Kinesisk havn skal styres af autonome lastbiler og kraner

Sådan ser TuSimples førerløse 'havne-traktorer' ud. Oppe i toppen af lastbilens front kan man skimte de 10 kameraer. Illustration: TuSimple

Automation overtager gradvis stadig flere opgaver på arbejdspladser, der kræver mange hænder. Det gælder også i containerhavne.

I Europa har Rotterdam Havn en særlig terminal, hvor førerløse kraner løfter containere fra borde og om bord. Flere havne bruger også førerløse lastbiler, der kører i faste ruter markeret med magneter eller sensorer indbygget i asfalten.

Men nu rykker automation måske for alvor ind i havnene, for inden årets udgang vil containerhavnen i Caofeidian i det nordøstlige Kina som den første havn i verden have en flåde af 20 førerløse lastbiler, der selv navigerer. Ligesom kranerne, der løfter containerne af og på vil være autonome. Og både kraner og lastbiler vil være forbundet i et centralt system, der koordinerer bevægelserne, skriver New Scientist.

Tester fem selvkørende lastbiler

Det er en kinesisk start-up TuSimple med hovedkvarter i Beijing, der står bag teknologien.

Læs også: Uber skar voldsomt ned på lidarsensorer to år før dødeligt uheld

Og lige nu tester man systemet i havneterminalen ved hjælp af fem autonome lastbiler, der kører rundt med containere, mens en fører bag rettet er klar til at gribe ind, hvis navigationen fejler.

Robotterne skal kunne håndtere 300.000 skibscontainere om året for at hamle op med den nuværende præstation, som menneskehænder klarer.

Prisen har hæmmet omlægningen

Netop havne er i princippet helt ideelle til førerløse køretøjer, eftersom navigationen er relativ enkel, og området afspærret for fodgængere og andre køretøjer.

Læs også: Dansk mobil-robot solgt for 1,7 milliarder kroner

Men ifølge New Scientist er det omkostningerne ved omlægning af driften til et selvkørende system, der holder havne tilbage. Både lastbiler og terminaler skal opgraderes med dyrt udstyr, så terminalerne skal ofte være lukket i ugevis.

TuSimple har sammen med selskabet Nvidia, der er blandt verdens førende inden for Visuel computerteknologi, dog tilsyneladende fundet en måde, der gør det billigere.

Hvor førerløse lastbiler normalt vil koste op imod 700.000 dollars stykket, kan TuSimple ændre en standardlastbil til 50.000 dollars til en selvkørende model med 10 kameraer, tre radarer, GPS og computerprocessorer, der bearbejder data og trafiksituationen, for bare 20.000 dollars.

Tusimples førerløse havnetraktor flytter containere på kajen. Illustration: TuSimple

Tager konkurrencen op i USA

TuSimple blev etableret i 2015, og selv om markedet for selvkørende lastbiler er enormt i Kina, der populært sagt bliver kaldt hele verdens fabrik på grund den omfattende vareproduktion, kigger TuSimple også mod markedet i USA.

Læs også: Tung transport: Norske brintlastbiler på vej og Tesla ruller med gods

Bloomberg skrev i september 2017, at TuSimple udover en test af selvkørende lastbiler i Shanghai også planlægger at teste en flåde af autonome lastbiler i Arizona i USA.

På den måde træder TuSimple ind i konkurrencen med Uber Technologies Inc., Alphabet Inc’s. Waymo (der er en udløber af Googles selvkørende biler-projekt) samt Tesla om at transformere måden, som varer i fremtiden bliver leveret på.

I januar præsenterede TuSimple teknologien på den store teknologimesse CES i Nevada i USA. Se mere i videoen herunder.