Kinesiske forskere bag nuklear måne-bil

Forskere i Shanghai er i øjeblikket i færd med at udvikle en bil, der kan manøvre i lav tyngdekraft, tåle ekstreme temperaturer og få sin energi fra atomkraft. Bilen er designet til at samle jordprøver og indgå i Kinas første ubemandende mission til Månen i 2012.

Dermed adskiller den folkerige nations biltype sig fra de tidligere modeller, der har drønet rundt over 360.000 kilometer væk fra jorden. De har udelukkende været drevet af genopladelige lithium-ion-batterier.

»Vi vil lave den bedre end USA og Ruslands tidligere modeller,« erklærede Luo Jian, direktør for Shanghai Aerospace System Engineering Institute til avisen Shanghai Daily.

Flere månebiler på vej

Årsagen til valget af atomkraft er, at forskerne ønsker en konstant energikilde. Det er dog langt fra sikkert, at det bliver måne-bilen fra laboratoriet i Shanghai, der ender på månen. Lignende måne-biler bliver også kreeret på laboratorier i Peking. Ifølge Shanghai Daily er det uvist, om de andre måne-biler også bruger atomkraft.

Shanghais kandidat til en månetur blev præsenteret for offentligheden i weekenden, og der spekuleres i, at offentliggørelsen er et forsøg på at lægge afstand til konkurrenterne.

På fotografier minder det endnu unavngivne seks-hjulede køretøj om Nasas ubemandede Spirit og Opportunity Mars Explorers, som blev sendt af sted i for fire år siden og stadig er funktionsdygtige.

Testes i månelignende omgivelser

Shanghai-månebilen er 1,5 meter høj og vejer 200 kilo. Den er designet til at transmittere direkte video-signaler, grave og analysere jordprøver samt producere tredimensionelle billeder af Månens overflade. Den kan tilbagelægge 100 meter på en time, passere skråninger og har automatiske sensorer, der skal forhindre den i at støde sammen med andre objekter.

I et laboratorie i Shanghai, der simulerer Månens omgivelser, er de kinesiske forskere efter fire år stadig i færd med at forfine fartøjets evne til at håndtere lav tyngdekraft, kosmiske stråler og ekstremer temperaturer.

Shanghai Aerospace System Engineering Institute er en del af Kinas vidt voksende rum-program med militære interesser. To bemandede missioner er tidligere blevet sendt ud i verdensrummet, mens den næste mission med planlagt affyring næste år angiveligt også vil inkludere nationens første spadseretur på Månen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"I et laboratorie i Shanghai, der stimulerer månens omgivelser" Hvordan stimulerer man månens omgivelser, og hvad er hensigten?  Jeg har iøvrigt også studset lidt over termen "automatiske sensorer". Hvorledes adskiller disse sig fra normale sensorer?  

  • 0
  • 0

"Shanghai Aerospace System Engineering Institute er en del af Kinas vidt voksende rum-program med militære interesser. To bemandede missioner er tidligere blevet sendt ud i verdensrummet,

  • 0
  • 0

Til J M: USA har aldrig haft automatiske køretøjer på Månens overflade, kun bemandede. Og ingen af dem var atomdrevne, de kørte på batterier. Og selv om de sidste mennesker forlod Månen i 1972, har USA både haft Clementine- og Lunar Prospector-sonderne i kredsløb om Månen siden da.Den anden og sidste sovjetiske månebil, Lunokhod 2, var drevet af solceller, men indeholdt en vis mængde polonium-210 for at holde instrumenterne varme om natten.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten