Kinesere genopliver ide om batteriskift på elbiler - skiftestationer på vej i Europa

Illustration: CATL

Det er nu snart 10 år siden at det stort anlagte batteriskifte-projekt Better Place, kollapsede og efterlod en kæmpe gæld til investorerne - blandt andet den danske stat.

Siden har der været meget stille omkring ideen om, at elbiler i stedet for at have et fast indbygget batteri - som ejeren af bilen selv var herre over og stod for opladningen af - kunne få skiftet batteriet ud, når der var brug for det.

Læs også: Investorerne trækker stikket: Better Place går konkurs

Amerikanske Tesla havde en kort årrække, hvor ideen var på tegnebrættet, men den blev lagt ned igen i 2014.

Her er data for et standard batterimodul fra Catl. Det tænkes at små biler kan nøjes med ét modul, men store kan have flere. Illustration: CATL
Catl mener, at 80 procent af alle de elbiler der bliver lanceret nu og de kommende tre år, vil kunne have deres standardmodul installeret. Illustration: CATL

Men nu vil den kinesiske batteriproducent Catl genoplive ideen. Til det formål har de etableret virksomheden Evogo. Udgangspunktet er et batteri på 26,5 kWh, som de kalder for Choco-SEB. Batteriet vil i en almindelig personbil kunne give en rækkevidde på cirka 200 km, hvilket er tilstrækkeligt til de allerfleste daglige gøremål.

Læs også: Overraskende comeback: Tesla klar med batteriskifte til luksus-elbil

Men da batteriet er opbygget i en standard form, så er det tanken, at elbiler kan indrettes, så de kan indeholde flere batterier alt efter behov for rækkevidde eller lastevne. De vil få trådløs BMS (Battery Management Software) og et energiindhold på 160 Wh/kg og 325 Wh/L.

Catl påstår, at deres system vil være kompatibelt med 80 procent af alle elbilsmodeller, der er på markedet, også dem som kommer inden for de næste tre år.

Derfor har Catl også åbnet et batteriskiftestation i Kina i denne uge. Stationen indeholder 48 batterimoduler, som kan skiftes på ét minut. Der er endnu usikkert, hvilke biler der vil kunne benytte stationen. Det forlyder, at den kinesiske producent Bestune, har udviklet en taxi, som er i stand til at skifte batteri, og der skulle være leveret 500 styk til byen Liaoyuan i Jilin-provinsen.

Måske kun for store flådeejere

Søren Have er programchef for Fremtidens Mobilitet hos den grønne tænketank Concito, og han er overrasket over, at ideen om batteriskift til elbiler fortsat popper op:

»Jeg har rigtig svært ved at se for mig, at det skulle give mening, når vi ser på den udvikling, vi har med elbiler lige nu, hvor batterierne bliver bedre og billigere,« siger han og understreger, at sådanne skiftestationer også ville skulle kæmpe med traditionelle opladere om både den fysiske plads tæt på store trafikåre og adgangen til grøn strøm.

Sporene fra Better Place skræmmer naturligvis og kan stadig ses i dag. I Herlev uden for København blev den enlige skiftestation, der lå i et industrikvarter, bygget om til en vaskehal.

Søren Have afviser dog ikke, at der i visse tilfælde kunne være en forretningsmodel i batteriskift:

»Men som jeg ser det, så skal vi op i store logistikvirksomheder, der har kørselsvolumen til at en sådan model kunne være relevant. Det kunne f.eks være DHL, der har store flåde af biler flere steder i verden,« siger han.

Læs også: Se seks nye elbiler, der følger Tesla-opskriften

At de kinesiske virksomheder måske ser anderledes på batteriskift kan også ses hos elbilsproducenten NIO, hvor der allerede skulle være over 700 stationer installeret i Kina.

Også i Europa er der konkrete planer, hvor man i samarbejde med Shell, begynder at bygge skiftestationer i de kommende år. Første sted bliver Norge, hvor der skal bygges 20 stationer i løbet af 2022.

Allerede batteriskift for scootere

Men der er steder, hvor batteriskift allerede har holdt sit indtog. I Taiwan har virksomheden Gogoro udrullet et fintmasket netværk for deres scootere. Ved udgangen af 2021 var der 2,215 skiftestationer på øen. Det skal sammenlignes med cirka 2.400 benzinstationer.

Skiftestationerne ligner lidt en pakkeboks, men i stedet for pakker, så sidder der friske batterier klar. Brugeren håndterer selv alt det praktiske: Efter være registreret med et abonnement, så trækkes et friskt batteri ud af boksen og erstatter det flade i scooteren - det tager få sekunder. I følge Gogoro selv, så bliver skfitestationerne benyttet cirka 250.000 gange i døgnet.

Læs også: El-scootere med bytte-batteri myldrer frem

Taiwanesiske Gogoro har over 2.200 skfitestationer og dagligt bliver der bytter 250.000 scooterbatterier. Illustration: Gogoro

Langt de fleste scootere, der benytter skiftestationerne er fra Gogoro selv, men også andre mærker er kommet med, blandt andet kendte mærker som Kymco, Yamaha og Suzuki.

Gogoro er nu på vej ud på markederne i både Indien, Kina og Indonesien. Der har længe været rygter om, at Gogoro ville udvide til Europa og helt tilbage i 2016 var det planen, at modellen skulle introduceres i Holland. Endnu er det kun ved planerne, men med et nyt samarbejde med elektronikgiganten Foxconn forventes det, at der inden længe vil blive annonceret planer for Europa.

Læs mere om dette i næste uge på ing.dk, hvor vi har et interview med en topchef for Nio om de europæiske planer for batteriskfit til elbiler.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg har svært ved at forstå at ideen om en batteristandard og udskiftelige batterier er dømt ude. De fleste genopladelige dimser skifter vi jo batteri på. Den nuværende teknologi svarer jo lidt til at vi først raffinerede olien når den var hældt på bilen istedet for at fylde en energitæt væske direkte i tanken. Desuden er tanken om ikke at eje batteriet besnærende - men måske ikke for bilproducenterne...?

  • 24
  • 22

...et automatisk skift til fuldtladet batteri på 10 min. i stedet for 3 timer bundet til en ladestander så giver det meget god mening. Især hvis vi kører det efter samme model som gasflasker (for så kan næste ejer overtage batteriet og fortsætte).

Naturligvis vil det kræve at producenter forpligter sig til at understøtte en vis standard i ret mange år (hvilket kan blive svært). Desuden giver det mindre fleksibilitet i design af bilen da der skal tages hensyn til pladsen men samme hensyn er der i ICE køretøjer til plads til motoren.

  • 14
  • 24

...et automatisk skift til fuldtladet batteri på 10 min. i stedet for 3 timer bundet til en ladestander så giver det meget god mening. Især hvis vi kører det efter samme model som gasflasker (for så kan næste ejer overtage batteriet og fortsætte).

For de fleste er opladning ikke et problem. Bilen oplader natten over. Har vi behov for ekstra opladning, kan vi få det ved supermarkedet - og her er tid ikke et problem. Tværtimod. De vil gerne have, at vi bliiver i butikken lidt længere. Og, det er billigere med mange elstandere, end en enkelt superladestander.

Jeg tror ikke at batteriskift er relevant ved almindelige private biler. Måske, kan det være relevant ved busser og lastbiler. Hvis vi skal til at sætte batterier under privatbilen, så burde vi måske montere et par elmotorer på batteriet, og lade benzinbilen stå på en el-batteriplatform, der muliggør vi kan køre på el, f.eks. i byen.

  • 23
  • 11

Der er flere der arbejder med batteriskifte teknologi - også udenfor Kina - se f.eks. https://ample.com Det største problem for teknologien synes at være hvordan man får støtte fra bilproducenterne. Uden deres opbakning synes det næsten umuligt.

  • 11
  • 1

Personligt vil jeg aldrig tilkøbe et batteri abodoment men derimod primært kun oplade hjemmefra. Yderligere vil jeg slet ikke købe en EL bil så længe et batteriet ikke kan holde hele bilen levetid eks 25år. Med andre ord skal det kunne holde hele bilens levetid.

Problemet er det er da ikke ret meget fedt ved at købe en i forvejen dyr El bil og efter 10 år at skulle bruge eks +100.000 på nyt batteri lidt ala den finske mand som købte en brugt tesla og skulle smide 120.000kr til nyt batteri.. Han sprang sin bil i luften. Lad mig lige nævne at elbiler er alt for dyre idag, men jeg forventer også at priserne vil falde til et mere naturligt og fair nivou pga. konkurrence om eks 10 år.

Jeg er klar over et batteri abodoment vil kunne løse et sådan batteri problem MEN det vil fordyre transporten unødvendigt bare for at køre i en elbil. Det er jo ikke meget ved at give eks 4000kr om mdr for en elbil, og så 1500kr i batteri abodoment.. Så rig er mange danskere altså ikke.

Personligt vil jeg beholde min benzin bil så længe jeg kan og undgå de første generationer af e-biler ( og børnesygdommene ). Jeg forventer først at skulle købe bil i gæt 2032 dvs min bil vil være godt og vel 22 år gammel og det kunne måske blive en 3-5 år gammel elbil eller en hybrid benzin bil som så kan køre 10 år mere før jeg skifter til elbil. Det kommer an på elprisen osv.

Benzin bilen er betalt og er som ny, så hvorfor skifte den ud. ;-) + jeg selv kan reparere mange af tingene og sågar hoppe service eftersyn over og spare pengene ved at gøre det selv. Der er næsten ikke noget værdi tab for en gammel god bil jeg får jo ikke alverden for at sælge den anyway.

  • 8
  • 45

Der har været skrevet meget om problemer med at have ladestander til natopladning for folk uden egen carport. For dem synes jeg det giver meget mening med batteriskifte.

  • 17
  • 8

For de fleste er opladning ikke et problem. Bilen oplader natten over. Har vi behov for ekstra opladning...

...og det er så her nuværende elbilsejere mister realitetssansen og mener at alle ICE bilejer også har lyst/tid/mulighed til at tilpasse sig elbilens behov!

Naturligvis er det dejligt at bilen er fuldladdet når man går ud til den om morgenen, det er ICE bilen også hvis man har brugt 5 min på at tanke på vejen hjem og ellers kan jeg nok bruge 5 min på vejen for at tanke - den fleksibilitet vender elbilsejere så til at det er os som ikke kan se de behov ICE-bilen har, selvf. kan vi det - de behov er bare nemmere at dække for der er rigeligt steder man kan gøre det - og det tager kun 5 min.

  • 12
  • 29

..er det godt at se videreudviklingen af ideen.

Først og fremmest - det ER en god ide for private - især os med sporadisk behov for lange ture! Her er muligeden for hurtigt skift langs motorvejen genial. Ja - hurtigladere og batterier med lang rækkevidde er på vej - men stadig meget dyrt, så derfor er batteriskift i en billigere el-bil en god mulighed. ...og det virkede rent faktisk - selvom Betterplace aldrig nåede at komme helt forbi indkøringsproblemerne.

Dernæst - Betterplace døde fordi det var en dårlig TEKNISK løsning - ikke en dårlig idé. Havde man fra start valgt et batteriformat som det her foreslåede, med placering under bunden, og modulopdelt - så havde det klart overlevet. Problemet var at man havde valgt et dårligt design - hvilket gjorde det umuligt at få andre bilproducenter med. Stort set samtidig med at den store lodrette klump blev introduceret af Betterplace, kom ALLE andre med batteripakker i undervognen... Surt show (for Betterplace).

Lige nu vil en løsning blive modarbejdet af at alle de store spillere satser på egne overlegne batterier - men mon ikke det udlignes hen ad vejen... Kunne være en god vej for 'de andre' til at lave fælles front mod Tesla ;-)

  • 10
  • 14

Jeg tror batteriskift kunne være en god idé til lastbiler.

Lastbiler har en mere kantet facon så der kan blive plads til et stort regulært formet batteri, og det samme batteri kunne indgå i designet af lastbiler af de fleste fabrikater.

Lastbiler køres af chauffører der simpelt kan oplæres i at skifte betteri fx. med en gaffetruck. (ingen komplicerede skiftestationer)

Kørselsbehovet kendes forud, så man ved altid hvor meget strøm der er brug for.

Kørehviletidsbestemmelser begrænser hvor langt man kører mellem pauser, så batteriskift vil ikke ødelægge økonomien.

Jeg ved ikke hvor meget en lastbilmotor vejer, men et ZF elektrisk bagtøj vejer kun 250 Kg mere end et standard.

En lastbil bruger vel ikke mere end 100 KW i snit, og med en køretid på 4,75 timer skal batteriet så være på 500 KWh eller 2 ton.

Batterier i lastbiler giver meget mere klima for pengene fordi en lastbil kører mange flere kilometer pr. år.

Der er god tid til at oplade, så der behøves ikke så kraftig tilslutning og opladning kan finde sted når strømmen er billig,

Jeg forestiller mig at batteriet skiftes via en åbning foran på lastbilen og at batteriet findes i to tykkelser så store lastbiler normalt kører med et tykt + et tyndt batteri og biler med mindre behov køre med et tykt eller et tyndt.

  • 11
  • 5

Og ICE elskere er blottet for den realitetssans:

At deres biler om få år ikke må køre i byzonerne.

At de stille og roligt skal bruge længere og længere tid på at finde en benzintank der ikke er lukket.

Om få år er verden komplet ændret - til det meget bedre. Alt er elektrisk. Selv rumrakterne fra Space X flyver på god energi og karma til alle. Altsammen om år. Næste år der kommer en ny og forbedret udgave af bilen, som kan kører automatisk. Så må du heller ikke kører i byzonerne i Tesla, fra i dag. For fremtidens Tesla fåes i en fuldautomatiske model, uden rat. Kun den er sikker nok til byzonerne i fremtiden...

  • 9
  • 28

Optankning ved hurtigt batteriskifte vil gøre batteribilen til et rigtigt alternativ til fossilbilen. Og eksisterende tankstationer vil uden tvivl hoppe på vognen, og blive skiftestationer, og dermed er infrastrukturen allerede på plads. Teknikken fortjener al mulig fremdrift, istedet for at plastre byerne til med ladestandere og særlige P-pladser for nogle. Det er jo helt uacceotabelt at el-leverandørerne optager offentligt areal til deres energisalg til batteribilerne og får særrettigheder til parkering , uden at svare hverken normal torvehandelsafgift eller ejendomsskat og dækningsafgift af arealet.

  • 7
  • 26

Batteriskifte er vist kun for kunder, der ikke kører elbil i forvejen. Med et ordentligt ladenetværk behøver man ikke 'lånte' batterier.

Jeg har nu 3 ferier til Alperne i Tesla 3 LR bag mig og det spiller 100% med SuperCharger netværket.

Bilen starter fra Hillerød fuldt opladet. Lader 8-10 min på Falster, hvor vi med ro i maven brænder 'reservetiden' til færgen af. Så en 15 min opladning til 75% før Berlin - det passer godt med første toiletbesøg efter færgen. Frokostpause på 35 minutter ved Leipzig, hvor bilen lader til 90-100% imens den venter på at vi spiser op. Så endnu en opladning på 15-17 minutter, inden vi triller mod vores hotel i Bayern. Jeg er en utålmodig sjæl, men kan ikke se, at der er behov for kortere pauser.

Selv uden opladning på hotellet i Bayern er vi kun 2 opladninger à 15-17 minutter fra Østrig. Med opladning ved hotellet kunne den ene spares væk, men vores stamhotel er endnu ikke kommet ind i fremtiden.

Kører man i stedet i ét stræk, så skal man jo nok have lidt aftensmad og så er bilen også på 90-100% og så er der kun én 15 minutters opladning til man krydser grænsen.

Hvis man ikke er klar til at ofre de 5 x maks 5 ekstra minutter på ferien 2-3 gange om året, så kan vi vel lige så godt brænde planeten af med det samme i en fælles kæmpe bålfest?

Og husk - jeg vågner med mindst 300 km på batteriet hver morgen, så det er kun når jeg kører over 300 km at jeg overhovedet opdager at jeg kører på el - bortset fra at jeg kører i den fedeste og mest responsive bil, jeg nogensinde har prøvet.

  • 42
  • 7

Det er fint at du nyder din elbil, men den store udfordring ved udruldning er de billister der ikke er elbilentusiaster.

Det er også en udfordring at mange elbilejere, også blandt dem der er entusiaster, gerne vil have et ladestik i bilen hver gang de holder stille, det er jo ikke nødvendigt.

Jeg mener udviklingen skal i retning af at man fint kan klare sig med 'tank'stationer hvor man lader med mindst 2-300KW.

  • 4
  • 28

Og ICE elskere er blottet for den realitetssans:

At deres biler om få år ikke må køre i byzonerne.

At de stille og roligt skal bruge længere og længere tid på at finde en benzintank der ikke er lukket.

Som verden ser ud lige nu så kommer jeg til at hælde Power2X "grøn" benzin på tanken om 10 år... ikke fordi jeg selv syntes det er specielt grønt men fordi Power2X mafiaen er ved at vinde debatten.

Vores biler er vores problem - når den tid kommer køber vi en el-bil som sandsynligvis kan lade med omkring 1 MW (lidt vel optimistisk) så kan du overveje hvordan du vil sælge din elbil som kun kan lade med 200 kW.

Det er ikke os som savner realitetssans - det er jer.

  • 8
  • 32

Du er ikke færdigtanket på 15 sek. - jeg er færdigtanket på 5 min.

Alle dage, hvor mit kørselsbehov er på under 300-350 km 'tanker' jeg på maks 5 sekunder hjemme i indkørslen. Det er mærkeligt nok ret mange dage om året.

Når jeg kører mere end 300 km på én dag synes jeg det er på sin plads med 15-17 min pause for hver 2. time - det samme synes mine passagerer, FDM, Rådet for Større Færdselssikkerhed m.m. sjovt nok også.

Jeg kan ikke helt forstå, hvad du mener mit problem er?

  • 32
  • 4

Anders Petersen

Hvis man ikke er klar til at ofre de 5 x maks 5 ekstra minutter på ferien 2-3 gange om året, så kan vi vel lige så godt brænde planeten af med det samme i en fælles kæmpe bålfest?

Hvis idéen med din elbils-projekt, er at du vil redde Jorden fra den totale klima undergang, skal du nok ikke købe en elbil til at starte med. Så ville en cykel nok være mere oplagt.

  • 9
  • 25

Personligt vil jeg beholde min benzin bil længe. Benzin bilen er betalt og er som ny, så hvorfor skifte den ud.

Kommentar til # 5: Jeg har samme holdning til valg af drivmiddel som du har. Både økonomisk og miljømæssigt er det den optimale løsning. Men de øvrige i debatten VIL ikke forstå det. En 5 år gammel benzinbil i god stand skal naturligvis IKKE skrottes. Den skal købes af en pensionist med et lille kørselsbehov. Det er den optimale løsning: Både økonomisk OG miljømæssigt.

  • 23
  • 2

Anders Petersen

Kan du ikke lige prøve en tur til Gardasøen med 1500kg på krogen (hvis altså din bil måtte trække det)

Der er mange der til dagligt køre rundt med påhæng for at få Danmark til at fungere. ud over det sjove med ladestationer som er placeret så genialt at det ikke er muligt at komme til at lade med påhæng på. Så vil det hjælpe utroligt meget hvis man kunne skifte batteri i stedet for at lade for hver ca. 100km.

Vi skal alle huske på at behov er forskellige for alle og fordi at nogle kan optimere deres hverdag til nuværende elbilers niveau, er det ikke sikkert at alle kan det med de nuværende teknologier.

Jeg kan simpelthen ikke se hvorfor at en teknologi som kan hjælpe på vores alle sammens klode skal have en så hård medfart i stedet for at nyde at flere måske kan komme med på vognen.

  • 10
  • 9

Du er ikke færdigtanket på 15 sek. - jeg er færdigtanket på 5 min.

Jo når man kommer tilbage til bilen er den fuldt opladet.

Jeg "lader" med 18 MW når jeg stikker slangen ned i tanken... GOOD LUCK med at nå det niveau i nærmere fremtid.

Og så skal du stå der og fryse imens du venter. Det gør du ikke med en elbil. Elbilister sover i en varm seng imens du står i regnen og fryser.

Det er åbenlyst svært for nogle at forestille sig alternativer til det de er vandt til. At holde elbilen opladt er ikke et problem hvis man har mulighed for at parkere ved egen lader. Da savner man faktisk på ingen måde at tanke.

  • 30
  • 3

Når jeg kører mere end 300 km på én dag synes jeg det er på sin plads med 15-17 min pause for hver 2. time - det samme synes mine passagerer, FDM, Rådet for Større Færdselssikkerhed m.m. sjovt nok også.

Min erfaring er det samme, problemet er dog hvis man kører 2 timer til en destination, hvor der selvfølgelig ikke er destinationslader, for det er der jo kun ganske få steder i Danmark nu, og så senere på dagen skal køre de 2 timer hjem igen. Så skal du med de elbiler som findes på markedet nu holde ladepause i løbet af en blot 2 timer lang køretur.

Som jeg ser det kan dette problem løses enten med elbiler med længere rækkevidde eller at alle Danmarks parkingspladser plastres til med destinationsladere. Destinationsladere på samtlige parkeringspladser ville nok være den foretrukne løsning, men desværre nok ikke den mest realistiske inden for nærmeste fremtid.

Destination ladere på samtlige parkeringspladser vil derudover gøre det mere praktisk for folk uden egen indkørsel at eje en elbil.

  • 15
  • 2

Dusinvis af tommelfingre op og ned og temmelig hårde bemærkninger om realitetssans mv.

Jeg er en af de heldige med stik i indkørslen og en foretrukken langtursmodel, a la "et par timer i fart, strække ben, repeat" så for mig er fast batteri kombineret med ladestandere med god hastighed ved motorvejene perfekt. Jeg tænker aldrig over at lade og bruger i praksis ikke tid på at vente på opladning. Lucky me.

Andre kører ICE og har heller ikke problemer med at vente på opladning. Lucky them.

Men atter andre har jo en anderledes hverdag, så det er da fint at der dukker en spiller op, som kan tilfredstille deres behov. Uanset om det er folk som ønsker et let batteri med hyppige skift aht miljø/pengepung/kørselsglæde, har brug for en hulens masse strøm grundet vægt eller bare har svært ved at lade udenfor opgangen så er det da fremragende, at der kommer et alternativ - det ene udelukker jo ikke det andet....

  • 18
  • 1

Du er ikke færdigtanket på 15 sek. - jeg er færdigtanket på 5 min.

Jo når man kommer tilbage til bilen er den fuldt opladet.

Du plejer ellers at være mere seriøs end dette Baldur.

I (#8 Christian Holmen) sammenligner æbler med pærer.

Hvis scenarierne skal sammenlignes så sætter elbilister stikket i, hvilket vel tager de 15 sekunder. Den samme tid kan bruges på at sætte pumpepistolen i benzinbilen og låse håndtaget og gå fra bilen, ganske som elbilisten gør. Altså den bedst sammenlignelige metode.

Så må vi jo spørge om hvem der mon først får "ladet" bilen op til 500+ kilometer igen.

Og jeg har nævnt det før; Det er jo fantastisk at elbilisterne sætter så stor pris på blot at bruge de 15 sekunder hver dag på at sætte stikket i, mens benzinbilister må fryse i henved 5 minutter derude. Jeg skal bare hilse herfra og sige at du såmænd ikke behøver at have ondt af os. Tilbage står; Er alle parter ikke bare glade for det de har, and consequently - hvad går diskussionen ud på?

  • 4
  • 19

Nu gælder det så CO2 og partikelforurening.

Du har selvfølgelig ret; men om 10 år er der ikke mange ICE tilbage, de få som er kører nok ret kort i hverdagen og kulbrinterne er fremstillet ikke indvundet. Så er der også plads til gamle Hr Nielsen, der kun bruger bilen når han skal handle en gang om ugen, til campisterne, til byboen der kører tre lange ture om året til familiemiddag og cykler resten osv.

Lad os starte med at få pendlerne ud af ICE og sligt lavthængende - det rykker mere at lave en taxa eller en lastbil om end at fikse dem der kører 3000 om året i en lille, let og moderne benzinspiser, trods alt... Også her kan man sige at det ene ikke udelukker det andet; men ikke alle har samme muligheder for og fordele ved at skifte til elbil i dag. Lev og lad dø...

  • 10
  • 2

Alle dage, hvor mit kørselsbehov er på under 300-350 km 'tanker' jeg på maks 5 sekunder hjemme i indkørslen. Det er mærkeligt nok ret mange dage om året.

Det lyder godt nok fantastisk.. Kan du pege på den elbil + ladestander som kan det ? Jeg kommer ofte hjem for arbejde og er lige inde og vende inden jeg skal videre til fx sport og andet. Så det ville jo være fantastisk at jeg kan lade så hurtigt..

Kan du også lige beskrive hvordan jeg gør det når jeg reelt ikke lige ved hvor jeg skal parkere, og om der i det hele taget er en parkeringsplads? Nogle af os bor jo i lejlighed, hvilket er med til at spare verden for en masse energi og CO2 i forhold til folk som vælger at bo i deres eget hus;-)

Når jeg kører mere end 300 km på én dag synes jeg det er på sin plads med 15-17 min pause for hver 2. time - det samme synes mine passagerer, FDM, Rådet for Større Færdselssikkerhed m.m. sjovt nok også.

Og hvis man så har flere chauffører med, hvilket man somregel har på langfart, så skal de alle tisse i 30 min hver 2. time ??

Og kunne du ikke lige smide et link til de råd med at man maks må køre i 2 timer. Samtidig kan du så ikke lige igen fortælle hvilken elbil det er som kun skal lade i 15 minutter efter 2 timers kørsel på motorvej ? En EV6 er nok det der kommer tættest på )ca 17 til 20 min), en model 3 ligger på ca 30 minutters ladetid pr gang. Så hvilken bil er det konkret du snakker om ??

  • 7
  • 17

Det lyder godt nok fantastisk.. Kan du pege på den elbil + ladestander som kan det ? Jeg kommer ofte hjem for arbejde og er lige inde og vende inden jeg skal videre til fx sport og andet. Så det ville jo være fantastisk at jeg kan lade så hurtigt..

Du skal nok få lidt læsehjælp: "Alle dage" henviser til 300 km pr. dag i alt. Så hvis du kører 2 x 125 km til og fra arbejde, så er der endnu 2 x 25 til at nå til sport.

Alle moderne større elbiler lader med 11 kW AC som er MINDST 40 km ladet på en time = 320 km på én nat à 8 timer.

Kan du også lige beskrive hvordan jeg gør det når jeg reelt ikke lige ved hvor jeg skal parkere, og om der i det hele taget er en parkeringsplads. ?

Ordet "indkørsel" henviser til muligheden for at lade hjemme. Har man ikke den mulighed, så er der heldigvis efterhånden mange arbejdsgivere der tilbyder muligheden (igen 320 km ladet på en 8 timers arbejdsdag). For elbilister uden én af disse muligheder ser det desværre fortsat besværligt ud, men her må vi satse på at vores politikere faciliterer at der kommer flere gadeladepladser (11 kW AC) i en fart - det håber jeg da!

Og hvis man så har flere chauffører med, hvilket man somregel har på langfart, så skal de alle tisse i 30 min hver 2. time ??

Fordi to kvinder kan føde ét barn på 4,5 måneder? De skal naturligvis holde de samme 15-17 min pause på samme tid - ikke i forlængelse af hinanden.

Og kunne du ikke lige smide et link til de råd med at man maks må køre i 2 timer.

"Hold rigeligt med pauser, gerne hver 2-3 time" kunne jeg hurtigt Google mig frem til https://fdm.dk/nyheder/bilist/2018-03-saad...

Samtidig kan du så ikke lige igen fortælle hvilken elbil det er som kun skal lade i 15 minutter efter 2 timers kørsel på motorvej ? En EV6 er nok det der kommer tættest på )ca 17 til 20 min), en model 3 ligger på ca 30 minutters ladetid pr gang. Så hvilken bil er det konkret du snakker om ??

Som skrevet ovenfor og ud fra egne gentagne erfaringer med en Tesla 3 LR: starte hjemmefra med fyldt batteri, lade til 75% efter 200 km på 15-17 min, køre 200 km, frokost 35 min, bil på 95-100%, køre 200 km, lade bil til 75% på 15-17 min, køre 200 km, spise aftensmad 30-40 min, bil på 95-100%, køre 200 km.

Man kan blive helt stresset - jeg tror faktisk at jeg holder kortere pauser på mine ferieture sydpå i elbilen end i min forrige benziner, fordi man ligesom føler at det er på tide at fortsætte når bilen er klar - men jeg har det også med at slappe af når jeg er på ferie.

  • 14
  • 4

Det lyder godt nok fantastisk.. Kan du pege på den elbil + ladestander som kan det ? Jeg kommer ofte hjem for arbejde og er lige inde og vende inden jeg skal videre til fx sport og andet. Så det ville jo være fantastisk at jeg kan lade så hurtigt..

Tror du ikke han mener, at hans del af processen tager 5 sekunder. Det gør min, nemlig. På vejen ind får låget en håndryg og så flytter jeg stikket fra dets holder på væggen og ind i bilen. Modsat om morgenen. 5 sekunder er højt regnet.

Det er selvfølgelig ikke alle el-biler der kan køre 300-350 på en opladning. Begge mine kan, dog, og ganske mange andre. Det tager 4-5 timer for den at fylde sig op (11KW); men det er jeg ganske ligeglad med, og det kan du vel også være :o)

  • 14
  • 2

en model 3 ligger på ca 30 minutters ladetid pr gang. Så hvilken bil er det konkret du snakker om ??

Man lader ikke fra 0 til 100 % hver 2. time. Jeg lader typisk i 20-25 minutter 15-20% til 60-70% eller deromkring.... Så har vi tisset a,f, tanket varm kaffe og kold sodavand og gået lidt rundt med e-cigaret. Passer fint for mig, men hvis du hellere vil holde få længere hvil skal du bare ikke lige købe dem jeg har - så skal du i enten have en af få el-biler eller en ICE.

  • 3
  • 1

Det er selvfølgelig ikke alle el-biler der kan køre 300-350 på en opladning. Begge mine kan, dog, og ganske mange andre. Det tager 4-5 timer for den at fylde sig op (11KW); men det er jeg ganske ligeglad med, og det kan du vel også være :o)

Kører de fleste mennesker rundt i biler til omkring og over 400.000kr ? Umidelbart så ville mit bud være at normale mennesker vælger en bil til omkring 150.000kr, hvilket på nuværende tidspunkt rækker til f.eks en 5 år gammel E-golf, som godt nok er opgivet til 190km NEDC, men nok nærmere kører omkring 150km ved pæn kørsel om sommeren. En af mine venner har en 2015 Tesla model S P90D - den kommer nok op på omkring 250km per opladning med hans kørsel, men måske 350-400 ved pænere kørsel..... men igen... den kostede 460.000kr - brugt.

Så da jeg kiggede på el-bil for 5 år siden, der havde jeg kun(fornuftigt) råd til en bil der dårligt nok kunne magte 2 x 50km om dagen(Renauelt Fluence), bare for at komme på arbejde, samtidig med at man lukkede better-place, hvilket dræbte muligheden for at jeg kunne nå frem og tilbage uden at finde på et eller andet kreativt, som bestemt var langt mere irriterende end de få minutter det tog mig at tanke til 1300km i min gamle Peugoet 406 - yep den tog 70 liter i tanken - kostede 32.000kr i indkøb og kørte i årevis uden nævneværdige fejl.... faktisk kun få og billige af slagsen. Og så slemt er det altså heller ikke at få lidt vind i håret, mens man holder på et håndtag i 3 minutter. Faktisk tager det næsten 10% af tiden bare at få standeren på f.eks CirkelK til at godkende dankortet, taste koden ind osv. Nu beholder jeg bilen til længere ture og cykler på arbejde - hvilket ikke er en "luksus" alle kan have.

Jeg kan se hvordan at udskiftelige batterier, måske kan afhjælpe problematikken i at lagre/oplade energien, når det f.eks blæser mest og vindmøllerne snurre på det højeste, men at folk ikke lige har stikket i bilen, hvilket måske også kunne virke som en overgangsløsning indtil at elnettet er forbedret, så flere og flere kan lade derhjemme samtidig, uden at man evt. skal forlænge ladetiden, så alle kan få deres strøm i takt med at flere kommer over på el. Måske kommer der også flere ladestander på arbejdspladserne og måske bliver det bare en vane at sidde i bilen i nogle minutter, imens at udskiftningen af batteriet sker automatisk under en. Hvem ved egentlig det 100% ?

Jeg følger spændt med og er egentlig altid frisk på forandring, så længe det giver mening. At bibeholde f.eks personlige transportmidler, øget forbrug og at fortsætte som vi plejer....er måske ikke det rigtige, selvom det føles godt og trygt lige nu - hvilket naturen nok skal hjælpe os med at indse, uanset hvad vi kan bliver enige om ;o)

  • 4
  • 2

For nogle år siden, foreslog jeg i dette forum, efterløbere med batterier, som man kunne få ombyttet på en batteristation. Da lithium-ion batterier kan gå i brand, kan man nemt koble efterløberen fra bilen, som derved redes fra branden. For ikke så længe siden brændte 4 Teslaer ved ladestandere.

  • 2
  • 20

For nogle år siden, foreslog jeg i dette forum, efterløbere med batterier, som man kunne få ombyttet på en batteristation. Da lithium-ion batterier kan gå i brand, kan man nemt koble efterløberen fra bilen, som derved redes fra branden. For ikke så længe siden brændte 4 Teslaer ved ladestandere.

Suuuuk - lad mig hjælpe dig med noget fakta:

"Beredskabsstyrelsen har undersøgt registrerede brande i el- og hybridbiler siden 2018. Undersøgelsen viser, at risikoen for brande i el- og hybridbiler er mindre end risikoen for brande i konventionelle biler" https://www.brs.dk/da/nyheder/2021/fokus-b...

"Vi ved ikke, om det er sket på grund af en kortslutning, eller om der er tale om en forsætlig brandstiftelse, men i øjeblikket hælder vi mest til, at branden er påsat, siger Henrik Thelin" https://www.tv2lorry.dk/egedal/teslaer-paa...

"Den ene af bilerne, angiveligt en Cupra Leon Sportstourer Plug-in e-HYBRID, blev så varm, at der var brug for at få fat i en specialcontainer fra Beredskab Øst" - altså ikke brand i et eneste Tesla batteri, trods omfattende brandskader. https://ing.dk/artikel/paasat-eller-teknis...

Du kan evt læse kommentarsporet på den sidste artikel for lidt mere viden.

  • 9
  • 0

Kører de fleste mennesker rundt i biler til omkring og over 400.000kr ? Umidelbart så ville mit bud være at normale mennesker vælger en bil til omkring 150.000kr

Jeg ved ikke hvad de typiske biler på vejene koster; men det er overhovedet heller ikke det vi diskuterer eller noget jeg har udtalt mig om, hverken direkte eller indirekte.

Jeg forsøgte at pointere, at det faktisk er rigeligt muligt at lade hjemme med akkurat den rækkevidde og med en arbejdstid i omegnen af 5 sek, hvilket nogen havde beskrevet som "fantastisk" i et tidligere indlæg.

At du ikke kan lide svaret giver dig ikke plads til at vride mit indlæg om til et eller andet underligt postulat jeg så skal forsvare!

  • 11
  • 1

At bibeholde f.eks personlige transportmidler

Privatbilisme er et vilkår i vores nuværende samfundsmodel. Alternativerne er enten ekstrem decentralisering, ekstrem urbanisering eller urealistisk udbredt kollektiv transport - og alle tre vil være uøkonomisk, såvel monetært som miljømæssigt.

Vi kan ikke alle bo lige ved siden af samfundets institutioner og de store arbejdspladser, vi vil ikke sprede dem ud og vi kan ikke dække hale landet med togskinner. Det er utopisk at tro andet, desværre.

  • 8
  • 0

@ Anders, Det kan godt være at jeg vrøvler lidt, men nogle gange sker der brand i batterier i elektronik under opladning. Det er også sket i en passagerfly. Med batterier på en efterløber, er man uafhængig af batteritypen, og skal ikke bakse med dem under ombytningen. Man kan bare aflever efterløberen og få en anden på få minutter.

  • 1
  • 12

Kinesisk batteriproducent vil gøre batteriskift i elbiler populært igen med nye modulære standardbatterier.

Jamen det skal de da have lov til. Ideen er ikke blevet bedre siden det belv forsøgt sidst. Dengang var toppen af poppen Reneault Fluence.......

  • Batterierne er blevet mere energi-tætte
  • Opladningerne er blevet markant hurtigere
  • Batterierne er blevet markant størrere
  • Batterierne er blevet markant billigere
  • Bilerne er blevet (lidt) mere energieffektive

Good luck with that..... Selv da betterplace prøvede syntes ideen dødfødt.

Til håndskiftbare batterier som ikke bruger decideret EVSE-opladning giver det mening i meget tætte byer. MEn kun begrænset. En scooter skal parkeres et sted, og den skal bare bruge et stik med 220V/1-5A og skal lades en gang om dagen. Selv scooter-swap-stationer giver knapt mening. Boremaskiner, kickboards, mv. jovist, men reelt ville det nok bare være bedre med en boks og en stik-standard, så man kunne lade sit EGET batteri aflåst og sikkert. SAmme boks-type kunne da bruges af scooter-udlejningsfirmaer til deres specifikke produkter. Men swap-stationer til privat-eget udstyr - glem det.

Analogien med flaske-gas er også forkert. Kunne man fylde sin flaske derhjemme på et par timer, og samtidig bytte den til en ny med ukendt liter-kapacitet, så ville vi ikke have det system overhovedet. De ville blive fyldt hjemme. Det er en løsning der leder efter et problem.

Til biler hvor skiftet tilmed kræver enorm infrastruktur for et meget lille gain, no chance, andet end i storbyer til udlejningsflåder/taxaer - altså små nicher.

  • 7
  • 1

Analogien med flaske-gas er også forkert. Kunne man fylde sin flaske derhjemme på et par timer, og samtidig bytte den til en ny med ukendt liter-kapacitet, så ville vi ikke have det system overhovedet. De ville blive fyldt hjemme. Det er en løsning der leder efter et problem.

Du kan bare købe en elektrisk grill så behøver du ikke gasflasken.

Analogien holder fint for ikke alle har mulighed for at ladde hjemme.

Det er jer som holder fast i at eksisterende løsning er god nok til alle !

Det er den ikke for så ville alle køre elektrisk - jf. din egen gasflaske analogi.

Miljømæssigt er gevinsten at få personbiler gjort elektriske nærmest latterlig - de er erhvervskøretøjer som kører mest og derfor udleder mest, en personbil kører sjældent (i DK) mere end 100000 om året, de fleste erhvervskøretøjer kører op mod 500000 på samme tid.

  • 1
  • 12

Miljømæssigt er gevinsten at få personbiler gjort elektriske nærmest latterlig - de er erhvervskøretøjer som kører mest og derfor udleder mest, en personbil kører sjældent (i DK) mere end 100000 om året, de fleste erhvervskøretøjer kører op mod 500000 på samme tid.

Som jeg ser det vil modellen da også være snublende nær for lastbiler og busser, som alle er forsynet med en flad bund og lodrette sider, hvorfor det ville være umådeligt nemt at skubbe en batterikasse ind - prøv at se hvordan bagagerummet er på en turistbus, det nærmest skriger efter en batteripakke.

Samtidig ville infrastukturen til opladning være meget mere forenelig med busserne og lastbilernes standplads, hvor der også kunne lades kapacitet op på det mest gunstige tidspunkt.

  • 3
  • 0

At nogen kan finde på noget så tåbeligt, som at skæbe 1500 kg campingvogn fra Danmark til Gardasøen og tilbage, når der både kan lejes ferieboliger og campingvogne på destinationen, skriger i den grad efter øgede CO2-afgifter.

Tak fordi du sagde, hvad jeg ikke orkede at skrive.

Og skulle nogen så råbe op om feriemuligheder for dem, der ikke har råd til andet, så burde man nok kigge lidt på businesscasen:

  • Afskrivning på campingvogn
  • Afskrivning på kraftigere bil
  • Større brændstofforbrug
  • Vinter opbevaring
  • Diverse godkendelser og afgifter

Og handler det om den personlige frihed, så er det jo sådan at vi må acceptere visse fælles spilleregler for at varetage kollektivets interesser og planetens ve og vel. Lige nu gælder det om at begrænse vores CO2 udslip og vi kommer nok alle til at bringe nogle marginale ofre - det gælder naturligvis også mig og mine præferencer.

  • 9
  • 3

Som jeg ser det vil modellen da også være snublende nær for lastbiler og busser...

Det er den også men jeg tror at det segment vil hoppe på pantograf løsningen for der kan de køre og ladde på samme tid, at batterier så kan være let udskiftelige vil bare være en fordel.

For personbiler er den interessant fordi batteriskift er fuldautomatisk og varer ca. 10 min. og så kan man måske godt leve med 400 km.

  • 0
  • 10

Det er den også men jeg tror at det segment vil hoppe på pantograf løsningen for der kan de køre og ladde på samme tid, at batterier så kan være let udskiftelige vil bare være en fordel.

Det tror jeg så ikke, for det vil kræve at myndigheder skal blandes ind i billedet, og det vil koste en rasende dyr infrasturktur.

Og hvordan med afregning for elektricitet - plus at det er skingrende vanvittigt at bruge strøm on demand, når prisen er helt oppe under loftet, i stedet for at lade når prisen er helt i bund.

Derfor tror jeg mere på et batteribytte i privat regi, på de enkelte vognmandscentraler.

  • 3
  • 1

For personbiler er den interessant fordi batteriskift er fuldautomatisk og varer ca. 10 min. og så kan man måske godt leve med 400 km.

Bare lige så jeg forstår dit behov:

1 - Hvor mange dage i 2021 kørte du over 300 km på én dag?

2 - Hvor ofte regner du med at køre 2 x 400 km med sammenlagt kun 10 min pause?

Det er kun for lige at sikre mig, at du ikke sidder med en række indbildte behov og prikker huller i osten.

  • 10
  • 0

At du ikke kan lide svaret giver dig ikke plads til at vride mit indlæg om til et eller andet underligt postulat jeg så skal forsvare!

Det var så overhovedet ikke min intention - beklager - jeg kunne måske havde gjort det bedre, eller formuleret mig anderledes. Du skrev bare at du har 2 biler der begge kører 300-350km på en opladning. Mit forsigtige bud er at der nok er mange der ikke engang har 1 el-bil der kan dette. Derfor forsøgte jeg forsigtigt at bruge dit eksempel til at vise hvordan du nok er en af de heldige få...som du også selv tydeligt har skrevet. Og så valgte jeg at skrive - måske lidt drillende og en anelse provokerende - at der nok går lidt tid, før flere kan have det som dig. Jeg må også selv indrømme at grunden til at jeg kan holde bil, så billigt som jeg gør. Er fordi jeg selv laver service. Dette er ligeledes, bestemt ikke repræsenterbart for de fleste billister - selvom jeg faktisk vil vove og påstå, at der er flere der servicicere deres egen biler, end der er billister, som ejer el-biler med en rækkevidde over 300km per opladning. Jeg har aldrig nogensinde forventet at du skulle forsvare noget og egentlig kan det heller ikke antages, som et postulat - hvis vi skal bore godt og grundigt i den definition ;o) For jeg forsøgte faktisk at undersøge sådan ca. hvad el-biler med den pågældende rækkevidde koster, således at jeg netop ikke bare antog alt for sporadisk hvad du evt. køre rundt i. Jeg kender kun 4 personer der ejer så ny og dyr en el-bil at den kan kører omkring 350-400km på en opladning. Og her ligger vi omkring 450-550.000kr i indkøb - brugt og som nypris alt efter model/type.

Desuden er Danmark meget lille i forhold til mange andre lande. Måske virker nogle ting, som f.eks udskiftning af batteriet, bedre hos andre. Som jeg husker argumentet for at benytte udskiftning... så var det at vælge det batteri der passede til den givne tur og/eller at køre videre efter blot 3 minuter med fuldt batteri: https://www.youtube.com/watch?v=hTsrDpsYHr...

  • 2
  • 3

Bare lige så jeg forstår dit behov:

1 - Hvor mange dage i 2021 kørte du over 300 km på én dag?

2 - Hvor ofte regner du med at køre 2 x 400 km med sammenlagt kun 10 min pause?

Det er kun for lige at sikre mig, at du ikke sidder med en række indbildte behov og prikker huller i osten.

Bare så vi er på samme side: Det er muligt du vælger dine ting ud fra dine "daglige" behov men det er der mange andre som ikke gør - vi vælger vores bil efter det behov vi mener vi har, dette inkluderer f.eks. ferier, at pådutte os dine behov er helt ude i hampen.

Det er noget jeg hele tiden har påpeget! Jeg kan bare købe en Fiat 500, hvis jeg bare skal frem og tilbage på arbejde - det er hele essensen af problemet: I gør elbiler til noget man har for at pendle på arbejde!

Det er fint men så kan i bare ikke komme og sige at elbilen dækker de behov man har.

  • 2
  • 9

Miljømæssigt er gevinsten at få personbiler gjort elektriske nærmest latterlig - de er erhvervskøretøjer som kører mest og derfor udleder mest, en personbil kører sjældent (i DK) mere end 100000 om året, de fleste erhvervskøretøjer kører op mod 500000 på samme tid.

Hvis vi nu regner lidt på de 500.000 km pr år. Så har vi 8760 timer om året. 500.000 delt med 8760 giver lidt over 57km du skal have som gennemsnitlig hastighed 24 7 365. Det vil sige at 500.000 km om året er langt ved siden af.

Lad os tage en lastbil hvor chaufføren kører 10 timer om dagen 6 dage om ugen 52 uger med en gennemsnitlig hastighed på 80 kmh. Det giver 249.600 km om året. Ved godt at 10 timer om dagen er over det tilladte i henhold til kørehviletids reglerne og en gennemsnitlig hastighed på 80 kmh er helt umulig at opnå i en lastbil.

Men du har da ret i at et erhvervs køretøj generelt kører mere end en almindelig personbil. I Danmark kører vi i gennemsnit 17.000 km om året, hvilket faktisk er ret meget i forhold til andre lande i Europa. I Tyskland kører de omkring 11.000 km om året. En tysk Taxi kører i gennemsnit 85.000 km om året. Men vi har flere privatbiler end erhvervs køretøjer.

  • 6
  • 0

Bare så vi er på samme side: Det er muligt du vælger dine ting ud fra dine "daglige" behov men det er der mange andre som ikke gør - vi vælger vores bil efter det behov vi mener vi har, dette inkluderer f.eks. ferier, at pådutte os dine behov er helt ude i hampen.

Nu synes jeg mine to spørgsmål var SUPER generiske og på ingen måde er målrettet nogle specifikke behov (som du så vælger at tolke som pendling og ferie).

vi vælger vores bil efter det behov vi mener vi har

Det er netop dette irrationelle argument jeg synes at spore i debatten.

Og blot til info: Mine bilferier i elbil er uden tvivl de fedeste bilferier jeg nogen sinde har haft - og jeg har mange i logbogen, både i ICE og nu senest i en Tesla.

  • 5
  • 3

Den samme tid kan bruges på at sætte pumpepistolen i benzinbilen og låse håndtaget og gå fra bilen, ganske som elbilisten gør.

Det er over 10 år siden, at jeg i Danmark, har kunnet finde en stander, hvor jeg kan praktisere ovenstående. Det kan så være, at I har dem i Jylland? Så jeg skal stå ude ved bilen hele den tid, det tager at tanke op.

I modsætning til min e-cykel. Når jeg kommer hjem, så sætter jeg stikket i, tænder for laderen og har brugt ca. 10 sekunder. Næste morgen er det slukke for konatkten, hive stikket ud og køre på arbejde.

/Bjørn

  • 4
  • 3

Det var så overhovedet ikke min intention

Om forladelse for at fare i flint - jeg har en indgroet aversion mod stråmænd og ser dem allevegne. Det var ikke fair at lade det gå ud over dig.

Anyway. Mit indtryk er, at ganske mange elbil modeller allerede ligger over 300 km - startende fra 300-350 KKr. Det er muligvis en bid mere end prisen på en ny tilsvarende ICE; men regnestykket stopper jo ikke ved anskaffelsesprisen.

Igen er jeg født under en heldig stjerne og har de ideelle betingelser for elbil, hvilket jeg godt er klar over ikke gælder for alle andre; men mindst et par af de heldige ting gælder for en del mennesker. Here goes: Jeg kan lade hjemme, Jeg har elopvarmning og betaler derfor ikke fuld afgift over 4000 kWh om året Jeg kører langt hver dag (ca. 45-50.000 om året) Jeg har fastprisabbonement hos en udbyder der kompenserer hver kWh med en normpris uanset hvad jeg betaler Jeg har 10 kW solceller på taget. Resultatet af ovenstående betyder at jeg har absurd lave "brændstofomkostninger". Jeg betaler 750 om måneden for abbonementet og ca 1750 om måneden for strømmen; men får 22-2300 tilbage fra clever. Om vinteren. Om sommeren får jeg penge for at køre, fordi jeg kan lade en del fra solcellerne og derfor betaler mindre for strømmen men får det sædvanlige tilbage. Tidligere betalte jeg 3000 om måneden for diesel. Nu betaler jeg under 300 for el...

Det næste er service og reservedele. Eller rettere: Manglen på service og reservedele. Kona'en har en lille smule service; men det er kun tjeks, der skal ikek skiftes noget. Man bruger ikke bremserne, der er ingen udstødning, olie mv. Hvert andet år skal der skiftes pollenfilter, ellers er der kun udgifter til vinduesviskere og dæk. Den anden er der slet ikke service på de første par år, der skal man kun henvende sig hvis noget er galt.

Sammenlagt er der plads til 3-4000 mere i afdrag på en elbil hvis man kører langt og har egen indkørsel. Og hvis man ikke kører langt har man ikke brug for en rækkevidde på 300+ KM, vel?

  • 5
  • 0

Det er netop dette irrationelle argument jeg synes at spore i debatten.

Problemet er jo bare at det måske lyder irrationelt men det er det ikke.

Folk som har en Skoda Octavia, VW Passat, Audi A4 eller Mercedes C-klasse og har en campingvogn syntes ikke at 600+ km rækkevidde og mulighed for 1800+ kg campingvogn i samme køretøj lyder specielt irrationelt. Har de diesel versionen så er rækkevidden nærmere 1000 km.

Så spørger du hvor ofte er det relevant - det er relevant når vi kører på ferie og på lange weekender 4 ~ 5 gange om året men selve spørgsmålet er slet ikke relevant fordi bare man rammer behovet 1 gang så betyder det at man ikke har valgt den helt rigtige løsning og der er så kun 2 gangbare forklaringer på det: "der var ikke økonomi til at købe det rigtige" eller "vi har vurderet at vi kan leve med den mangel" begge er fine og forståelige men de kan bare ikke overføres til andre, det er en vurdering som enhver må gøres selv.

Vi har også kørt i bil på ferie men vi endte med at det er sjovere - for os - at have vores eget hus med på ferie (vores campingvogn er i øvrigt autonom så det er som at køre autocamper).

  • 2
  • 8

I Danmark kører vi i gennemsnit 17.000 km om året, hvilket faktisk er ret meget i forhold til andre lande

Jeg er på udkig efter en elbil og mit kørselsbehov gennem 45 år passer fint med de 17.000 km om året, så i al almindelighed vil et batteri der kan klare 50-60 km dække behovet.

Et batteri på 15 kWh vil være stort nok, det vil være billigt og ikke mindst, veje væsentligt mindre end et 60-100 kWh batteri, mindre dæk og vejslid og bedre kørselsøkonomi, nu man ikke skal slæbe rundt på en stor unødvendig dødvægt.

Nogle gange om året, sker det at man skal ud på en længre køretur og så ville det være skidesmart, at kunne hægte et udskifteligt batteri på og var der et netværk hvor man hurtigt kunne skifte på turen, så ville 20-30 kWh være rigeligt.

  • 2
  • 5

Sammenlagt er der plads til 3-4000 mere i afdrag på en elbil hvis man kører langt og har egen indkørsel. Og hvis man ikke kører langt har man ikke brug for en rækkevidde på 300+ KM, vel?

Hvis vi blander økonomien ind i det og bruger den som primær målestok så burde alle have en elbil stående, det er der ingen som helst tvivl om.

Det er også derfor det er interessant at det ikke er tilfældet - det viser at en stor del af ICE bilejere vurderer andre ting langt højere end økonomien.

...hvilket så er præcis det som får mig til at hive de ting frem hvor elbilerne falder igennem i forhold til ICE bilerne - og en hær af elbilsejere som er på nakken af mig fordi de mener, at fordi elbilen passer dem så passer den alle.

  • 2
  • 11

Vi har også kørt i bil på ferie men vi endte med at det er sjovere - for os - at have vores eget hus med på ferie

Et relateret element i denne diskussion er at campingfolket ofte bliver punket for at ville slæbe huset med på ferie, men de fleste elbiler er store biler med plads til alle børnebørnenene, men hvor ofte kører man med dem?

Jeg efterlyser mere kompakte elbiler såsom denne Honda men det man ser er ofte SUV'er (SUV står for - - æhh, - "S" må være for Skrummel).

Kom nu ind i kampen elbilfabrikanter.

  • 1
  • 9

Lige bortset fra at verden har lidt problemer med CO2.

For nogle årtier siden var det også et helt frit valg om man røg, hvad man røg, hvor man røg og hvem der måtte leve med andres røg.

Vi er heldigvis blevet klogere og mere hensynsfulde. Nu gælder det så CO2 og partikelforurening.

Lige bortset fra at bilkørsel fortrinsvis foregår udendørs. Bør vi ikke fordele byrderne nogenlunde ligeligt, især i betragtning af at atmosfæren er ret ligeglad med landegrænser? Lad os være hensynsfulde og lav omstillingen via internationale aftaler.

Dem der så gerne vil løbe foran i udviklingen skal da have lov til det, men de skal ikke skamme dem ud som følger den store fælles plan.

Desuden så skyldes det måske moderate tempo at midlerne ikke bare lige er tilstede for at indfri de mest ivrige's ønsker.

  • 3
  • 14

Det er over 10 år siden, at jeg i Danmark, har kunnet finde en stander, hvor jeg kan praktisere ovenstående. Det kan så være, at I har dem i Jylland? Så jeg skal stå ude ved bilen hele den tid, det tager at tanke op.

Selvfølgelig har vi da stadig det i Jylland, i hvert fald hvor jeg tanker.

Men det er nok nærmere for at man kan stikke hænderne i lommen for at holde varmen imens, da man næppe når langt fra bilen på de par minutter eller tre det tager at fylde tanken.

  • 3
  • 5

Det efterspørges billige elbiler og det kan jeg sagtens forstå. 'Problemet' er bare, at alle producenter lige nu kan sælge alle de elbiler, som de kan producere og derfor naturligvis prioriterer highend modeller, hvor fortjenesten er størst. Det er både produktionslinjerne, batterierne og så også den generelle chipkrise der sætter begrænsningerne.

Tesla sælger alle biler online og har derfor realtidsdata på efterspørgslen. Hos dem er fokus altid at sælge næste kvartals fulde produktion og når de er 2/3 i mål, så hæver de blot priserne for at maksimere profitten (ja - det er desværre ikke et altruistisk foretagende). De sidste 3 kvartaler har Tesla hævet priserne igen og igen, men de sælger forsat deres fulde kvartalsproduktion uden skyggen af problemer.

Jeg så altid seriøse NextMove på Youtube her til aften og aktuelt er leveringstiden på en ID.3 i Tyskland december 2022 (!) og for en Tesla 3 er vi henne ved sommerferien, hvilket er meget usædvanligt for Tesla.

I et så efterspørgelsdrevet marked har ingen desværre motivation for at begynde at producere billige elbiler - bortset fra Dacia, hvis elbil man vist skal holde sig fra?

Men hvis det er nogen trøst, så sikrer vi 'idioter' der køber de dyre elbiler i disse år et betaleligt brugtmarked om 5+ år - hvis ikke vi er lige så glade for vores biler til dén tid.

Og på et eller andet tidspunkt normaliseres markedet vel og så vil udbuddet af elbiler stille og roligt bevæge sig ned i pris - og det kan muligvis gå overraskende hurtigt, da der er ved at blive styr på produktionen og optimering af drivlinjer og batterier.

Så håbet lever!

  • 12
  • 0

Nej, fossilbillister fylder først tanken, derefter går de ind på tanken for at købe kaffe og mad, imens står bilen og fylder på tankpladsen.

Hos os er det mig som tanker mens konen er inde og handle. Det afhænger lidt af hvordan dit køremønster og forhold er.

Bortset fra det så spiller det overhhovedet ingen rolle på nuværende tidspunkt for der er standere nok og tankning tager kun de der 5 min.

  • 3
  • 12

@CN jeg droppede også betjente stationer, hvis man ikke kunne betale ved standeren så fandt jeg et andet sted, gad ikke stå i kø for at betale benzin. På motorvejsstationer ser man ofte at der ingen ledige standere er, men ingen tanker.

  • 3
  • 1

Som verden ser ud lige nu så kommer jeg til at hælde Power2X "grøn" benzin på tanken om 10 år... ikke fordi jeg selv syntes det er specielt grønt men fordi Power2X mafiaen er ved at vinde debatten.

Til at lave en liter E-Diesel skal man bruge 27 kWh el. På 6 liter kan man køre omkring 100 km hvilket svarer til 162 kWh el. Nu er spørgsmålet så hvor langt kan en elbil køre på 162 kWh.

Alene for at dække produktionen af e-fuel til luftfarten i EU skal vi 3 doble elproduktionen i EU. Det kan vi ikke opnå med vedvarende energi, så vi må investere i at andre lande kan producere det for os, hvilket igen gør os afhængig af andre lande til vores energibehov.

  • 8
  • 0

Dem der så gerne vil løbe foran i udviklingen skal da have lov til det, men de skal ikke skamme dem ud som følger den store fælles plan.

Nu er det egentlig ingen der skammer nogen ud, bortset fra forbrugerne. Kina har vedtaget en lov om overgang til New Energi Vehicle, samtidig har Tesla startet storproduktion af elbiler. Så for ikke at komme for langt bagud, er de gamle bilproducenter tvunget til at lave elbiler. GM sælger flere biler i Kina end de gør i USA og hvis de ikke overholder andelen af NEV så skal de betale en strafafgift i Kina, det gælder i øvrigt alle der vil sælge biler i Kina, også kinesiske producenter. VW koncernen sælger omkring 49% af deres køretøjer i Kina, tallene er noget lavere for BMW og Mercedes, men generelt er de store gamle bilproducenter afhængig af salget i Kina som har omkring 30% af det globale bilsalg.

Hvis de ikke nu er startet på elbiler, så risikerer de at ende som Kodak og Nokia, så man kan godt sige at det delvis er markeds drevet, for der er ikke nogen der har lyst til ende som Kodak eller Nokia.

Man må endvidere sige at Tony Seba har haft forbavsende ret i hans forudsigelser. Dog har han beregnet prisen på batterier forkert for de er faldet mere i pris end han havde forudset.

  • 7
  • 0

Men hvis det er nogen trøst, så sikrer vi 'idioter' der køber de dyre elbiler i disse år et betaleligt brugtmarked om 5+ år - hvis ikke vi er lige så glade for vores biler til dén tid.

Det er netop også det jeg gerne vil forberede mig på. Derfor spørger jeg ofte ind til batteriers holdbarhed, hvilket der tydeligvis er delte meninger om. Det ville udskiftelige batterier kunne løse, da brugtbilkøbere så ikke skulle risikere at stå med aben.

Noget andet er at vi skal købe de elbiler som kommer på markedet i dag, og her er der designmæssigt langt mellem snapsene og det er en skam.

  • 2
  • 11

Nå? Det har jeg ikke lagt mærke til at folk gør, højst at de går ind for at betale for en vare over disken efter at have sikret at der ikke holder en anden i venteposition. Jeg selv flytter bilen først.

Som en der ikke tanker, så kan jeg bekræfte at såfremt at samtlige pumper er optaget med kø, så er der så absolut ingen plads til at parkere på de fleste danske tankstationer. Hvor flytter du bilen hen?

Jeg tilstår at jeg kan finde på at parkere ved en pumpe af ren protest. Det er ikke min skyld at den lokale tankstation åbenbart mener at tre parkingspladser, ud over invalid pladsen, er nok. Og da de fleste der tanker og skal bruge kiosken, lader bilen være parkeret ved pumpen, så kan jeg vel nok også.

  • 6
  • 7

Hvis vi blander økonomien ind i det og bruger den som primær målestok så burde alle have en elbil stående, det er der ingen som helst tvivl om.

Det er også derfor det er interessant at det ikke er tilfældet - det viser at en stor del af ICE bilejere vurderer andre ting langt højere end økonomien.

Jeg fatter ikke, at det skal være nødvendigt at forklare det her igen og igen, but here goes:

Bilparkens nuværende sammensætning afspejler mange års import af nye og brugte biler.

Hvis samtlige bilejere i morgen bliver enige om, at en elbil bedst vil dække deres behov, så er bilparken altså ikke udskiftet i elbiler i overmorgen. Det kommer til at tage 10-20 år.

Så du kan ikke bruge bilparkens nuværende sammensætning til at vurdere bilejernes nuværende tanker. Bilparkens nuværende sammensætning viser kun, hvad nybilkøbere (samt købere af nyimporterede brugte biler) har gjort sig af tanker over de sidste 10-20 år.

Hvis du vil bruge statistik til at forstå, hvad der sker i hovedet på bilejerne, er det dermed i stedet salget af nye og nyimporterede biler, du skal kigge på. Og her er tendensen klar. I december blev der f.eks. solgt langt flere nye elbiler end nye dieselbiler.

  • 13
  • 2

Til gengæld kan du så også købe en brugt elbil for et femcifret beløb. Allerede for 8 år siden, da jeg købte min elbil, kunne du købe en stor et år gammel brugt elbil for et femcifret beløb.

Det kunne man, men nævn en 8-9 år gammel elbil, som ikke er håbløs forældet og ikke ligner en stor skotøjsæske? Undtagelsen er Tesla Roadster, men så er der nok noget med det femcifrede beløb, - altså i DKK.

  • 3
  • 11

lige pt. fyldes der elektroner på til 8,2 øre/kWh i spotpris frem til kl. 7:00

Så der betales ikke moms, og elektriciteten opstår på magisk vis i ladestikket helt gratis?

Nå men det kan den enlige mor med to børn så varme sig ved mens hun betaler 2½ krone per kWh for at varme pastaskruerne (de billigeste fra Netto, det var hvad der var råd til efter sidste elregning med giftig omvendt Robin Hood skat).

  • 3
  • 10

Derfor tanker vi derhjemme - lige pt. fyldes der elektroner på til 8,2 øre/kWh i spotpris frem til kl. 7:00, og det er med lav co2 belastning.

Hvilket for os med elvarme transmogriffes til 45 øre/kwh i stikket.

Hvis vi sætter 20% ladetab fra stikkontakt til vej så er det 54 øre pr nyttiggjort kwh

Efter at have kørt en kort omvej i morges, stod jeg og frøs mens jeg lavede regnestykket i hovedet.

Kiggede noget olmt på standeren da jeg tankede flydene kulhydrater til 13,06 kr pr liter.

13,06/0,54 = 24,2 Kwh x 6 km = 145 Km i den elbil vi ikke har endnu !

Ok og fair nok: Det er køligt så lad os da bare sige 125km eldrift for de samme 13 kroner en liter kulhydrater koster.

  • 6
  • 0

Ok og fair nok: Det er køligt så lad os da bare sige 125km eldrift for de samme 13 kroner en liter kulhydrater koster.

Men det er så et yderpunkt og ikke repræsentativt for hverken dem der ikke har elvarme (og dermed favoriseres ved fraværet af en omvendt Robin Hood skat), eller dem der er nødt til at at lade op vilkårlige steder, på vilkårlige tider.

Så taler vi om priser mellem 2 og 5 kroner per kWh - benzinen koster stort set det samme ligegyldigt hvor og hvornår man køber den, og så koster det ikke 10 kroner per liter at køre den fra depotet til tankstationen.

Men, men, det skal nok komme, og hvis politikerne ville indse at elafgiften er gift for den grønne omstilling, og der begynder at komme konkurrence på "eltankstationerne", så er der ingen tvivl om hvem der er vinderen på sigt.

  • 1
  • 4

Alt andet i Danmark er belagt med skrå skatteloft, så de bredeste skuldre ikke blot bærer mest, men uforldsmæssigt meget,

Hvem er dem med de bredeste skuldre der bærer uforholsmæssigt mest ?

Tænker du i kroner eller i procent af brutto inkomst ?

Punkt afgifter er umanerligt hårde ved lavindkomster!

Vi andre kan låne til at sænke konsekvenserne af punkt afgifter og som belønning bliver vores energi regninger lavere. Vores huse stiger så meget i værdi at sådanne lån kan ende med at gå fra billigt via gratis, til at være direkte profitabelt.

Lavindkomsterne sidder fast i malkemaskinen.

  • 9
  • 3

Så der betales ikke moms, og elektriciteten opstår på magisk vis i ladestikket helt gratis?

Der er ikke noget der forhindrer dig i at omlægge til elvarme.

Jeg betaler stadigt fuld afgift af de første 4.000 Kwh

Hvis jeg opsætter solceller, så er værdien af solcelle strøm:

0,8 øre + transport+spot+moms [1]

Hvis du opsætter solceller, så er værdien af solcelle strøm:

90 øre + transport+spot+moms

Dermed har solceller hos dig en markant større værdi end hos mig.

Det så meget at det kan svare sig for dig at købe et batteri du kan lade elbilen fra når du kommer hjem fra arbejde.

Hvor folk med elvarme mere skal slås med alle "de andre" om de lave elpriser, som derfor stiger; fjernvarme, PtX fabrikker og andet.

[1] De nye regler for solceller betyder at det nu er de øverste Kwh af elforbruget der tælles først.

De gamle regler der stoppede 31/12-21 talte nedefra og vi begge ville have samme forrentning på solcelle anlægget

Skal jeg nu til at være sur over at du kan få en fed forrentning på solceller mens jeg ikke kan ?

  • 1
  • 2

90 øre + transport+spot+moms

Dermed har solceller hos dig en markant større værdi end hos mig.

Ikke hvis du har elbil, for det kan ikke sameksisteremed solceller grundet en forbandet djøffers åndssvage bemærkninger til lovforslaget. Det er så kafkask-idiotisk måden som afgifts-lempelsen er indrettet, når man bare kunne sidestille elvarme, med elbillister og så var den potte ude.

Men nej, ingen solceller, et selskab skal drive en ladestander på din grund, måleren skal sidde i udstyret hvilket så i øvrigt er noget "nyt" de fik præciseret i sommers, selskabet skal eje og står for al drift, og reperationer af ladeudstyr må du på ingen måde betale for, da selskabet så ikke har risiko, for så er det jo ikke driftet, og det er ligepludseligt vigtigt for skat forstås - fuld stændigt knald i låget.

  • 1
  • 1

Hvem er dem med de bredeste skuldre der bærer uforholsmæssigt mest ?

Tænker du i kroner eller i procent af brutto inkomst ?

Jeg skriver Skatteloft, dermed er det jo ikke afgifterne.

Spørgsmål 2: procent af brutto set over hele livet med div. tilskudspakker, og modregninger i alt fra SU til pension, til alle mulige mærkelige grønne checks og boligtilskud og fandens og hans pumpestok. Ser du på hvor meget skat, moms og afgifter du betaler igennem livet med forskellige indkomst i % af brutto så er der kæmpe forskel i Danmark, der er alle mulige skrående tiltag.

Jeg gider ikke at betale topskat, så jeg har indrettet mig efter det, arbejder mindre, bruger mindre, og trækker mig tidligere - det er et valg og en prioritering hvor der er spinket og sparet til det (Barrista-FIRE). Det kan godt være der mangler hænder - det kan jeg så godt forstå.

Nå det kom nok lige lovligt langt fra elbils batteriskiftestationer, sorry.

  • 4
  • 2

Skal lige have et kort resumé;

Jeg har i 10 år haft solceller på taget. Betyder det at jeg godt kan vinke farvel til billig elpriser til en eventuel fremtidig elbil på min matrikel?

Ja, det er korrekt.

Du skal over på el-opvarmet bolig for at kunne få reduceret elafgift. Du kan ikke modtage elafgiftsrefusion, da forudsætningen kræver er at det kun gives til afgiftsbelagt udmålt forbrug. Da du har egenproduceret el på din matrikel uden afgift kan du derfor IKKE få lempelse. (som skrevet er loven og dens administration et makværk af en djøffers venstrehåndsarbejde).

Super smart ikke? og godt for den grønne omstilling, ikke? Lad os sørge for at folk med solceller netop ikke køber elbiler og folk med elbiler ikke installere solceller......

Bemærk: Clever giver dog abonnement alligevel, men dette er enten skattefusk, eller en dårlig forretning for dem, da de ikke kan søge refusion lovligt, så den mulighed forventer jeg lukket.

  • 6
  • 2

Citat: Til at lave en liter E-Diesel skal man bruge 27 kWh el. citat slut.

27 kwH el til at lave en liter E-diesel? Normalt går der godt en kwH til (raffinering) af benzin eller diesel ! Raffinering alene, that is.....Ikke noget med transport, pumpning osv...

Så 27 kwH til en liter E-diesel er langt ude af proportioner Spild. Fråds. Dybt åndssvagt og tåbeligt. Hvis man vil den vej er man dybt åndsvag ! og kan ikke se en sammehæng i elforbruget! Det bliver fandme svært at klandre varemepumper og elbiler for at overbelaste elnettet.

Fy for satan....Også selvom det "kun" var 2,7 kwH Aksel

  • 3
  • 5

Om forladelse for at fare i flint - jeg har en indgroet aversion mod stråmænd og ser dem allevegne. Det var ikke fair at lade det gå ud over dig.

Anyway. Mit indtryk er, at ganske mange elbil modeller allerede ligger over 300 km - startende fra 300-350 KKr. Det er muligvis en bid mere end prisen på en ny tilsvarende ICE; men regnestykket stopper jo ikke ved anskaffelsesprisen.

Sammenlagt er der plads til 3-4000 mere i afdrag på en elbil hvis man kører langt og har egen indkørsel. Og hvis man ikke kører langt har man ikke brug for en rækkevidde på 300+ KM, vel?

Alt forladt :o) Og tak for detaljeringen, det giver faktisk fint mening og jeg ville ønske der generelt var flere der udviste den form for nuancering af diverse problemstillinger, som du her har gjort. Det er kun fordi at jeg allerede har en velfungerende bil, som i grove træk ikke kan betale sig at skille sig af med til mit forbrug - og som jeg billigt kan holde kørende med min gør-det-selv serivce. Stod jeg og skulle købe ny, så ville jeg helt klart stile efter samme model, som du har.

  • 2
  • 1

Ikke hvis du har elbil, for det kan ikke sameksisteremed solceller grundet en forbandet djøffers åndssvage bemærkninger til lovforslaget.

Man kan sagtens, men om det giver mening er en anden snak.

Har du et kørsels mønster hvor bilen kan stå i dagtimerne 3-4 dage om ugen inkl weekend så kan den køre 75-80% af sine årlige km på sol resten bliver så til fuld afgift+ spot.

Det kan man så holde op med prisen for konverting til elvarme og lav elafgift for strøm over de 4000 kwh.

Jeg tror det regnskab bliver ret tæt, især hvis man ikke er låst fast i fjernvarmen! Ved træpiller/gas så kan solen også stå for alt det varme vand og gulvarmen i 7 måneder om året.

Det er så kafkask-idiotisk måden som afgifts-lempelsen er indrettet, når man bare kunne sidestille elvarme, med elbillister og så var den potte ude.

Men nej, ingen solceller, et selskab skal drive en ladestander på din grund, måleren skal sidde i udstyret hvilket så i øvrigt er noget "nyt" de fik præciseret i sommers, selskabet skal eje og står for al drift, og reperationer af ladeudstyr må du på ingen måde betale for, da selskabet så ikke har risiko, for så er det jo ikke driftet, og det er ligepludseligt vigtigt for skat forstås - fuld stændigt knald i låget.

Du kan ikke modtage elafgiftsrefusion, da forudsætningen kræver er at det kun gives til afgiftsbelagt udmålt forbrug. Da du har egenproduceret el på din matrikel uden afgift kan du derfor IKKE få lempelse. (som skrevet er loven og dens administration et makværk af en djøffers venstrehåndsarbejde).

Super smart ikke? og godt for den grønne omstilling, ikke? Lad os sørge for at folk med solceller netop ikke køber elbiler og folk med elbiler ikke installere solceller......

Det er ret tydeligt:

At statens afgifts narkomani til enhver tid er hævet over den grønne omstilling !

Hvis man virkeligt ville den grønne omstilling ?

  • Så skulle både års netto måling og Gruppe 2 genindføres. (vi kunne endda sætte et krav om mindst 10Kwp)

Private midler ville opsætte solceller i et væk på hustage i stedet for at spolere vores natur med tåbelig solcelle marker.

Det ville fint hurtigt med at få reduceret vores afhængighed af brændsler!

Væsenligt hurtigere end at vente 10-15 år før der kommer strøm ud af en miljøkatastrofal kunstig ø.

  • 2
  • 1

Jeg har i 10 år haft solceller på taget. Betyder det at jeg godt kan vinke farvel til billig elpriser til en eventuel fremtidig elbil på min matrikel?

Nej, du skal bare konvertere til elvarme.

Men først bør du vente på at din nuværende solcelle netto ordning udløber, da du ellers mister de fordele der er i den.

Har du årsnetto kan du udnytte din netto ordning til elbil, såfremt du i forvejen producerer mere end du bruger.

Er du udenfor FV systemet ? Så kan du også bruge solen f.eks til at lave varmt vand med som sommeren og spare noget på gas/olie/træpiller og selvfølgeligt lade på elbilen når solen skinner.

  • 0
  • 1

Jeg er ofte på en tankstation. Ikke for at tanke elbilen men for at besøge kiosken. I Norge bliver de bygget om da elbilister er meget bedre kunder :-)

Hvorfor egentlig? Alt er dyrere på en tankstation, især langs f.eks motorvejen. Jeg ser stort set kun folk købe junkfood, slik, smøger, øl og sprut på tankstationerne... en sjælden gang imellem en dusk blomster og lidt sprinklervæske. Jeg indrømmer at jeg i ny og næ får en kop kaffe og et eller andet hurtigt "mad" for at undgå maven knurre. Men det ville aldrig være noget jeg gjorde med mindre jeg alligevel skulle ud og køre eller tanke. Så hvis vi nu får nogle nye Blade batterier fra Kina, der ifølge rygterne(lad os nu se) hverkan behøver køling, kan lades på 5 minutter og tåler mange flere cykluser. Så kan mange egentlige tankstationer/kiosker, faktisk bare lukkes helt ned eller måske designes helt anderledes. Bliver spændede at se hvad der sker.

  • 0
  • 1

Hvorfor egentlig? Alt er dyrere på en tankstation, især langs f.eks motorvejen. Jeg ser stort set kun folk købe junkfood, slik, smøger, øl og sprut på tankstationerne... en sjælden gang imellem en dusk blomster og lidt sprinklervæske

Det er bare en kiosk og man handler der af samme årsag som i andre kiosker. Det er hurtigt og nemt hvis man skal have noget i deres begrænsede sortiment.

Jeg køber nogle gange morgenmad på en tankstation. Der kommer man desværre til at slås med fossilerne, der irriterende nok vil bruge tankstationen til at tanke. :-)

  • 1
  • 6

Ja, det er korrekt.

Du skal over på el-opvarmet bolig for at kunne få reduceret elafgift. Du kan ikke modtage elafgiftsrefusion, da forudsætningen kræver er at det kun gives til afgiftsbelagt udmålt forbrug. Da du har egenproduceret el på din matrikel uden afgift kan du derfor IKKE få lempelse. (som skrevet er loven og dens administration et makværk af en djøffers venstrehåndsarbejde).

Super smart ikke? og godt for den grønne omstilling, ikke? Lad os sørge for at folk med solceller netop ikke køber elbiler og folk med elbiler ikke installere solceller......

Tsk-tsk, - kort efter vi satte solceller op fortrød man den attraktive ordning, og siden fik vi at mærke at solceller var en lidt for god ide. 🙄

Brændt barn skyr som bekendt ilden, så vi er naturligvis forsigtige med nye tilsvarende tiltag (sådan fungerer det jo). Nu lokker man med elbiler, men lur mig - - når man sidder i saksen . . .

Så -

DJØF'er må gerne læse med her; Jeg er ikke organdonor. Man kan ikke garantere at dele af mig i en given situation ikke ender i en DJØF'er !!

  • 3
  • 7

https://bilmagasinet.dk/fiat/fiat-bygger-s...

En Kona vejer totalt med 420kg last ca2180kg hvoraf batteriet er ca250kg. Ud med batteriet og vi får samme performance med en totalvægtdyt på ca 1350 kg. El forbruget synker derved ca det samme.

Det vil sige når vi medregner det ikke eksisterende lade og afladetab bliver det rene elforbrug ab kilde ca det halve. Tror nogen virkelig at Ve drevne batteribiler er vejen frem?

  • 0
  • 14

Hvilken performance er det så man skal bruge for at køre 130km/t på motorvejen ?

I betragtning af hvilke hestekræfter man reklamerer med i mange elbiler så skulle man tro at alle skulle flytte 5 tons med 200 km/t.

  • 2
  • 6

Uklart spørgsmål.

De virkelig vigtige parametre er totalvægt og fladpladeareal. Hvis disse måles eller kendes kan man let skønne nødvendig effekt som funktion af last og hastighed. Batteribiler vejer og fylder mere i landskabt end dytter med strømaftagere.

@Niels A.

Så tager vi det bil eksempel du selv kom med:

En Kona vejer totalt med 420kg last ca2180kg hvoraf batteriet er ca250kg. Ud med batteriet og vi får samme performance med en totalvægtdyt på ca 1350 kg.

Hvor megen performance/KW/HK den brug for for at kunne køre 130 km/t op af 2% stigning med 5 m/s modvind.

Og hvor megen performance/KW/HK skulle den bruge hvis den var med strømaftager og lille batteri ?

Forskellen er mininimal, hvis det altså ikke er ædt op af vindmodstanden fra strømaftageren.

  • 7
  • 1

Hvis de ikke var softvære begrænset så tror jeg faktisk godt de kunne. (forholder mig ikke til konstruktionens bæreevner og bilens køre egenskaber)

Men det er stadigt irrelevant ift. hvad man har brug af performance for på de offentlige veje.

Det er fuldkommen korrekt, det er min pointe - elbilerne er i samme meningsløse hk spiral som ICE bilerne var i USA i V8 tiden da jeg var barn.

...men vi kan bare ikke sige "på offentlig vej" for verden ender ikke ved den dansk-tyske grænse!

I Tyskland er det normalt at køre væsentligt hurtigere på autobahn end i Danmark så drop 130 km/t som en magisk max. og samme gælder i øvrigt stigninger/fald, mellem Hannover og Düsseldorf har du så store stigninger/fald på motorvejen at lastbiler skal holde en bestemt og ret stor afstand.

I Danmark har vi ret kedelig tendens til at tro at danske forhold kan overføres til hele kloden.

  • 6
  • 5

@MS Nu er der så tyskland der er afvigeren, alle andre lande har begrænsning af hastigheden på motorveje, og der er 130km/t i den høje ende.

  • 6
  • 1

Tjek anlægget ud på Dybdalsvej 1A, 8660 Skanderborg langs med E45 syd for Circle K og MC Donald´s ved Skanderborg med afkørsel <51> Der findes rigt holdt meget detaljeret beskrivelse på dette anlæg samt tal på hvor mange der nådede at blive bygget. Stop af projektet også findt beskrevet her i Ingeniør.

Muligvis den yngste link at finde på Ingeniør, se linje 1 inden første punktum https://ing.dk/artikel/better-place-lukker...

Derfor ren kopi / COPY af dansk ingeniør videnskab, bevis ses i årstallet på artiklen.

  • 0
  • 2

...men vi kan bare ikke sige "på offentlig vej" for verden ender ikke ved den dansk-tyske grænse!

I Tyskland er det normalt at køre væsentligt hurtigere på autobahn end i Danmark så drop 130 km/t som en magisk max

@Maciej.

Jeg synes nu ellers det gik ganske fint; bare lige at sige "på offentlig vej"

Nu gjorde jeg det sørme igen :-)

På hvor mange procent af de europæsike motorveje må man køre over 130 km/t ?

Ikke mindst: Hvor mange procent af bilisterne gør det så, når de er på disse korte strækninger ?

  • 8
  • 1

Det har du jo fuldstændig ret i. Og havde du skrevet noget i den stil til at starte med, havde de fleste formentlig også givet dig ret. Men i stedet skrev du jo ordret, at

så kan man hævde at Europas største land Tyskland er afvigelsen her

Og det er jo altså ikke engang tæt på at være rigtigt ...

Jamen så kan vi godt være enige alligevel. Jeg fik ikke skrevet på hvilket plan Tyskland er størst. Du valgte så arealmæssigt, men man kunne sikkert have valgt en parameter, hvor endda Danmark er størst. Et slagsmål om det første man kommer i tanke om, og i mit hoved var det i konteksten Tyskland. Og så burde jeg vel tilføje nogle tal, som underbygger den opfattelse så indlægget kan kategoriseres op til de mere anerkendte fakta - - debatindlæg 😏

  • 3
  • 12

Hallo - Tyskland - bilnation - ligger centralt i Europa - antal indbyggere - økonomisk motor. Ring any bell?

Hvorfor skriver du "hallo"? Og hvad har placering, antal indbyggere og økonomi med Tysklands størrelse at gøre?

Hvad er størst, et centralt beliggende hus til på 150 kvadratmeter med 6 beboere med en årsindkomst på 3 millioner eller et 200 kvadratmeter hus med 4 beboere med en årsindkomst på 400.000 beliggende i udkanten?

  • 5
  • 5

Det jeg prøver at forklare er ,at det der kan gøres med en batteribil ,kan også gøres med en strømaftagerbil ,der kun vejer ca to tredjedel og bruger halvt så meget elektricitet for samme tjans.

Sig mig, tror du ikke du skulle prøve at sætte dig ind i det først?

Du er med på at energiforbruget under drift primært er vindmodstand, og at man regenere ved nedbremsning, og at du stadig skal have et batteri?

Den øvelse vil ikke gøre andet end at øget forbruget per kørt km.

bruger halvt så meget elektricitet for samme tjans.

Ja jorden er flad og månen er lavet af grøn ost.

Tsk. tsk.

  • 10
  • 3

Hvis man skal sælge biler er det nok mere relevant med Tyskland...

Tyskland 357.022 km2 83.190.556

Sverige 450.295 km2 10.402.070

Frankrig 551.695 km2 65.239.000

Spanien 505.990 km2 47.450.795

Polen 312.696 km2 38.268.000

  • 4
  • 3

Det har du jo fuldstændig ret i. Og havde du skrevet noget i den stil til at starte med, havde de fleste formentlig også givet dig ret.

Det tror jeg ikke. Jeg tror uanset hvad manden havde skrevet, så var han blevet stemt ned af et ulvekobbel, der forveksler udveksling af meninger med meningsudveksling :o)

Oven i købet over noget så bedøvende ligegyldigt som den personlige opfattelse af et enkelt adjektiv...

"så kan man hævde at Europas største land Tyskland er afvigelsen her" Og det er jo altså ikke engang tæt på at være rigtigt ...

Jo, det er dælme. Muhamed Ali er alle tiders største bokser gennem alle tider uden at være den højeste eller tungeste. Det er den største misforståelse (uden at være synderlig ordrig) kun at forlade sin opfattelse af andre menneskers ytringer på sine egne ordvalg.

Ordet "stor" har flere betydninger...

  • 8
  • 5

Jo, det er dælme. Muhamed Ali er alle tiders største bokser gennem alle tider uden at være den højeste eller tungeste. Det er den største misforståelse (uden at være synderlig ordrig) kun at forlade sin opfattelse af andre menneskers ytringer på sine egne ordvalg.

Hans kommentar, da det bliver påpeget, at Tyskland ikke er Europas største land, afslører hans mening med ordet "største":

Okay - rent geografisk går Europa selvfølgelig til Uralbjergene, men i denne diskussion vægter Tyskland ret tungt.

  • 4
  • 4

Hans kommentar, da det bliver påpeget, at Tyskland ikke er Europas største land, afslører hans mening med ordet "største":

Okay - rent geografisk går Europa selvfølgelig til Uralbjergene, men i denne diskussion vægter Tyskland ret tungt.

Er det kværulanteri eller hvad er det som du ikke forstår Kenneth?

I mit #122 fremstår Tyskland i kontesten som det største (måske skulle man have skrevet vigtigste (kan vi godt se nu for at få alle med)) land i Europa. Hvordan kan det ikke være åbenbar?

Så skriver du dit #132, hvor du giver mig ret (?), og jeg mit #134 hvor jeg udpenslede mit udgangspunkt, - som jeg troede var så oplagt at indlægget burde være overflødig ( ref.: For Arveprinsen) .

Så burde vi vel alle være med 😒

  • 2
  • 4
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten