Kinesisk techgigant lancerer førerløs taxaservice

Illustration: Baidu

Søndag rullede Kinas første autonome taxier ud på vejbanen. Techgiganten Baidu, der står bag taxaservicen, bliver dermed den første virksomhed, der kommercialiserer førerløse køreture i Kina.

Det skriver nyhedsbureauet AP.

Taxierne bevæger sig dog endnu inden for en relativt lille radius.

Læs også: Storbritannien vil tillade selvkørende biler på motorvejen

Omkring 10 førerløse taxaer kører foreløbigt frem og tilbage til otte stop fordelt over en tre kilometer lang strækning i Shougang Park i det vestlige Beijing.

Hver tur koster 30 yuan som svarer til 29 danske kroner, og robottaxaen bestilles gennem appen Apollo Go.

Passagererne skal være mellem 18 og 60 år, og taxaen kører først, når passagererne har registreret sig, sat sig i sædet og spændt sikkerhedsselen.

Parken har tidligere huset et anlæg, der producerede jern og stål. I dag fungerer den som en turistattraktion og skal næste år udgøre rammerne for vinter-OL i Beijing.

Og da taxaerne begav sig ud på strækningen, blev der flere gange behov for, at systemet måtte trække i bremsen, da fodgængere og turister bevægede sig rundt i parken, skriver AP.

Første forsøg uden personale

Baidu, der er kendt for sine søgemaskiner, har afprøvet førerløs kørsel på offentlig vej siden 2020, hvor 210.000 passagerer fordelt over tre byer er blevet transporteret af de selvkørende taxaer.

Det er dog første gang, at taxaerne sættes ud på offentlig vej uden sikkerhedspersonale bag rattet. Der vil dog fortsat være sikkerhedspersonale på bilernes passagersæde.

I en pressemeddelelse oplyser virksomheden, at målsætningen er at lancere taxaservicen i 30 kinesiske byer over de næste tre år.

Stort fokus på førerløse biler

Men det er ikke kun Kina, der prøver kræfter med de selvkørende taxaer.

Waymo, der er et datterselskab under Google-ejeren Alphabet, lancerede for få måneder siden en lignende service i Phoenix i USA, hvor bilerne er godkendt til at køre.

Også transportvirksomheden Uber har tidligere udforsket muligheden for flyvende og førerløse taxaer.

Flere og flere bilproducenter udvikler og tilføjer desuden udviklede førerassistentsystemer, de såkaldte ALKS-systemer, til deres biler, ligesom regeringer verden over løbende diskuterer, hvorvidt autonome køretøjer bør være lovlige på offentlig vej.

Blandt andet Storbritanniens regering har netop sendt et forslag om at tillade ALKS-systemerne på de britiske veje i høring.

Men udviklingen af de selvkørende køretøjer giver løbende anledning til diskussion i offentligheden.

Det amerikanske magasin Consumer Reports har blandt andet netop påvist ved en testkørsel, hvordan Teslas autopilot-funktion kan aktiveres uden en fører bag rattet.

Testkørslen kom i kølvandet af et biluheld i Texas for nylig, hvor to mennesker omkom.

Læs også: Tesla-autopilot kan snydes til at køre uden chauffør

Ifølge politirapporten fra ulykken var der angiveligt ikke en fører bag rattet, ligesom førerassistent-systemet var aktiveret.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Consumer Reports forsøg krævede vægt på rattet og at sikkerhedsselen blev spændt over den tomme stol, svare til at man ligger en sten på spederen på en bil med automatgear.

  • 6
  • 1

svare til at man ligger en sten på spederen på en bil med automatgear.

Det er jo Flintstone teknologi. Et bræt sat i spænd mellem sædet og speeder pedalen er meget smartere. Længden på brættet skal være lig med 93 km/t. Det var min cruise control I 2001 hele vejen fra Hamborg til Cannes. Der var ikke den slags modernet teknologi installeret i den bil jeg skulle køre. Hastigheden kunne reguleres ned ved at skubbe den til siden.

  • 0
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten