Kinesisk statsfirma vil bygge Femerntunnel
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kinesisk statsfirma vil bygge Femerntunnel

Det statsejede kinesiske entreprenørselskab CCCC har vist interesse for at bygge og finansiere tunnelen under Femern Bælt. Projektet kommer til at koste godt 40 mia. kr. og er et af de største bygge- og anlægsprojekter nogensinde i Europa.

»CCCC har præsenteret sig og fortalt, hvad deres kunnen er, og de har også en passant skrevet, at de har kompetencer til at finansiere byggeriet,« siger teknisk direktør i Femern A/S Steen Lykke til Berlingske.

CCCC er et af Kinas største entreprenørselskaber og selskabet har erfaring med store anlægsarbejder i blandt andet Afrika og Mellemøsten.

Her har selskabet brugt kinesiske arbejdere og finansiering til at løse opgaven, men det er ikke muligt på Femernforbindelsen, da der er stillet krav om dansk overenskomst ved byggeriet. Det udelukker dog ikke, at kinesiske statsbanker kan ende med at finansiere byggeriet.

»Når vi på et tidspunkt skal ud på markedet og låne til anlægssummen, kan kinesiske långivere være med på lige fod med andre,« siger finansdirektør i Femern A/S, Allan Christensen til Berlingske.

Læs hele historien i Berlingske eller læs mere på b.dk.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kinesere ansat på danske vilkår er stadig mere effektive end dansker!

Hvad får dig så lige til at tro det?????

  • 0
  • 0