Klimaråd vil lette afgiften på elbiler her og nu
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Klimaråd vil lette afgiften på elbiler her og nu

I dag kører omkring 8000 el- og hybridbiler rundt på de danske veje, og i 2030 vil dette tal med det nuværende afgiftssystem være vokset til mellem 200 og 300.000 biler.

I virkeligheden skal der i 2030 køre knap 1 million el- og hybridbiler o.l. i Danmark, hvis vi skal have en chance for at opfylde de klimamål til transporten, der sansynligvis er på vej fra EU.

Læs også: Minister erkender: Landbrugspakken vil gøre det sværere at nå klimamål

Det konkluderer Klimarådet i sin nyeste, grundige og 197 sider lange analyse af energiafgifterne, ’Afgifter, der forandrer’.

Rådet anbefaler derfor, at man starter med at nedsætte registreringsafgiften igen for elbiler og opladningshybridbiler for at få øget udbredelsen.

Læs også: Ny afgift straffer elbiler i forhold til andre brændsler

Reduktionsmålene fra EU er godt nok ikke meldt ud endnu, men Rådets beregninger på forskellige mål og antagelser for prisudvikling på biler med mere viser altså, at der i hvert fald bliver behov for de nævnte omkring 1 mio. såkaldte nuludslips-biler i 2030.

2000 kroner pr. kWh batteri

Konkret anbefaler Rådet derfor, at registreringsafgiften på elbiler og opladningshybridbiler nedsættes med 2000 kroner pr installeret kWh batterikapacitet.

For en lille elbil som en Renault Zoe vil det betyde et fradrag i registreringsafgiften på 44.000 kroner, mens en Tesla Model S vil kunne se frem til en afgiftslettelse på omkring 160.000 kroner.

Fradraget skal nedtrappes i takt med, at den teknologiske udvikling gør batterierne billigere.

Læs også: Salget af elbiler styrtdykker

Fradraget kan efter behov udvides til andre klimavenlige meromkostninger som for eksempel brændselsceller, brintbiler eller flexifuel-motorer til bio-brændstoffer.

Samtidig mener Rådet, at den eksisterende minimums-registreringsafgift på 20.000 kroner skal fjernes, så elbiler kan opnå en registreringsafgift tæt på 0.

Rækker kun til en begyndelse

Klimarådet understreger kraftigt i rapporten, at disse anbefalinger i sig selv ikke vil være tilstrækkelige til at klare transportsektorens andel af reduktioner i den samlede ikke-kvotesektor i 2030, men at anbefalingerne vil sikre, at elbiler mm. fremover indgår i bilbeskatningen på en samfundsøkonomisk klog måde.

De kommende år vil rådet så arbejde videre med spørgsmålet.

Læs også: BAGGRUND: Derfor er omlægning af energiafgifter en svær øvelse

Når Klimarådet vælger at lette afgiften på batterikapaciteten, så sker det, fordi man mener, at de nuværende afgifter ikke stemmer overens med principperne for et effektivt afgiftssystem:

»Elbiler er dyre i anskaffelse, men forholdsvis billige i drift. Men fordi en meget stor del af bilbeskatningen ligger på anskaffelsen, bliver elbiler overbeskattet i forhold til deres luksusniveau«, hedder det i rapporten.

Det sker, fordi merprisen på elbilen primært dækker over udgiften til batteriet. Samtidig produceres elbiler i dag i langt mindre antal end benzin- og dieselbiler.

Læs også: Elbilerne straffes ekstra hårdt af ny lov

For mikrobiler gives der ingen eller meget lidt rabat i registreringsafgiften ved at skifte fra benzinbil til en elbil. Det skyldes minimumsafgiften på 20.000 kr., som rådet altså foreslår fjernet.

1 mio. elbiler meget ambitiøst

Partner i Ea Energianalyse, Hans Henrik Lindboe – som også har analyseret på grøn transport – kalder rapporten for et rigtig spændende udspil, der sætter fokus på, hvordan Danmark kan opfylde de nye 2030 EU-mål og samtidig kigge fremad mod målet i 2050.

Læs også: Ny energikommission skal levere 'gratis' anbefalinger frem mod 2030

Dog finder han, at 1 mio. elbiler i 2030 er et meget ambitiøst mål:

»Der er ingen tvivl om, at elbiler er afgørende for at nå de langsigtede mål. Men jeg tror, at de traditionelle bilers effektivitet og brændselsmix har endnu større betydning for CO2 udledningen i 2030 end elbilerne,« siger han.

Han tilføjer, at det er her, at aftaler mellem EU kommissionen og bilindustrien især har betydning og hvor det må være en vigtig anbefaling, at Danmark skal lægger pres på her.

Læs også: Ny analyse udfordrer dogme om dyr CO2-reduktion

Hans Henrik Lindboe er også lidt forbeholden overfor den anbefalede rabat, der afhænger af bil-batteriets størrelse:

»Man kunne overveje en mere teknologineutral rabat-model, sådan som vi foreslår i rapporten "Grøn Transportroadmap" fra Energifonden. En model, som også fremmer plug-in hybridbiler, brintbiler med mere,« siger han.

Ud over forslaget om sænket registreringsafgift for elbiler rummer rapporten også en analyse af energiafgifterne generelt og en anbefaling om at sænke afgifterne på el til varmepumper.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Batteriet i min Renault Zoe er på 22 KWh, hvilket jo så må give et nedslag på 44.000 kr og ikke 36.000 kr, som der står i artiklen.

Derudover leaser vi batteriet hos Renault, så prisen på det indgår som sådan ikke i bilens indkøbspris.

  • 3
  • 1

er at sælge en bil med et 75 kWh batteri, som så er låst via software til 60 kWh. Man betaler så kun for de 60 kWh ved købet. Aktiveringen af de sidste 15 kWh kan gøres på et vilkårligt tidspunkt senere i bilens levetid for 79.000 kr.

Hvis så Tesla gør det mere ekstremt og tilbyder en 40 kWh låsning (det minimum tolerable) på et 75 kWh batteri, og aktiveringsprisen ikke hører under registreringsafgiften, så kan de sælge bilen med en endnu lavere afgift end hvis man køber bilen med 75 kWh forud, og venter nogle uger/måneder med aktivering af de sidste 35 kWh.

Da det er en softwarelås, kunne den udvikles til at være regionsspecifik, dvs. man køber som dansker formelt en 40 kWh bil og betaler registreringsafgift for de 40 kWh, og så slipper man for afgift på de sidste 35 kWh.

  • 7
  • 5

Tror du har misforstået noget.

Større batteri = mindre afgift.

Det er i forbrugerens interesse at få afgiftsrabat for alle de 75 kWh.

EDIT: Darnit, ninja'd.

  • 2
  • 0

Der er klimarådets forslag, at der skal være fradrag for batteri. Hvis man ser på de nuværende regler, så vil Henriks forslag allerede nu give mening for en potentiel Tesla-køber (...rent teoretisk forstås. Der bliver jo ikke solgt nogle Tesla'er for tiden)

  • 6
  • 1

Det er ganske rigtigt, Daniel.

Som det er nu sælges der næsten ingen Teslaer i Danmark (der er indregistreret én bil i maj 2016), og Tesla og andre elbilfabrikanter kunne derved nemt omgå en stor del af den nuværende registreringsafgift vha. en softwarelås.

Man kunne også forestille sig en softwarelås på motorydelse, som det allerede sker i visse benzinbiler, hvor de så sælges til lavere pris.

  • 2
  • 0

Motorydelse er måske ikke det mest oplagte, men en Tesla er så moderne en indretning at det meste er forskelle i software. Det bliver særdeles vanskeligt at opretholde en værdibaseret afgift når det blot er software man kan slå til og fra efter forgodtbefindende.

Skulle man bestille en Model S nu, ville det være et anseligt beløb man ville spare i afgift ved at vente med autopilot og 60 -> 75 kWh til efter levering.

Ja, der kan komme kontrolmekanismer for at forhindre "snyd", men det bliver godt nok op ad bakke når først andre bilfabrikanter få tilsvarende betalingsmodeller. Det ville nok være nemmere+bedre+billigere for alle hvis man opgave idéen om en værdibaseret afgift, men det er det politiske klima desværre nok ikke til. Jeg tipper vi i stedet får noget endnu mere uigennemskueligt og ulogisk end før.

  • 7
  • 1

Bilforsikring på Tesla'er stiger pga. afgiftsreguleringerne (i mit tilfælde med ca. 50%) .

På den måde er det igen lykkedes regeringen at ændre noget med tilbagevirkende kraft.

  • 11
  • 4

Er det ikke en lidt farlig vej at gå at begrænse batteri effekter og sælge software opgraderinger til f.eks 79.000

Er der nogen grund til at tro at en så dyr software ændring ikke vilvil blive hacked og nogen vil tilbyde oplåsningen til f.eks 10.000 kr.

Hvis folk piratkopierer film til et par hundrede hvorfor skulle de så ikke gøre det med en software lås i en Tesla til 79Kkr ?

  • 0
  • 4

Det sker, fordi merprisen på elbilen primært dækker over udgiften til batteriet.

Hvad er baggrunden/udregningen for at batteriprisen er den primære årsag til højere anskaffelsespris? Skal det forsås sådan at batteriet er den dyreste enkeltstående komponent? Skal det forstås som en antagelse om at batteriet udgør over halvdelen af merprisen?

Fra rapportens afsnit 4.3 (påtrykt sidetal 144):

En gennemsnitlig familiebil i Danmark, fx en Volkswagen Golf,
koster i omegnen af 112.000 kr. før moms og afgifter, 15 mens den som elbil i dag
koster 221.000. 16 Merprisen på knap 110.000 kroner udgøres til dels af batteri-
et, hvor et batteri, som giver bilen en rækkevidde på 200 km, koster i omegnen
af 60.000 kr. Det resterende prisgab mellem den traditionelle bil og elbilen må
tilskrives den lavere produktionsvolumen og højere udgifter til udvikling. Såvel
batteriprisen som den resterende merpris forventes at falde kraftigt frem mod
2030.

Jeg lurer på om hvad den resterende merpris (andet end batteriet) er til dele som benzinbilen i eksemplet ikke har (altså 110k kr. i forskel på benzin-golf versus e-golf + prisen for benzintank, benzin-motor, udstødnings-system - 60k kr. til traction-batteri).

De øvrige dele har jo potentiale for at falde hurtigere end batteriprisen, hvis masseproduktionen af dem stiger hurtigere end end for batterier. Er der basis for at materiale-omkostningerne og produktionsomkostningerne udgør en relativ lille del af deres priser? For så kan prisen jo falde drastisk når delene bliver standard-dele i masseproduktion.

Noget andet er at selv benzin-biler kan jo udstyres med ekstra komfort-udstyr i form af "pre-conditioning" udført med 'type 2' strømstik på bilen, en tovejs varmepumpe til at hæve eller sænke kabinens temperatur og en fjernstyring der er tilgængelig fra en smart phone (via internet-forbindelse). Det vil jo hæve det årlige styktal betragteligt, af disse "nye" komponenter der kan bruges i både benzin- og batteri-biler. Men som p.t. primært bruges i til at give batteri-bilerne ekstra komfort og sænke vejrets påvirkning på rækkeviden.

  • 1
  • 4

Der er sikkert mange grunde - traditionelle biler sælges med en lav avance, hvorefter man sælger servicebesøg, reservedele etc. med en meget høj avance.

Da elbilen ikke har samme behov for service og reservedele, er man tvunget til at have hele avancen bundet i salgsproceduren.

Meget lavere antal, er også en væsentlig årsag til forskellen.

  • 9
  • 1

Er der nogen grund til at tro at en så dyr software ændring ikke vilvil blive hacked og nogen vil tilbyde oplåsningen til f.eks 10.000 kr.

Så får du sandsynligvis ikke lov til at bruge superchargers, da Tesla holder en komplet database over alle bilerne og deres tilstand, om de er officielt opgraderet eller ej.

Det vil være surt at have det blokeret, når nu supercharger brug er inkluderet i købsprisen. Værst er at garantien også ryger.

Du vil dog fortsat kunne lade på almindelige ladere.

  • 6
  • 2

Jeg tror Preben er inde på noget af det rigtige ifm. de "lave" priser på benzin/diesel biler.

For et par år siden var der en sag i Indien hvor deres "Konkurrenceråd" lavede en rapport omkring bilfabrikanter som insisterede på at der skulle bruges originale reservedele.
Kunderne blev truet med, at garantien ville bortfalde hvis man ikke brugte originale reservedele.

Her et uddrag fra en artikel om sagen:


Car manufacturers make sizeable profits from selling spare parts. According to a CII-McKinsey report, the aftermarket business is highly profitable for car manufacturers. Spare parts sale contributes a mere 24 per cent to revenues of manufacturers, but 55 per cent to overall profits.

Many car manufacturers are making losses in primary market and recouping the profits in the aftermarket from the sale of their brand of spare parts.

Med tanke på de få reservedele der skal bruge i en elbil kan det tænkes at en højere pris er påkrævet for at få samme overskud på den lange bane.

http://profit.ndtv.com/news/industries/art...

  • 5
  • 0

Registreringsafgift er en rigtig dårlig ide, og har mange utilsigtede negative virkninger. I fald man var interesseret i at løse problemerne, skal man simpelhen udfase registrerigsafgiften, og i stedet skal regeringen garantere at benzin og diesel prisen stiger hvert år minimum 5% hurtigere end inflationen. Med det rette incitament vil befolkningen kappes om at gøre det rigtige.

Men, der er jo rig tradition for istedet at fifle med alle mulige sindrige politiske lappeløsninger etc.

  • 8
  • 1

Hej.

Jeg mener ikke, at elbiler bør kunne opnå en registreringsafgift på nul kroner. Jeg synes, at elbiler skal betale mindst 20.000 kr i registreringsafgift. Elbiler være med til at lægge penge i statskassen. Og her synes jeg ikke, at moms er nok for de fleste elbiler. Lad os se mindst 5 år frem : I år 2021 og fremefter synes jeg, at elbiler bør betale mindst 20.000 kr i registreringsafgift. Disse penge kan bruges til at gøre de mest miljøvenlige og sikre benzin- og dieselbiler billigere.

Da elbiler har ingen eller en relativ lille belastning med CO-2 under kørsel, synes jeg, at registreringsafgiften højst bør være 60.000 kr. Derfor er jeg også skeptisk m.h.t. den høje afgift, som elbiler kommer til at betale i 2020.

Nikolai Beier har et citat fra rapport, hvor der står : " En gennemsnitlig familiebil i Danmark, fx en Volkswagen Golf, koster i omegnen af 112.000 kr. før moms og afgifter, 15 mens den som elbil i dag
koster 221.000 ". Det er yderst interessant.

Prisen før 2016 lå på lidt under 300.000 kr for en VW eGolf med moms. Her er et link til en artikel, der har nogle år på bagen.

http://bilmagasinet.dk/bil-nyheder/danske-...

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed
( og Projekt Smørhul )

  • 0
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten