KLM vil sende otte personer i rummet om dagen

Richard Branson skal til at se sig over skulderen.

Flyselskabet KLM er gået sammen med det private rumfirma XCOR Aerospace om at sende turister ud i rummet fra rumcenteret Space Experience Curacao i Caribien.

Dermed bliver KLM en direkte konkurrent til Richard Branson, der ejer Virgin Galactic og rumfartøjet SpaceShip Two.

Ifølge aftalen vil KLM støtte XCOR Aerospace's program med suborbitale flyvninger ved at købe pladser, og inkludere det i deres bonus/frequent flyer program og fremtidige feriepakker til Curacao.

Space Experience Curacao leaser en version af XCOR Aerospace's Lynx-rumfly, og udstationerer det på øen Curacao i Hollandske Antiller.

Hvis alle tilladelser falder på plads, vil XCOR Aerospace og KLM fra 2014 tilbyde ture ud i rummet, der skal udgå en ny rumhavn på Curacao.

I den hollandske avis De Telegraaf kalder KLM direktør Peter Hartman aftalen for en fantastisk mulighed, og grundlæggeren af Space Experience Curacao, Staff Ben Droste, er også begejstret.

»Det er et projekt, som passer ind i de hollandske traditioner med det Hollandske Ostindiske Kompani. Hollænderne har udforsket verdenshavene, været pionerer inde for langdistanceflyvning, og nu har vi kastet vores interesse over rummet.« siger han i en pressemeddelelse.

XCORs direktør er heller ikke overraskende glad for samarbejdet.

»XCOR er glad for, at markedets accept af Lynx er ved at accelerere. Vores tilgang til rumflyvningen er simpel, billig, miljøvenlig og baseret på erfaring og resultater, hvilket vil være med til at give kunderne den spændende oplevelse, de forventer,« siger XCORs diretør Jeff Greason på firmaets hjemmeside.

Fire daglige rumture

Lynx får to sæder og skal kunne flyve over 100 kilometer ud i atmosfæren, så grænsen til rummet overskrides.

Efterfølgende vil det lande på en almindelig landingsbane. Lynx starter som et almindeligt fly fra en landingsbane via sin genbrugelige raketmotor, og flyet bygges til at kunne gennemføre fire flyvninger pr. dag.

Det 9 meter lange fartøj er fremstillet af letvægtsmateriale med varmebeskyttende materiale på næse og vingeforkanter, og har et vingefang på 7,5 meter. Den første version af Lynx, Mark-I, forventes at gennemføre sine første prøveflyvninger i 2011. Rumflyet skal drives af firmaets XR-5K18 raketmotor der kan levere en kraft på 12,9 kiloNewton og drives af petroleum og flydende ilt.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er alle 8 personer betalende passagerer? hvad med pilot? artiklen siger ikke noget om at den selv letter og lander?

  • 0
  • 0

Hvordan er det lige med forureningen?

Hvor store mængder brændstof bliver der brændt af for få timers fornøjelse? Og kom så ikke at sige, at store dele af brændstoffet er brint og ilt (hvis det er det) som ikke forurener! - det skal fremstilles, og det forurener.

Det må stoppes inden det kommer i gang, det er forurening af værste skuffe.

  • 0
  • 0

Hvor store mængder brændstof bliver der brændt af for få timers fornøjelse?

Ikke mere, end der kan være i et lille rumfly.

Og kom så ikke at sige, at store dele af brændstoffet er brint og ilt (hvis det er det) som ikke forurener! - det skal fremstilles, og det forurener.

Det er det ikke. Som du kan læse på http://www.xcor.com/products/index.html vil det typisk være metan eller ethan, oxideret af flydende ilt eller lattergas.

Det må stoppes inden det kommer i gang, det er forurening af værste skuffe.

Nej. Har du regnet på det? Hvis nej, så hold din mund. Affaldsstofferne vil typisk være vand og kuldioxid. Hvor mange ture tror du, de vil flyve om måneden? Hvor mange rutefly med op til fire motorer er det lige, der holdes kørende i timevis hver dag? Proportionssans, tak!

  • 0
  • 0

Vejen frem er kolonisering af rummet, og her er den naturlige og sunde konkurrence som er ved at dukke op bla. mellem Virgin, Xcor og andre et sundt og nødvendigt skridt for at vi kan komme videre. Jorden er kun menneskets vugge.

Skulle alt fremskridt standses, så tyggede vi nok drøv og gik rundt på alle fire endnu.

  • 0
  • 0

Til Steen og Kim og andre

For det første, det er noget af en besked at få; "Så hold din mund", jeg troede at denne blog var for folk der kunne skrive på en seriøs måde, men nej.

Det er ikke rigtigt at forureningen kun er: " Affaldsstofferne vil typisk være vand og kuldioxid". Der står i den oprindelige artikel: "drives af petroleum og flydende ilt." og det giver da vist mere end vand og kuldioxid.

"Nødvendig skridt for at komme videre"? Tja, hvor er det lige vi kan flytte hen med, lad os sige 1 milliard mennesker (det sker inden der er gået 100 år), når der her på jorden bliver for mange?. Jeg kan ikke se hvor det skulle være.

Nej, det største problem vi har er forurening, det gælder alle typer. For at kunne overleve de næste, lad os sige 500 år her på jorden, så er der ingen udvej ud over en begrænsning i befolkningstilvæksten, det er simpel logik.

  • 0
  • 0

For det første, det er noget af en besked at få; "Så hold din mund", jeg troede at denne blog var for folk der kunne skrive på en seriøs måde, men nej.

  1. Undskyld.
  2. "Seriøs"? Hvad kalder du selv dette:

Det er ikke rigtigt at forureningen kun er: " Affaldsstofferne vil typisk være vand og kuldioxid". Der står i den oprindelige artikel: "drives af petroleum og flydende ilt." og det giver da vist mere end vand og kuldioxid.

Sheesh... C11H24 + 17O2 --> 11CO2 + 12H2O.

Tja, hvor er det lige vi kan flytte hen med, lad os sige 1 milliard mennesker (det sker inden der er gået 100 år), når der her på jorden bliver for mange?. Jeg kan ikke se hvor det skulle være.

Det er der ingen, der har sagt noget om.

Nej, det største problem vi har er forurening, det gælder alle typer. For at kunne overleve de næste, lad os sige 500 år her på jorden, så er der ingen udvej ud over en begrænsning i befolkningstilvæksten, det er simpel logik.

  1. Jorden kan sagtens understøtte en befolkning på 12 mia., især hvis vi videreudvikler GMO-teknologi.
  2. Har du nogensinde hørt om den demografiske transition? Hvis ikke, så læs her: http://da.wikipedia.org/wiki/Den_demografi...
  • 0
  • 0

Kære debattører

Det er fint at påpege fejlslutninger hos andre og stille spørgsmålstegn ved deres argumenter. Men I bedes gøre det i en ordentlig tone tak.

Med venlig hilsen Julian Henlov, Community Builder, ing.dk

  • 0
  • 0

Når man læser alle de artikler om diverse firmaer der vil sende betalende "turister" ud i rummet, må der vel være et marked for det - men hvor stort er det? Det er jo ikke hverken næsten eller helt gratis.

Og nej, jeg gider ikke deltage i skænderierne.

  • 0
  • 0

Det er fint at påpege fejlslutninger hos andre og stille spørgsmålstegn ved deres argumenter. Men I bedes gøre det i en ordentlig tone tak.

Jeg beklager. Jeg blev provokeret af den anden debattør, men det er naturligvis ingen undskyldning.

Lad mig dog endnu en gang pointere, at hvis man sammenligner den forurening, rumfart er anledning til, med forurening fra mange andre kilder, f.eks. fra luftfarten, så forsvinder rumfartens bidrag fuldstændigt. Dertil kommer, at det mest effektive raketbrændstof i brug i praksis i dag, nemlig ilt og brint, kun udvikler vand ved forbrænding.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten