København kunne købe el-sportsvogne til brintbilernes pris

Havde embedsmænd og politikere på Københavns rådhus valgt at satse på batteridrevne el-biler, kunne de ansatte til næste år have cruiset hovedstaden rundt i batteridrevne sportsvogne i luksusklassen, nærmere bestemt Tesla Roadster.

Den topmoderne el-sportsvogn er nemlig billigere end de 22 brintbiler, som kommunen køber fra firmaet H2 Logic.

Samtidig kører sportsvognen længere på en opladning og er mere miljøvenlig.

Tesla Roadster blev vist frem for første gang i Danmark i Charlottenlund hos den amerikanske ambassadør. (Foto: Lars Bertelsen) Illustration: Lars Bertelsen

En Tesla Roadster koster 738.000 kroner og kører 360 kilometer på en opladning mod H2 Logics biler, der i dag koster en million kroner, men kommer ned på cirka 750.000 kroner stykket til næste år. Bilerne fra H2 Logic har til gengæld kun en rækkevidde på 240 kilometer per optankning.

I stedet har kommunen dog valgt, at købe 16 personbiler, der sandsynligvis bliver af mærket Think, og seks arbejdskøretøjer af uspecificeret slags til i alt 14 millioner kroner. Brintbilerne er elbiler opgraderet med brændselsceller.

»At den berømte Tesla batteri-sportsvogn angiveligt skal kunne køre 400 km skyldes, at batteriet vejer på den anden side af 500 kg, mens resten af bilen holdes i kulfiber for at holde totalvægten nede. En designløsning der næppe vil være rentabelt eller miljøvenligt for hele verdens bilpark,« skriver medstifter af H2 Logic Mikael Sloth om sagen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"En Tesla Roadster koster 738.000 kroner" Lydder som om man bare går hen til forhandleren lægger beløbet på bordet og kører fra gården.

Teslas ombygning af Lotus Elise er meget anmelderrost, hvis bare de vil kunne levere.

kære ingeniører, der skal mere en god isenkram til for at teknologien bliver til en succes.

hilsen

  • 0
  • 0

Ja lad os da hellere se den flotte rappe EL-sportsvogn på de københavnske gader end den grimme Think bil - så kan det jo være at der bliver endnu en turist attraktion at se på i de Københavnske gader...

  • 0
  • 0

Den topmoderne el-sportsvogn er nemlig billigere end de 22 brintbiler, som kommunen køber fra firmaet H2 Logic.

-Og så ligner den rent faktisk noget folk har lyst til at køre i, istedet for Think og andre, hvis udseende absolut ikke medvirker til at bringe elbilerne ud over nørdstadiet.

  • 0
  • 0

»At den berømte Tesla batteri-sportsvogn angiveligt skal kunne køre 400 km skyldes, at batteriet vejer på den anden side af 500 kg, mens resten af bilen holdes i kulfiber for at holde totalvægten nede. En designløsning der næppe vil være rentabelt eller miljøvenligt for hele verdens bilpark,« skriver medstifter af H2 Logic Mikael Sloth om sagen.

At Mikael Sloth fra H2 Logic udtaler sig på denne måde viser jo i sig selv at Københavns kommune har kastet deres penge i et selskab der enten ikke ved ret meget om elbiler, alternativt bevidst misinformerer omkring batteribilen evt. fordi de har særinteresse i at fremhæve brintbilen.

  1. Batteriet vejer under 500 kg. http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadste...

  2. For det andet er det irelevant om bilen er lavet af kulfiber i forhold til at den kan køre 240km, hvilket den stadig ville kunne gøre selvom den var lavet af stålplader.....den ekstra vægt en stålversion ville veje vil ikke reducere rækkevidden fra over 400km til under 240km.

Altså bevidst misinformation fra H2 Logic, medmindre de virkelig ikke ved bedre, hvad der i så tilfælde heller ikke giver ret mange stjerner til brintforetagendet.

  • 0
  • 0

Jeg kunne vældig godt tænke mig at se nogle overvejelser om, hvordan energi-regnskabet for el versus brint ville se ud.

Bilen kan køre 150 km på batteri og 90 km på brændselscellen. Til 150 km på batteri skal vindmøllen levere 22.3 kWh hvor imod de 90 km på brint koster 56,2 kWh.

Brinten har i det aktuelle tilfælde en virkningsgrad på 19,3% hvor batteridelen ligger over 80%

Se mine beregninger på

http://www.danskelbilkomite.dk/h2KBHregnsk...

og

http://www.danskelbilkomite.dk/KBH_H2a.htm

som forøvrigt er godkendt af Michale Sloth fra H2Logic

mvh Per Praëm

  • 0
  • 0

I stedet for at støtte udvikling af brintbiler, som alligevel aldrig kan hamle op med, hvad de store bilfabrikker kommer med, burde Københavns Kommune satse på at lave den infrastruktur, som i høj grad kommer til at mangle om ganske få år.

For alle de familier, som bor i eget hus, vil skiftet til en elbil ikke være det store problem. Det koster højst et par tusinde at få etableret den ekstra stikkontakt i garagen eller i carporten til elbilen.

Men for de mange tusinde familier, som bor i lejlighed i f.eks. Københavns bro kvarterer, vil elbiler være en umulig ting at anskaffe, for den kan ikke lades op!

I forvejen kæmpes der om de alt for få parkeringspladser, som er neden for ejendommen. Kommer man lidt senere hjem fra arbejde en dag, er man måske tvunget til at holde en eller to gader væk fra ens bopæl.

Jeg tror heller ikke at myndighederne ville se positivt til, hvis der pludselig begyndte at hænge forlængerledninger ud af vinduerne fra tredje sal, ned til bilen på gaden, for at det kunne lades op til næste morgen.

Regner man på LINK2009 brintprojektet, som Københavns Kommune agter at putte 14 millioner af skatteborgernes penge i, så kan man se at man faktisk ikke får ret meget for pengene.

Hvis de 22 brintbiler kører alt det de over hovedet kan hver eneste dag af årets 365 dage, så kommer regnestykket til at se sådan ud:

22 biler x 240 km/dag x 365 dage = 1,93 millioner km

Antager vi at man i stedet købte Toyota Aigo, som vi fra tidligere beregninger ved, udleder 134 gram CO2 pr km (regnet fra brønd til hjul), så vil

1,93 millioner km x 134 g = 258,2 tons

Så ved at købe de foreslåede brintbiler, vil kommunen i bedste fald kunne spare 258 tons CO2 udledning

I praksis kommer de nok ikke højere end 150 tons, fordi det vil kun være nogle enkelte af bilerne, som kører de maksimale 240 km hver eneste dag. Endvidere er der på et normalt arbejdsår være fridage og weekender, hvor en del af bilerne står stille.

  • 0
  • 0

Jeg vil give alle i debatten ret i at det virker dumt at kommunen tilsyneladende køber det forkerte isenkram. Men jeg synes alligevel det er et godt initiativ af kommunen at lave det her projekt. Det giver noget know how, som kun kan skaffes gennem noget hands on erfaring. Hvis de så samtidigt brugte 14 mil. på nogle biler der kun kører på el, så kunne de jo drage nogle erfaringer fra det også.

Det må da være muligt at finde nogle EU-penge der vil støtte den slags. Alt andet lige må der kunne drages paralleller mellem kbh og andre europæiske storbyer.

  • 0
  • 0

I stedet for at støtte udvikling af brintbiler, som alligevel aldrig kan hamle op med, hvad de store bilfabrikker kommer med, burde Københavns Kommune satse på at lave den infrastruktur, som i høj grad kommer til at mangle om ganske få år.

Heri er jeg helt enig.

Vi står i en situation hvor regeringen har afgiftsfritaget batteribilerne frem til 2012, for at hjælpe dem igang, samtidig med at batteribilerne for alvor kommer til DK nu, startende i 2009 hvorefter der kommer flere og flere nye modeller år for år.

De første batteribiler får en rækkevidde mellem 100 og 200 km, altså ikke nok til at alle pendlerne kan komme helt hjem igen uden at lade lidt mens de er i byen.

Og som Per også nævner, har de fleste byboere der bor i etage byggeri også behov for en parkeringsplads på gaden hvor der er strømudtag.

Infrastrukturen er altså altså et "must" før flertallet i byerne overhovedet kan få ladet deres batteribil, og før mange af pendlerne kan vælge batteribilen som pendlerbil.

Måske det ikke er gået op for kommunerne at batteribilerne kommer, samt at der skal være "tankstationer" til disse.?

De kommer, og Danmark er et af de få lande der er udpeget til at være opstartsland, fordi kontrasten i Danmark mellem de afgiftsfrie batteribiler og verdens hårdeste afgifter på de fossile biler er så markant.

Kommunerne burde altså allerede være godt igang med at opbygge infrastrukturen til de batteribiler der kommer allerede fra 2009.

Istedet kan vi se på at kommunerne lader stå til med den nødvendige infrastruktur til de kommende batteribiler, mens de gladeligt kaster penge efter et brintprojekt der skulle have givet en god signalværdi, men som endte med at give en negativ signalværdi, mens realværdien er dokumenteret negativ.

Frustrerende at borgernes penge bruges på denne måde, og frustrerende at der ikke snart sker noget med infrastrukturen til batteribilerne.

Penge brugt på infrastruktur til batteribiler ville først og fremmest have realværdi for alle i DK, specielt byboerne der ville få renere luft. Sekundært vil signalværdien langt overgå den signalværdi et dyrt og dårligt brintprojekt kan give.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten