Kinesere søsætter elektrisk fragtskib
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Kinesere søsætter elektrisk fragtskib

Illustration: China News/Youtube

Både Danmark, Sverige, Norge og Finland er i gang med at introducere elektriske færger. På trods af store investeringer er der fordele i form af lavere driftsomkostninger og bedre miljø i og omkring færgen.

Nu har et kinesisk rederi i Guangzhou søsat et elektrisk fragtskib. Det er 70,5 meter langt og har en lastkapacitet på 2.000 ton. Ifølge det kinesiske medie Chinanews.com, skal skibet sejle med kul på perlefloden mellem to skibsværfter.

Læs også: Elektriske færger indtager Finland

Fremdriften sker via to propeller, der hver bliver drevet af en elmotor på 160 kW.

Batterier og superkapacitorer

Energilageret består både af lithiumionbatterier og superkapacitorer, som tilsammen kan lagre 2.400 kWh. Den samlede vægt af batterierne er på 26 ton og som China News selv skriver, så svarer det cirka til kapaciteten i 40 elbiler.

Det skulle være nok til 80 km sejlads med en hastighed på 12,8 km/t. Der vil være opladestationer ved hver “endestation”. Det tager to timer at oplade batterierne.

Læs også: Derfor trækker det ud med den nye elektriske færge til Ærø

Producenten har taget patent på flere af de tekniske løsninger og siger, at skibet vil blive brugt som model for flere kommende elektriske skibe, herunder passagerskibe.

Kan det ikke betale sig at "overplastre" mest muligt med solceller? Og måske ovenikøbet slæbe en flydende platform med paneler (hastigheden er jo minimal)?

  • 1
  • 4

Så vidt jeg kan regne ud, taler vi omkring 400 kW. Gode solceller ligger på maks 200 w/m2 - det giver 2000 m2 ideelt anbragte ideelle solceller - det er alligevel en del ;o)

At slæbe en "pram" med celler komplicerer havnemanøvrer.

Hvis skibet er til transport af kul, kan man nok også forestille sig, at cellerne kunne blive ret ineffektive af støvet.

Men bottom line er, at så længe den ønskede rækkevidde kun stiller krav om 2.4 MWh batteri, er det meget mere fleksibelt at bruge dem, og så lade med den el, der er tilgængelig ved destinationerne - og denne kan jo udmærket komme fra solceller (anbragt på land) :o)

mvh Flemming

  • 6
  • 1

Kan det ikke betale sig at "overplastre" mest muligt med solceller?

At beklæde den med solpaneler er et kompromis af funktionaliteten til at laste og broen men det kunne løses. Ellers er jeg også med på at se om solpaneler på toppen kunne drive den i kombination med en gas turbine der evt kører på grøn hydrogen hvis der er for lidt lys.
De 320kW kan jo ca drives af en lastbilmotor.

Men den bedste løsning var jo at prammen slet ikke fandtes.

  • 0
  • 4

og denne kan jo udmærket komme fra solceller (anbragt på land) :o)


Ja, hvis skibet ligger i floden under lastning og losning, kan man også lade med skibsskruen drevet af vandstrømmen, hvilket gør det ekstra interessant med eldrevne skibe til flodtransport.

Uanset om skibet sejler med kul eller anden last, er det da bedre, at det er eldrevet end kuldrevet - ironien synes at være noget misforstået, selvom det er nærliggende at trække på smilebåndet eller måske ryste overbærende på hovedet.

  • 3
  • 1

Kapacitet som 40 biler og oplades på 2 timer Det svarer til en bil bliver opladet på kun 3 minutter, og det er jo en bedrift i sig selv.....

  • 0
  • 2

Preben:

Ja, hvis skibet ligger i floden under lastning og losning, kan man også lade med skibsskruen drevet af vandstrømmen, hvilket gør det ekstra interessant med eldrevne skibe til flodtransport.

Hmmm ? Kan vi ikke lige få en beregning på det? Jeg mener hvor meget energi kan der høstes ud af langsomt strømmende vand omkring en skibsskrue designet til en 160 kW motor? - Min intuition siger mig, at det er forsvindende.

Yderligere er rigtigt mange have i floder med kraftig strøm lavet som "sidegrene" netop for at undgå strøm i forbindelse med havnemanøvrer. Og med en tophastighed på 7 knob, er det viste fartøj nok ikke egnet til kraftig strøm ;o))

Hvis man ville udnytte flodens strømning til at lade skibet, vill edte være smartere en med et rigtigt vandkraftværk og et kabel - meget analogt til min holdning om solceller på skibet.

Allan:

Det er da alt sammen meget flot, men du har ikke forklaret, hvad du ønsker at opnå, som batterierne ikke allerede opfylder.

Bingo: Mange folk søger underlige omveje for "mærkelige" VE løsninger - i stedet for at bruge de indlysende ;o)

mvh Flemming

  • 6
  • 0

Nå luften er så forurenet er solceller ikke særligt effektive. Så den skal oplades med kulkraft.
De burde bruge deres penge på effektive filtre på deres skorstene.

  • 1
  • 0

Så den skal oplades med kulkraft.

Det er altid svært at sige lige netop hvilket energimiks, der oplader batterierne, men pointen er, at prammen ikke længere skal bruge marinediesel, men passer fint ind i Kinas VE udbygning med både vind og sol.
Fra WikiPedia:
"China is a world leader in wind power generation, with the largest installed capacity of any nation and continued rapid growth in new wind facilities", https://en.wikipedia.org/wiki/Wind_power_i...

  • 2
  • 0

Hvis skibet er til transport af kul, kan man nok også forestille sig, at cellerne kunne blive ret ineffektive af støvet.

Mit gæt er at kullet udelukkende handler om at finde et eller andet relativt billigt og ikke tidskritisk at sejle med i et teknologitransportprojekt.

Hvis nogen byggede en prototype lastvogn herhjemme ville den på samme vis blive sat til at køre grus til et eller andet stort anlægsprojekt hvor det ikke gjorde den store forskel for nogen om den nåede frem til tiden eller ej.

  • 2
  • 0

Jeg mener hvor meget energi kan der høstes ud af langsomt strømmende vand omkring en skibsskrue designet til en 160 kW motor? - Min intuition siger mig, at det er forsvindende.

Til gengæld mener jeg at vide, at på mange skibe med akselgenerator, kan akselgeneratoren også fungere som motor, drevet med strøm fra hjælpemaskinerne (når lige har brug for den sidste halve knob).
Så hvis elmotoren alligevel er sat op til også at kunne fungere som generator, så man jo lige så godt lade propellen dreje af eventuel strøm i en flod, når man ligger ved kaj. Det kan jo være at den kan klare dække elforbruget i apteringen, så landstrøm måske kan undværes (og hjælpemaskinen kan holde fridag). Men den giver nok ikke meget til opladning af fremdriftsbatteriet.

  • 0
  • 0

På flodtrafik kunne solceller måske være nok til at navigere for nedstrøms drift.

Hvis man på den måde kunne spare den opstrøms ladestation er det bestemt værd at tage med.

  • eller sætte lidt større batterier i ;o) (hvis argumenet er, at den næsten intet bruger nedstrøms)

Men: Nå man kigger på Pearl River, ligger rigtigt meget at afdustrien nær mundingen og dermed er strømmen i floden også meegt tidevandsbestemt, så der kan sagtens være modstrøm "nedstrøms". Det vil også kræve, at man ved, man altid skal nedstrøms fra den havn uden ladestation. Som jeg læste artiklen, skulle fartøjet måske mere bruges som noget general cargo.

mvh Flemming

  • 0
  • 0

Hmmm ? Kan vi ikke lige få en beregning på det? Jeg mener hvor meget energi kan der høstes ud af langsomt strømmende vand omkring en skibsskrue designet til en 160 kW motor? - Min intuition siger mig, at det er forsvindende.

Jeg har ikke udtalt mig om langtsomt strømmende vand, kun gjort opmærksom på:

Ja, hvis skibet ligger i floden under lastning og losning, kan man også lade med skibsskruen drevet af vandstrømmen, hvilket gør det ekstra interessant med eldrevne skibe til flodtransport.


Pointen her skulle gerne være: "eldrevne skibe til flodtransport".

Det fremgår ikke af artiklen, om skibet ligger i en beskyttet havn, om man har ledt mere vand forbi skibet ved hjælp af en indsnævring, om det er proof of concept man søger, eller om man slet ikke har tænkt tanken.

Borset fra det vil en motor/generator formentlig kunne optage samme effekt som den er bygget til at levere. Det behøver man ikke regne længe på.

Med skibets meget begrænsede motorkraft må flodvandet nødvendigvis have ringe fart på - når skibet går i modstrøm, det kan vi let blive enige om, Flemming.

  • 0
  • 0

Nå luften er så forurenet er solceller ikke særligt effektive.


Hæ, den kommentar havde jeg også overvejet. Jeg har sammenlagt tilbragt et par måneder i netop Guangzhou, og jeg har aldrig set en gul sol derude. Den var altid rødlig på grund af smog. Kun oppe på det lille bjerg i udkanten af byen havde solen den rigtige farve.

Men jeg tror dog alligevel, at der på trods af den forkerte farve på sollyset nok har været masser af effekt tilbage til solceller...

  • 1
  • 0