København holder fast på de norske brintbiler trods kritik
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

København holder fast på de norske brintbiler trods kritik

Han nægter at kaste håndklædet i ringet. Det kan godt være, at USA ikke vil støtte brintbiler, fordi de ikke kan komme ud på vejene i stort antal de første mange år, men københavnerne skal under klimatopmødet kunne opleve 15 ombyggede norske elbiler af modellen Think.

Københavns radikale teknik- og miljøborgmester, Klaus Bondam, vakler ikke, selv om han må opgive at imponere de amerikanske gæster med Think-bilerne, hvis brændselscelle kan levere strøm fra brint.

København satser 14 millioner kommunale kroner på brintbilerne, og det fortryder teknikborgmesteren ikke.

»Jeg mener stadig, at vi skal satse på både brint og el,« skriver han i en mail til Ingeniøren.

»Det kan godt være, at det her først er aktuelt om 15-20 år, men jeg synes ikke, at vi skal gå i stå af den grund. Vi bliver nødt til at fremtidssikre den københavnske bilpark og gøre den mere miljøvenlig, og så skal vi både have initiativer på kort og lang sigt,« argumenterer han.

De 15 ombyggede Think-biler får en brændselscelle fra H2 Logic i Herning. Brændselscellerne udvider rækkevidden til 240 kilometer mellem opladningerne. Den rendyrkede Think-elbil kan klare 180 kilometer.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man kan jo overveje hvilke kvalifikationer Klaus Bondam har for at bestride sin borgmesterpost? Han er en af mange grunde til, at jeg ikke savner København (flyttede fra byen for fire år siden).

Hvis jeg ellers kan min købmandsregning så koster de sidste 60 km/33% en overpris på 300% (1 mio kr i.st.f 250 Kkr). Det er jo vanvid. Så vil jeg hellere nøjes med basisudgaven, køre 180 km og så evt. tage en taxa resten af vejen!

H2-logic må grine hele vejen ned til banken, men miljøet må vente forgæves på bedre tider.

  • 0
  • 0

Det er svært at ikke at bruge ordet 'tåbeligt' om dette. Mere og mere tyder på at fremtiden tilhører elbilerne og at brintbilen er død endnu før den blev født (det er jo ikke for sjov at USA kommer frem til samme konklusion). Når der medregnes energiforbrug til produktion af brint, komprimering med mere har brint jo ikke meget at byde på.

  • 0
  • 0

Helle denne gimmick er en genistreg af det hæderkronede Hydro (tidligere Norsk Hydro), der havde hydrogen som et spildprodukt fra deres kemikalievirksomheder.
I Danmark ville det jo være naturligt at brænde det til fjernvarme, men uheldigvis er der næsten ikke fjernvarme i Norge, og desuden afgiver processerne så meget spildvarme, at der ikke internt er økonomi i at brugen hydrogenen.

De fik derfor en utroligt naiv "rødgrøn" regering til at betale for den såkaldte "hydrogenmotorvej" mellem Stavanger og Oslo, som altså er den eneste strækning, man kan køre og tanke hydrogen i Norge.
Pga. en næsten tilsvarende naivitet i Danmark fik man da lagt en afstikker til Danmark via skagerakfærgerne.

NB: Hvis hydrogen bliver et vanligt drivmiddel, vil Hydros produktion "række som en skrædder i helvede".

Mvh Peder Wirstad

  • 0
  • 0

Nu skal man altså ikke så mange år tilbage før "brintsamfundet" var et almindeligt udtryk, også blandt folk som burde vide bedre. Men der var nok for mange som så gode muligheder i det, og indrømmet, der var mange ingeniørmæssige udfordringer idet. Godt at det nu er kommet ned på jorden igen, blot synd at Bondam blev rådgivet så dårligt. Hvem mon gjorde det?
El-bilerne lider lidt af samme hype. Fortalerne har svært ved at nå jorden med fødderne, men før det rykker, må de almindelige brugere overbevises om deres brugbarhed og økonomi i forhold til alternativerne.

  • 0
  • 0