Knaphed på sensorer forsinker fremtidens biler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Knaphed på sensorer forsinker fremtidens biler

Googles selskab for selvkørende biler, Waymo, anvender tre lidarer i sin nuværende model. Den ene lidar findes blandt andet her på toppen af bilen. Illustration: Waymo

Toyota, Uber, Apple, Ford, Volvo, Audi og de øvrige bilproducenter samt it-selskaber er afhængige af lidarer i deres bestræbelser på at fremstille sikre, selvkørende køretøjer.

Afhængigheden af de særlige laser-sensorer, der gør bilen i stand til at kortlægge sine omgivelser, risikerer dog at blive et problem. I hvert fald såfremt udviklingen af autonome køretøjer skal fortsætte i samme høje tempo som hidtil.

De mange bilfirmaers arbejde med at komme først med selvkørende biler betyder, at produktionen af lidarer har svært ved at følge med efterspørgslen.

Ventetiden på at få leveret en lidar var sidste år omkring tre uger. I dag kan der være tale om mere end seks måneder.

Læs også: Før var en lysfølsom sensor stor som en elkoger - nu kan den sidde på spidsen af robottens finger

Det 33 år gamle firma Velodyne Lidar i Californien er klodens største producent af lidarer specielt designet til bilindustrien. Firmaet leverer 10.000 eksemplarer årligt til en pris på omkring 300.000 kroner stykket.

Mængden lyder måske ikke af meget, men skal holdes op imod, at selskabets mængde af forsendelser voksede med hundrede procent i sidste kvartal. Velodyne Lidar forventer, at antallet også vil vokse med hundrede procent i nuværende kvartal.

»Det er en ganske kraftig stigning. Vi forsøger at behandle alle anmodningerne, som hastere,« har Mike Jellen, direktør af Velodyne Lidar udtalt i et interview med The Information.

Velodyne Lidars bestræbelser på at øge sin produktion skal lade sig gøre gennem åbningen af en ny fabrik i San Jose, USA. Med den satser Velodyne Lidar på at producere omkring en million lidarer om året.

Milliardinvestering fra Ford og kinesisk internetfirma

Fabrikken er i øvrigt kommet til verden takket være en pengeindsprøjtning på lidt over 1 milliard kroner sidste år fra Ford og det kinesiske internetfirma Baidu, der ligesom Google satser på autonome køretøjer.

Ford og Baidu foretog investeringen for at sikre sig en fortrinsret i forbindelse med deres forsyningskæde, såfremt de i sidste ende vælger at sætte Velodyne-lidarer på deres selvkørende biler.

Ford forventer at sende sin første kommercielle selvkørende bil på gaden om fire år.

Toyota kan ikke klare sig uden lidar

Lidars betydning for udviklingen af sikre autonome biler er også noget, man har noteret sig hos Toyota

Ryan Eustice, vicedirektøren for Toyotas afdeling for selvkørende biler, udtalte for nylig til MIT Technology Review, at det er ”et åbent spørgsmål”, hvorvidt Toyota overhovedet kan fremstille selvkørende biler med et tilstrækkeligt ambitiøst sikkerhedssystem, såfremt de skulle klare sig uden brugen af lidarer.

Billede fra en patentansøgning, der viser, hvordan Alphabet forestiller sig, at Googles selvkørende biler skal orienterer sig på vejen foran dem via to lidarer. Alphabet er holdingselskab og konglomerat, som ejer flere selskaber som før var ejet eller skabt af Google, inkluderet Google selv. Illustration: Waymo/Alphabet

Laboratoriet for autonome køretøjer ved University of Waterloo er blandt de, som har sukket over den nuværende mangel på lidarer. Universitetet har oplyst til The Information, at deres arbejde risikerede at blive forsinket, da laboratoriets fem-år gamle lidar gik i stykker.

Da universitetet kontaktede Velodyne Lidar fik universitet at vide, at de måtte slå sig til tåls med ventetiden på et halvt år. Ved et lykketræf opstøvede universitetet imidlertid en lidar, som de kan låne af et canadisk forskerhold.

Nye aktører og prisbaskere

Efterspørgslen på lidarer har også resultatet i nye aktører, der forsøger at æde sig ind på det lukrative marked.

De spænder over hemmelighedsfulde foretagender såsom Silicon Valley firmaet Luminar Technologies til mere velkendte firmaer som Quanergy og Innoviz.

Dertil kommer firmaer, der i forvejen producerer dele til bilindustrien, såsom Continental og Valeo. Men fælles for dem er, at de stadig har til gode at sende nogen former for lidarer på gaden.

Det er derfor formentlig også i lyset af den øgede efterspørgsel på lidarer, at et sagsanlæg fra Googles selskab for selvkørende biler, Waymo skal betragtes.

Waymo har lagt sag an mod en tidligere direktør, som angiveligt tog hemmelige designtegninger med sig, da han fik job hos Uber. I søgsmålet indgår Ubers eget Lidar-system, der skal bistå deres selvkørende køretøjer med at kunne registrere, hvad der findes omkring dem.

Waymo opdagede tyveriet, da en ansat ved en fejl var blevet sat på blandt modtagerne i en e-mail, som var tiltænkt de ansatte i Otto, Ubers firma for selvkørende trucks.

Vedhæftet e-mailen var tegningerne af Ottos LiDAR-system, som ifølge Waymo i betænkelig grad mindede om Waymos eget. Et system som Waymo, og altså Google, har spenderet over 80 millioner dollars på at udvikle, og som ifølge Waymo vil reducere prisen på lidarer med op til 90 procent.

Sådan en prisreduktion er Waymo dog langt fra ene om at barsle med.

Uber demonstrer hvordan deres selvkørende biler orienterer sig i verden via lidar-sensorer. Illustration: Uber

Dansk glæde over udvikling

Velodyne Lidar, Osram Opto og Quanergy melder også alle om heftige prisfald på grund af forbedret teknologi.

Denne udsigt til superbillige lidar-sensorer er ventet - og det er gode nyheder, lyder det fra Henrik Schärfe. Han er ph.d. i Human Centered Informatics og medstifter og adm.direktør i fonden Autonomous. Fondens fokus er på udrulningen af selvkørende biler – i første omgang i Himmerland, hvor en kommune deltager i et forsøg.

»Prisfaldet på lidarer betyder, at tærsklen til at lave forskning og udvikling på visionsystemer bliver meget lav. Samtidigt findes der i dag open source middleware, som bygger bro mellem sensorer og computersystemer. Samlet set betyder det, at udviklere kan koncentrere sig om at skrive de algoritmer, der fortolker sensorernes input,« siger Henrik Schärfe og tegner også det helt store perspektiv:

Læs også: Lidar-sensorer på nippet til endeligt gennembrud

»Når vi nu snart har en dansk lovgivning om selvkørende biler, der faktisk er lidt fremme i skoen, kan jeg let forestille mig en dansk industri-indsats på området. Det håber jeg faktisk vil ske.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først