Kirstine Andreasen: Matematikken skal være levende
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kirstine Andreasen: Matematikken skal være levende

Det andet bidrag til ing.dk's matematikkonkurrence kommer fra den 27-årige matematik-økonom Kirstine Andreasen, der elsker tal:

»For mig er det meget vigtigt at motivere matematikken, der jo ikke kun er regning - og derfor synes jeg, at mit bidrag, Jagten på pi, er en god film. For pi er jo ikke bare et eller andet mærkeligt tal, som en lærer engang har fundet på for at slippe for at skrive 3,14, men det relaterer sig til cirklen og findes overalt! Det er jo for fedt,« siger hun.

Kirstine Andreasen har prøvet kræfter med matematikundervisningen flere gange, både på gymnasiet som undervisningsassistent og har også været medlem af undervisningsudvalget i sin studietid. Det er dog første gang, hun har leget med video til undervisningsbrug, men hun fortæller, at det har været en inspirerende proces, der har givet blod på tanden til flere videoer:

Læs også: Matematikkonkurrence: Find pi i hverdagen

»Hvis videoen måtte være længere, kunne den jo passende fortsætte med enhedscirklen og så integraler og omdrejningslegemer etc. Historien bliver jo kun mere spændende. Men i hvert fald, matematikundervisning skal motiveres og relateres, så bliver selv det mest abstrakte rigtig spændende!« mener Kirstine Andreasen.

Til daglig arbejder Kirstine med statistik og økonomiske beregninger i Dansk Energi, og hun håber, den praktiske erfaring kan gøre undervisningen endnu mere spændende, hvis hun, som hun håber, en dag får mulighed for at vende tilbage til den igen:

»Abstraktion og logik findes jo i mange jobs, og det er så opløftende når man gennemskuer et problem! Jeg synes i hvert fald selv, at det har været rigtig inspirerende, når mine undervisere har gjort matematikken levende,« afslutter hun.

Du kan også deltage i Ingeniørens matematikkonkurrence. Læs mere her.