Klar til 400 afgange med ny københavner-metro

I morgen, fredag, åbner københavnermetroens tredje etape, Østamagerbanen, som den sidste, inden tunnelboremaskinerne om tre år begynder at bore ud til Metrocityringen.

Indvielsen fredag eftermiddag tager Kronprins Frederik og transportminister Jakob Axel Nielsen (K) sig af. Efter taler og anden festivitas på metroens endestation i lufthavnen, sætter de sig ind i toget og kører som de første passagerer med metroen ind mod byen.

Amagerkanerne har længe kunnet se de små, hvide metrotog futte frem og tilbage på strækningen. Metroselskabet har gennemtestet, at togene standser korrekt ved stationerne, synkroniseret med højttalerudkald, og at alle informationssystemer og kørestrømmen fungerer sammen.

Ingen besværlige tunneler

Anlægsarbejdet og testkørslerne på metrostrækningen fra Lergravsparken til lufthavnen i Kastrup er foregået i relativ ubemærkethed set i lyset af de skandaler, der ombølgede de to første etaper af metrobyggeriet.

En væsentlig årsag til, at den sidste etapestrækning som den eneste har kunnet bygges til budget og faktisk indvies før planlagt er, at den ikke er tunnelført.

Den 1,7 milliarder kroner dyre, 4,5 km lange metrostrækning er hovedsagelig anlagt i terræn. På korte strækninger ved Øresundsvej og Saltværksvej ligger den i åben grav. Og ved Hedegaardsvej og lufthavnen kører den på dæmning.

Østamagerbanen følger den gamle Amagerbane, der fra 1907 transporterede amagerkanerne med damptog, men fra 1947 indskrænkedes til godsbane og i 1990'erne blev endelig nedlagt.

Kun ét minut hurtigere fra Nørreport til lufthavnen

Østamagerbanen er langt fra populær hos alle. En gruppe borgere har, forgæves, at få rettens ord for, at den skulle graves ned og overdækkes.

I stedet besluttede Københavns Kommune at bruge knapt 100 millioner kroner oveni på ekstra gang- og cykelbroer over metroen samt to tunneler under det Østamager, som metroen skærer over.

Toghyppigheden er den samme som på resten af metroen, hvert 4. minut i myldretiden og ellers hvert 6. minut. Det betyder, at der kommer til at køre cirka 400 tog på strækningen hver dag.

Med åbningen kan en metropassager, der stiger på ved Nørreport, nå lufthavnen på 16 minutter. En togpassager tilbagelægger turen over hovedbanegården til Københavns Lufthavn på 17 minutter. Prisen er den samme, tre zoner på et klippekort, 16 kroner.

Fakta: De byggede metroen

Det første byggesjak startede på arbejdet med Østamagerbanen i november 2003.

Hoffmann-Arkil-Novejfa har udført bygge- og anlægsarbejdet, mens Intabb med ABB som projektstyrer har stået for de elektrotekniske entreprenøropgaver.

Rambøll, Cowi og Carl Bro har været rådgivere på hele metroen.

De fire første stationer er, ligesom metroens øvrige stationer, tegnet af KHR Arkitekter, mens lufthavnen er tegnet af Vilhelm Lauritzen.

Strækningen, der fortsætter linien fra Vanløse, har fået fem stationer, Øresund, Amager Strand, Femøren, Kastrup og Lufthavnen.

Emner : Metro
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten