Kinesiske forskere tester hypersonisk flydesign med to vingeplaner
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kinesiske forskere tester hypersonisk flydesign med to vingeplaner

Selvom en ekstra vinge øger luftmodstanden, vil den øgede opdrift forbedre de aerodynamiske egenskaber for hypersoniske fly. Det viser nye kinesiske forskningsresultater. Billedet til venstre viser forskernes model, mens billedet til højre er en kunstners viderebearbejdning af konceptet. Illustration: Science China Press

Et biplan, der kan flyve med syv gange lydens hastighed. Det er, hvad kinesiske forskere tester for tiden. I en artikel offentliggjort i tidsskriftet Science China, forklarer fire forskere, hvorfor de har valgt et design med to vingeplaner, og hvordan de har testet det i en vindtunnel.

Hidtil har forskerne og virksomheder, der arbejder med hypersoniske fly og missiler, fokuseret på en form kaldet waverider, hvor udformningen af flyet betyder, at det kan ‘ride’ på de chokbølger, som flyets fremdrift skaber.

Læs også: Videoer: Begrav dig i hundredvis af sjældne testflyvninger

Men ifølge de kinesiske forskere rummer waverider-formen ikke meget plads til brændstof, last eller passagerer. For at skabe større volumen i flykroppen, kan man lade den bule opad på flyets overside. Men bulen vil øge luftmodstanden og give negativ opdrift.

Ekstra vinge giver mere opdrift

For at modvirke det, kan man montere en tynd vinge kaldet en 'high-pressure capturing wing (HCW)' ovenpå bulen, foreslår de kinesiske forskere.

Når flyet når op i hypersonisk hastighed, vil luftstrømmen henover bulen blive komprimeret og den komprimerede luft vil virke på den tynde vinge ovenover og forøge flyets opdrift så meget, at det overstiger effekten af den øgede luftmodstand, som vingen også vil medføre.

Læs også: Med lydens hastighed x syv: Fremtidens passagerflyvning

Forskerne har testet en model af flyet i en vindtunnel og sammenlignet det med et traditionelt waverider-design. Modellerne blev testet ved luftstrømme, der svarer til hastigheder omkring mach fem, seks og syv. Efterfølgende blev data fra forsøgene brugt til simuleringer og beregninger, der viste, at modellen med to vingeplaner slog referencemodellen på alle parametre.

Passagerer eller bomber?

Biplan-løsningen bliver i avisen South China Morning Post rost af en anonym flydesigner, der ifølge avisen arbejder med hypersonisk design for militæret og kalder biplan-designet »et skørt design, de på en eller anden måde har fået til at virke.«

Forskerne selv ser ifølge avisen designet som en mulighed for eksempelvis at skære flyvetiden mellem Beijing og New York ned, men den miltære forsker fremhæver de mulige miltære anvendelser.

»Vi taler om noget, der minder om et hypersonisk bombefly,« siger han til avisen.

Læs også: Concorde-efterfølger skal flyve i 32 kilometers højde

Endnu vil der dog gå lang tid, før hypersoniske fly bliver hverdag. I USA arbejder Lockheed Martin på det ubemandede fly SR-72 og i Europa har Airbus’ moderselskab EADS arbejdet på et passagerkoncept kaldet Zehst. Forventningen i det sidstnævnte projekt var imidlertid, at det ville tage 30-40 år, før almindelige flypassagerer kommer til at flyve med flere gange lydens hastighed.

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Så kunstneren vender det ene sæt vinger fremad i forhold til det oprindelige koncept med noget der ligner en modificeret deltavinge og spidser så lige også det ekstra vingeplan af i fodhold til forskernes model fordi det ser mere sejt ud.

Det er lige før et gammeldags biplan fra 1.ste verdenskrig ville have været en lige så god illustration.

  • 2
  • 0

rost af en anonym flydesigner, der [...] kalder biplan-designet »et skørt design, de på en eller anden måde har fået til at virke.«

Det lyder nu ikke nødvendigvis som ros i mine ører...

/bo

  • 3
  • 0

Overrasket over at opdrift er et issue når man flyver MACH 7....ja, for den sags skyld MACH1.
Lette og lande er en anden sag, men er man først over 700km/t så kan hvad som helst vel holde sig i luften?

  • 3
  • 0

Hvorfor nævne “passagerer - eller bomber” i overskriften. Især når det er en anonym (militær) flydesignere der udtaler sig. Flyet kan også transportere kuglepenne, men det nævnes ikke. Jeg forstår godt at det er nemt at viderebringe uredigerede artikler, men ... ellers synes jeg det skulle begrundes hvorfor designet egner sig bedre til bomber end passagerer... (er ellers meget glad for jeres nyhedsbrev!!)

  • 0
  • 1

....må illustrationen betegnes som.

De fremad rettede underste vinger undersøgte man i sin tid på Grumman X29 og den øverste vinge har ingen lighed med forskernes overvinge form på grafskitsen.

Her kan man læse om hvorfor man undersøgte denne vinge konfiguration

https://en.wikipedia.org/wiki/Grumman_X-29

Det var for at få undersøgt en let jagervinge til en ustabil flykonstruktion, der kun kunne flyves med computerhjælp ligesom F16 . Jagerfly ønskes at være dynamisk ustabile, for at opnå meget hurtige manøvre bevægelser.

Det foreslåede kinesiske projekt ønskes at være dynamisk stabilt da det ikke er et jagerfly.

Tegnerens opfattelse og gengivelse af apparatet er iøvrigt helt ude i skoven.

  • 0
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten