Kinesere søsætter elektrisk fragtskib
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kinesere søsætter elektrisk fragtskib

Foto: China News/Youtube

Både Danmark, Sverige, Norge og Finland er i gang med at introducere elektriske færger. På trods af store investeringer er der fordele i form af lavere driftsomkostninger og bedre miljø i og omkring færgen.

Nu har et kinesisk rederi i Guangzhou søsat et elektrisk fragtskib. Det er 70,5 meter langt og har en lastkapacitet på 2.000 ton. Ifølge det kinesiske medie Chinanews.com, skal skibet sejle med kul på perlefloden mellem to skibsværfter.

Læs også: Elektriske færger indtager Finland

Fremdriften sker via to propeller, der hver bliver drevet af en elmotor på 160 kW.

Batterier og superkapacitorer

Energilageret består både af lithiumionbatterier og superkapacitorer, som tilsammen kan lagre 2.400 kWh. Den samlede vægt af batterierne er på 26 ton og som China News selv skriver, så svarer det cirka til kapaciteten i 40 elbiler.

Det skulle være nok til 80 km sejlads med en hastighed på 12,8 km/t. Der vil være opladestationer ved hver “endestation”. Det tager to timer at oplade batterierne.

Læs også: Derfor trækker det ud med den nye elektriske færge til Ærø

Producenten har taget patent på flere af de tekniske løsninger og siger, at skibet vil blive brugt som model for flere kommende elektriske skibe, herunder passagerskibe.

Kan det ikke betale sig at "overplastre" mest muligt med solceller? Og måske ovenikøbet slæbe en flydende platform med paneler (hastigheden er jo minimal)?

  • 1
  • 4

Så vidt jeg kan regne ud, taler vi omkring 400 kW. Gode solceller ligger på maks 200 w/m2 - det giver 2000 m2 ideelt anbragte ideelle solceller - det er alligevel en del ;o)

At slæbe en "pram" med celler komplicerer havnemanøvrer.

Hvis skibet er til transport af kul, kan man nok også forestille sig, at cellerne kunne blive ret ineffektive af støvet.

Men bottom line er, at så længe den ønskede rækkevidde kun stiller krav om 2.4 MWh batteri, er det meget mere fleksibelt at bruge dem, og så lade med den el, der er tilgængelig ved destinationerne - og denne kan jo udmærket komme fra solceller (anbragt på land) :o)

mvh Flemming

  • 6
  • 1