Klar besked til danske teleselskaber: Roaming er en dårlig undskyldning for jeres prisstigninger
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Klar besked til danske teleselskaber: Roaming er en dårlig undskyldning for jeres prisstigninger

Mobil, telefoni, tale, mobiltelefon, roaming
Foto: Freestocks.org

Har du også fået en mail om prisstigninger fra dit mobilselskab? Så er du ikke alene. Langt hovedparten af de danske mobilselskaber har nemlig bebudet prisstigninger på 10 eller 20 kroner på de mest udbredte abonnementer.

Teleselskaberne begrunder de øgede priser med nye EU-regler. Fra 15. juni skal det være gratis for kunderne at roame og benytte deres telefon til både data og tale i andre EU-lande. Da de danske selskaber skal betale en grossistafgift til det udenlandske netværk, som kunderne benytter, vil det koste dem penge, og derfor varsler de prisstigninger inden 15. maj. Kunderne skal have en måned til at sige abonnementet op.

Roaming kan ikke bruges undskyldning for at hæve priserne

Men nu gør EU-Kommissionen klar til at komme de danske telekunder til undsætning. Kommissionen har særligt øje på det danske marked, hvor de nye roaming-regler bliver brugt som grund til, at priserne stiger.

'Kommissionen vil understrege, at roaming ikke kan bruges som undskyldning for prisstigninger,' står der i et notat om det danske marked, som Ingeniøren har modtaget fra kommissionens danske kontor, hvori det også hedder:

'Der er ingen grund til, at teleselskaber i Danmark eller noget andet land i EU skal hæve priserne på grund af roaming-reformen.'

Læs også: Ministerløfte: Nu er det som hovedregel slut med at betale dataroaming i EU

Det danske kontor har sat gang i sin egen undersøgelse af, hvilke selskaber der har indført prisstigninger, selv om billedet er nogenlunde ens for alle selskaber undtagen 3, der i forvejen havde roaming i de fleste af sine abonnementer.

En del selskaber har samtidig valgt at indføre nye abonnementer, som kunderne ganske enkelt ikke kan benytte i udlandet. Det var tidligere stort set ukendt på det danske marked. Ved at skifte til et af de nye abonnementer kan kunderne undgå prisstigninger.

Hurtig, dansk kortlægning

På Europa-Kommissionens Repræsentation i Danmark vil pressechef Jens Ring ikke udtale sig om, hvorvidt de nye prisstigninger er ulovlige. Han henviser til, at Kommissionen ikke mener, at de nye roaming-regler er en gyldig undskyldning.

»Jeg konstaterer blot, at tingene i den virkelige verden ser ud til at være anderledes, end det var forventet ved vedtagelsen af roaming-reglerne,« siger han på baggrund af kontorets lille kortlægning over udviklingen på det danske marked.

Den fandt blandt andet sted på en meget populær Reddit-tråd.

EU: Klag til Energistyrelsen

Notatet nævner ikke, hvad EU-Kommissionen vil gøre ved de stigende priser. Kommissionen henviser blandt andet til, at de nationale myndigheder skal sørge for, at roaming ikke får priserne til at stige i strid med reglerne.

'Kunder, som bliver truet med prisstigninger, bør informere den nationale myndighed,' skriver kommissionen.

'Hvis de nationale myndigheder identificerer et problem, skal det løses ved kilden, af konkurrence- og telemyndigheder, uden at benytte roaming som en undskyldning.'

I Danmark har Energistyrelsen endnu ikke modtaget klager over prisstigninger. Til gengæld har styrelsen haft en udvidet dialog med mobilselskaberne og fulgt med i prisstigningerne i pressen og på selskabernes hjemmesider.

»Vi har fundet anledning til at skrive til enkelte selskaber, også tidligere, ud fra, hvad vi har læst i pressen. Hverken selskabet eller kunden har interesse i at havne i et abonnement, som ikke er i overensstemmelse med reglerne,« siger kontorchef Jakob Juul.

Ulovligt med to produkter, hvor kun roaming er til forskel

Han understreger, at selskaberne ikke må have to forskellige priser på nøjagtig samme produkt, en dyr pris med roaming og en billig pris uden roaming.

»De skal kunne argumentere for, at prisforskellen mellem abonnementerne skyldes andre elementer, da der ikke må opkræves en generel ekstrabetaling for EU-roaming,« forklarer kontorchefen.

Han vil ikke fortælle, om han mener, at nogle af teleselskaberne er i risikozonen for at overtræde den regel, når de indfører nye billigabonnementer med en lidt anderledes sammensætning end deres produkter med roaming. Det forudsætter en undersøgelse af de enkelte sager, samt at de nye regler er trådt i kraft, dvs. det kan først ske efter 15. juni 2017.

»EU-Kommissionen har en enorm interessere i det her, og med god grund. Vi følger udviklingen, og får vi konkrete klager, skal vi nok behandle dem,« siger Jakob Juul, og det lyder næsten som en opfordring til læsere af denne artikel.

Teleselskaberne: Vi sagde det lige fra starten

Brancheforeningen Telekommunikationsindustrien stiller sig fuldstændig uforstående over for kommissionens kritik af de danske mobilselskaber.

»Vi har hele tiden advaret de danske myndigheder og kommissionen om, at prisstigninger vil blive konsekvensen,« påpeger direktør Jakob Willer.

Læs også: Nej, det bliver ikke gratis at bruge løs af mobildata i udlandet

»Der er intet i reglerne, som siger, at man skal udbyde et roaming-produkt i alle abonnementer.«

Han fremhæver igen grossistpriserne, som teleselskaberne betaler til hinanden. Problemet for de danske selskaber er, at vi rejser langt mere til Sydeuropa end sydens indbyggere besøger vores breddegrader. Derfor havner hovedparten af engros-regningen for roaming hos de nordeuropæiske teleselskaber.

Jakob Willers stemme stiger i styrke, når han sammenligner med en bager:

»Det svarer til at sige til bageren, at han skal give gratis kager til kunderne, men at vi ikke sørger for gratis mel, sukker og æg. Så kan han vælge mellem at holde op med at bage kager eller sætte prisen op på brød.«

»EU-reglerne tvinger os til at levere et produkt gratis, som vi stadig har omkostninger til.«

Politiker opfordrer til at skifte til '3'

Prisstigninger på de danske mobilabonnementer skaber allerede politisk røre. EU-parlamentsmedlem Jens Rohde (R), som har gjort afskaffelsen af roaming til en af sine mærkesager, harcelerer i flere medier og på Facebook.

'Hvis dit mobilselskab bruger loven om fri roaming i EU som (dårlig) undskyldning for deres prisstigninger, kan du bare skifte til 3. Og husk, at din bindingsperiode ophæves, hvis dit mobilselskab hæver prisen, så du kan skifte med det samme,' skriver han bl.a. i Facebook-opslaget (indsat herunder).

Kommentarer (46)

Propaganda fis, tak for kaffe, aldrig om jeg nogensinde vil synke så dybt at overgå til det møg selskab. Dårlig dækning og nada kundeservice, faktisk endda værre end Telenor.

  • 4
  • 20

Det må stå for din egen regning. Ud over de popsmarte sælgere i forretningerne, så har jeg aldrig oplevet dårlig service i de 3-4 år jeg var kunde.

Det er flere år siden 3 indførte gratis roaming i store dele af Europa og enkelte andre lande. Hvis de har kunnet konkurrere på markedsvilkår med roaming inkluderet i abonnementerne, så har jeg mildest talt svært ved at se, hvorfor andre teleselskaber ikke er i stand til det.

  • 20
  • 2

begrundelse på mig.

Det er næsten det samme, som at sige at, hvis du surfer Danske hjemmesider så får du et billigt internet abonnement. Mens, hvis du surfer udenlandske så koster det kassen.

Virkeligheden på internettet viser jo at man sagtens kan have en flat rate for hele jorden.

Det må også gælde telefoni - hvorfor det her piveri kun kan begrundes med at vil beholde en meget høj indtjening. Ellers så ville indenlandske/lokale mobilpriser i de forskellige lande også være skyhøje. Det er de som bekendt ikke. Det er derfor ikke det at krydse landegrænserne som koster.

  • 3
  • 6