Kinesisk Fisker Karma skal konkurrere med Tesla

Lu Guanqiu vil konkurrere med Elon Musk. Det gjorde han klart 17. maj, da han erklærede, at produktionen af Fisker Karma skal genoptages.

Igennem sin virksomhed Wanxiang Group købte han tidligere på året resterne efter det kulsejlede bilprojekt for næsen af Hybrid Tech Holdings LLC fra Hongkong. Prisen var 149,2 mio. dollars eller 820 mio. kroner. For det fik han en gammel GM-fabrik og et design, som måske har vakt opsigt, men ikke solgt særlig mange biler.

Men det skal være slut nu:

»Jeg vil putte hver eneste cent, Wanxiang tjener, i produktionen af elektriske biler. Jeg vil bruge så mange penge, der er brug for, indtil det bliver en succes, eller Wanxiang går konkurs,« sagde han efterfølgende til onlinemagasinet Drive.

Læs også: Resterne af Fiskers hybrideventyr solgt til kinesisk reservedelsvirksomhed

Første skridt er altså at starte en produktion i USA og efterfølgende begynde produktionen i Kina. Første del af den plan kan vise sig særdeles vanskelig, da Fisker, på trods af indkøbet af en nedlagt GM-fabrik, aldrig nåede at producere en eneste Karma på amerikansk jord. Bilen blev i alle sine leveår produceret i Finland.

At opstarte en produktion i Kina kan måske vise sig at være mindre kompliceret for Tesla. Det kræver naturligvis produktionsudstyr, men også en licens. Den har Wanxiang måske lettere ved at få fat i, da virksomheden allerede i dag er Kinas største producent af reservedele til biler.

Der er ikke sat en dato på, hvornår den første kinesiske Fisker Karma ruller ud fra samlebåndet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

ham Wanxiang må da gerne placere en lille fabrik i Danmark efter samme princip mht. finansiering.

  • 0
  • 0

Jeg tror, at man har set helt galt med konceptet for Fisker Karma.

Når folk synes at det er fedt at eje en Tesla, så er det fordi at den er rent elektrisk. Den er kompromisløs, og det har man råd til når man bygger en luksusbil, hvor prisen for selv den helt store batteripakke ikke spiller nogen videre rolle.

Hvis man har råd, hvad fedt er der så ved at bruge penge på at købe en bil, der er næsten det der er fremtiden! Nej, så vil man sgu ha' den rene vare, og mærke suset ved at eje en del af fremtiden.

Jeg er bange for at Lu Guanqiu kan putte lige så mange penge ind i det hybrideventyr det skal være, uden at det nogen sinde bliver en succes.

  • 2
  • 1

Måske har han planer om lige net at lave en ren elbil? Det står direkte i artiklen: »Jeg vil putte hver eneste cent, Wanxiang tjener, i produktionen af elektriske biler. Jeg vil bruge så mange penge, der er brug for, indtil det bliver en succes, eller Wanxiang går konkurs,«

Og da han direkte nævner Tesla som den primære konkurrent, så anser jeg det da ikke for at være usandsynligt.

Tesla er dog langt foran, bla. med deres super charger netværk (de første 2 er nu åbnet i DK) og den planlagte batterifabrik. Derudover er de på vej med en model X og næste generation af Tesla model S cirka 3 år væk (hvis ellers jeg har forstået deres Twitter udmeldinger korrekt). Personligt synes jeg heller ikke det er optimalt med en masse "Tesla only" ladestationer men det er i høj grad "early days".

  • 0
  • 0

Tesla har klaret sig godt i medierne og med hensyn til aktiekursen og er et meget vellykket teknisk projekt. Det er 3 vigtige plus point. Hvordan har Tesla så klaret sig kommercielt ? Det er en helt anden snak. Jeg mener at Tesla i hele sin historie kun har leveret overskud i eet eneste kvartal. Måske var det både det første - det sidste og det eneste overskud vi ser fra Tesla nogensinde? Fisker ER gået konkurs én gang. Tesla går formentlig konkurs inden 5 år. Fisker ver. 2. Bliver den en kommerciel succes - det er der en meget lille sandsynlighed for. Better Place og mange andre tilsvarende projekter har vist at overlevelseschancerne er meget små. Giv mig ikke "Thumbs Down". Forklar i stedet for i debatten HVORFOR Tesla og Fisker (2) bliver KOMMERCIELLE succeser!

  • 0
  • 4

Giv mig ikke "Thumbs Down". Forklar i stedet for i debatten HVORFOR Tesla og Fisker (2) bliver KOMMERCIELLE succeser!

Med dette krav til andre, så var det måske bedst at du først startede med at forklare, hvorfor du mener at Tesla vil blive en økonomisk fiasko.

En stadigt større del af nybilssalget vil gå over til elbiler, så nogen kommer altså til at fremstille dem og tjene penge på det. Altså må det være fordi du mener at Tesla ikke kan klare sig i konkurrencen med de etablerede store bilproducenter, når deres elbilsprogram først kommer op i omdrejninger. Eller hvad?

  • 5
  • 0

Kommentar til Jens Olsen Et firma skal tjene penge for at overleve. Tesla tjener ikke penge på bundlinjen. Tesla har derimod en stor gæld. Fremover har Tesla gigantiske udgifter til at opbygge infrastruktur - Derfor tror jeg at Tesla en dag går konkurs. En høj aktiekurs og et positivt image er ikke noget som kan forhindre en konkurs.

  • 0
  • 4

Et firma skal tjene penge for at overleve. Tesla tjener ikke penge på bundlinjen. Tesla har derimod en stor gæld. Fremover har Tesla gigantiske udgifter til at opbygge infrastruktur - Derfor tror jeg at Tesla en dag går konkurs.

Så jeg skal altså forstå det sådan, at du mener, at Tesla ikke har den nødvendige likviditet til at udvikle det nødvendige produktions-og distributionsapparat, og at de mange elbiler der vil blive solgt i 2020, derfor vil komme fra de idag store bilfabrikanter?

  • 2
  • 0

Kommentar til Jens Olsen Ja Tesla vil løbe tør for penge inden 2020. Det samme skete for øvrigt også for Better Place. Det vil starte med at aktiekursen for Tesla indenfor et par år falder med over 90 %. Herefter vil hypen omkring Tesla lægge sig og Tesla vil ikke kunne trække flere penge op af investorernes lommer. Herefter vil Tesla komme i alvorlige financielle problemer. Herefter vil et andet firma opkøbe resterne af Tesla - ligesom det skete med Better Place og med Fisker. Tror jeg !

  • 0
  • 4

Det kommer jo an på om de ikke kan levere det de lover med Model X, Bluestar, batterifabrikken og deres nyligt annoncerede initiativ med stationære batterier til husholdning og virksomheder.

Indtil videre har de jo leveret til nogle yderst tilfredse ejere, der gladeligt reklamerer for bilerne, og det er faktisk den eneste marketing de bruger.

Desuden er de i gæld, fordi de udvikler nye biler, og det koster penge, og jeg ved at de kære analytikere har spundet det som noget skidt.

  • 1
  • 0

a Tesla vil løbe tør for penge inden 2020. Det samme skete for øvrigt også for Better Place.

Sådan noget sludder.. man kan ikke sammenligne Better Place med Tesla..

Better Place havde bare en dårlig forretningsmodel. De solgte strøm og batteriskifte, men deres kundebase var alt for lille og deres infrastruktur var alt for dyr.

Tesla derimod har en meget sundere forretningsmodel, hvor de sælger en varer der er stor efterspørgsel efter, på trods af den dyre pris. De solgt over 21.000 biler sidste år og tjener penge på hver bil. Der er ved at øge produktionen og regner med at sælge omkring 35.000 biler i år. Næste år kommer de så med Model X og vil formentligt sælge endnu flere biler.

Og jeg ved ikke hvilken gæld det er i snakker om, så vidt jeg ved har de ingen nævneværdig gæld. De havde et stor lån fra staten, men det er tilbagebetalt (lang tid før tid). Der er selvfølgelig en masse investorer der har penge i firma'et, men det er jo ikke gæld. De har ikke overskud fordi de investere alle midler i infrastruktur (SuperChargers, ServiceCentre og showrooms) og deres gigafactory (batterifabrik), så de er klar til at kunne producere og sælge et større antal elbiler til en lavere pris.

  • 4
  • 0

Tesla derimod har en meget sundere forretningsmodel

Ja, ligesom Apple computere har de et eksklusivt produkt, som folk gerne betaler en høj pris for. Det giver dem indtægter nok til at udvikle en billigere model, som kan sælge i endnu større antal. De gjorde dette med deres Roadster som blev efterfulgt at Model S, og deres Model X er næste skridt.

Den største risiko for Tesla Motors mener jeg er på hjemmemarkedet, hvor alt for mange der tjener penge på de traditionelle biler prøver at holde Tesla ude af markedet - f.eks. med deres forfærdelige love om at en bilproducent ikke må sælge direkte til kunden, men at der skal en forhandler ind som fordyrende mellemled. (Længe leve det fri marked?!).

  • 4
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten