Der er dårligt nyt for pendlere og lastbilchauffører, der tager færgeruten mellem Thyborøn og Agger Tange i Vestjylland.
Færgeforbindelsen med en overfartstid på cirka 14 minutter har været indstillet siden 16. december sidste år, og nu ser det ud til at pendlerne må vente i uvished. Det skriver TV MidtVest.
»Tidshorisonten er p.t. ukendt. Vi arbejder på højtryk for at løse problemet og ved forhåbentligt mere i næste uge. I værste fald kan der desværre gå et par uger, inden vi er i gang igen,« fortæller færgens overfartsleder, Kim Raabjerg Korshøj, til lokalmediet.
Færgen kaldet ‘Kanalen’ er en hybridfærge, som bruger en energibesparende software, som automatisk starter og stopper færgens to motorer.
»Fejlen er rent mekanisk,« siger overfartslederen til Ingeniøren og fortæller, at det er en aksel, mellem en af færgens generatorer og motor, som er knækket og har ødelagt generatoren.
Færgen er udstyret med el-motorer ved propellerne, hvor den ene dieselmotor står for at generer strøm og oplader ‘Kanalens’ batteripakker, når færgens el-motorer bruger mindre strøm.
Imens den ene dieselmotor arbejder, er den anden standby.
Siden indstillingen har pendlere været nødsaget til at tage en omvej, der er en time længere i rejsetid, skriver TV MidtVest.
Kan tage op til 30 uger at få en ny generator
Lige nu undersøges den ødelagte generator på en fabrik i Finland, hvor teknikere ser på, om den kan repareres. Hvis det ikke kan fikses, så er der 30 ugers levering på en ny generator magen til, fortæller Kim Raabjerg Korshøj.
»Vi arbejder på flere forskellige løsninger, men den endelige er vi ikke nået frem til endnu. Det er noget, vi skal finde ud af sammen med vores klasseselskab og Søfartsstyrelsen. Der har været lidt forsinkelser på grund af juleferien,« siger han og forklarer, at de arbejder på at få lov til at bruge en alternativ generator, så de kan få lov til at sejle igen, mens der bliver lavet en ny generator.
Det er muligt at sejle med kun en generator, da der kun bruges en motor ad gangen til at generere strøm til færgen.
»Så rent praktisk kunne vi godt sejle rundt nu med den ene motor og generator. Det er der ikke noget problem i, sådan rent praktisk, men principielt, regelmæssigt, lovgivningsmæssigt, så må vi ikke,« siger Kim Raabjerg Korshøj.
Han understreger, at reglerne for passagerskibe siger, at man altid skal have strøm ombord til nødforbrugere, så skibet kan bjærges i land.
Hybridfærgen blev første gang taget i brug i 2018 og måler 45,9 meter. Hvert år fragter færgen 7000 lastbiler, 60.000 personbiler og 145.000 passager mellem Thyborøn og Agger Tange.
