Klar til kaos? Nørreport lukker for fjerntog i 8 måneder
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Klar til kaos? Nørreport lukker for fjerntog i 8 måneder

Partierne bag dagens store trafikaftale er enige om at igangsætte den længe planlagte modernisering af Nørreport Station med henblik på at sikre ren luft på fjerntogsperronen, hvor partikler fra DSB's diesellokomotiver i dag forpester passagernes luftveje. Desuden skal interiøret opfriskes.

Men ombygningsfasen mellem 2011 og 2014 bliver noget af en prøvelse for de 20.000 daglige fjerntogs-passagerer på Danmarks travleste station.

Ikke alene bliver stationen lukket fuldstændig for fjerntog i otte måneder. Trafiksituationen over jorden bliver samtidig mere end almindeligt kaotisk, når vejbaner bliver flyttet for at give plads til byggeriet, og der indsættes et stort antal ekstra busser for at kunne absorbere de mange stationsløse fjerntogspendlere.

S-togene på Nørreport samt metroen bliver i otte måneder den eneste mulighed for at komme med togetfra Nørreport. Illustration: René Stran dbygaard

SF's trafikpolitiske ordfører, Pia Olsen Dyhr ærgrer sig over, at et flertal i Folketinget gik med til at lukke helt ned for fjerntogstrafikken i så lang tid.

»Der var faktisk en mulighed for at nøjes med at en delvis lukning, så de 20.000 daglige passagerer fra fjerntog i det mindste kunne komme af på Nørreport som normalt og videre i busser eller metro til arbejde,« siger Pia Olsen Dyhr.

Den løsning var dog dyrere end de 210 millioner kroner, der er sat af til ombygningen, mente de øvrige partier.

Renoveringsprojektet vil blive koordineret med Københavns Kommunes såkaldte forpladsprojekt og Banedanmarks renoveringsprojekt for tunnelen ved Nørreport Station, herunder bl.a. udskiftning af membranen på oversiden af tunnelen.

Med den lange lukning bliver der økonomisk mulighed for at tilvælge en genåbning af det nordlige trappeløb fra overfladen og ned til S-togsperronen, ny belægning på fjernperron, renovering af trappen ved Gothersgade og hovedtrappen fra fjerntogsperronen til forhal samt supplerende belægning på S-togsperron.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg troede det var togene der forurenede og dermed trængte til renovering. Men typisk for Danmark lapper man lidt og håber 'ingen ser det når musikken spiller'.

  • 0
  • 0

Har du været på Nørreport for nylig? Det er en nedslidt svinesti af dimensioner, som i høj grad trænger til renovering, dieseltog eller ej.

  • 0
  • 0

Vi mangler en forbindelse uden om Nørreport, den kunne fx. gå fra Vesterport til Forum til et sted imellem blågårdsplads og sankt hans torv (Nørrebrogade er et godt bud) videre til Bispebjerg station hvor der er bane forbindelse via Ryparken til Hellerup.

Fra Bispebjerg station kan vi også forsætte banen op til Bellahøj, Brønshøj Torv, Tingbjerg og Høje Gladsaxe.

  • 0
  • 0

Mens de er igang med at renovere, så kan de vel lige nå at lave en nedgang til stog+metro fra indgangen af strøget; så slipper man for at vente på 3 lyskryds for at komme til metroen, eller gå omvejen via stogs perronen

  • 0
  • 0

Hvorfor ikke samtidig forbinde mellemgangen [med nedgange til S-tog og regionaltog] med Købmagergade, gennem en tunnel?

I dag skal folk krydse en trafikeret gade, og det drejer sig om rigtig mange mennesker.

  • 0
  • 0

Det man også kunne ønske sig, i hvert fald for Metroen, er en yderlig perron på den anden side af toget til udstigning. F.eks. i München (Marienplatz, Stachus eller Hauptbahnhof) tager det noget pres fra S-togs systemet, fordi folk ikke skal vente med at stige på toget inden alle er kommet ud. Det kunne være nyttigt også for Nørreports Metro perron.

Ellers helt klart thumbs up til forbindelsen mellem Købmagergade og mellemgangen.

  • 0
  • 0

Hvorfor ikke samtidig forbinde mellemgangen [med nedgange til S-tog og regionaltog] med Købmagergade, gennem en tunnel?

Du er ikke den eneste der har tænkt den tanke. Lige siden metroens åbning har den spildte chance irriteret mig.

Man kunne have lavet tunnellen 10 meter længere og med trappe op til gågaden. (Den hedder ikke Købmagergade, men Frederiksborggade helt til Kultorvet).

Nu må man især gå en omvej hvis man kommer fra metroen. Enten skal man op ad rulletrapperne og krydse tre fodgængerovergange. Eller også skal man gå op via S-togsperronen, hvilket er den hurtigste vej.

Planlæggerne har altså valgt en løsning hvor gennemgående fodgængertrafik ledes via den mest trafikerede perron på landets mest trafikerede station. En perron som pga. kiosk, bænke, søjler og skilte er temmelig smal.

Planlæggerne lavede ingen trappeopgang til gågaden fordi de ikke blev bedt om det af politikerne. Politikerne krævede ingen opgang, fordi planlæggerne ikke gjorde dem opmærksom på muligheden. Offentligheden blev ikke taget med på råd, så almindelige borgere krævede ingenting, da de ikke kendte detaljerne.

Et godt eksempel på manglende helhedstænkning, som kunne være undgået via åbenhed.

(Det er selvfølgelig også muligt at planlæggere og politikere har været fuldt opmærksomme på muligheden, men at de droppede den i al stilhed, fordi projektet i forvejen var rodet og dyrt. Oprindelig skulle der jo slet ikke have været en tunnel mellem metro og S-tog.)

Jeg tror ikke de ekstra 10 meter ville have gjort det ret meget dyrere. Der er oven i købet plads til opgangen på Frederiksborggade, der hvor der er telefonboks, cykelstativ og bænk (telefonboksen er muligvis væk i dag).

  • 0
  • 0

Var det ikke på tide med en opfølgning på artiklen!? Vi er i sommeren 2011, luftforureningen er på højde med DSBs økonomiske kaos, og intet tyder på at det planlagte arbejde er på vej til at blive udført.

  • 0
  • 0

Hej Torben

Jeg kan læse den både i IE og Firefox - dog lidt tålmodighed, for det tager op til 30 sekunder før indlæsningeen er klar i IE ..

Håber det hjælper ...

  • 0
  • 0

Alt hvad det kræver at få frisk luft på Nørreport, er, at gå over til at køre med eltog på strækningen og så udfase dieseltogene på strækningen.
Det andet er Ebberød Bank, når dieseltogene alligevel skal udskiftes.

  • 0
  • 0

Alt hvad det kræver at få frisk luft på Nørreport, er, at gå over til at køre med eltog på strækningen og så udfase dieseltogene på strækningen.
Det andet er Ebberød Bank, når dieseltogene alligevel skal udskiftes.

Hahaha. Det er just problemet. DSB ved at elektrificering er at invitere til konkurrencebud fra naboerne. Fortsat dieseldrift er jobsikring for alle Kjeld'erne og Benny'erne i DSB. Derfor har de snøret politikerne til en dieselsikret udbygning af Nørreport.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten