Kinesernes ambition om fem millioner elbiler krakelerer

Kinas planer for salget af elbiler vil langtfra blive opfyldt, lyder vurderingen fra Bloomberg. Tre afgørende faktorer halter, og der er lang vej til fem millioner solgte elbiler frem til 2020.

Kinas udviklingsplan for bilindustrien for 2012-2020 vil ikke blive opfyldt. I bedste fald når salget af elbiler en femtedel af det forventede, konkluderer nyhedsbureauet Bloombergs afdeling New Energy Finance i en ny rapport.

Kinas officielle mål er, at der skal 500.000 elektriske køretøjer på de kinesiske landeveje frem til 2015, og frem til 2020 skal det tal stige til fem millioner.

De mål når kineserne langtfra, vurderer Bloomberg. Faktisk skønner nyhedsbureauet, at der kun vil blive solgt 343.000 elektriske køretøjer frem til 2015 og optimistisk set lidt over en million frem til år 2020. Får Bloomberg ret, vil Kina altså kun nå 20 procent af målet for 2020.

Sådan så den kinesiske BYD elbil e6 ud, efter at den var brudt i brand på grund af et uheld. Den slags uheld er med til at skræmme kineserne fra at købe elbiler.

Læs også: Kinas regering reagerer offensivt på elbilfiasko

Den kinesiske regering støtter allerede køb af elektriske biler finansielt med en af de mest lukrative ordninger i verden. Alligevel måler salget over to år kun 13.000 solgte elektriske køretøjer, inklusive elektriske biler, busser og offentlige køretøjer.

Tre grunde til at det er svært

Trods tilskud er det stadig dyrt for kineserne at vælge at købe en elbil. Hertil kommer manglende infrastruktur til opladning samt ulykker, som der er sket flere af. Blandt andet brød en elektrisk taxa af det kinesiske mærke BYD i brand efter at have været involveret i et uheld i sommer.
En anden taxa af det ligelededes kinesiske mærke Zotye er også brændt. Det viste sig efterfølgende, at branden skyldtes en kortslutning i et lækkende batteri.

Læs også: Ambitiøs kinesisk elbil dumper til amerikansk crashtest

Bloomberg vurderer også, at manglen på større modellanceringer blandt elbiler spiller ind. Det skyldes sandsynligvis, at producenterne og de store kunder har ventet på den kinesiske udviklingsplan, som udkom i juli i år. Ved at vente med store lanceringer har de sikret sig ikke at risikere at investere i forkert teknologi i forhold til den offentlige støtte.

Den sidste afgørende grund til, at bilindustrien og elbilsalget ikke går som planlagt og ikke vil nå målene, er mangel på teknisk ekspertise. Det anser Bloomberg for at være et vigtigt og langsigtet problem. Kineserne mangler den tekniske viden til at producere konkurrencedygtige og sikre almene elektriske passagerbiler.

Læs også: Kina solgte 8.159 el- og hybridbiler sidste år

Det tager tid at opbygge den ekspertise, der skal til. Den administrerende direktør for Bloomberg New Energy Finance siger i en pressemeddelelse:

»Chancerne for, at Kina går enegang på elbilmarkedet og overhaler verdens store bilproducenter, ser meget små ud.«

Dokumentation

Bloomberg New Energy Finance

Kommentarer (2)

Ja, næsten alle bilproducenter har opgivet batteri bilen og fokucerer på opladningshybrid, fuel cell og lign teknologier.
Den rene elbil har ikke en fremtid før der kommer ny og bedre batteri teknologi...måske bliver det først i 2025 eller 30 oplyser Toyota som også har opgivet udviklingen af bilen der kun har batterier som eneste energikilde.

  • 0
  • 0

Kineserne lover med deres BYD elbiler lang rækkevidde, nyeste batteri teknologier og i det hele taget billige biler!

MEN kvaliteten er KINESISK.... og dermed usælgelig i Europa. Alene crash tests af Kinesisk producerede biler, er mere ned nok til at skræmme alt og alle langt langt væk.

Så der er mere end nok for kineserne, før de bare kommer i nabolaget af den standard vi er vant til i Europa og resten af den civiliserede verden.

  • 0
  • 0