Kinesiske myndigheder undersøger kritik af Tesla

Illustration: Tesla

De seneste dage har Tesla offentliggjort kulfangstprojekter og Bitcoin-investeringer i milliardklassen, men endnu en nyhed om producenten er gået under radaren – indtil nu.

De seneste måneder har de sociale medier i Kina bugnet af klager fra utilfredse Tesla-ejere, der melder om biler, der pludselig er accelereret af sig selv, bilbrande, software, der ikke er blevet opgraderet, samt andre produktionsfejl. Det skriver det norske medie Dagens Næringsliv.

På baggrund af de mange klager har kinesiske myndigheder nu indkaldt Tesla til et møde.

Læs også: Elon Musk udlover 100 mio. dollars til bedste CO2-fangst-teknologi

I en offentlig skriftlig udtalelse erkender bilproducenten, at klagerne har hold i virkeligheden:

»Vi ønsker at reflektere dybt over manglerne og styrke vores egen kvalitetskontrol. Vi overholder de kinesiske love og regler nøje og respekterer altid forbrugernes rettigheder. Vi ønsker at bidrage til en sund udvikling af Kinas nye marked for elbiler,« skriver Tesla.

Kan være en glidebane

Formuleringen er meget ulig de udtalelser, som producenten tidligere har givet til vestlige myndigheder, og Teslas administrerende direktør, Elon Musk, har flere gange langet ud efter amerikanske myndigheder i den offentlige debat.

Det skyldes ifølge Dan Ives, der er teknologianalytiker hos Wedbush Securities, at producenten har et stort marked i Kina, og at det er afgørende at holde den gode tone i dialogen med landets myndigheder.

»Det kan være en glidebane for Elon Musk. Han har opbygget stærke relationer i landet, men det er afgørende, at han spiller spillet i den kinesiske sandkasse korrekt,« siger han til CNN.

Læs også: Tesla lufter planer om egne ladestandere i større danske byer

Ifølge Bill Russo, der er direktør for analyseselskabet Automobility i Shanghai, er indkaldelsen også en klar udmelding fra de kinesiske myndigheder om, at Tesla på trods af sin succes i landet ikke har carte blanche til at gå på kompromis med kvaliteten.

»Jeg ser det som en advarsel og et klart signal om, at teknologivirksomheder ikke bare kan buldre afsted. Her giver Kina en besked om, at virksomhederne ikke har særlige privilegier, når det kommer til kvalitet,« siger han til erhvervsavisen Nikkei.

Læs også: Tyske bilproducenter overhaler Teslas elbilsalg i Europa

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"I en offentlig skriftlig udtalelse erkender bilproducenten, at klagerne har hold i virkeligheden:"

Hvordan kommer ingeniøren frem til den konklusion på baggrund af Teslas "politiker"svar til de kinesiske myndigheder? Samtidig bliver der lige under udtalelsen redegjort for hvorfor Tesla er så imødekommende overfor de kinesiske myndigheder, hvilket ikke nødvendigvis skyldes enighed med klagerne.

Ved alle produktioner vil der opstå klager over produktet. Nogle gange er der hold i dem, andre gange vil forbrugeren blot forsøge at score en rabat på produktet mens der i helt sjældne tilfælde bliver spekuleret i at ophøje klager over et produkt fra konkurrenternes side. Baseret på tidligere rapporter af kvaliteten fra den kinesiske fabrik, lagt sammen med de forskellige sager fra USA, tror jeg desværre det i dette tilfælde er den sidste kategori.

  • 13
  • 16

Tesla har statistisk dårligere kvalitet end FIAT, så hvorfor skulle de være bedre i Kina? Lur mig om ikke det er fordi kunderne her ikke er forblændet fans men bare... kunder.

  • 23
  • 7

Hvordan kan man opnå 9 "tommel ned" på at stille spørgsmålstegn ved ing.dk's lidt forhastede konklusion udfra et enkelt statement fra Tesla om at de vil mødes med de kinesiske myndigheder? Artiklen er muligvis kopieret fra et andet medie, som enten dykker mere ned i andre gode argumenter for hvorfor Tesla "har anerkendt problemet", eller som er købt og betalt af enten shortsellere eller konkurrenter.

Der bliver nævnt et problem med "biler der pludselig accelerer af sig selv". Dette "problem" blev også rejst i USA, men af en person som shorter aktien på vegne af nogle Tesla-ejere, og her blev alle anklager modbevist. I alle tilfælde havde ejeren selv trykket på speeder i stedet for bremse.

Der bliver nævnt "bilbrande". Lidt samme historie som ovenstående fra USA med en række shortsellere (eller konkurrenter), der blæser enhver brand ud af proportioner, og behændigt glemmer at benzinbiler brænder spontant ca. 10 gange så ofte om elbiler.

Der bliver nævnt problemer med software. Tesla er det bilfirma i hele verden der har den mest avancerede software. De er flere år foran de nærmeste konkurrenter. Det er noget af det der tiltrækker køberne. Der vil altid være fejl på software, også på Teslas software, men jeg har endnu ikke hørt om fejl der ikke er blevet rettet OTA og som kræver myndighedernes indblanding.

Produktionsfejl derimod er meget sandsynlig, da det også har været et beviseligt problem i USA. Her mangler Tesla lidt kvalitetskontrol, så glastaget ikke pludselig flyver af på en spritny Model Y, selvom det kun skulle ske med 1 ud af 500.000 er det stadig én for meget. Det går desværre nogen gange lidt for hurtigt.

Hvis der kun blev nævnt kvalitetskontrol og produktionsfejl, kunne jeg have taget artiklen seriøst, men når de øvrige "problemer" også kommer med, og ing.dk's konklusion baserer sig på Teslas politikersvar, er det en ommer!

  • 11
  • 9

Tesla har statistisk dårligere kvalitet end FIAT, så hvorfor skulle de være bedre i Kina? Lur mig om ikke det er fordi kunderne her ikke er forblændet fans men bare... kunder

Jeg troede at deres kvalitet flere gange var bevist dårligere end en brugt Volga fra 1955. Langs motorvejene finder man jo dagligt forskærme ol. der er faldet af bilerne, og køerne ved deres servicentre er jo km lange. Ligeledes er der enorme mængder af salgsannoncer for meget let brugte Teslaer fordi de skuffede ejere vil af med det elendige lort inden den bryder endeligt sammen.

  • 5
  • 4

Jeg troede at deres kvalitet flere gange var bevist dårligere end en brugt Volga fra 1955. Langs motorvejene finder man jo dagligt forskærme ol. der er faldet af bilerne, og køerne ved deres servicentre er jo km lange. Ligeledes er der enorme mængder af salgsannoncer for meget let brugte Teslaer fordi de skuffede ejere vil af med det elendige lort inden den bryder endeligt sammen.

Igen altid dejligt at blive belært om Tesla af personer der ikke selv kører Tesla. Og jeg er særligt imponeret af at du specifikt kan identificere Tesla-dele i vejsiden på motorvejen med 110+ km/t - det er virkeligt et særligt talent!

Vi tager den lige fra toppen af:

Jeg er medlem af en Facebook gruppe med over 4.500 Tesla 3 ejere. I de 18 måneder som jeg har været med er der to der har oplevet at noget er faldet af bilen. I begge tilfælde et plastik cover under bilen som Tesla naturligvis straks har erstattet.

Tesla 3 holdt indtil efteråret 2020 så høje brugtpriser at man kunne sælge en brugt Tesla stort set uden tab. Da Tesla 3 fra efteråret blev leveret med varmepumpe (til samme pris) forsøgte mange at få en gratis opgradering ved at sætte deres brugte til salg til meget høje priser ud fra devisen 'går den, så går den' (dette er blot en opsamling af indtryk fra Tesla gruppen). 'Desværre' så har man i Tyskland indført vildt høje tilskud til elbiler og eneste krav er at man beholder bilen i vist 6 mdr og 7.500 km. Det har siden december betydet at det danske marked oversvømmes med brugte Tesla 3 (og andre elbiler) fra Tyskland der sælges til ret attraktive brugtpriser og med en god fortjeneste for sælger, som sandsynligvis straks køber en ny Tesla 3 med tilskud. Til gengæld er der bestemt mulighed for at gøre et godt køb af en brugt (tysk) Tesla nu - med et mærkbart tilskud fra den tyske stat.

Tesla leverer altid enorme mængder af biler til Europa i sidste måned af hvert kvartal og det betyder kø for diverse reparationer i måneden efter. I december-leverancen har der desværre været problemer med varmepumpen og et sidekamera på flere biler og det har givet kø - især surt for dem hvor varmepumpen ikke fungerer. Men det vil blive lavet på Teslas regning. Dog ingen tvivl om at det er en dårlig start for de berørte!

Jeg kan kun sige at uanset de udfordringer som de berørte lufter i Facebook gruppen, så konkluderer 95% at de trods problemer lige har fået verdens fedeste bil.

Hilsen fra en meget tilfreds Tesla 3 ejer

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten