Knald eller fald: Fejler IC3-ombygningen, bliver de nye togsignaler endnu en milliard dyrere
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Knald eller fald: Fejler IC3-ombygningen, bliver de nye togsignaler endnu en milliard dyrere

Det IC3-tog, som Banedanmark og Alstom har brugt som 'forsøgskanin' for installation af det nye signalsystem, er blevet splittet godt og grundigt ad i forsøget på at finde plads til de mange nye kabler. Som Integration Manager Souheil El-Naaman fra Banedanmark udtrykker det, er IC3 et »færdigdesignet tog«, hvor der ikke er gjort plads til yderligere kabler. Derfor har det været en udfordring at finde plads. (Foto: Büro Jantzen) Foto: Büreau Janzen

Der kan meget vel blive lagt en ekstra milliard kroner og yderligere forsinkelser oven i projektet med at erstatte togsignalerne langs de danske skinner.

Foto: Nanna Skytte

Transportpolitikere med minister Ole Birk Olesen (LA) i spidsen præsenterede onsdag i sidste uge en forsinkelse på syv år og en ekstraregning på 2,8 milliarder kroner. Den nye pris på 23 milliarder kroner forudsætter imidlertid, at den nye plan holder.

Læs også: Ny jernbaneskandale under udvikling: Signaludskiftning først færdig i 2030

Men at den gør det, er langtfra sikkert, og derfor har politikerne lagt en håndbremse ind: Om et år skal de tage stilling til projektet igen. Og kun, hvis det til den tid er lykkedes at bygge nye signalcomputere ind i et IC3-tog i Langå og få det godkendt af Trafikstyrelsen, kan ekstraregningen holdes på tre milliarder kroner.

1,2 milliarder kroner oveni

Mislykkes ombygningen af IC3-toget, så stiger ekstraregningen ifølge Banedanmarks foreløbige estimater med yderligere 1,2 milliarder kroner, hvilket vil bringe hele projektets pris op over 24 milliarder kroner.

Samtidig risikerer de nye signaler at blive yderligere forsinket. Hvor meget, kan projektdirektør Jan Schneider-Tilli fra Banedanmark endnu ikke sige af den simple grund, at planen først bliver lagt i løbet af det næste år.

»Vi skal se, at IC3-toget bliver udrustet med nye signaler, at udstyret bliver installeret og toget apteret, og at toget bliver godkendt til kørsel af Trafikstyrelsen. Næste år på denne tid skulle vi gerne være i gang med seriefitment af nogle IC3-tog,« siger han.

Seriefitment betyder, at Banedanmarks leverandør bygger de nye signalcomputere ind i flere IC3-togsæt efter det design, som nu bliver udviklet til det tog, der holder i Langå.

Et halvt år blev til to

Her har det holdt i snart to år for at få foretaget ombygningen, der ellers var planlagt til at tage seks-otte måneder. Konsulentfirmaet Deloitte vurderer, at ombygningen af IC3-togene har »høj kompleksitet«.

Læs også: Aktindsigt: Dårligt håndværk plager installering af signalsystem i togene

Nu lyder planen fra leverandøren Alstom, som skal stå for ombygningen, at toget kan være klar til sidst i maj

»Hvis ikke vi er i gang med seriefitment om et år, så er der grund til at være bekymret,« konstaterer Jan Schneider-Tilli.

Læs også: ANALYSE: Nu venter 13 år med kludetæppe af højrisikable projekter for dansk jernbane

Af samme grund tager Banedanmark nu fat på Plan B for de danske skinner. Den omfatter at beskytte de eksisterende signaler mod det magnetfelt, som strøm fra nye køreledninger udsender. Fagudtrykket er immunisering.

Ny kørestrøm skal op langs skinnerne, hvis DSB og de danske passagerer skal have gavn af nye eltog. Oprindelig var planen med signalprojektet helt at undgå immunisering. Men den nye plan, som politikerne nikkede til i sidste uge, indeholder en mindre immunisering af signalerne mellem Roskilde og Holbæk.

Østjylland vil koste kassen

Derimod har Banedanmark forsøgt at friholde hele den østjyske strækning fra Fredericia til Aalborg for immunisering, ganske enkelt fordi det ifølge estimaterne koster kassen. Men så er vi tilbage ved IC3-toget – for det vil være det eneste tog, der kan køre på strækningen, når den får nye signaler. Og fejler IC3-ombygningen, så kommer Banedanmark ikke uden om den kostbare immunisering og ekstraregningen.

»Vi har endnu ikke undersøgt, hvor lang tid det så tager at blive færdige med ERTMS (det nye signalsystem, red.), men det kan principielt godt være længere end til 2030,« siger Jan Schneider-Tilli.

Han understreger, at både hovedplanen og backup-strategien med at immunisere hele banenettet skal sikre, at eltogene ikke bliver forsinket, uanset hvordan det går med de nye signaler. Formålet er, at »passagerne ikke oplever forringet togtransport« og at »understøtte overgangen til elektrisk drift«, som han udtrykker det.

»Den nye strategi for Signalprogrammet sætter passagerne i centrum. Vi skal sørge for at klargøre det nye signalsystem, så vi kan elektrificere den danske jernbane. Det er fundamentet for, at fremtidens tog kan køre på strøm,« siger projektdirektøren.

DF: Absolut sidste chance

På Christiansborg lyder Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, mildest talt opgivende, da Ingeniøren ringer for at konfrontere ham med risikoen for yderligere en milliardregning til nye signaler:

»Nu er det blevet forsinket med yderligere syv år og fordyret med yderligere 2,8 milliarder kroner. Det er absolut sidste chance. Der kommer ikke en krone mere fra Dansk Folkeparti. Så vil vi ikke være en del af aftalen. Nu må vi bruge vores penge på noget andet,« siger han.

»Banedanmark må i givet fald håndtere det inden for egen økonomi. Der må komme en returbetaling fra Alstom. Ellers er det helt på Månen, hvad de går og laver derude.«

S: Vi går ud fra, det er realistisk

Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn, er ikke meget mildere stemt.

Han pointerer, at politikerne har forsøgt at lægge flest muligt håndbremser ind for at sikre sig mod yderligere ekstraregninger for de risici, som er tilbage signalprojektet, bl.a. i forbindelse med ombygningen af IC3-togene.

»Vi har adskillige gange spurgt ind til, om planen er realistisk, og Banedanmark har sagt, at den er det bedst opnåelige. Det har revisionen sagt god for. Så går vi også ud fra, at det er realistisk,« siger han.

Rasmus Prehn er uforstående over for, at Banedanmark på møder med politikerne tegner, hvad han kalder »et rosenrødt billede« af projektet, men at tonen ifølge ham er en anden over for Ingeniørens journalister.

Det lykkedes ikke mandag eftermiddag få en kommentar fra transportminister Ole Birk Olesen.

Lad mig gætte, kort tid efter at det er lykkedes at skifte til de nye signaler er togene forældede og slidt op. Hvornår det så sker kan man jo kun gætte på.... 2040, 2050 eller? Staten har med al tydelighed bevist at de ikke kan håndterer togdrift. Der er således to muligheder, enten privatiserer man eller også lukker man helt ned. Er mest stemt for at lukke helt ned, er nemmelig ikke engang sikker på at de kan håndterer en privatisering uden at også det går helt galt.

  • 4
  • 8

Den plan som Banedanmark og transportministeriet har serveret er tydeligvis målrettet politikerne. "Hvordan serverer vi det her, så politikerne falder til ro", må de have tænkt. Taktikken synes i først omgang at virke, men holder det bare 14 dage?

Vi savner at nogen går detaljeret ind i planen og afdækker om det er fornuftigt, eller det bare er spin!

Og vi savner at grundlaget bliver mere konkretiseret, det kan ikke passe at politikerne alene får serveret 20 slides, det er det. Men det siger måske dybest set noget om politikerne, forstår de overhovedet, hvad der foregår? Måske er det faktisk den konklussion som embedsmændene allerede har konluderet og derfor serveret "en sang fra de varme lande".

Generalens vise fra Pinafore, gjalder i de hellige haller.

  • 10
  • 0

Nu kan man mene hvad man vil om den nuværende projektdirektør fra Banedanmark, men det er dejligt at han svarer på spørgsmålene. Nu er der lagt en ny plan, og under en uge ind i den regner man selvfølgelig med at den holder. Men samtidig er han ikke lukket for at diskutere hvad der sker hvis den ikke holder.

Samtidig kunne man høre på pressekonferencen at der er mindst én politiker som gerne vil lidt dybere til bunds i hvorfor det har taget så lang tid at ombygge første IC3-tog. Så må vi se om der rasler nogle skeletter ud af skabet der.

  • 5
  • 0