Klimaforskeres simuleringer: Måske ligger MH370 500 km længere mod nord

Klimaforskeres simuleringer: Måske ligger MH370 500 km længere mod nord

Forskere i Italien har ud fra fundet af fem vragdele og deres viden om vind og havstrømme fundet frem til, at det forsvundne fly fra Malaysia Airlines kan være styrtet ned 500 km længere mod nord, end hvor eftersøgningen foregår.

Nye modelberegninger tyder på, at eftersøgningen efter de sorte bokse fra Malaysia Airlines MH370, der styrtede ned i den sydlige del af Det Indiske Ocean i marts 2014, kan være sket op til 500 km for langt mod syd.

Forskere fra Euro-Mediterranean Center on Climate Change i Italien har taget udgangspunkt i de fem vragdele fra Boeing 777-flyet, der hidtil er fundet. De er dukket op i Mozambique, Réunion, Sydafrika og Mauritius.

Læs også: Svar fra MH370-vingeflap graves frem med ultralyd og mikroskoper

Det har de kombineret med viden om havstrømme og vind og fodret dataene ind i en computer. Den har simuleret, hvor flyet er styrtet ned ved virtuelt at placere et stort antal partikler midt ude i oceanet og følge, hvor de driver hen.

Illustration: Jansen et al., Nat. Hazards Earth Syst. Sci (2016)

»Forestil dig, at du vil vide, hvordan vejret bliver i morgen, men de har adskillige websites, som giver modstridende oplysninger. Hvilken stoler du på? Du tjekker, hvilket vejr de forudsagde for i dag, og så lægger du mere vægt på de websites, der ramte rigtigt, end på de websites, som tog fejl,« indleder Eric Jansen sin forklaring i en pressemeddelelse fra European Geosciences Union.

Han arbejder på Euro-Mediterranean Center on Climate Change og er førsteforfatter på den videnskabelige artikel om simuleringer, som forskerne har skrevet.

Læs hele Ingeniørens fokus om mysteriet om MH370

»Det er mere eller mindre, hvad vi har gør med MH370: Vi udfører mange simuleringer, som alle sammen er sandsynlige med de informationer, vi har om flyet. Når vi kombinerer resultatet fra disse simuleringer, så lægger vi større vægt på dem, som forudså, hvor vragdelene blev fundet,« tilføjer han.

»Hvis nye vragdele bliver fundet, kan vi opdatere resultaterne på få minutter.«

Læs også: Krebsdyr på vragdel kan give hint om forsvundet flys skæbne

De første beregninger indikerer, at flyet rent faktisk kan være styrtet ned i det område, hvor eftersøgningen er foregået. Eftersøgningsholdet under australsk ledelse har søgt efter vraget og de sorte bokse mellem den 32. og den 35 breddegrad.

Ifølge modelberegninger kan vraget dog ligge fra 35. og helt op til 28. breddegrad, og kun en del af det område, hvor vraget ifølge beregningerne mest sandsynligt ligger, er blevet undersøgt. Derfor er det ifølge Eric Jansen værd at kigge længere med nord, hvis vraget ikke bliver fundet i det nuværende eftersøgningsområde.

Klimaforskerne forudser desuden, at det er mest sandsynligt, at yderligere vragdele skyller op på kysterne i Tanzania eller Mozambique, hvis de da ikke lander på øerne Madagaskar, Réunion, Mauritius eller Comorerne.

Læs også: Vragdel er vigtigt spor i mysteriet om det forsvundne MH370

De australske, kinesiske og malaysiske myndigheder fortalte for få dage siden, at de vil 'suspendere' eftersøgningen, hvis man ikke finder flyet i den 120.000 km2 store zone, som man har gennemtrawlet de sidste mange måneder. Den malaysiske transportminister understregede dog, at det ikke er ensbetydende med, at man opgiver eftersøgningen helt.

Forskernes video af, hvordan vragdelene kan have spredt sig:

Kommentarer (5)

I grunden er det ud fra et rationelt synspunkt ganske uforståeligt, at et forsvundet fly eftersøges i nu over to år og med udgifter på rundt regnet een milliard DKK til følge.
Det er klart, at uvisheden om flyets skæbne skaber ængstelse og uro hos de efterladte, men når et fly er forsvundet over havet i over een uge eller op til een måned, er der næppe chancer for, at det igen dukker op med overlevende.
Lad det hvile i fred.

  • 4
  • 7

Det er klart, at uvisheden om flyets skæbne skaber ængstelse og uro hos de efterladte, men når et fly er forsvundet over havet i over een uge eller op til een måned, er der næppe chancer for, at det igen dukker op med overlevende.

Det drejer sig ikke om at finde overlevende. Det vigtige er dels at finde ligene til de familier, hvor det er vigtigt med en begravelse. Men også fra et ingeniør synspunkt er det et kæmpe problem, at vi reelt ikke ved hvorfor det styrtede. Det betyder, at vi ikke kan tage korrigerende handling og derved undgå, at lige dét problem opstår igen.

  • 4
  • 1