Knald eller fald for hybridbilen Volt

Eksperter venter spændt på, hvad der skal ske med plug-in-hybridbil Volt, efter at General Motors er gået i betalingsstandsning.

GM har selv meldt klart ud, at deres Volt har »så høj en prioritet, som der findes i firmaet,« og talsmænd fra GM peger blandt andet på, at Volts såkaldte Tech Propulsion System netop har været testet i en Chevy Cruze i Detroit.

Kort sagt, så er planen stadig, at 10.000 modeller skal rulle ud af samlehallen med produktionsstart i november 2010, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Alligevel fortsætter spekulationerne, for GM er på vej mod en total forandring. Det vidner flere end 10.000 fyresedler og et farvel til omkring 1000 forhandlere om. Så industrikonsulent William Holstein er ikke alene, når han til Washington Post udtaler, at GM formentlig må opgive Volt i den nærmeste fremtid.

Han bakkes op af flere analytikere i bilindustrien, der frygter, at Volt bliver fanget mellem Obama-administrationens ambitiøse mål for udbredelsen af hybridbiler og de hårde, økonomiske kendsgerninger.

»Hvis du ønsker at forstå forholdet mellem disse magtfulde interesser, så er det netop her, du vil se det,« skriver redaktøren af Hybridcars.com, Bradley Berman.

Det Hvide Hus: Volt er alt for dyr

På de ene side har Obama meldt ud, at hans mål er at sende en million plug-in-hybridbiler på gaden inden 2025. Ambitionen er fulgt op med en skattelettelse til plug-in-hybridbiler, der starter på 13.000 kroner, men for Volt-ejere når helt op på 39.000 kroner.

På den anden side bliver Volt formentlig en pokkers dyr hybridbil med en prisseddel på 210.000 kroner, langt højere end andre hybridbiler. Eksempelvis koster en Toyota Prius 136.000 kroner i USA, mens en brugt version kan købes for 52.000 kroner ifølge indkøbssiden Edmunds.com.

Og Obamas administration er ikke blind over for omkostningerne.

»GM har ofret mange ressourcer på Chevy Volt. Selvom Volt tegner lovende, så er den projekteret til at blive langt dyrere end lignende benzinbiler og kræver markante reduktioner i fremstillingsomkostningerne, hvis den skal blive en kommerciel succes,« skrev en såkaldt Auto Task Force fra Det Hvide Hus i en rapport om GM's fremtid den 30. marts.

GM forsvarer sig med, at prisen vil falde i takt med, at flere biler, batterier og nøglekomponenter bliver produceret. Som Rob Peterson, leder af GM´s udviklingsafdeling for elektriske biler, udtrykker det.

»Det er GM´s styrke: Masseproduktion af biler, som er til at betale,« skriver Reuters.

Chevy Volt bliver produceret med en kombination af elmotor og benzinmotor. På en opladning kan bilen køre 64 kilometer på sin elmotor alene, mens benzinmotoren kan bringe rækkevidden helt op på 965 kilometer.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man kunne jo lave en model helt uden benzindelen - færre dele for lavere omkostninger, lavere vægt for længere rækkevidde på batterier alene, og så muligheden for at tjene ekstra ved at eftermontere benzinmotoren senere (og/eller mere plads til større batterier med ekstra rækkevidde og hurtigere powerlader).

Men der er selvfølgelig noget om den etablerede forretningsmodel der ville vælte på det manglende reservedelssalg...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten