Knas med indsprøjtningsdyser sendte 300.000 Mercedes på værksted
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Knas med indsprøjtningsdyser sendte 300.000 Mercedes på værksted

Alt imens Daimlers Mercedes-Benz har alvorlige problemer med at konkurrere på det vigtige kinesiske marked kommer det nu frem, at problemer med bilernes indsprøjtningsdyser har sendt 300.000 eksemplarer på værksted siden 2009.

Bilerne bærer modelnummeret 220 og 250, hvilket hovedsageligt vil sige C- og E-klasse køretøjer.

Ifølge Frankfurter Allegemeine har Daimler-koncernen været meget stille omkring problemerne, der startede et år efter lanceringen i 2008, hvor motoren med koden OM 651 blev kendt som en mirakelmotor, der skulle være starten på en ny æra for den tyske bilkoncern.

Selvom motoren var en firecylindret dieselmotor, kunne den konkurrere med ottecylindrede benzinmotorer på effekt og moment.

I den største udgave kunne dens 2.143 kubikcentimeter motor levere 150 kW/204 hk, hvilket er 20 procent mere end dens forgænger. Motoren har også øget topmomentet fra 400 Nm til 500 N og alligevel udsender den 13 procent mindre CO2. Selv den største version med en ydelse på 204 hk bruger kun 5,2 liter brændstof pr. 100 kilometer.

Men Daimler begik en fejl. I stedet for eksempelvis at installere prisvindende injektorer fra Bosch og Siemens VDO, så valgte koncernen at installere injektorer fra den amerikanske leverandør Delphi, hvor piezoelementet flyder i brændstof.

Injektorer erstattet med magnetventiler

Om det er injektorerne fra Delphi, der har skabt problemerne, er dog ikke juridisk afklaret. Delphi fastholder, at det lige så godt kan være, at ingeniørerne hos Mercedes har installeret injektorerne og samlet motoren forkert. Dermed ligger Delphi og Daimler nu i retssag for at afklare omfanget af kompensation, og det har stor betydning for salget i eksempelvis Japan, hvor myndighederne kræver beviser på, hvad problemet er.

De fejlramte injektorer er nu udskiftet med magnetventiler fra Bosch, og de samlede omkostninger bliver vurderet til tæt på fire milliarder kroner. En del af pengene ventes dog at komme tilbage til Daimler i form af kompensation fra Delphi.

Men Daimler-ledere giver over for Frankfurther Allgemeine udtryk for, at det er en 'katastrofe'.

Ville Janis Joplin købe en Mercedes i dag?

Mercedes har nemlig så store problemer med at komme ind på det vigtige kinesiske marked, at Financial Times for nylig stillede spørgsmålet: Ville Janis Joplin tigge om en Mercedes-Benz i dag, hvis hun havde været i live?

Mercedes-Benz har nemlig svært ved at indynde sig hos de unge bilkøbere, der opfatter bilen som et udslidt, smalt og gammelt, produkt, ifølge avisen.

Sidste år solgte Daimler kun 1,29 millioner biler, hvilket er en anelse mere end i 2002 og mindre end de 1,38 millioner, som konkurrenten BMW solgte. Daimlers aktier er også faldet med 19 procent siden februar, og ligger nu mere end 47 procent under det, de gjorde i deres storhedstid i 2007.

Daimlers modtræk er en offensiv strategi for at blive verdens førende bilproducent i 2020, hvor første træk var lanceringen af en ny Mercedes i A-klassen på biludstillingen i Geneva i marts. Bilen har et klart mere ungt udseende end sine forgængere.

I følge Daimler-chef Dieter Zetsche står A for "attack" (angrib).

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

og der er kun 2 aars rustgaranti, og ingen kulance (bil paa knapt 5 aar, rust i doeren, bare aergerligt). Dejlig bil, skuffende holdning til kvalitet fra MB.

  • 0
  • 0

"Selvom motoren var en firecylindret dieselmotor, kunne den konkurrere med ottecylindrede benzinmotorer på alt fra ydelse til brændstoføkonomi."

Også på brændstoføkonomi? Virkelig?

  • 0
  • 0

Når jeg bliver gammel vil jeg også have en Mercedes (eller også vil jeg bare hellere have en gammel Mercedes).
Det er og bliver en hyrevogn.

  • 0
  • 0

og der er kun 2 aars rustgaranti, og ingen kulance (bil paa knapt 5 aar, rust i doeren, bare aergerligt). Dejlig bil, skuffende holdning til kvalitet fra MB.

Så har de da ændret garantien igen, for jeg kan da huske at de i starten af 00-erne ændrede rustgarantien til 30 år...

Hyrevogn eller ej, jeg ville satme gerne have en Mercedes... Det er nok stadig noget af det fineste man kan få for en almindelig dødelig lønslaves pengepung... Og jeg kan fint nøjes med en frikørt taxi... ;-)

  • 0
  • 0

Ja det troede jeg ogsaa da jeg koebte den, og jeg troede ogsaa paa deres udtalelser i pressen om at NU var der kommet styr paa rusten. Men rustgarantien gaelder kun to aar, derefter forlaenges den 1 aar af gangen HVIS man overholder deres originale service. Bilen jeg koebte havde fuld servicebog fra AutoMester, men den er intet vaerd i den sammenhaeng. Med andre ord: Fup og Svindel. Dejlig bil, men naeste gang koeber jeg en Volvo, det er noget helt helt andet, i hvert fald de svenske af dem. Min Mercedes har forresten ogsaa lige for kr. 10.000 faaet skiftet en indsproejtningsdyse, men det har jeg selv betalt. Jeg er glad for at jeg i det mindste ikke har koebt bilen fra ny til fuld pris, saa ville jeg foele mig grundigt til grin.

  • 0
  • 0

Min nuværende er 22 år gammel og har hverken synlig eller tilsyneladende usynlig rust.
Den gik igennem syn sommeren 2011 uden anmærkninger.

Har haft andre Mercedes, som blev rustne, men de blev altså også gamle, 25 og 27 år - og dem passede jeg ikke særlig godt på. De fik ingen rustbehandling. Det gør den jeg har nu, da det er en jeg vil passe på.

Det er en superlækker bil.

  • 0
  • 0

Tjah. Kørte i en benz, koblingspedalen faldt af efter ca 7000km senere da det blev efterår begyndte det at regne ind, det viste sig at forruden kun var limet ca 1/3 af hvordan skal være limet.
At den har køreegenskaber og brændstoføkonomi som overgåes af 20 år ældre VW design, kan man kun blive skuffet over.
Skrammel

  • 0
  • 0

De piezo-dyser der bruges på 2.0TDI 140hk på bl.a Audi A4 på deres pumpe-dyse teknologi og på alle 2.0TDI 170HK Audi/VW/Skoda/Seat har lige fået udvidet VW kulance til 250.000km fordi dyserne også går i stykker ret ofte.

Er det samme fabrikant af piezo elementer? VW bruger vist deres egen teknologi i Pumpe-dyse, men de har vel underleverandører af visse dele alligevel - nogen der kan uddybe?

  • 0
  • 0

Jeg har oplevet at min fars dysse fik problemer da vi kørte på motorvejen i vores e-klasse. Vi ringede til Mercedes 24/7 service og 20min efter blev bilen hentet, og servicevognen havde en E klasse stationcar med sig. Der kan man sige hvad man vil, men det er der mange andre bilmærker der har svært ved at levere!

Og disse dysse problemer høre fortiden til. Så vidt jeg er informeret om bruger Mercedes den dag i dag dysse fra Bosch.

Men selvfølgelig er det en klar fejl at et af verdens mest eftertragtet mærker laver sådan en fejl.

  • 0
  • 0

har tildels mistet sit eksistensgrundlag; For år tilbage distancerede mærket sig fra alle andre på håndværksmæssig kvalitet, teknologi og komfort samt elektriske hjælpefunktioner, der ikke fandtes i andre biler end måske lige store amerikanerbiler. Som eksempel kan jeg huske, at dørfalsene på min onkels W116 var udformet i nogle dimensioner og med en præcision, som ingen andre biler kunne fremvise. Der var kræset for det! I dag ligner det jo noget, der kunne tages fra en hver anden bil. Den klassiske Taxa-W124 kører også ufortrødent videre, mens at treårige Mercedeser skal have skiftet døre pga. rust. Jeg snupper en Bimmer!

  • 0
  • 0

Mener at også VAG er gået over til commenrail på deres nye TDIer.

Det er de også, men derfor er jeg nu stadig interesseret i at høre om der var en sammenhæng mellem de piezo-dyser.

  • 0
  • 0

De dyser fra Bosch, som omtales i artiklen, er specielle idet at det maksimale tryk skabes af en række piezo-elementer, som er stablet oven på hinanden. Jeg formoder Delphi-dyserne er en variant heraf. Denne teknologi muliggør højere tryk, fordi trykket kun skal holdes i en meget lille og solid cylinder. Det muliggør også variabelt tryk.

Mange andre dyser bruger piezo-elementer til at åbne og lukke dysen (flytte nålen), hvor det maksimale insprøjtningstryk er skabt af en pumpe i common-rail systemet.

  • 0
  • 0

Jeg har også Piezo dyser i min Passat (170Hk 2.0 TDI fra 2008), har 3 gange i min ferie måtte sande at de heller ikke holder. Har nu fået alle 4 skiftet til nye serie nummer og håber at jeg ikke skal døje med det igen. Er dog meget interesseret i at hører om der skulle være sammenhæng mellem disse og dem Mercedes anvender.

Har ved flere lejligheder kørt en Mercedes E350 Benzin. Dejlig bil og tilforskel fra en Bimmer ikke så kedeslig at se på. At Mercedes kun er en Taxa bil eller for gamle mænd med blød hat, er efter min mening en skrøne. Mercedes laver mange fede modeller lige fra 4x4, til stationcar og sportsbiler. Synd at hører at de stadigvæk døjer med rust, men forleden så jeg en 4år gammel BMW med rust, så måske ikke de eneste som døjer.

Næste gang overvejer jeg at skifte til benzin igen, jeg tror nemlig at total omkostningerne ved Diesel kan blive alt for høje og de nye benzin motor går idag langt på literen. Se Audi's nye 170Hk, jeg tror den står til 18km/l for blandet kørsel. Og så har diesel også udligning afgift. Diesel er så vidt jeg hører meget dyre at reparere.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten