Knippelsbro fylder 80 i dag – her er historien bag
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Knippelsbro fylder 80 i dag – her er historien bag

Klik på billedet for at læse artiklen fra 8. januar 1938

Læs også: Yderst vanskelige funderingsforhold ved Oddesundbroen

Læs også: Bispeengbuen skabte debat fra starten

Læs også: Kjøbenhavn får ny centraljernbanestation ved Vesterbrogade

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det kunne man lære noget af idag til trods for vi har computere der kan lave milliarder af udregninger i sekundet.
Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har læst om et projekt i nyere tid der har holdt budgettet --

  • 2
  • 2

Det er korrekt langt hen af vejen. Som gammel håndværker som har stået for en del større byggepladser efterhånden er det nogle ting som går igennem igen og igen:

  1. Det skal være så billigt som muligt - derfor tager man den billigeste.
  2. Kvalitet er noget som ikke findes længere - intet bliver bygget for at holde længere.
  3. Firmaerne lever stort på at give tilbud på kun det mest nødvendige - når byggeriet så er godt igang kommer timerne med ekstraarbejde væltende ind for at det kan leve op til en hvis standard.

Da vi fx lavede en af de større butikker i Aalborg i sin tid var der udregnet ca 6000 timer til vores afdeling - der røg så 1500 timer oveni til ekstra arbejde som ikke var taget højde for i tilbuddet. Dette er igennem de 25 år jeg har været håndværker bare blevet værre og værre med årene, og blevet helt lovliggjort som en fast producere efterhånden.

  • 11
  • 0

Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har læst om et projekt i nyere tid der har holdt budgettet --

Måske ikke i DK... men St. Gotthard basistunnelen blev færdig før tid og under budget.

Det er et generelt problem med offentlige udbud - det billigste vinder.

Sjovt nok ser man sjældent problemet i private/firma storbyggerier, hvor man ikke er underlagt "billigt skal det være".
Dér ved man præcist hvem der er i stand til at køre et byggeri igennem, skønt det ikke er laveste bud.

Og jeg bider mærke i, at det er "Havnebygmesteren" der står for broen... ikke noget med EU-udbud her.

  • 3
  • 2

Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har læst om et projekt i nyere tid der har holdt budgettet --

@ Dan Riis

Øresundsbroen og Sønderborgmotorvejen holdt budgettet, de aller fleste af Vejdirektoratets projekter holder budgettet i dag. Dog regner man også med store buffre.

Signalprogrammet leverede 4 mia. kroner tilbage til Infrastrukturfonden.

Den nye bane over Køge Nord ser også ud til at følge tidsplan og budget.

Køge Bugt motorvejens etapevise udbygninger holder også fint budget og tidsplan.

  • 10
  • 0

Jeg har hørt rygter om entrepenører, der er gode til at give tilbud efter specifikationerne, og derfor kan give det billigste tilbud.

Bagefter: "Skulle der også være døre i bygningen? Det stod der ikke i specifikationen. Uha, det bliver dyrt".

"

  • 4
  • 1

Billedtekst side 21:

"Leje fra Oddesundbroen. Udført af Dansk Kugleleje Aktieselskab SKF."

Mon ikke forkortelsen skulle have lydt D.K.S. ?

Mig bekendt har SKF altid været svensk. Det er såmænd grundlagt af selveste opfinderen af det sfæriske kugleleje, Sven Wingquist, og SKF står naturligvis for "Svensk Kuglelejefabrik".

Egentlig lidt bemærkelsesværdigt at jeg husker den historie bedre, her 110 år efter SKF's grundlæggelse, end journalisten formåede, kun 30 år efter. ;o)

D.K.S. var muligvis et datterselskab af SKF.

  • 0
  • 0

@ Dan Riis

Øresundsbroen og Sønderborgmotorvejen holdt budgettet, de aller fleste af Vejdirektoratets projekter holder budgettet i dag. Dog regner man også med store buffre.

Signalprogrammet leverede 4 mia. kroner tilbage til Infrastrukturfonden.

Den nye bane over Køge Nord ser også ud til at følge tidsplan og budget.

Køge Bugt motorvejens etapevise udbygninger holder også fint budget og tidsplan.


Kunne tilføje at stort set alle danske vindmølleparker er bygget indenfor budget.

Alle sammen eksempler på at, når et projekt holder budget, eller ligefrem sende penge retur, så er det sjældent en nyhed, pressen gider at gøre ret meget ud af.

Det er meget mere interessant at give læserne noget at brokke sig over.

  • 7
  • 0

Jeg husker da broen havde 3 spor i hver retning til biler. I dag er vi nede på et spor i hver retning. Kunne være sjovt at se antallet af personer der passerer broen dagligt, nu hvor fordelingen af sporene er en helt anden af banerne, nemlig bil, bus og cykelsti.

  • 0
  • 0

Det og at man ikke havde så travlt som i dag da tidens metoder nu engang ikke kunne forhastes. Kombineret med at de folk der boede omkring byggepladsen også var dem der arbejdede der eller på steder som var afhængig af byggerriet. Det var lokale folk/virksomheder der byggede broen med der til ansvars føelse og ikke mindst faglig stolthed.

  • 3
  • 0

Interim broen blev ikke bare skrottet. Den blev senere brugt over Falsterbo kanalen. Dette fra 1940 og helt indtil 1990-erne. Har set den gamle bro ligge ved siden af kanalen.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten