Consumer Reports forsøg krævede vægt på rattet og at sikkerhedsselen blev spændt over den tomme stol, svare til at man ligger en sten på spederen på en bil med automatgear.
Søndag rullede Kinas første autonome taxier ud på vejbanen. Techgiganten Baidu, der står bag taxaservicen, bliver dermed den første virksomhed, der kommercialiserer førerløse køreture i Kina.
Det skriver nyhedsbureauet AP.
Taxierne bevæger sig dog endnu inden for en relativt lille radius.
Omkring 10 førerløse taxaer kører foreløbigt frem og tilbage til otte stop fordelt over en tre kilometer lang strækning i Shougang Park i det vestlige Beijing.
Hver tur koster 30 yuan som svarer til 29 danske kroner, og robottaxaen bestilles gennem appen Apollo Go.
Passagererne skal være mellem 18 og 60 år, og taxaen kører først, når passagererne har registreret sig, sat sig i sædet og spændt sikkerhedsselen.
Parken har tidligere huset et anlæg, der producerede jern og stål. I dag fungerer den som en turistattraktion og skal næste år udgøre rammerne for vinter-OL i Beijing.
Og da taxaerne begav sig ud på strækningen, blev der flere gange behov for, at systemet måtte trække i bremsen, da fodgængere og turister bevægede sig rundt i parken, skriver AP.
Baidu, der er kendt for sine søgemaskiner, har afprøvet førerløs kørsel på offentlig vej siden 2020, hvor 210.000 passagerer fordelt over tre byer er blevet transporteret af de selvkørende taxaer.
Det er dog første gang, at taxaerne sættes ud på offentlig vej uden sikkerhedspersonale bag rattet. Der vil dog fortsat være sikkerhedspersonale på bilernes passagersæde.
I en pressemeddelelse oplyser virksomheden, at målsætningen er at lancere taxaservicen i 30 kinesiske byer over de næste tre år.
Men det er ikke kun Kina, der prøver kræfter med de selvkørende taxaer.
Waymo, der er et datterselskab under Google-ejeren Alphabet, lancerede for få måneder siden en lignende service i Phoenix i USA, hvor bilerne er godkendt til at køre.
Også transportvirksomheden Uber har tidligere udforsket muligheden for flyvende og førerløse taxaer.
Flere og flere bilproducenter udvikler og tilføjer desuden udviklede førerassistentsystemer, de såkaldte ALKS-systemer, til deres biler, ligesom regeringer verden over løbende diskuterer, hvorvidt autonome køretøjer bør være lovlige på offentlig vej.
Blandt andet Storbritanniens regering har netop sendt et forslag om at tillade ALKS-systemerne på de britiske veje i høring.
Men udviklingen af de selvkørende køretøjer giver løbende anledning til diskussion i offentligheden.
Det amerikanske magasin Consumer Reports har blandt andet netop påvist ved en testkørsel, hvordan Teslas autopilot-funktion kan aktiveres uden en fører bag rattet.
Testkørslen kom i kølvandet af et biluheld i Texas for nylig, hvor to mennesker omkom.
Ifølge politirapporten fra ulykken var der angiveligt ikke en fører bag rattet, ligesom førerassistent-systemet var aktiveret.
Consumer Reports forsøg krævede vægt på rattet og at sikkerhedsselen blev spændt over den tomme stol, svare til at man ligger en sten på spederen på en bil med automatgear.
svare til at man ligger en sten på spederen på en bil med automatgear.
Det er jo Flintstone teknologi. Et bræt sat i spænd mellem sædet og speeder pedalen er meget smartere. Længden på brættet skal være lig med 93 km/t. Det var min cruise control I 2001 hele vejen fra Hamborg til Cannes. Der var ikke den slags modernet teknologi installeret i den bil jeg skulle køre. Hastigheden kunne reguleres ned ved at skubbe den til siden.
svare til at man ligger en sten på spederen på en bil med automatgear.
Nej, det gør det altså ikke.
Teslas føreassistent er markets nemmeste at snyde og det er det CR viser med deres test, hverken mere eller mindre.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard