Kina stormer frem på flere teknologifronter

Kina har i øjeblikket succes i rummet og aftvinger respekt omkring deres hurtigt voksende vidensniveau. Tilsvarende har Kina som tidligere omtalt i Ingeniøren|net planer om at basere software på egenudviklet software fremfor at indkøbe Microsoft-produkter.

Rygter taler om at Japan, Korea og Kina til sammen ønsker at videreudvikle Linux og anvende det i stor stil, men intet officielt er kendt endnu.

På PC-området blev den første kinesiske CPU »Longxin I« præsenteret sidste år. Den kørte ca. 200 MHz og er dermed et par generationer bag ud i forhold til hvad Intel og AMD kan mestre.

Det vidner imidlertid om, at Kina kan og vil være med. På super-computerområdet er Kina absolut med i front. Som tidligere omtalt af Ingeniøren|net, så bygger Kina verdens 3. største supercomputer.

Indenfor Grid-computing er Kina i samarbejde med IBM også i gang med et af de mest ambitiøse projekter med sammenkobling af 100 universiteter, der får adgang til en distribueret regnekraft omkring 15 trillioner operationer per sekund.

Kina har desuden investeret mange ressourcer at få standardiseret deres egenudviklede 3. generations mobil-kommunikationssystem (TD-SCDMA).

Alternativ til MPEG

På Digital Video og DVD-området prøver Kina nu også af hævde sig. Området er meget hårdt styret af en lang række vestlige patenter under MPEG-standarden, og dermed skal der betales licenser af producenter af video-udstyr.

Da Kina netop producerer meget elektronisk udstyr, så er Kinas rolle væsentlig. En kinesisk kodningsstandard ved navn AVS er på vej frem, og den forventes færdig i 2004.

Det hævdes, at AVS giver ca. 2.4 gange mere effektiv kodning i forhold til den MPEG2-standard som anvendes til DVD i dag. AVS har den fordel, at licenserne til den standard kun bliver en brøkdel af, hvad der pt. skal betales hvis man vil producere en DVD-afspiller (76 øre i forhold til 57 kroner).

Hvis det nationale Kina vælger at satse hårdt på denne teknologi, så er det muligt, at Kina hurtigt kommer til være en væsentlig faktor indenfor digital video.