Kinesisk magnettog skal køre 2.000 kilometer på to timer

Verdens hurtigste kommercielle magnettog, Shanghai Transrapid, kan nå op på 431 kilometer i timen. Illustration: joyfull/Bigstock

Toghastigheder, der kan konkurrere med fly, kan være på vej i Kina. Landet satser på magnettog, som skal transportere passagerer på tværs af landet med hastigheder mellem 600 og 1.000 kilometer i timen.

Det skriver et lokalmedie fra den kinesiske millionby Wuhan, som det engelsksprogede medie Asia Times har citeret.

Planen er på sigt en 2.200 kilometer lang strækning med magnettog mellem hovedstaden Beijing og byen Guangzhou i det sydlige Kina.

Regionen Hubei, som ligger omtrent midt mellem de to millionbyer, arbejder på at anlægge en 200 kilometer lang testrute, og her er planen at gennemføre testkørsler med magnettog allerede i 2020. Målet er at presse hastighederne op til 1.000 kilometer i timen. Det fremgår af en forundersøgelse, som China Railway Group Limited har udarbejdet, skriver Asia Times.

Løsningen hedder vakuumtunneler

I dag tager turen mellem Beijing og Guangzhou mellem 8 og 11 timer i et højhastighedstog. Bliver maglev-tog på strækningen en realitet, vil passagererne kunne nå fra den ene by til den anden på lidt over to timer – såfremt drømmen om en hastighed på 1.000 kilometer i timen kan lade sig gøre.

Den høje hastighed skal gøres mulig af vakuumtunneler, hvori magnettogene skal svæve i stedet for en almindelig maglev-bane.

Japansk fartrekord

Kina er i dag også hjemland for verdens hurtigste tog i kommerciel drift: Shanghai Transrapid. Med tysk teknologi svæver et maglev-tog 30 kilometer fra Shanghai Pudong International Airport til byen Pudong tæt på Shanghai på otte minutter. Magnettoget kan nå en tophastighed på 431 kilometer i timen.

Læs også: Japansk magnet-tog sætter verdensrekord: 603 kilometer i timen

Men det er et japansk magnettog, der er indehaver af fartrekorden for tog. I 2015 lykkedes det maglev-toget på en testbane i Yamanashi at slå verdensrekorden og holde en hastighed på 603 kilometer i timen i nogle sekunder.

Japans plan er at færdiggøre en strækning for magnettog mellem Tokyo og Nayoga. 85 procent af strækningen skal føres under jorden, og projektet skal være færdigt i 2027.

Læs også: Japans maglev-tog kan blive en ingeniørbedrift – eller en dyr fiasko

Maglev-navnet er en betegnelse for teknologien, der bærer lyntoget fremad: magnetic levitation. Togene kører ikke på hjul men svæver i stedet 10-15 centimeter over banen med hjælp fra elektromagnetisme.

Illustration: MI Grafik / Lasse Gorm Jensen

Læs også: Hyperloop sætter ny fartrekord, men når stadig ikke magnettog til sokkeholderne

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det bliver interessant at se, hvorvidt det er muligt at bygge vakuumkamre i den skala, uden at risikere et lille hul kompromitterer hele systemet.

I det mindste har de ikke samme problem med at skulle have dusinvis af airlocks ved hver station for at kunne have et rimeligt throughput.

  • 6
  • 1

Det er virkeligt opmuntrende at se hvor 'iderige' og teknologi smarte kineserne er med viden og knowhow, som i store træk er stjålet fra Vesten.

  • 10
  • 15

Hvilken vestlig togforbindelse mener du lige det er de kopierer her? At "finde på" at et tog i vakuum, suspenderet i et magnefelt, kan køre sindsygt hurtigt kræver ikke mere end en mat/fys studentereksamen. At få det til at fungere i praksis er det der er svært.

  • 27
  • 1

Vi oversatte den oprindelige kinesiske tekst til svensk for nogle dage siden - her er denne oversættelse.

" Teksten - net oversat her - 600 km klassisk magnetisk levitation väntas landa i Hubei nästa år

Då kommer envägstiden från Wuhan till Guangzhou att förkortas till två timmar.

Den 24 september höll statsrådets informationskontor en presskonferens för att svara på frågor om "Byggnadsplan för byggande av ett kraftfullt land" (kallat konturen) och tillkännagav att det med rimlighet skulle arrangera ett 400 kilometer högt hastighetspassagerarsystem för rullstång med en hastighet av 600 km / h. Teknologi och annan teknisk reservforskning och utveckling.

Den 25: e lärde reportern från China Railway Fourth Survey and Design Institute Group Co., Ltd. (Tie Siyuan) att det 600-1000 km höga hastighetstestprojektet för magnetisk levitation som designats och byggts av institutet förväntas starta byggandet i Hubei nästa år. Formellt del av Peking-Guangzhou supersnabbhastighetslinje.

Då kommer envägstiden från Wuhan till Guangzhou att förkortas till två timmar. På morgonen, efter att ha ätit heta torra nudlar för att arbeta i Guangzhou, kommer du att kunna återvända till Wuhan efter jobbet på eftermiddagen.

Världs magnetisk levitation

"Outline" anger den nya riktningen för Kinas transport

"Dispositionen hänvisar till den rationella utvecklingen av teknisk reserv R & D för 600 km höghastighets magnetisk levitation och lågvakuumrör (tunnel) höghastighetståg och planerar en ny riktning för Kinas framtida trafikutveckling." Jing, vice chefstekniker för Tie Si Cinema Station Shi Yuan anser att dispositionen föreslår att man förstår placeringen av den "första motorn" av transport, måttligt avancerar, ytterligare frigör sinnet, främjar trafikutveckling för att ägna mer uppmärksamhet åt kvalitet och effektivitet, ägna mer uppmärksamhet åt integration och integration, ägna mer uppmärksamhet åt innovationsdriven transformation och spela en direkt roll i framtida trafikutveckling. effekt.

Enligt Jing Shiyuan, för närvarande har 600 km höghastighets magnetisk levitation tre utvecklingsriktningar: konstant magnetisk levitation, högtemperatur superledande magnetisk levitation och låg temperatur superledande magnetisk levitation. Japan, Tyskland, USA och Kina utvecklar aktivt och aktivt experimenterar. .

Bland dem har Tyskland en 500-kilometer normalmagnetisk upphängningstestlinje med en längd på 30 kilometer. 2015 nådde det japanska tåget “LO-serien” en toppfart på 603 km. För närvarande bygger landet en 505 kilometer lång designbaserad magnetisk levitation Shinkansen, som förväntas öppna från Tokyo till Nagoya 2027 (286 km). Det amerikanska företaget "Super High Speed ​​Speed ​​Rail" bygger också ett superledande magnetiskt levitationsprojekt.

"Kinas höghastighetsjärnväg är för närvarande världens ledande, men utländska länder studerar snabbare transportteknik. Vi kommer att falla bakom om vi inte utvecklas." Jing Shiyuan introducerade att Kinas första 30 kilometer långa magnetiska levitationslinje byggdes i Shanghai 2002, där ett avsnitt med den högsta hastigheten överskred 400 kilometer är introduktionen av tysk teknik. Med utvecklingen av magnetisk levitationsteknik i Kina har ett antal praktiska projekt byggts gradvis och för närvarande finns det minst tre 100 kilometer långa magnetiska levitationslinjer som byggs och håller på att byggas, vilket kompletterar stadstrafiken. Den 100 kilometer långa magnetiska levitationslinjen Changsha designad och konstruerad av Tie Siyuan öppnades 2016 och den 100 kilometer långa magnetiska levitationslinjen i Qingyuan, Guangdong, kan också vara öppen för trafik under året.

600 km klassisk magnetisk levitationstest nästa år

"Super höghastighetståg" kommer att tränga in i norr och söder

”När man initialt studerade byggandet av höghastighetsjärnväg trodde vissa att den faktiska efterfrågan inte var tillräckligt och ingen satt.

För närvarande, enligt den faktiska operationen, har kapaciteten för Peking-Shanghai och Peking-Guangzhou höghastighet varit bristfällig, och heltidsgraden har nått 82%, och kapaciteten är mycket snäv. Enligt Jing Shiyuan är höghastighetstågnivån i europeiska länder under 40% och i Japan cirka 50%. Fullräntan är för hög och passagerarna är trångt och passagerarnas komfort minskas.

"Vår höghastighetsjärnväg har en hög drifttäthet och transportbehovet kommer att bli högre i framtiden. Det finns begränsat utrymme för att öka antalet tåg per tidsenhet. För att förena denna motsägelse studerar vi att utöka höghastighetståget från 16 bilar till 17 bilar, Peking och Shanghai. Linjen har redan börjat experimentera. ”Jing Shiyuan sade att folkets efterfrågan på transport med högre hastighet kommer att bli mer och kraftigare, särskilt i de tätbefolkade och ekonomiskt utvecklade områdena i Pearl River Delta och Yangtze River Delta. Den 600 kilometer långa transporten med magnetisk levitation fyller klyftan mellan höghastighetsskenan och flygplanet från 400 km till 600 km / h. Passagerare från Peking till Shanghai, Wuhan till Guangzhou kan vara mer än en timme, vilket är bra för affärsmän.

Enligt Jing Shiyuan, lanserade Ministeriet för vetenskap och teknik ett speciellt projekt för det 600 kilometer långa maglev-tåget 2015. För närvarande har prototypen för denna klass byggts framgångsrikt och det experimentella fordonet kommer att vara off-line 2020 för att uppfylla kraven för drift på testlinjen. ”Forskning om magnetiska levitationsprojekt i olika regioner i landet pågår också.

Under andra hälften av förra året tog den kinesiska teknikhögskolan ledningen och järnvägsinstitutet och andra institutioner deltog i studiet av projektet för höghastighetsmagnetisk levitation i Dawan-distriktet i Guangzhou-Shenzhen-Hong Kong. Den preliminära rapporten om genomförbarhetsstudie är på väg att bildas. En rapport har bildats och en 600 kilometer lång planeringsstudie av magnetisk levitation från Hangzhou till Jinhua pågår också. "

Hubei 600 km Maglev Experimental Line

Eller öppet nästa år

Jing Shiyuan avslöjade att det förutom Shandong, Zhejiang och Guangzhou-Shenzhen-Hongwan District också finns en 600 kilometer lång höghastighets magnetisk levitationslinje i Hubei-provinsen.

"Den högtempererade superledande magnetiska levitationstekniken som vi studerar skiljer sig från annan normalt orienterad magnetisk levitation. Den här tekniken är bäst lämpad för höghastighetståg av vakuumledningar. Denna superledande teknikmotor genererar mindre värme, producerar mer dragkraft och har en snabbare hastighet. Upp till 1000 km. "Jing Shiyuan sade att denna högtemperatur superledande magnetiska levitationslinje kommer att landa i Xianning, Hubei, och sträva efter att påbörja byggandet nästa år, bygga en testlinje på mer än 200 kilometer och genomföra praktiska experiment på magnetisk levitation på 600 km till 1000 km. Hela det tekniska systemet verifieras och justeras.När operationen är mogen kommer den att sträcka sig till Wuhan och Guangzhou-Shenzhen hamn och kommer att ingå i den officiella komponenten i Peking-Guangzhou "Super High-Speed ​​Railway" -linjen.

"Nu, i tillståndet av höghastighetståg, kan Guangzhou vänner åka till Wuhan på fredag, spela på lördag och gå tillbaka på söndag. Detta var otänkbart tidigare. Efter att den snabba magnetiska levitationen är klar kommer den att bli snabbare och snabbare." Jing Shiyuan Det sägs att med tanke på kostnaden och den faktiska efterfrågan kan "superhöghastighetsskena" -linjen som använder höghastighets magnetisk levitationsteknik i framtiden byggas i vissa ekonomiskt utvecklade områden, såsom kanalen Beijing-Shanghai-Hangzhou och kanalen Beijing-Guangzhou-Shenzhen. Det kommer inte att vara som nu. Höghastighetsbanan rullas ut hela landet.

Reporter Shi Wei " mvh Ole

  • 9
  • 2

At det er en god ide, at lade et tog køre i en vacuum-tunnel er vel ret åbenlys, så jeg ved ikke lige, hvor de skulle ha' stjålet det koncept. Der står heller ikke noget om, at de har den nødvendige knowhow. Det er jo ikke bygget endnu.

  • 5
  • 1

tror ikke "tog i rør" er det de har mest i fokus (måske med for at journalister skriver om deres udvikling) - tror deres højhastigheds fokus er, at få deres 600 km/t magnettog til at køre - og så få det til at køre 650 - 700 senere.

  • 2
  • 0

Det er virkeligt opmuntrende at se hvor 'iderige' og teknologi smarte kineserne er med viden og knowhow, som i store træk er stjålet fra Vesten.

Ud over det som en del har påpeget med at det er købt & betalt så er der det lille issue at INGEN i Europa ville røre Transrapids teknologi da det krævede enorme summer at implementere og var ikke kompatibelt med std. jernbane... selv på strækninger som egentligt aldrig har kontakt med alm. jernbane (f. eks. metro) var man ikke interesseret i det. Transrapid kom på banen med maglev engang i 1960’erne eller 1970’erne og det eneste som blev bygget var en lukket teststrækning i Tyskland!

  • 9
  • 0

Hvordan er det så lige med tiden, som det tager at komme op på den hastighed og bremse ned igen? Og skal de have seler på undervejs?

Mellem 600 og 1000km/t giver 800km/t, hvilket giver omkring 2 timer og 45 minutter for at tilbagelægge 2.200km. Er der noget jeg har overset, eller bør jeg ikke lave hovedregning efter kl 18?

  • 4
  • 0

Det bliver interessant at se, hvorvidt det er muligt at bygge vakuumkamre i den skala, uden at risikere et lille hul kompromitterer hele systemet.

Hvad mener du præcist med "kompromitterer hele systemet"?

Er det det gode gamle rædselsscenarie med en trykbølge, der breder sig gennem røret med lydens hastighed og smadrer alt på sin vej?

Eller er det bare en konstatering af, at man ikke kan køre med fuld hastighed, hvis der er luft i røret?

Hvis der er tale om førstnævnte, kunne jeg godt tænke mig en indføring i fysikken bag det. Jeg er aldrig blevet helt overbevist om, at kontinuert luftindtrængning gennem et lille hul kan skabe en bølgefront med tilstrækkelig densitet til at indeholde nogen energi af betydning. (Medmindre der eksisterer et eller andet fænomen, der får den sidst indtrængte luft til at accelerere hurtigere end den først indtrængte luft, så al luft "indhenter hinanden" i samme punkt.)

I det mindste har de ikke samme problem med at skulle have dusinvis af airlocks ved hver station for at kunne have et rimeligt throughput.

Ikke forstået. Hvad er det, der adskiller denne bane fra enhver anden Hyperloop-lignende bane?

  • 10
  • 2

Man må håbe den nye linje bliver bedre. Maglev har en tendens til lavfrekvente rystelser som giver kvalme. Man bliver kun reddet af at turen er så kort.

  • 0
  • 0

Og hvorfor er Europa ikke på banen?

Europa vil ikke rigtigt noget rent udviklingsmæssigt længere. Vi vil bare sidden på en sten i skoven og kigge på frøerne og være klimavenlige. Verden kigger ikke længere til Europa, som er gået i stå rent økonomisk og som aldrig kan enes om noget som helst rent udenrigspolitisk.

Vi er overhalet af USA og Asien. Vi vil hverken have tog eller biler. En simpel plan om at nedbringe rejsetiden mellem Danmarks to største byer til 2 timer med tog, virker urealistisk, uoverskuelig og uoverkommelig, selv blandt ingeniører. Følg bare debatten. Det er altså en gennemsnitsfart på pinlige 150 km/t. De kinesiske visioner er mindst 4 gange større, jf. ovenstående.

  • 8
  • 6

Og hvorfor er Europa ikke på banen?

Europæiske jernbaneselskaber meldte sig ud (for længe siden) fordi systemet ikke kan gøres kompatibelt med stålskinner og stålhjul! ...og ingen nye turde satse på teknologien - og så dukkede kineserne op med masser af penge og lyst til at få noget high tech tog.

  • 4
  • 0

Moderne tog idag.

Re: " ..En simpel plan om at nedbringe rejsetiden mellem Danmarks to største byer til 2 timer med tog, virker urealistisk, uoverskuelig og uoverkommelig, selv blandt ingeniører. .. "

Tjo - og det bliver værre - i 2007 fremlagde Rambøll og Siemens en vision med magnettog mellem Århus og København på 40 minutter.

https://ing.dk/artikel/ramboll-og-siemens-...

I interessegruppen DSMG (Den Skandinaviske Magnettogs Gruppe) har vi forbedret og opitimeret magnettogslinjen mellem København og Århus - og vi tror rejsetiden kan blive mellem 30-35 minutter.

30-35 minutter med magnettog mellem København og Århus, vil tiltrække rigitgt mange rejsende, og dermed kan vi spare mange af Togfondens dyre dele.

Ministeren ved at magnettog vil kunne give store grønne fordele for Danmark - men det er polittisk svært at tale imod jernbane projekter, i en Regering som støttes af SF - som """ opfandt """ togfonden... ;-)

  • 4
  • 2

Vi vil bare sidden på en sten i skoven og kigge på frøerne og være klimavenlige.

Og flyve på ferie til middelhavet en gang om året.

De kinesiske visioner er mindst 4 gange større, jf. ovenstående.

Til forsvar så gør blandt andet afstandene en faktor her. Det er tankevækkende at kun Frankrig har udviklet et højhastighedstog.

Strækningen Paris Nice har en passende længde. OG der ligger ikke en masse større byer imellem som der skal gøres stop ved.

Tyskland har egentligt også afstandene, men hvilke byer skal man forbinde og stoppe i?

Det er derfor Europa skal se på det overordnet. Det første man burde se på er et højhastighedstog fra Frankfurt til Paris. Derfra kan man så tage TGV til middelhavet og videre derfra. Så har man også mulighed for at knytte det sammen med fly hvor man i dag ofte laver en bekostelig mellemlanding i netop Frankfurt.

  • 0
  • 0

At "finde på" at et tog i vakuum, suspenderet i et magnefelt, kan køre sindsygt hurtigt kræver ikke mere end en mat/fys studentereksamen.

Det er en alm transportmetode i sci-fi litteraturen. F.eks. forgår alle transporter imellem storbyer i "Nights Dawn" triologien fra '96 på den måde. Det har igennem lang tid irriteret mig at Elon Musk (ufrivilligt?) er udskreget som opfinder af hyper-loop - det er en meget gammel ide.

  • 2
  • 0

Det har igennem lang tid irriteret mig at Elon Musk (ufrivilligt?) er udskreget som opfinder af hyper-loop - det er en meget gammel ide.

Jeg er sikker på, Illustreret Videnskab havde mere end én artikel om "Fremtidens tog", tilbage i 80'erne. Herunder tog i et verdensomspændende net af vakuumrør. - Faktisk mener jeg de omtalte hastigheder så høje, at jeg folkeskoleregnede ud, at passagererne ville blive udsat for negative G-kræfter.

  • 1
  • 0

Hvordan ser CO2 regnskabet ud for sådan et tog. Og hvorfor er Europa ikke på banen?

Det regner og jeg har ikke andet at lave så lad mig opstille en regnemodel for CO2 for en passager som funktion af hastighed. Et expresss tog transporterer ikke over 3 personer per tog meter.Hver meter tog giver luftmodstand som 0.15 kvadratmeter plade på tværs. De 0.05m2 skal ganges med en halv rho hastighed i tredje og giver effekten i Watt. Hvad skal vi tage som eksempel?

  • 0
  • 5

lidt andet.

".. conducting a feasibility study for a sprawling new network stretching from Guangzhou to Beijing on which trains could travel at between 600km/h and 1,000km/h – if the concept of maglev trains swinging inside a vacuum tube can be put into practice. .. "

tja - det stod der ikke i artiklen

" .. Kina planlægger en ny maglev-rute på 2.200 kilometer mellem byerne Beijing og Guangzhou, hvor magnettoge skal kunne køre op til 1.000 kilometer i timen.

Af Louise Holst Andersen 8. okt 2019 kl. 12:0024

Toghastigheder, der kan konkurrere med fly, kan være på vej i Kina. Landet satser på magnettog, som skal transportere passagerer på tværs af landet med hastigheder mellem 600 og 1.000 kilometer i timen.

.. "

  • 1
  • 0

Citat " .. Løsningen hedder vakuumtunneler .. "

Nej - Kina satser på 400 og 600 km/t maglev på nationalt niveau og 100 - 200 km/t maglev på provins niveau.

Det nationale fremgår af den transport strategi oversigt for Kina, som jeg har sendt til redaktionen på Ingeniøren ( for mange dage siden ) - Men Ingeniøren har ikke fundet Kinas udvikling relevant for læserne på Ingeniøren.

  • 1
  • 2

Tesla CEO Elon Musk

Citat: " .. "Many foreign technology suppliers are focusing on maglev trains and some are trying to offer new maglev plans for Shanghai," he said.

Even Tesla CEO Elon Musk has shown great interest in providing a plan for an underground maglev route in Shanghai when the company signed a cooperation memorandum on the Tesla Shanghai Gigafactory with the Shanghai government last year, .. "

Kilde: https://www.chinadaily.com.cn/a/201903/14/...

  • 0
  • 2

Jeg synes du skylder alle at nævne, at det tog du linker til ikke er et tog. Det er en model i skala 1:1, ligesom alle de bud vi har set på Hyperloop-kapsler til passagerer indtil videre.

Der findes to "rigtige" højhastighedsmaglev i verden lige nu. Det ene er tysk og kører op til 431 km/t i Shanghai, det andet er japansk og kører op til 500 km/t i Yamanashi(i test, men med passagerer).

Intet andet moderne system er indtil videre testet i fuld skala.

  • 9
  • 1

"Prototypen" af 600 km/t Magnettoget er oplyst at skulle testkøre på en 5 km lang bane (Måske en 50 km) "ved fabrikken" her i 2020.

https://amp.scmp.com/news/hong-kong/transp...

Måske har Corona forsinket dem lidt, men jeg tror det egentligt ikke, da nyheden om at de forlaenger banen i Shanghai, kunne indikere, at deres nye "600 km/t prototype" bruger sammen ""teknik"", som det Transrapid tog der idag kører i Shanghai.

Corona har aflyst den "2020 Maglev" verdens konference som skulle have vaeret i Kina senere i år. Konferencen, som istedet kommer i 2021, bliver nok et udstillingsvindue for alle de nye magnettog som Kina har udviklet i de senere år.

Efter forlydne, er også Max Bögl's lav hastigheds magnettog og nye banedesign, i testfase i Kina iøjeblikket.

De nye kinesiske standarder for Maglev findes at købe på nettet.

Så SUM... udvikling går hurtigt i Kina, hvilket også ses af de banelinjer som artiklen fra nyteknik lister nederst.

  • 1
  • 6

"Prototypen" af 600 km/t Magnettoget er oplyst at skulle testkøre på en 5 km lang bane (Måske en 50 km) "ved fabrikken" her i 2020.

De nye kinesiske standarder for Maglev findes at købe på nettet.

Så SUM... udvikling går hurtigt i Kina, hvilket også ses af de banelinjer som artiklen fra nyteknik lister nederst.

Ja det tror da pokker, hvis de sælger produkter der slet ikke er testet!

Hvis de får en prototype ud at køre på en testbane i lav fart i år, er de altså ligeså langt som Hyperloop. Eller tyskerne og japanerne i starten af 70'erne. Det jeg stiller mig tvivlende overfor, er:

  1. At de skulle kunne udvikle et maglev-tog fra bunden på så kort tid, som kan køre hurtigere end noget der nogensinde er testet i virkeligheden. De kinesiske tog er ganske vidst de hurtigste i verden lige nu, men det er ikke tale om nogen egentlige kvantespring i teknologi. Kina har bare et terræn i den nordøstlige del af landet der er velegnet til højhastighedstog, og en lovgivning der gør det nemt at overføre den ideelle rute man har tegnet på kortet til virkeligheden. Stjøgener er ikke noget man er voldsomt optaget af, AFAIK. Sjovt nok er det netop i det område, deres tog kan outperforme resten af verden. Andre steder i landet er deres topfart ret standard. Der er det de store afstande, der giver imponerende gennemsnitshastigheder.
  2. At de allerede nu er stensikre på, at ideen om tog i vakuumrør rent faktisk kan fungere i praksis. Det er som sagt samme problem, jeg har med Hyperloop.
  • 2
  • 2

At de skulle kunne udvikle et maglev-tog fra bunden på så kort tid, som kan køre hurtigere end noget der nogensinde er testet i virkeligheden

Kineserne har i mange år haft en kort testbane ved et universitet i Shanghai, hvor de har kørt langsom test med et "look alike" ""hjemme bygget"" (Transrapid 8. generation) højhastigheds magnettog. I den proces har de oparbejdet grund viden - de nok anvender idag.

Deres nye strømlignede blå 600 km/t Magnettog, bygger " nok " på opdateret og moderne elementer meget lignende Transrapid 8-9. generation. Det er svaert at få data om deres nye blå tog, som nok vil få en drift fart på 550 km/t. Teknisk vurderer jeg at deres nye og opdaterede magnettog (det blå) vil kunne nå tophastigheter over 650 km/t - Måske helt op til 700 km/t. (jeg tror kineserne går efter at få verdensrekorden for hurtigste tog - og de vil beholde den, - skulle det japanske magnettog komme op over 601 km/t)

501 km/t var højeste testfart på den nuvaerende bane i Shanghai, hvor tog idag kører 431 km/t, med passagere hver dag. Kineserne har laert magnettogs teknikken ! - og nu kommer test af egen tog og bane produktion - og så kommer 4-5 tusinde km højhastigheds magnetbaner. (se data oversigt i nyteknik artiklen)

I Kina kan myndigheder bygge infrastruktur meget hurtigt - og de element opbyggede magnettogs baner, - vil kunne bygges yderliger hurtigere, end verden har set det kinesiske HSR net udvikle sig.

Denne hastige togudvikling vil betyde at Kina vil begynde at eksportere tog og baner, når de har fået et stort hjemmemarked at støtte teknikken på. Skal EU og DK / Norden have en chance for at få en magnettogssektor, så er det nødvendigt at vi fordomsfrit vurderer og analyser magnettogsmuligheder ved de store projekter som Kattegat, HH, Øresundsmetro, Femern...

Rambøll og Siemens har lavet nogle basis magnettogsanalyser vedr. Kattegat, (og vi i DSMG har lavet alt helt nyt - for hele Skandinavien) - MEN, uden støtte fra EU og/eller Regeringerne i de nordisk lande, så får vi ikke en højhastigheds magnettogssektor i Europa/Norden. (DSMG = Den Skandinaviske Magnettogs Gruppe - hvor jeg er i styregruppen )

  • 0
  • 5

Men i modsætning til andre, er de helt åbne omkring det. Det ville åbenbart finansiere hele projected fra syd til nord at sælge et par tegninger ( de giver dem måske væk), kan jeg forstå du mener. I øvrigt mangler Kina ikke penge eller arbejdskraft. Det at mange penge og mod er et Europæisk fenomen.

Vores modeller for beregning af tilbagebetalingstid for linjer i Norden - indikerer at det er en rigtig god investering at bygge højhastigheds magnettogsbaner. (det er bla. de lave driftsomkostninger som giver fordele) De kinesiske linjer vurderer jeg også vil blive gode investeringer, som løbende bliver bedre, når de får linket linjerne sammen.

  • 0
  • 5

Deres nye strømlignede blå 600 km/t Magnettog, bygger " nok " på opdateret og moderne elementer meget lignende Transrapid 8-9. generation. Det er svaert at få data om deres nye blå tog, som nok vil få en drift fart på 550 km/t. Teknisk vurderer jeg at deres nye og opdaterede magnettog (det blå) vil kunne nå tophastigheter over 650 km/t - Måske helt op til 700 km/t. (

Jamen så vurderer jeg teknisk, at det japanske tog kan køre helt op til 701km/t. Hurtigere end de målte 603 kan det helt sikkert køre, testbanen er bare for kort til, at det er forsvarligt. Så der er grund til at tro det kan gå hurtigere, omend jeg synes det er lidt tosset at begynde at gætte. Især når der er tale om et tog, du selv indrømmer det er umuligt at få nogen tekniske detaljer om.

jeg tror kineserne går efter at få verdensrekorden for hurtigste tog - og de vil beholde den, - skulle det japanske magnettog komme op over 601 km/t)

...det har det allerede været? Det har verdensrekorden på 603 km/t med passagerer.

Er det rekorder, eller regulær drift du taler om?

  • 4
  • 0

Jamen så vurderer jeg teknisk, at det japanske tog kan køre helt op til 701km/t.

Rent teknisk så er Japanske tog en dårligere løsning end den Kinesiske model ( som er en videreudvikling af den tyske) . Det er sandsynligt at det i den sidste ende betyder en lavere hastighed. Desuden så ville jeg aldrig nogensinde købe noget Japansk .

Vi har helt sikkert et behov for hurtigere tog som bruger strøm og erstatter fly. Måske kan vi få det til at ske Ole

  • 1
  • 5

Er du ikke rar at argumentere for det, Jens?

Jeg tror der menes at det japanske magnettog er special udviklet til tunnel og jordskaelv - hvilket vi ikke har behov for.

Desværre for Japan, tror jeg ingen vil købe deres system, Jo tydeligere det bliver for alle, at det tysk/kinesiske koncept bliver verdens standard.

Japan's salgs forsøg til Trump - - "Despite Japanese PM's pitch, D.C.-to-NYC maglev would be a heavy lift"https://www.politico.com/story/2017/02/was...

"I’m sure you would appreciate the speed, the comfort and safety with the latest maglev technology — from Washington, D.C., to New York where Trump Tower exists," Abe said, noting that the trek would take only an hour — an eye-catching promise, " - - er også interessant i denne sammenhæng.

Som vi laeser sektoren er også Korea's 550 km/t maglev systems udvikling stoppet. Korea prøver at saelge løsninger med deres langsomme maglev system.

NB ( 601 skulle have vaeret 603 i tidligere opslag)

  • 0
  • 4

Er du ikke rar at argumentere for det, Jens?

Jeg kan referere til mine 3 år i Tokyo som GM som delvist bestod i at mægle mellem japanske fabrikanter og en fremmet stat. Jeg kan referere til de mange gange Japanske fabrikanter har talt usandheder om deres økonomi. Der er en udpræget tildens til at japanere ikke er gode til engelsk med mindre det er til egen fordel, så kan de pludseligt. Grundlæggende er de det eneste folk som synes at deres honne intet har at gøre med deres fasade (tatemai) , tænk hvalfangst. Jeg kunne nok skrive en bog om emnet men det er der sikkert mange som kan. Men lad os ikke glemme Fukoshima som er et glimrende eksempel på Japansk korruption.

  • 0
  • 4

Rent teknisk så er Japanske tog en dårligere løsning end den Kinesiske model ( som er en videreudvikling af den tyske) . Det er sandsynligt at det i den sidste ende betyder en lavere hastighed. Desuden så ville jeg aldrig nogensinde købe noget Japansk .

Hvordan er de teknisk dårligere helt præcist? Teknologien er anderledes, ja, men der er så vidt jeg ved fordele og ulemper ved begge. Den japanske teknologi skulle være mere sikker ved nedbrud, da den er selv-stabiliserende, i modsætning til den tyske som grundlæggende er ustabil, hvillket der konstant skal kompenseres for.

Tilgengæld kan de japanske tog kun levitere vede relativt høje hastigheder, og udsender et kraftigt magnetfelt, hvilket giver behov for en "boarding bridge".

Om en af dem er decideret overlegen synes jeg er svært at sige lige nu.

Jeg kan referere til mine 3 år i Tokyo som GM som delvist bestod i at mægle mellem japanske fabrikanter og en fremmet stat. Jeg kan referere til de mange gange Japanske fabrikanter har talt usandheder om deres økonomi. Der er en udpræget tildens til at japanere ikke er gode til engelsk med mindre det er til egen fordel, så kan de pludseligt. Grundlæggende er de det eneste folk som synes at deres honne intet har at gøre med deres fasade (tatemai) , tænk hvalfangst. Jeg kunne nok skrive en bog om emnet men det er der sikkert mange som kan. Men lad os ikke glemme Fukoshima som er et glimrende eksempel på Japansk korruption.

Du er tydeligvis helt ufarvet af dårlige personlige oplevelser i en udlændingeboble i Tokyo, og jeg vil derfor tage din mening om emnet alvorligt i fremtiden. Især når du efter kun 3 år i Tokyo har lært hvordan man staver til Fukushima. Held og lykke med kineserne. De har ikke ry for at snyde nogen jo, i modsætning til japanerne... >.>

  • 2
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten