Kina tester maglev-biler og opnår tophastighed på 230 kilometer i timen

Kina er allerede i gang med at finde plads til nye veje, hvor de fremtidige maglev-biler skal køre. Illustration: Xinhua

Kina satser står på maglev-teknologien, hvor du kan transportere køretøjer gnidningfrit og hurtigt ved hjælp af kraftige magnetfelter.

Teknologien er for det meste brugt på japanske og kinesiske hurtigtog, men nu skal der udrulles maglev-biler i Kina.

Kinesiske forskere fra Southwest Jiaotong University har eksperimenteret med at sætte magneter på i alt otte almindelige personbilers undervogn.

Eksperimentet fik 2,8 ton tunge biler til at svæve 35 millimeter, mens de kørte på en speciallavet motorvej med en kraftig strømskinne, skriver netmediet Interesting Engineering.

Den speciallavede vej strækker sig over 7,9 kilometer, hvor tophastigheden på bilerne blev registreret til at være 230 kilometer i timen.

Se Kina første maglev-bil svæve rundt her:

»Vores næste skridt bliver at fokusere på udviklingen af selve køretøjet for at realisere den smukke vision om at se den første maglevbil ‘svæve op og køre væk,’« siger professor og teamleder på maglevbil-projektet på Southwest Jiaotong University, Deng Zigang til South China Morning Post.

Kina satser så meget på teknologien, at landet allerede er i gang med at finde plads til veje, hvor de fremtidige maglev-biler skal køre.

Maglevbilerne bruger ikke elektromagneter til at køre med, men permanente magneter med sjældne jordarter, hvilket betyder, at bilen ikke skal bruge strøm for at kunne svæve.

Deng Zigang fortæller til kommunistpartiets avis, China Daily, at udviklingen af maglev-køretøjer vil bidrage til at øge bilers rækkevidde, samtidigt med at bilernes energiforbrug reduceres.

I sidste måned kunne Ingeniøren fortælle, at Kina indviede sit første maglev-tog uden brug af elektromagneter, hvor toget også brugte sjældne jordarter til deres magneter.

Her var forsker i elektrisk energiteknik på Aarhus Universitet Finn Jensen ude og kommentere Kinas brug af de permanente magneter til maglev-køretøjer.

»Det lyder særdeles dyrt. Det store problem er, at sjældne jordarter og udvinding af dem er meget kostbart, og det vil koste rigtig mange penge at anvende dem i magnetbaner, der kan bære passagerer og tog,« siger han til Ingeniøren.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kan nogen give et eksempel på et kinesisk maglevhurtigtog?

Jeg kender kun til japanske og tyske, men kan selvfølgelig være at det er gået min næse forbi.

Konen og jeg kørte med Maglev-banen fra Shanghai centrum til Pudong Airport i 2007.

Vi nåede en tophastighed på 431 km/t, 5-10 m over vejniveau.

Det er den tyske model, oprindeligt kaldet Transrapid, men desværre aldrig realiseret til kommercielt brug i Tyskland, der er installeret i Shanghai.

  • 10
  • 0

Den der video fra Twitter er da en lidt spøjs reklame for at de nåede 230km/t på en 7,8km teststrækning.

På videoen er der en bil, der hopper og danser et par hundrede meter som om, at den er landet på en bulet frossen sø.

Jeg skal ikke kunne se, at der ikke er potentiale i det de laver, men det virker sådan lidt spøjst ikke at lave en ordentlig reklamevideo eller lade være med at prale med noget som måske ikke helt er der endnu.

  • 12
  • 0

Jeg gad vide hvor mange kloakdæksler man kan få med hjem hvis man kører en tur i byen med de der permanente magneter under bilen som hver kan løfte flere hundrede kilo..? Og mon ikke man skal forbi mekanikeren for at få dæksler og andet godt pillet af igen? De sidder sikkert godt fast. 😂

  • 4
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten