Kinesiske forskere skaber verdens første genmodificerede hund

Et hold kinesiske forskere har givet ordet muskelhund ny betydning.

Ved at slette et gen fra en beagle har forskerne skabt en version af hunden med dobbelt så meget muskelmasse som normalt. De to beaglehunde Hercules og Tiangou er dermed verdens første gen-redigerede hunde, skriver MIT Technology Review.

Læs også: Danske forskere: Genredigering af befrugtede æg er OK – til forskning!

Tiangou - til højre - er komplet fri for det muskelhæmmende gen, mens Hercules' gen kun er delvist ødelagt. Illustration: MIT / Liangxue Lai

Målet med at genmodificere menneskets bedste ven er at gøre dyret egnet til biomedicinske forsøg, lyder det fra Liangxue Lai, der er forsker ved Key Laboratory of Regenerative Biology ved Guangzhou-instituttet for biomedicin og sundhed.

»Hunde er meget lig mennesker i forhold til metabolik, fysiologi og anatomisk karakteristik,« forklarer forskeren, der sammen med 28 kolleger netop har offentliggjort studiet i Journal of Molecular Cell Biology.

Mini-gris

Muligheden for at give hunde ekstra muskelmasse har dog også andre fordele i den kinesiske forskers øjne. Hundene forventes f.eks. at være stærke løbere og dermed velegnede til jagt eller som politihunde, fortæller Liangxue Lai.

Læs også: Forskere skaber muskel-svin med genredigering

BGI's mini-gris kommer til at koste omkring 10.000 kroner. Illustration: BGI

Forskerholdet har imidlertid ingen planer om at opdrætte den muskuløse beagle til salg. Det er dog muligt, at andre institutioner vil forsøge sig. Det kinesiske institut BGI begyndte i sidste måned at sælge kælegrise, der er genmodificeret til at forblive i babystørrelse.

Kopierer genfejl

Mangel på det muskelhæmmende gen myostatin sker af og til som en naturlig dna-mutation hos mynder og kan også forekomme i mennesker. Et hold læger berettede i 2004 om et usædvanligt muskuløst spædbarn, som manglede genet, der regulerer mængden og sammensætningen af muskelfibre.

Myostatin-manglen forekommer naturligt i mynder. Illustration: Neuromuscular Disorders