutalt flyttet over i Sundhedsministeriet. Og selv om Lars Barfoed som tidligere velfærdsminister har et vist kendskab til sundhedsstoffet, er han formentlig fast besluttet på at undgå, at København-Ringsted-sagaen bliver hans transportministerielle Waterloo.